Graspop Metal Meeting 2026

Scorpions moet pas zaterdag in hongarije zijn, die staan mogelijk ook wel op speeddial 😅
Maar tis nog 2 weken, KL zal wel niet afzeggen zeker.
die spelen geen twee dagen achter elkaar en zijn significant duurder dan KL/TS (en altijd south headliner)
en je hebt gelijk natuurlijk dat speculeren helemaal geen nut heeft, KL zal er wel gewoon staan

• 100
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Dwarf
Bekijk bijlage 20820

Reactie erna, toch wat minder changes dan deze persoon eerst dacht, maar wel duidelijk iemand die mee opbouwt of in de buurt werkt
Een terras en schermen voor het voetbal, dat was er twee jaar geleden toch ook al?
Ik wacht wel gewoon op de officiële map i.p.v. luisteren naar iemand die blijkbaar geeneens kaarten kan lezen. 😒

Een terras en schermen voor het voetbal, dat was er twee jaar geleden toch ook al?
Ik wacht wel gewoon op de officiële map i.p.v. luisteren naar iemand die blijkbaar geeneens kaarten kan lezen. 😒
Klopt, terras is er al langer
En bij het vorige voetbaltoernooi was er inderdaad een groot scherm in de hoek van het Foodtruck deel, waar ze ironisch genoeg de optredens van de Jupiler stage uitzonden op momenten dat er geen voetbal was, dus op zich zou een scherm aan de JS eigenlijk geen probleem mogen zijn, de camera's zijn er al, zou echt een meerwaarde zijn.
Overigens, nu de metaldome ook groter lijkt te worden, zou ik daar ook graag beelden van de optredens zien op de schermen en niet gewoon zoals afgelopen jaren de LED wall enkel gebruiken voor achtergrond projecties

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Even m'n administratie geheel op orde brengen.

Donderdag

North Stage:
Wind Rose - 8
Megadeth - 7
Limp Bizkit - 9
Static-X - 2
Mantah - 6
Tom Morello - 6

Marquee:
Cult Of Luna - 1
Anthrax - 4
Septicflesh - 1
Wolves In The Throne Room - 2
Gatecreeper - 1
Dying Wish - 1
Distant - 1
Snot - 1

Jupiler Stage:
Pennywise - 6
John Coffey - 5
Thrown - 3
The Dillinger Escape Plan - 2
BLACKGOLD - 6
Grade 2 - 3
Slay Squad - 2

Vrijdag

South Stage:
Triggerfinger - 6

North Stage:
Infected Rain - 2

Marquee:
Asomvel - 8
Old Man's Child - 3
Suicidal Angels - 1
Death To All - 1
Cradle Of Filth - 1
Bark - 1
Hulder - 1
Possessed - 1

Jupiler Stage:
We Came As Romans - 2
Lionheart - 2
Kublai Khan TX - 2
letlive. - 3
Guilt Trip - 3
Thornhill - 2
Drain - 2

Zaterdag

Jupiler Stage:

Feuerschwanz - 5
Queensrÿche - 9
Sonata Arctica - 8
Primal Fear - 8
Orden Ogan - 6
Vicious Rumors - 5

Metal Dome:
Rivers Of Nihil - 4
Faetooth - 2
Tesseract - 2
Uncle Acid & The Deadbeats - 7
Catch Your Breath - 2
Mouth Culture -1
Loathe - 3

Zondag

South Stage:

Sabaton - 8
Electric Callboy - 6
Life Of Agony - 7
Battle Beast - 6
Black Label Society - 10
Extreme - 7

North Stage:
Alice Cooper - 8
Europe - 7
Foreigner - 8
Evergrey - 6
Def Leppard - 6

Goed, de zondag marquee dus. Wat een belachelijk sterk podium eigenlijk. ik zou me best vermaken als ik de hele dag in die marquee zou kamperen

Kilius: Klinkt best tof eigenlijk. Kende ze niet maar zou dit best eens willen zien.
Of ik op de laatste festivaldag er al om 12:00 fris en fruitig bij sta (en niet nog op de camping zit) , dat valt nog te bezien

Gaerea: dan zal ik al wel op het terrein zijn, want hun show is een must. Voor mij de eerste black metal band die me omver heeft weten te blazen met hun live set. Dit wordt de derder keer dat ik ze zie in een jaar tijd. wel eerste keer met het nieuwe album dus ben benieuwd

Vltimas: Ik zag eerder blackened thrash staan en dacht dat is niks voor mij. Net voor het eerst geluisterd en dit klinkt eigenlijk wel erg vet. Met dit vervloekte spel krijg ik straks helemaal geen rust meer in die 4 dagen Graspop want dit tijdslot was één van mijn weinige rustmomentjes. Ik ga me hier toch maar wat meer in verdiepen de komende weken.

Kanonenfieber: Veel enthousiaste verhalen over gehoord, en ben nu wel benieuwd hoe het live is. helaas zal het slechts een halve show worden (waarom wordt bij de metaldome bespreking nog wel duidelijk) maar toch erg benieuwd naar deze band.

The Gathering: Nooit veel geluisterd maar zag de bandnaam vaak voorbij komen vanwege de grote invloed die ze hebben gehad op het genre. Sinds de aankondiging aardig wat geluisterd en toch wat minder enthousiast dan ik oorspronkelijk had verwacht. ik ga er waarschijnlijk wel even kijken hoe het live is, blijft toch wel een unieke kans om ze te zien.

