Graspop Metal Meeting 2026

Static-x was één van de grootste verrassingen van Alcatraz voor mij, toch een heel aantal plaatsen in mijn achting gestegen.
Pijnigt me nog altijd dat ik deze heb laten schieten (geen idee wat de clash was 🤔). Achterna zoveel goeie beelden van gezien dat ze toch hoog op de verlanglijst staan.

• Leuk
Waarderingen: Projunk
Eigenlijk heb ik op de donderdag op de South maar 2 namen staan die ik ga zien:

Accept. Had ik al een paar jaar op gehoopt om ze weer eens te zien. Gewoon degelijke hardrock/metalmuit de 80er jaren. Geen uitschieters, maar gewoon lekkere kwaliteit.

The Offspring: De eerste 3 albums echt grijst gedraaid. Ik had ook veel.minder met generatiegenoot Green Day.
De vorige doorkomst op de zondagmiddag vond ik al super.
Kan eigenlijk niet wachten om ze in het donker met een headline waardige show te gaan zien. Wordt een heerlijk meebrul feest!

Leuk initiatief, MetalLimbo!

Donderdag South Stage. Op papier best een aardig lijstje. Niets waarvan ik opsprong bij de aankondiging en ook geen absolute must sees voor mij.
In volgorde van yes naar no zal het zoiets worden, zonder rekening te houden met de andere podia en bijbehorende clashes :

Must see
-

Graag zien:
- The Offspring - altijd goed voor een feestje, lekker meeblèren. Volgens mij wil mijn kameraad ze ook graag zien, dus goede kans dat we hier wel bij gaan zijn. Of ze een terechte headliner zijn valt over te discussiëren, wat mij betreft zijn ze toch wel ietwat omhoog gevallen.
- Accept - kijk ik erg naar uit om eens te zien, dat is er nog nooit van gekomen. Lijkt me heel fijn hun klassiekers eens keihard mee te 'zingen'

Misschien zien:
- Within Temptation - ondanks dat ik hun muziek best graag hoor, lukt het me live meestal niet om hier helemaal in te komen. Geen straf om bij te zijn, maar ook geen ramp om te missen.

Niet zien:
- A Day To Remember - heb ik niets mee.
- Danko Jones - twee keer live gezien, ik vind het een vervelende kerel met een soort van macho act. Je hebt mensen die stoer zijn en je hebt mensen die stoer doen. Hij heeft een paar aardige nummers, maar ik verwacht niet dat ik hier bij ga zijn.
- Ego Kill Talent - dertien in een dozijn, voegt totaal niet toe aan de line-up. En al helemaal niet op een main stage, ook al is het als dagopener.

Op Donderdag zal je mij allicht wel terugvinden bij 3 optredens op dit podium.

- Accept, lekkere hardrock klassiekers om mee te brullen, geen gezeik gewoon spelen.
Mochten van mij gerust wat hoger op de affiche staan. Maar in België hebben ze allicht niet het grote publiek ervoor.

- A day to remember een van de persoonlijke leuke core bands voor mij. Al enkele keren gezien op graspop vanop afstand en ze leveren steeds een energieke show af.

- The Offspring, pretty fly for a white guy, hopelijk spelen ze gewoon de ene hit na de andere en niet teveel gepraat ertussen wat de vaart uit het optreden haalt. Want heb beide al meegemaakt bij hen maar ik klaag niet als ze de dagafsluiter zijn.

De andere bands kan ik kort over zijn,
- Ego kill talent is niet mijn ding.

- Danko Jones enkele keren gezien en dat was genoeg. Niet memorabel genoeg om ze hoog op mijn must see lijstje te zetten.

- Within Temptation al meermaals gezien in het verleden maar het hoeft voor mij nietmeer maar begrijp wel dat ze een grote fanbase hebben.

Voor wie het gemist heeft:
In het Alcatraz-topic is op initiatief van @Somekindofdylan gestart met het bespreken van alle dagpodia (een podium per dag per week).

Iets soortgelijks willen we doen voor Graspop.
Probleem daarbij is wel dat er meer podia (4x5=20) in minder tijd (nog maar 10 weken / 70 dagen) erdoor gedraaid zouden moeten worden, oftewel 1 podium per 3 dagen.
Gezien de (normaal gesproken) hoge activiteit binnen dit topic (zeker t.o.v. het Alcatraz-topic) zou dat echter niet zo'n probleem moeten zijn, lijkt me.

