Graspop Metal Meeting 2026

Bekijk bijlage 18959
Within Temptation ben ik al jaren fan van, het had een "ABSOLUTE MUST SEE" kunnen zijn als ze de setlist beter zouden kiezen (het nieuwere werk pakt mij gewoon niet, en dan maar twee nummers van Mother Earth???). The Offspring kende ik niet eens voor de aankondiging, maar de afgelopen tijd heb ik het serieus veel geluisterd, idem voor Accept. Danko Jones is een beetje een twijfelgevalletje; soms is de muziek lekker, maar totaal niet doordacht en inderdaad een beetje te macho. ADTR en EKT kunnen me echt niet boeien, al zou ADTR met een biertje op het gras zo gek nog niet zijn.

Ander goed nieuws is dat ik bij een project ben ingedeeld zonder presentatie tijdens Graspop, dus ik ga ook zeker zonder grenzen genieten van de donderdagavond!
Gaaf man!!! Ook een keer de donderdag erbij. En vaak is dan de eerste meeting, dus voel je vrij om daar ook even bij aan te sluiten

Zie trouwens dat de laatste (11e) optie, Avoid at all costs (0 punten) bij jullie allemaal wegvalt via de link.
Beetje vreemd, als ik op de link klik staat ie er wel gewoon bij..
Maar goed, die optie is er dus ook, mocht iemand die nodig hebben. 😅 ;)

1776020452495.png

• Winning
Waarderingen: El_Leipo
Dan is het naar aanleiding van mijn vorige verhaal ongeveer zo.

Bijlagen

• Screenshot_20260412_225007_Chrome.jpg
    Screenshot_20260412_225007_Chrome.jpg
    125,3 KB · Weergaven: 16
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
1776030263791.png

Within Temptation al heel erg vaak gezien en stelt nooit teleur. Maar juist daardoor niet op de bovenste trede.

Accept is het wel weer tijd voor en van The Offspring moet ik nog maar zien of ze een goed niveau halen. Erg wisselende ervaringen met de band.

A Day To Remember is gewoon een prima bandje om mee te pikken maar ik mis er ook niks aan als ik ze niet meepik. Danko Jones en vooral Ego Kill Talent vind ik helemaal niks. Maar ik ben niet uitgesproken genoeg om ze onderaan te zetten.

• Leuk
Er zijn een hoop bands die ik wel wil zien (of waarschijnlijk/misschien wil zien), maar denk dat er maar een stuk of 10 zijn waarvan ik het jammer zou vinden als ik ze zou missen, bij de rest zou ik het hooguit een minuutje jammer vinden, "ach ja" zeggen en verder gaan, wat volgens mij wil zeggen dat ik ze niet echt hoeft te zien en dat ik zelden iets in de bovenste 3 categorieën ga zetten.

my-image.png

Een allegaartje deze stage, met nu-metal, thrash metal, alternative/rap metal, power metal, industrial metal en vanalles daartussenin.

Voor mij steekt er duidelijk één naam met kop en schouders bovenuit, wat op zich al een opmerkelijke prestatie is voor een stel dwergen. 😉
Wind Rose heeft alles wat power metal voor mij leuk maakt: catchy nummers die zich uren, zo niet dagen in je hoofd nestelen, bombastische samenzang, een epic fantasy-thema, en een gezonde dosis humor, waarmee ze zich niet al te serieus, maar toch net serieus genoeg nemen.
Dwergen zijn dan ook mijn favoriete personages in Tolkien-verhalen, RPG's en andere fantasy.
Bij een optreden van Wind Rose waan je jezelf haast in zulke verhalen, met z'n allen zij aan zij brullend en drinkend alsof je in een taverne staat. 😁

Megadeth was een van mijn gateway bands, die ik in mijn vroege tienerjaren grijs heb gedraaid.
Nog steeds kan ik vele nummers praktisch volledig meezingen.
Desondanks heb ik niet meer zo heel veel met de band, met name vanwege Dave Mustaine.
Een onuitstaanbare rare kwibus was hij natuurlijk altijd al, maar met de jaren is hij alleen maar erger geworden.
Hij heeft er zelfs (direct dan wel indirect) voor gezorgd dat bands als Rotting Christ en Dissection van line-ups van festivals zijn verwijderd omdat die niet strookten met zijn destijds nieuwe born-again christelijke normen en waarden.
Ondanks dat gebrek aan gunfactor sluit ik niet uit dat ik toch een kijkje ga nemen.
Voorgaande edities is dat er echter vaak niet van gekomen omdat er bijna altijd wel iets tegenover staat dat ik liever wil zien.
Bovendien staan ze 2 weken eerder al als headliner op het clashloze South Of Heaven, wat de kans dat ik ze op GMM ga zien nog kleiner maakt.

