Sorry, deze hadden jullie nog tegoed van mij. Belofte maakt schuld. Btw ook dit jaar weer press / guest tickets via een vriend van mij die het podium geluid in de Eagle doet. Dat geeft ons het geluk dat we veel bands (ook bij de andere podia) van de zijkant op het podium kunnen bekijken. Dat is en klinkt ook heel gaaf alleen zoals de meesten waarschijnlijk wel weten is “zaal”geluid heel anders dan podium geluid. Verder beleef je een concert voor mijn gevoel meer voor het podium. Neemt niet weg dat het heel gaaf is om het zo te beleven. Zeker ook als de tent helemaal propvol staat. Wat wij meestal deden is eerst starten vanaf het podium en als het gaaf was, de tent in.
Zaterdag hebben we eerst ontbeten in centrum Helmond. Ja, ja, oude mannen dus hotel geboekt. Btw Fletcher hotel is ook waar iedereen zit mbt JOA inclusief artiesten die niet gelijk door hoeven te reizen.
Op het festivalterrein aangekomen eerst maar een speciaal biertje gedronken in de bier tent. Natuurlijk koos ik voor de speciale Never Enough
Daarna zijn we
Bad Nerves gaan kijken. Meer op basis van gezelschap die dit wilden zien. Leuk om gezien te hebben. Sympathieke band met veel enthousiasme en energie. Heeft me niet direct geraakt, maar wel interesse gewekt. Daarna kwam een behoorlijk blok van nice to see bands voor ons, dus zijn we veel gaan hoppen, chillen en merchandise gaan checken.
Smash into pieces en
Restraining Order beide stukje gezien. Deed me niet zoveel. Van een afstandje
Maria Iskariot gehoord. Als ze op LL zou komen dan zou ik waarschijnlijk wel even gaan kijken, maar nu was het met alles in het verschiet niet interessant genoeg.
Daarna
Pvris geprobeerd. Leuk, maar raakte me niet. Dat had ik wel meer met
Terminal Sleep. Zag er als een HC feestje uit. Goed gedaan.
Stukje
Fredy Dredd meegepakt. Tja, weet niet zo goed wat ik daarvan moet vinden. Goed dat ze ook dit soort dingen neerzetten, maar de Eagle was echt wel te groot.
Ook
Poppy en
Deafheaven beide bekeken en geprobeerd. Daarbij vind ik de laatste het meest interessant, maar ik ken er te weinig van. Wel leuk om te zien dat er op JOA steeds meer female fronted bands zijn met dus Pvris, Terminal Sleep en Poppy.
Vanaf
DPS begon het voor mij interessanter te worden. Goed band, met af en toe goede nummers, maar dat echt speciale ontbreekt voor mij. Een 7,5 zeg maar. Goed cijfer, maar niet heel bijzonder.
Daarna door naar
Slope. Hier hadden we echt zin. Gestart vanaf het podium, maar daarna wilde ik graag heel snel de tent in. Vanaf de rand moshpit een heerlijke show gezien. Nog niet allemaal goede nummers, maar er zitten veel knallers tussen. O.a. Fury Funk, Trainsurfing, Freak Dreams etc. Hopelijk ontwikkelen ze zich nog verder. Passen perfect op een DTRH, LL of PP.
Daarna keuze tussen Green Lizard (jeugd sentiment) en
Refused (nooit echt goed gezien). Het werd de laatste. Vooral ook omdat ik New Noise een fantastisch nummer vind. Dat laatste was dan ook het hoogtepunt van de set. Het is echt een goede band die goed kunnen spelen. Een bijzondere frontman en dan band knalde echt. Toch steekt New Noise er qua nummer zo bovenuit dat de rest mij minder pakt. Daar komt dan bij dat er veel politiek gelul tussendoor zit en dan begin ik wel af te haken. Ja, ik wil ook wereldvrede etc. en prima dat je Free Palestine een paar keer roept, maar daarvoor kom ik persoonlijk niet naar een festival. Gelukkig maakten ze het niet zo bont als de Bobbies
Daarna wat gegeten en van een afstand
John Coffey gekeken. Blijft toch leuk die Nirvana cover
Toen werd het tijd voor de echte mannen. Geen gelul, Marshalls het podium op (dus geen geluid uit een kastje) en rammen maar. Wat een powerplay zeg. Vet riffende gitaristen een gigantische strot bij de frontman en een denderende ritme sectie. Ik was (ben) zwaar onder de indruk van
Powertrip. Erg gaaf deze band. Daarbij zijn een band als Slope echt jochies. Vanaf de opener Soul Sacrifice, met gelijk daar achteraan hun “hitje” Executioner’s Tax (swing of the axe) was het genieten. Mooie afsluiter ook met Manifest Decimation. Oh ja, Hornet’s Nest moet ik ook niet vergeten. Btw eerste deel van de set vanaf het podium bekeken en wie stond er naast mij te genieten van de echte mannen? De (voormalige?) drummer van Trapped Under Ice

