Jouw eerste festival

won666

Sunset slot
17 mei 2019
2.018
2.083
Wat was jouw eerste festival? Ik kreeg het idee om dit topic te openen toen ik iets schreef in het Pinkpop topic

Ik zal van start gaan: Rock Nieuwpoort 2006. Ik was toen op vakantie met m'n ouders in Nieuwpoort. Op de line up: Janez Detd, Lemon (die niet meer bestaan denk ik), Turntable Dubbers en nog wat. Bij Janez Detd ook ineens de eerste kist (bottin)tegen mijn tronie gehad ooit van een crowdsurfer, toch wel een momentje. Nog velen zouden later volgen, kan ik u nu vertellen. Janez Detd is ook lang een van de enige bands geweest die ik maar één maal gezien had, tot Brakrock 2023 waar ik ze voor m'n 2de keer ooit zag. Nu wil ik de band komende november nog eens gaan zien in Brugge

Pinkpop 2011. Met de Staat als main openers. Coldplay, Kings of Leon en Foo Fighters waren de headliners. Cage the Elephant meest memorabele optreden van dat weekend, waar de zanger over ons heen crowdsurfde.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong en won666
Boerenrock in Kortenaken in 1999 voor heideroosjes, het eerste echte grote festival was Pukkelpop 2001.

• Leuk
Waarderingen: won666
Rock Werchter 2009
Eagles of Death Metal opende de dag, Oasis speelde toen een van hun laatste shows voor de split (was nog geen fan toen en vond er zelf niet zo super veel van), The Prodigy knalde me omver, vrijdag had het sterkste rijtje ooit met Bloc Party, The Killers en Coldplay, waar ik van alle drie grote fan was, en Katy Perry was toen nog leuk en speelde in de namiddag ergens in de Marquee.

Achteraf gezien wel veel goeie shows gemist door puberaal hanggedrag op de camping, maar toen wel heel wat herinneringen en plezier gemaakt, dus ik vond het best een goede, aangename eerste keer.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
Pinkpop 1989. We gingen vooral voor R.E.M. en ook voor John Hiatt en Elvis Costello. In de brandende zon ook een klap van de molen van de Pixies meegekregen. R.E.M. viel een beetje tegen (het minste optreden wat ik van ze gezien heb). Wat was het een lange dag (10 optredens, er was maar één podium) en wat duurde het nog veel langer om thuis te komen. Een paar weken later zag ik Pixies, Elvis Costello en R.E.M. (véél beter) weer op mijn eerste (en enige) Torhout.

• Leuk
Waarderingen: Jeroen
Rock Werchter 5 juli 1992, als 20-jarige.
Superavond gehad van te voren (nacht van Werchter?), weet niet meer welke band(jes) ik die avond gezien heb, maar wel genoten van de Belgische gezelligheid.
Dan de dag zelf: super line-up met urban dance squad, luka bloom, lou reed, extreme, crowded house, het modderglijden bij RHCP, afsluiter was Bryan Adams.
Helaas had Pearl Jam afgezegd, vervanger Smashing Pumpkins niet gezien...

Sindsdien jaarlijks naar festival(s) gegaan, vnl Pinkpop, helaas nooit meer in Werchter geweest...

• Leuk
Mijn eerste grote festival was Pinkpop, 1993 in Landgraaf. Ik kende Pinkpop al toen het nog in Geleen was, toen hoorde je de muziek ook overal. Maar 1993 was het eerste jaar waar ik zelf bezoeker was. En meteen grote ervaringen beleefd. De zanger van Thelonious Monster die op het dak klom, de stroomuitval tijdens headliner Black Crowes. Was een heel vet optreden, begon achter een gordijn van lampen. De enige keer dat ik Living Colour live zag, geweldig. Maar natuurlijk ook het festival waar Rage Against The Machine doorbrak in Nederland. Als invaller nota bene, voor Alice In Chains. Volgens mij was ik mijn groep destijds de enige die niet baalde dat Alice In Chains niet kwam, want was al helemaal gek van RATM (althans de twee nummers die ik kende vooraf).

Daarna nog verschillende keren naar Pinkpop geweest, drie keer Rock Werchter en sinds 2010 voortdurend naar Lowlands en later ook DTRH. En een keer Pukkelpop.

• Leuk
Pinkpop 2016 voor mij. Had met vrienden tickets gekocht voor mijn eerste festival: Lowlands, maar in april ook nog even tickets gewonnen voor een weekend Pinkpop via 3FM. Eerste festival en meteen RCHP, Rammstein en Paul McCartney zien was vet.

• Leuk
Rock Werchter 2002 voor een dag met oa Bush, Within Temptation, Rammstein, Queens of the Stone Age (met Dave Grohl), Rammstein & RHCP.
Allemaal op 1 dag. Ik was 11 jaar oud. Ik mocht mee van mijn ma omdat ik zo graag Rammstein hoorde. Besefte maar half wat ik allemaal zag haha.

Eerste volledig weekend festival: Pukkelpop 2008.

Pinkpop 2001 zover ik mij kan herinneren.
Kapitaal krachtig genoeg met een grote vriendengroep en verschillende smaakstijlen naar dit festival.
Totaal van mijn sokken geblazen door Tool op dat festival en is mij altijd blijven achtervolgen.
Andere hoogtepunten:
- Limp Bizkit, had Fred Durst ongeveer in mijn nek hangen op een bepaald moment
- Papa Roach nog een nu metal artiest dat helemaal hot was toen
- The Hives wat hebben die een heerlijk bak energie en luchtigheid live.
- The offspring de eerste keer dat je een echte alternatieve klassieker live hoort. (al heb ik ze andere keren nog echt wel beter gezien)

Laatst bewerkt:
Als 13 jarig manneke tesamen met de oudere broer direct combi naar dour 2005. Mijn kijk op de wereld werd nooit meer hetzelfde haha.
Toen festivals nog geen glitter en glamour waren, mooie tijden.