Met nu-metal heb ik altijd een wat vreemde relatie gehad. Qua leeftijd zou ik de periode waarin dat genre mateloos populair werd heel bewust en intens meegemaakt moeten hebben.
Toch is het op een of andere manier min of meer aan mij voorbij gegaan.
Natuurlijk hoorde ik wel de grote hits en zag ik de clips voorbij komen, maar het is blijkbaar nooit echt goed bij mij aangekomen.
Nu begin ik de laatste jaren wel weer wat meer waardering te krijgen voor bands als SOAD, Korn, Linkin Park, Disturbed, maar Limp Bizkit kan ik echt helemaal niks mee. Ik noemde het hier geloof ik al eens de Aquaman van de nu-metal of zoiets.. 😅

RATM heb ik dan weer wel heel bewust meegemaakt en veel geluisterd in de jaren 90, en enkele malen op Pinkpop gezien.
Maar echt enthousiast om een Tom Morello te zien word ik dan weer niet echt.
In 2023 hoorde ik hem wel op de achtergrond toen ik even een tijdje bij de Belgian Beer Bar rond hing, maar het enige wat is blijven hangen is een instrumentale versie van Killing In The Name, waar ik nu niet bepaald warm of koud van werd.

Static-X hangt ook tegen de nu-metal aan, maar is toch vooral industrial, wat ik normaal wel goed kan hebben.
Ik ken ze nog niet goed genoeg, dus ga ze de komende dagen wel eens beluisteren.
Wel een interessante naam, ondanks het gemis van iconische frontman Wayne Static.

Limp Bizkit: enkel als er niks tegenover staat. Pure nostalgie maar hebben me al vaak teleurgesteld met slechte sets. Enkel als ik vooraf de garantie krijg een pakweg jaren 2000 strakke set te krijgen zonder teveel gelul tussendoor en halve covers komen ze bij absolute must see. Anders (en daar ga ik vanuit) gewoon als er niks anders is

Megadeth: absolute must see van het weekend. Gigantische fan

Tom Morello: ik had al niks met RATM en ook solo weet hij niet te overtuigen

Wind Rose: als die nog een paar gelukjes hebben zie ze als een van de next big things. Headliner op Alcatraz 2030 samen met een band al Lorna Shore? Het zou me niet verbazen en mijn support hebben ze. Natuurlijk geen hoogstaande composities maar wel toffe songs die blijven hangen en een tof thema

Static-X: vroeger fan van geweest maar nu ... niet meer

• Leuk
Limp Bizkit:
Haat/liefde verhouding met deze band. Heb vooral de platen Significant Other en Chocolate Starfish helemaal grijs gedraaid. Maar daar tegen staat dat geen enkele andere plaat daarna indruk op heeft gemaakt. (Net geen one hit wonder voor mij)
Maar gezien ze waarschijnlijk een best hit medley zullen performen, kan het waarschijnlijk hebben. Maar zijn ook zeer kandidaat om te vallen bij een clash.

Megadeth
Niet voor niks 1 van de big 4, maar de andere 3 liggen me beter. (Hoor ik daar een clash met een andere uit de big 4?).
Kroost en vrouw zien ze al op south of heaven ik helaas niet. Dus bij komt het aan op de waan van de dag en of ik het waarschijnlijk acht welke van de clash minder kans heeft om terug te komen op mijn pad. (Pssst ik denk dat megadeth een hele lange afscheidtour heeft)
Maar zelf hebben zeker een hele set aan fijne nummers en ze hebben een mooie positie op de avond/podium. Het laatse album valt ook niet tegen.

