Ik heb het van beide kanten meegemaakt dit jaar, zelf crowdsurfend en niet opgevangen worden (was een beste klapper), maar ook een keer niet opletten/gewaarschuwd worden en een crowdsurfer in m'n nek krijgen. Beetje risico van het vak zou je zeggen.
Overigens was ik er tijdens TDG wel een beetje klaar mee dat ik letterlijk alleen maar daar mee bezig moest zijn, zo veel waren het er op een gegeven moment. Toen zelf maar iets meer naar de zijkant gegaan en daar de rest van het optreden genoten zonder ook maar 1 crowdsurfer.
Hier heb je heeft pommer een goed punt
Voorin is her altijd meehelpen:
- daar is de pit en daar hoort hij ook.( pit helpt crowdsurfers ook, mogelijk het meest fanatiek ook)
- daar is de meeste beweging en enthousiastme
- daar is de hoogste dichtheid van mensen.(en dus bij uitstek de plek om over te crowdsurfen, hoort erbij)
Dus het is wel een beetje if you can't take the heat, don't stand in the kitchen.
Voorin (zeker centraal) sta je in het "werkgebied"
- verwittigen, tillen en doorgeven alles inclusief.
- goed vrienden maken om je heen en je hebt een club die goed samen tilt en niet iedereen staat de hele tijd achterstevoren.
En anders wat pommer zegt ga naar de zijkant of achterin.
Of als je toch voorin wil zien dat beter een zaalshow (hopelijk een kleine show)
Zo hadden we bij goijira in dynamo afgelopen jaar een te dronken gast langs ons staan. Was vooral aan het af houden en vooral niet aan het tillen en werd gewoon gevaarlijk(voor de crowdsurfers en voor ons). Met een groep hadden we alles onder controle maar als het van die kant kwam hadden we 3x zoveel werk en moesten we het ongeveer van zijn ingezakte gestalte afhalen. Na 2x hebben we deze gast meer even verder naar de zijkant geplaatst. Toen was het hard werken maar zonder zorgen of onnodig veel show te missen.