Graspop Metal Meeting 2026

Voor wie alsnog de 'gaten' wil opvullen, dat kan gewoon nog, gewoon even bands + cijfer/waardering noemen (zie hier).
Ook als je niet van plan bent naar GMM te gaan mag je uiteraard gewoon meestemmen.

Bekijk bijlage 19122

The Offspring 4
Accept 7
Within Temptation 10
A Day to Remember 3
Danko Jones 3
Ego Kill Talent 3
Wind Rose 10
Limp Bizkit 3
Megadeth 9
Static-X 3
Tom Morello 3

Edit: nog een kleine toelichting, waarom bijna alles een 3. Ik heb altijd gewoon de paar acts die ik wil zien en de tussenruimte vul ik met signeren, de metalmarket, de meeting en gewoon een beetje chillen. Sommige bands zal ik meepakken op afstand, maar dan is het meer achtergrondsmuziek.
Met Wind Rose > Accept > Megadeth > Within Temptation > Anthrax heb ik al een gevuld genoeg programma om de rest gewoon casual door te komen en ik zie wel wat ik dan nog verder mee zou pakken.

Laatst bewerkt:
1000031244.png
Redelijk afgetekend van mijn kant. Ben er even in de ochtend voor Distant, maar verder zal ik er weinig te vinden zijn. Vrienden willen wel naar Snot en WitTR, dus heel misschien ga ik mee als er niks anders is en ik geen zin heb om terug te lopen naar de tent.
Verder kijk ik er iedere keer weer naar uit als we nieuwe lijst kunnen maken. Zeker zo doorgaan!!! @MetalLimbo

Niet mijn podium deze dag, denk niet dat ik er ook maar een minuut ga vertoeven (in groot contrast met de zaterdag).

Ok, Pennywise is dan nog wel een soort van jeugdsentiment, al ben ik er zelfs in mijn punkfase nooit echt ingeraakt (i.t.t. o.a. Rancid, Bad Religion, The Offspring, NOFX).
Toen ze echter Bro Hymn ook gewoon iedere week in de discotheek begonnen te draaien, en jan en alleman het begon mee te lallen, was ik er wel helemaal klaar mee.

• Leuk
Waarderingen: wess en Dwarf
Zijn The Dillinger Escape Plan echt zoveel groter dan Pennywise? Hoewel de laatstgenoemde voor mij eerlijk gezegd eerder een one-hit wonder is, ken ik te weinig van de afsluiter van dit stage. (Heb TDEP wel eens op Pukkelpop gezien, maar niet zozeer memorabel voor mij.)
Sterker nog, waar de Jupiler Stage vroeger één van m'n vaste stekjes was, ken ik vrij weinig van deze artiesten.

Thrown vorig jaar op Alcatraz gezien, daar brachten ze een degelijke show, maar nu niet per se eentje waar ik opnieuw voor sta te springen. John Coffey ken ik qua naam wel, maar daar stopt het ook. Van Grade 2 en Slay Squad heb ik nog nooit gehoord.

Ik heb al eerder een lans gebroken voor Blackgold: hoewel hun optreden hier voor de medegebruikers niet echt overtuigend was, kwam ik (na een werkdag) op Graspop aan terwijl deze band speelde. Er stond niet echt veel volk, dus ben meteen vooraan geraakt aan de Stage en ik zat er toen wel in. Wil ze graag nog wel eens bekijken als ze niet clashen met Distant. Kan imo ook net iets beter inschatten hoe goed een band "live" is na meerdere concerten. Dat gezegd zijnde, als nu-metal je helemaal niets zegt, gaat dit je helemaal niet liggen.

Zijn The Dillinger Escape Plan echt zoveel groter dan Pennywise? Hoewel de laatstgenoemde voor mij eerlijk gezegd eerder een one-hit wonder is, ken ik te weinig van de afsluiter van dit stage. (Heb TDEP wel eens op Pukkelpop gezien, maar niet zozeer memorabel voor mij.)
Sterker nog, waar de Jupiler Stage vroeger één van m'n vaste stekjes was, ken ik vrij weinig van deze artiesten.

Thrown vorig jaar op Alcatraz gezien, daar brachten ze een degelijke show, maar nu niet per se eentje waar ik opnieuw voor sta te springen. John Coffey ken ik qua naam wel, maar daar stopt het ook. Van Grade 2 en Slay Squad heb ik nog nooit gehoord.

Ik heb al eerder een lans gebroken voor Blackgold: hoewel hun optreden hier voor de medegebruikers niet echt overtuigend was, kwam ik (na een werkdag) op Graspop aan terwijl deze band speelde. Er stond niet echt veel volk, dus ben meteen vooraan geraakt aan de Stage en ik zat er toen wel in. Wil ze graag nog wel eens bekijken als ze niet clashen met Distant. Kan imo ook net iets beter inschatten hoe goed een band "live" is na meerdere concerten. Dat gezegd zijnde, als nu-metal je helemaal niets zegt, gaat dit je helemaal niet liggen.
Pennywise is een bekendere naam bij het grote publiek natuurlijk, hebben als ik me niet vergis ook al op de main gestaan.