Mastodon: Deze band een hoop ingeluisterd de laatste jaren (eerst voor Alcatraz 2025 waar ik ze ook heb moeten missen) en was niet direct overtuigd maar zitten zeker toffe nummers tussen en is een band die zeker op mijn lijstje staat om eens live te gaan zien. Of ik ze ook echt ga zien met de clashes ben ik nog niet over uit maar is toch zeker een 'want to see'

Venom is niet mijn ding, Decapitated klinkt best tof op eerste gehoor maar niet interessant genoeg om er naar toe te gaan op zo'n sterke laatste dag

De marquee op zondag is voor mij het sterkste podium van heel het weekend in de breedte. Elke groep wil ik wel zien.

Killus: In principe sta ik er altijd vanaf de eerste band en dan zou ik deze zeker meepikken. Lekkere industrial in een tent om meteen wakker te worden.

Gaerea: Waren echt wel goed op Alcatraz vorig jaar, maar zelf was ik al wat minder scherp op dat moment. Hopelijk niet te katerig op zondag om er deze keer dus met volle teugen te kunnen van genieten.

Decapitated: Deze death metal gaat er wel in. Mocht het alsnog tegenvallen, heb ik nog Europe als uitwijkmogelijkheid, maar in principe ben ik de eerste drie optredens van zondag dus zeker in de marquee te vinden. Of het zou toch moeten zijn dat ik dan liever al eens wat aan een toog sta.

Vlitmas: Zou ik zeker ook naar kijken, maar Wargasm vond ik twee jaren geleden zo goed, dat ik ze nu zeker opnieuw zien. En ook naar Future Palace kijk ik hard uit. Dus die dubbele clash gaan ze niet overleven + even een verandering van genre dan doet ook wel deugd. En vooral: ik heb ze gelukkig ook al gezien, want met er nu even weer naar te luisteren, krijg ik er toch ook weer zin :p Maar ze passen ook heel slecht in mijn loopschema voor de rest, dus het zal toch noppes worden.

Kanonfieber: Eén van de bands waar ik het meest naar uitkijk van het weekend. Echt zo'n ultieme marquee band. Dit belooft een feestje te worden van begin tot eind. Voor al wie ze nog niet kent: check ze zeker nog eens uit. Zoals hierboven al beschreven: 'de Sabaton van de Black Metal'. Het is hard, maar catchy. Voor iedereen die normaal gezien geen fan is van black metal: gooi je vooroordelen even weg.

The Gathering: Voor Strange Machines alleen al zou ik gaan kijken. En ze passen perfect in mijn spoorboekje. Ik ben wel een beetje bang dat ik het te soft ga vinden voor 50 minuten aan een stuk, dus misschien toch wat later aanpikken alhoewel ik echt wel altijd volledige optredens probeer te doen.

Venom: Zou ik gerust nog eens willen zien, maar maken geen kans tegen Electric Callboy.

Mastodon: Heb die vroeger altijd wat genegeerd, wel al meerdere keren van ver gehoord en ze verdienen eigenlijk wel beter. Mocht Carpenter Brut tegenvallen (maar daar ga ik niet vanuit) pik ik waarschijnlijk in elk geval wel het begin van het optreden mee. En dan kan het altijd zijn dat ik er blijf hangen natuurlijk, maar het plan is om The Plot In You volledig mee te pikken, dus dan gaan ze wel echt moeten omverblazen.

The Gathering: Nooit veel geluisterd maar zag de bandnaam vaak voorbij komen vanwege de grote invloed die ze hebben gehad op het genre. Sinds de aankondiging aardig wat geluisterd en toch wat minder enthousiast dan ik oorspronkelijk had verwacht. ik ga er waarschijnlijk wel even kijken hoe het live is, blijft toch wel een unieke kans om ze te zien.
In principe kan je the Gathering makkelijk inluisteren.
Luister naar het album Mandylion en je hebt waarschijnlijk alle nummers uit de setlist gehoord, aangezien deze tour, waarbij Anneke Van Giersbergen terug de zang doet, in het teken van dit album staat.
(en als ge uw fun al helemaal wilt ophypen of verpesten, op youtube staat hun concert uit 1996 op Pinkpop -
- met voor een heel groot deel de nummers die op GMM te verwachten zijn)

In principe kan je the Gathering makkelijk inluisteren.
Luister naar het album Mandylion en je hebt waarschijnlijk alle nummers uit de setlist gehoord, aangezien deze tour, waarbij Anneke Van Giersbergen terug de zang doet, in het teken van dit album staat.
(en als ge uw fun al helemaal wilt ophypen of verpesten, op youtube staat hun concert uit 1996 op Pinkpop -
- met voor een heel groot deel de nummers die op GMM te verwachten zijn)
Yes ik heb me bij het inluisteren ook beperkt tot alleen dat ene album
Zal dat optreden eens opzetten, thanks!

• Leuk
Waarderingen: Dwarf
Eindelijk de Hysteria LP gekocht, wat een heerlijk album. Hopelijk kunnen ze het live ook een beetje goed overbrengen, maar ik heb hoe dan ook veel zin in de zondagavond!

Live klinkt Def Leppard echt nog ijzersterk (in ieder geval de vorige keer). Alleen is er niet echt een show om heen. Als je Sabaton ook wil zien en daar een goede plek wil, dan kan je prima vanaf de South kant het optreden volgen zonder echt iets van de show te missen.

Users who are viewing this thread