en hij zag dat het goed was. Tof om te zien dat hij ondanks het succes van Turnstile graag even komt kijken bij een echte portie crossover / thrashmetal.
Daarna even bijkomen met een koud biertje in de press / guest area. Dat is ook wel een fijn voordeel. Op de achtergrond stond Pertubator te spelen. Jeetje zeg, wat stond dat takkehard. Nodigde niet uit om te gaan kijken.
Daarna
Knocked Loose gaan kijken. Ik ken de muziek van de band niet. Wel eens geluisterd, maar niet mijn ding. Zal na hun optreden denk ik ook niet gebeuren. De band is ongekend populair en erg hard (ontzettend veel breakdowns en dat trucje ken ik dan op een gegeven moment wel), maar komt bij mij niet binnen. Het geluid staat ook zo hard, dat het mij begint te irriteren en ik halverwege de set afhaak. Maar wie ben ik? Het publiek in de Eagle vindt het fantastisch dat ik even denk, hoe moet Turnstile hier ooit aan tippen.
Daarna door naar
Terror, één van mijn vrienden wilde heel graag ooit eens Terror van de zijkant van het podium bekijken. Die kans had hij nu. Ik heb er ook even gestaan, maar zowel op het podium als in de tent (Buzzard) was het giga druk. Wat is deze band populair en terecht. Ze leveren altijd en vanaf de eerste seconde is het chaos op en voor het podium. Na een paar nummers wilde ik graag de rest van de set vanuit de tent kijken, maar er was geen doorkomen aan. Daarom maar vanaf rand tent de rest van het optreden gevolgd. Knaller naar knaller volgde, hoogtepunten ehm ik kan geen minder nummer noemen. Can’t help but hate, opener One with the underdogs, Spit my rage, Lowest of the low en ga zo maar door tot Keepers of the faith. Wat een fantastische band. Je merkte alleen wel dat 15 minuten voor het einde veel mensen al richting Eagle gingen voor Turnstile.
Gelukkig kon ik samen met een vriend nog op de zijkant van het podium komen van Eagle en daarna gooide de beveiliging het dicht. Tijd voor
Turnstile! Waar ik me eerst nog afvroeg of ze konden tippen aan Knocked Loose, nou dat gebeurde met gemak. Vanaf het podium gezien puilde de tent uit, maar ook ver daarbuiten stond er veel publiek. Vanaf de opener Never Enough (weet je wel hoe indrukwekkend het is als die hele tent het refrein schreeuwt naar de band en hoe hard dat binnenkomt. Echt wauw

) en daarna gelijk door met T.L.C. het is gelijk knallen en feest. Wat een heerlijke show en goede band. Zij hebben echt het momentum als band (ook qua gage

). Het optreden ging zo voorbij en voor je het wist kwam de encore met heerlijke nummers als Mystery en Blackout. Bij het laatste nummer Birds nodige Brendan het publiek uit om op het podium te komen. Dat was op een PP, LL, DTRH etc. nooit gelukt, maar op JOA wel. Wat een gaaf gezicht en wat een feest. Behoorlijk onder de indruk was dit met recht de afsluiter van JOA 2025!
Gelukkig hebben we ook al weer tickets voor de AFAS, want ik denk dat het de laatste keer is dat je ze nog zo “klein” kan zien.
Voor JOA, ik ga steeds meer van dit festival houden. Benieuwd waar ze volgend jaar mee komen als lineup. Gaat lastig worden om niet in herhaling te vallen. Kan PWD al weer komen voor een zaterdag headline spot?
Bedankt JOA en bedankt JOA publiek & vrijwilligers