Laten we dus maar gelijk uit de startblokken schieten! :)

Het idee aldus:
  • iedere 3 dagen de focus op één dagpodium
  • (ongeveer) 3 dagen lang de bewuste bands bespreken, inluisteren, ontdekken, beoordelen, aanprijzen, afzeiken, vergelijken, etc.
  • deel favoriete nummers/albums/bandleden/optredens/solo's, info, (oud) nieuws, video's, playlists, interviews, setlists, persoonlijke ervaringen, verkooppraatjes, vragen, alles mag
  • (mogelijke) clashes wordt in principe geen rekening mee gehouden, gewoon iedere band op zichzelf beoordelen
  • afsluiten met een poll o.i.d.
Bekijk bijlage 18941

The Offspring:
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Offspring

Within Temptation:
https://www.metal-archives.com/bands/Within_Temptation/1006
https://en.wikipedia.org/wiki/Within_Temptation

A Day To Remember:
https://en.wikipedia.org/wiki/A_Day_to_Remember

Accept:
https://www.metal-archives.com/bands/Accept/198
https://en.wikipedia.org/wiki/Accept_(band)

Danko Jones:
https://en.wikipedia.org/wiki/Danko_Jones

Ego Kill Talent:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ego_Kill_Talent
Vorig jaar Accept als headliner bij South Of Heaven mogen zien en dat was echt heerlijk. Nu is dat zo kleinschalig en goedkoop dat je er alleen al puur door de vibes een leuke avond zal hebben dus in de volle zon op zo'n groot veld zal het iets minder leuk zijn maar ik ga toch wel weer even kijken.

The Offspring ga ik een kans geven om er daadwerkelijk een mening over te kunnen vormen als headliner, maar na 2 nummers grijp ik elk ander obscuur bandje met alle liefde aan.

Danko Jones zie ik ook wel zitten. Rustig opstarten van het weekend denk ik.

WT was verbazend goed op Hellfest, maar ik denk niet dat de sterren hetzelfde zullen staan omdat ze toch in zonlicht zullen spelen vermoed ik?

Pijnigt me nog altijd dat ik deze heb laten schieten (geen idee wat de clash was 🤔). Achterna zoveel goeie beelden van gezien dat ze toch hoog op de verlanglijst staan.
Vorig jaar Static-X op Dynamo gezien en dat viel niet tegen. Ze drijven wel op de oude klassiekers en met Wayne's vervangers staat er geen Wayne maar ook geen koekebakker.
Dus als je geen nare clash hebt ga zeker even kijken.

• Leuk
Waarderingen: BlackwaterPark
Donderdag South:

Ego Kill Talent: een aantal keer beluisterd maar het is maar een matige groep in mijn ogen. De muziek neemt me helemaal nergens mee heen.

Danko Jones: korte mening ‘meh’.

Accept: Mogelijks indien de kwaliteit goed is kanshebber om mijn act van het weekend te worden. Heel vette songs, dikke gitaar riffs en daarnaast meebrul muziek (indien je de songs kent toch). Jammer van hun lage plaatsing op de line up maarja.. Life’s a bitch!

ADTR: deze band bracht mij bij hun vorige passage zoveel leuke herinneringen. Het is metalcore maar voor mij is het toch vooral een throwback naar mijn jeugdige emo tijd. Hun nummers en vooral hun energie zijn echt geweldig. ‘If it means a lot for you’ is ook echt zo’n nummer dat altijd goosebumps geeft.

Within Temptation: Ze zijn groot en ze zijn sterk maar hun nummers hebben weinig tot geen aantrekkingskracht. Sterke muzikanten, enorm sterke zangeres (ik zag haar ooit performen in een akoestische setting en WAUW! wat een stem, mocht dit een WT Acoustic set zijn, ik zou er ongelofelijk hard naar uitkijken, hun hardere werk niet zozeer.

The Offspring: generatiegenoot van Greenday en mogelijks zie ik ook liever die generatiegenoot de revue passeren ipv The Offspring. De nummers hebben niet dat leuke gehalte, de show is veel minder en vocaal is Greenday gewoon veel Sterker dan The Offspring. Het blijft ook een beetje een vreemd zicht om hun vanboven op de affiche te zien prijken maar hey, ze zullen het wel ergens aan verdiend hebben. Ik ga kijken maar mogelijks zal dit met een enorm kritisch oor/oog beluisterd/bekeken worden.

Gelukkig is Donderdag qua gevoel toch altijd een zeer leuke dag, de 1ste maal weer op de weide, iedereen nog (semi) fris en alleen maar blije gezichten (op die paar mensen na die via ticketswap een vals ticket hebben gekocht en niet binnen raken).