Tom Morello
Ontzettende liefhebber van RATM en Tom is een geniale gitarist. Maar solo heeft het voor mij niks. Tom schittert tussen andere geniale artiesten(RATM/Audioslave,etc) maar solo voor mij niet.

Windrose
Niet echt eerder geluisterd en blij verrast met wat ik hoorde. Een heerlijk set van aanstekelijke meezingers. Ik pak altijd wel een band zoals dit (alestorm like) mee. Dus dit zit dicht tegen de must see aan.

Static-X:
Nostalgie en daar drijven ze nog steeds op. Geen Wayne maar de vervanger is prima. Heb ze afgelopen jaar op Dynamo gezien dus daarmee daalt de kans op een herhaling. De band kan ik mogelijk mee pakken.

Dus rest conclusie:
De north stage doet het prima op mijn smaak deze dag.

• Leuk
Static-X -> altijd wel leuk gevonden en alle shows sinds hun comeback waren fijne shows. Blijft daarnaast ook wel een van de schaamtelozere cashgrabs over de rug van een overleden bandlid.
Wind Rose -> Folk/Power metal met een gimmick, ik luister er zelden tot nooit naar, maar live passeer ik meestal wel even. Zeker als ze op dit moment van de dag spelen, want na een kwartier of 3 word ik het meestal wel beu, maar dat is in dit geval dan geen issue.
Tom Morello -> grote fan van RATM, maar kan niet zeggen dat dit me heel erg boeit
Megadeth -> Altijd liefhebber geweest van thrash en dus ook van Megadeth. Ook wel al genoeg gezien, dus op zich geen echte must om ze te zien, maar aangezien het mogelijk één van de laatste keren is, waarschijnlijk toch passeren
Limp Bizkit -> klassiek riedeltje: hun hits die ze spelen, spelen ze goed, maar is iets te veel een "hey, herkennen jullie dit?!?"-act geworden met veel te veel gelul en ook veel te veel half gespeelde covers. Is het goed? Ja en nee. Is het slecht? Ja en nee. Ik vind dat inzet ook mag beloond worden en dit is gewoon een luie band, die mogen zeker op Graspop staan, maar niet als headliner, zet er dan een band die moeite doet om er iets speciaals van te maken (Within Temptation) en geen verzadigde nostalgie-act.

• Leuk
De kleinere namen op de North stage vind ik het meest interessant. Static-X was ik niet zo bekend mee voor de aankondiging, maar ik vergeet altijd dat ik industrial eigenlijk wel chill vind, en ben zeker van plan om te gaan kijken. Wind Rose lijkt me gewoon echt een feestje en ben ik ook gegarandeerd bij. Tom Morello is goed, maar ga ik wss alleen kijken als er niks anders interessants speelt op dat moment. Zelfde verhaal met megadeth. Limp Bizkit heb ik helemaal niks mee en ben ik zeer waarschijnlijk niet bij

• Leuk
Static-x:
De laagste band is ook meteen de meest interessante, al een hoop over gezegd hier, fantastische show op Alcatraz en sinds 2009 niet meer op Graspop gestaan dus neem de kans en ga dit zien. Muzikaal ook wel vrij uniek met hun toffe mix van industrial en nu-metal. Op Alcatraz hadden ze een vrij uitgebreide show mee, vraag me af of ze dat opnieuw mee zullen hebben nu ze zo vroeg op de dag staan maar we gaan het zien

Wind Rose
Best leuke band, op alcatraz wel vermakelijk. Als er niets anders interessants tegelijk staat ga ik wel weer even kijken.

Limp Bizkit
Weet niet zo goed wat het is met deze band ik was wel fan van ze, hoop geluisterd vroeger, maar op gegeven moment was ik er een beetje klaar mee. Live shows zijn ook iets te veel gelul voor mij. Geloof dat de vriend waarmee ik naar graspop ga ze graag wilt zien dus ik zal wel zien of het beter is dan vorige keer zeker

Tom Morello en Megadeth zijn niet mijn ding.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MetalLimbo
Naar mijn smaak niet het beste podium van de dag. Ik sluit er wss af met Limp Bizkit, de rest laat ik passeren. Donderdag zijn de andere podia interessanter voor mij.

Users who are viewing this thread