Dillinger escape plan is eerder een cult band met een fanbase. En ze touren recent ook terug met de originele zanger. Maar het is allesbehalve toegankelijke muziek. Eigenlijk moeilijk in te schatten hoeveel volk er gaat zijn dan.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Toen the dillinger escape plan werd aangekondigd was ik het gaan luisteren en vond ik het best wel goed klinken. Dacht dat is een goed alternatief voor de headliners. Toen hoorde ik dat ze met die zanger vooral het eerste album spelen en ging ik dat luisteren, verschrikkelijk. Komen nu dus mooi bij 'avoid'

Pennywise tof bandje vooral Bro Hymn mee schreeuwen is leuk natuurlijk maar vorige keer op Graspop was het niet best. Dus een skip.

Blackgold en Slay Squad vond ik beiden wel oke met inluisteren, wellicht nog geschikt om gaten op te vullen in de timetable (hetzelfde geld voor john coffey)

Voor Thrown kan ik me goed vinden in de review van @jvandeweyer hierboven. Was prima op alcatraz maar niet geweldig. Geen behoefte om ze weer te zien

Grade 2 zegt me niets wellicht nog eens luisteren

Het zou me ook niet verbazen als ik niet bij de jupiler stage kom op donderdag

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en jvandeweyer
DON SOUTH
Ego kill talent 5 Leuke opwarmer op zich
Danko Jones 3
Accept 6
ADTR 6
WT 0
The Offspring 7

DON NORTH
Static-X 6
Wind Rose 5
Tom Morello 3
Megadeth 4
Limp Bizkit 7

DON MARQUEE
1776583960572.png

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Blackgold - Heb er niet echt een mening over, niet meteen mijn ding, maar was redelijk vermakelijk de vorige keer

Slay Squad - Klinkt qua genre gelijkaardig aan de vorige band (wat is dit eigenlijk? nu gangster metal of zoiets?), maar dan wel slechter en dommer.

Thrown - Middelmatige band die alles te danken heeft aan het manipuleren van Spotify-algoritmes. Live blijft het wel overeind/

Grade 2 - Mja, naar mijn gevoel staan er elk jaar wel een paar van die sympathieke maar weinig memorabele punk rock bandjes op Graspop. Misschien blijf ik staan als ik er passeer, misschien ook niet

John Coffey - Zie Grade 2

Pennywise - Fijne band, waarvan ik het altijd leuk vind dat ze er staan, maar waarbij het ook geen probleem is om ze te skippen

The Dillinger Escape Plan - Blijft allemaal nogal ontoegankelijk en kon er vroeger ook maar moeizaam in komen, is wel veranderd door ze een paar keer live te zien. Energieke band die voor wilde momenten kan zorgen. Was wel leuk op de Lokerse Feesten toen de dagjesmensen die voor Korn kwamen eerst deze razernij moesten ondergaan.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Loek benoemde het ook al even, maar bij The Dillinger Escape Plan is er wel een enorme asterisk het benoemen waard. Denk dat de meesten van ons die band zijn gaan leren kennen vanuit de periode dat de fenomenale Greg Puciato hun leadvocalist was. Hij voegde met zijn clean vocals een enorme dynamiek toe aan de band die het tot dan toe vooral moest hebben van pure, aan hardcore gelieerde, chaotische agressie. Zelf vind ik hun eerdere werk eigenlijk vooral een bak herrie en is het pas vanaf het album Miss Machine en vooral ook de albums daarna dat ik de muziek heel goed vind.

Deze tour is met hun eerste vocalist, Dimitri Minakakis. En dus spelen ze alleen maar werk van hun eerste EP's en album. Er zal ongetwijfeld een publiek voor zijn, maar ik raad iedereen die ze heeft genoteerd als optie wel aan om even goed naar dat eerste werk te gaan luisteren en zodoende niet voor de verrassing komen te staan dat je bij de Jupiler Stage staat en een hele andere band verwacht had te zien.

Timmetje heeft een punt maar wij hier ook.
Denk dat het niet geen spel is maar wel een speelse manier van tips en tops delen.
Maar er zit weer lekker vaart in het forum en tegen de tijd dat wr een timetable is gaan we gewoon de clashes erin verweven.

Nou zie hier ik heb nog een nostalgisch beeld van Snot in mijn hoofd.
Maar als ik de rest van de resultaten hier zie, vraag ik me af of ik of 5 minuten daar überhaupt de moeite is.
Ach ja we gaan het wel zien.

Bijlagen

• Screenshot_20260419_114656_Chrome.jpg
    Screenshot_20260419_114656_Chrome.jpg
    178 KB · Weergaven: 10

Users who are viewing this thread