Lowlands 2011 - Als onwetende op vrijdagochtend pas heen, want waarom zou je op donderdag gaan als er vanaf vrijdag pas muziek is? Ik was 15 en had een <16 bandje (toen mocht je met 16 nog drinken), 2x mijn biertje afgepakt door de beveiliging dat weekend en als hoogtepunt werd ik geweigerd bij de toegang bij de schoorstenen omdat de beveiliger dat bandje niet kende :ROFLMAO:. Uiteindelijk kwam er een tweede beveiliger bij en mocht ik toch door. Van tevoren een planning gemaakt a.d.h.v. het blokkenschema, even vergeten dat er ook nog ruimte moet zijn om te eten en relaxen tussendoor en dat je op dag 3 toch iets minder energie hebt. Ik plan tegenwoordig iets ruimer haha!

Zwarte Cross 2016. Geen idee meer welke artiesten er dat jaar precies bij waren maar sindsdien elk jaar nog geweest en daardoor ook groot liefhebber geworden van festivals die meer de focus leggen bij grotere internationale artiesten.

eerste festival was ook ineens een full 4 dagen

ik was een laatbloeier in muziek live zien.
mijn vader vertelde wel eens over de oude torhout werchters in de jaren 70 en begin jaren 80.

was wel wat met muziek bezig in mijn latere pubertijd maar pas in 2008 mijn eerste optreden gedaan op leeftijd 21. Namelijk Rage Against the machine in het sportpaleis. dat was een eye opener.
en dan op 13 januari 2009 Oasis in Vorst en daar is de bal helemaal aan het rollen geslagen.

zeker als niet veel later (2 weken?) de eerste namen voor rock werchter werden vrijgegeven.
en dat was voor de toenmalige reaper gewoon een geweldig rijtje met Oasis-Metallica-Kings Of Leon & Coldplay (allemaal in 1 aankondiging toen nog)
instant ticket gekocht voor de 4 dagen.

zeer onervaren vertrokken
hebben toen nog 4 dagen gecampeerd met een camper en tenten op een autoparking want te laat vertrokken donderdags
toen pas op de weide binnengekomen en nog net het einde van fleet foxes meegenomen.
Nadien in de zon en met een jointje naar Laurent Garnier geweest, alsof alle zorgen van de wereld er niet meer waren
Oasis speelde toen alles en iedereen naar huis (heb nog ergens 40 minuten van op mp3 via classic21 radio)
prodigy was een groot feest

voor de rest nog gezien die editie: placebo (een stukje), arsenal, the streets (toen achteraf spijt gehad over bloc party maar is uiteindelijk wel een dik feestje geweest), M. ward, lady gaga (top), killers (top), nine inch nails, metallica, amy mcdonald, elbow, just jack, white lies, social distortion, rodrigo y gabriela, 2manydj's, limp bizkit, nick cave, metro station, the mars volta, black eyed peas, mastodon enkaiser chiefs,

was eigenlijk een zieke line up, hier en daar misschien een mindere keuze genomen.
maar is by far nog altijd de beste line up die er was imo van alle edities die ik gedaan heb

Miracle Metal Meeting 2019 (Deinze)
Ik denk voor nog geen 40 euro onderstaande line-up gezien op dat indoor dagfestival. Wat een sfeer om tussen te zitten als 21'jarige die nog niet zoveel had met metal!

Channel Zero / Fleddy Melculy / Bark / King Hiss / Off the Cross

• Leuk
Waarderingen: NoLifeIzze
Graspop én Lowlands in 1998.
Van dat jaar is vooral Portishead blijven hangen als een van de meest bijzondere optredens die ik gezien heb. En het publiek bij de Beastie Boys natuurlijk!
Dat jaar meteen de smaak te pakken en in 1999 Dynamo Open Air, Pinkpop (1 dag), Werchter én Lowlands meegepakt!

Het eerste optreden dat ik op Graspop zag was van de Deftones. Bijzonder om die dit jaar op BKS weer mee te kunnen pakken.

• Leuk
Leuk om van iedereen te lezen!

Mijn eerste grote festival was Pinkpop 2007, ik was toen 13.
Ik ging met mijn moeder, die al vaker naar festivals was geweest met m'n pa. M'n vader is niet zo van de grote evenementen, dus die kreeg ze niet meer mee. We zijn in 2009 ook met zijn tweeën naar Lowlands geweest. Vanaf 2011 ging ik alleen met vrienden naar festivals. Wel zijn we nog een aantal keer samen op Lowlands en (vorig jaar) DTRH geweest, waar ze bij mij en mijn vrienden aanhaakte.

Op Pinkpop dat jaar hebben we o.a. Juliette & The Licks, Iggy & The Stooges, Muse, Wolfmother, Scissor Sisters en Arctic Monkeys gezien. Amy Winehouse zou dat jaar ook komen, die hebben we helaas nooit meer mogen zien.
Waar ik achteraf (toen ik nog meer muziek ging luisteren) flink van baalde is dat ik Linkin Park, Smashing Pumpkins, KoRn en Evanescene heb gemist, we gingen namelijk de laatste dag al na Arctic Monkeys weg, omdat ik de dag erna naar school moest.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss

Users who are viewing this thread