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
Dag 3: tijd voor een ranking.

Lijkt me wel leuk om iedere keer een kleine ranking te doen, die ik later per dag, per stage of voor het hele festival kan samenvoegen.
Ik stel een ranking van 0 tot 10 voor, zo kan er wat meer nuance in gebracht worden (de ene must-see is immers de andere niet bv.), en komt er wat meer spreiding in de eindranking. :)

10 – ABSOLUTE MUST SEE
Geen twijfel mogelijk. Topprioriteit, dit mis ik voor geen goud.

9 – Must see
Zeer hoge prioriteit, hier ga ik actief naartoe plannen.

8 – Really want to see
Grote interesse, ik ga waarschijnlijk tenzij er iets beters tegelijk speelt.

7 – Want to see
Goede keuze, neem ik mee als het in het schema past.

6 – Probably see
Leuk om mee te pikken, hangt af van timing en stemming.

5 – Maybe see
Neutraal, kan beide kanten op.

4 – Might see
Lage prioriteit, alleen als er niets beters is.

3 – Probably won't see
Onwaarschijnlijk, maar niet volledig uitgesloten.

2 – Won't see
Geen interesse, sla ik normaal gezien over.

1 – Avoid if possible
Spreekt me niet aan, ik doe liever iets anders.

0 – AVOID AT ALL COSTS
Harde nee. Hier blijf ik bewust ver van weg.

Ik heb een kleine template gemaakt die je kunt gebruiken (hoop dat het werkt 🤞;)), maar gewoon een lijstje met de bands + cijfer/beschrijving is natuurlijk ook prima.

Mijn eigen duit in het zakje:

1775995956042.png

1000042963.jpg

Leuk gedaan. Avoid if possible heb ik niet met heel veel bands. De onderste 3 zijn sowieso zeker in verband met andere acts die ik wel wil zien. Tijdens WT heb ik waarschijnlijk wel ruimte, maar de laatste paar shows die ik van ze heb gezien konden me echt niet overtuigen om ze perse weer te gaan zien. Zal wel hapje en drankje rijd worden😉

Within Temptation (Voor mij toch de echte headliner)
Accept (had van mij ook de North mogen afsluiten)
Limp Bizkit (leuk voor erbij)
Offspring (leuk voor erbij)
Danko Jones (top)
A day to remember (top)
Megadeth (mwa, heeft best leuke nummers)
Windrose (mwa)
Static-x (leuke opener)

Bekijk bijlage 18952

Leuk gedaan. Avoid if possible heb ik niet met heel veel bands. De onderste 3 zijn sowieso zeker in verband met andere acts die ik wel wil zien. Tijdens WT heb ik waarschijnlijk wel ruimte, maar de laatste paar shows die ik van ze heb gezien konden me echt niet overtuigen om ze perse weer te gaan zien. Zal wel hapje en drankje rijd worden😉
Eigenlijk is het de bedoeling om juist geen rekening te houden met mogelijke clashes of andere factoren, en dus puur alleen naar de bands op het bewuste podium te kijken.
Maar zal wel niet veel gaan schelen, lijkt me. ;)

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het de bedoeling om juist geen rekening te houden met mogelijke clashes of andere factoren, en dus puur alleen naar de bands op het bewuste podium te kijken.
Maar zal wel niet veel gaan schelen, lijkt me. ;)
Dat had ik er ook meer ter info bijgezet inderdaad. Dus heel zwart wit. The Offspring en Accept staan op mijn lijst de rest sowieso niet.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
1776011507612.png
Within Temptation ben ik al jaren fan van, het had een "ABSOLUTE MUST SEE" kunnen zijn als ze de setlist beter zouden kiezen (het nieuwere werk pakt mij gewoon niet, en dan maar twee nummers van Mother Earth???). The Offspring kende ik niet eens voor de aankondiging, maar de afgelopen tijd heb ik het serieus veel geluisterd, idem voor Accept. Danko Jones is een beetje een twijfelgevalletje; soms is de muziek lekker, maar totaal niet doordacht en inderdaad een beetje te macho. ADTR en EKT kunnen me echt niet boeien, al zou ADTR met een biertje op het gras zo gek nog niet zijn.

Ander goed nieuws is dat ik bij een project ben ingedeeld zonder presentatie tijdens Graspop, dus ik ga ook zeker zonder grenzen genieten van de donderdagavond!

Users who are viewing this thread