Graspop Metal Meeting 2026

Soms heeft een band inderdaad gewoon net nog dat ene zetje nodig, dat het verschil maakt tussen subheadliner en headliner.
Voor sommige bands gaat dat razendsnel (bv. een Sleep Token), anderen doen er tientallen jaren over, of halen het wellicht nooit.

Vaak wil het ook wel helpen om een wat andere weg in te slaan, al kan dat natuurlijk ten koste gaan van fans van het eerste uur.

Trivium wat mij betreft een goed voorbeeld als een band niet goed in de markt gezet wordt.
Wat een gigantische lineups hebben ze toch altijd in de Verenigde Staten

Bekijk bijlage 18605
Bedenk wel dat in Amerika status van bands anders kunnen zijn dan in Europa. Iron Maiden bijvoorbeeld is lang zo populair niet als in Europa.

Volgens mij kunnen we wederom vrij exact vaststellen dat het al dan niet headlinen van een festival als Graspop geen exacte wetenschap is
Nou dit dus.

Het is maar net wat/wie er zin en tijd heeft. Wat mij betreft zou een headliner gewoon altijd een S-tier band moeten zijn. KL is dat bij lange na niet. Behemoth ook niet trouwens. Maar daarom vind ik het eindeloos analyseren wat hier gebeurde nu best wel grappig. Wat wel of niet headliner waardig zou zijn want het maakt blijkbaar geen fuck uit haha.

Volgend jaar dus Iron Maiden als de S-tier/stadion band. Verder Amon Amarth, Saxon, Alestorm en Europe omdat er minimaal 1 band een absurde stijging op herhaling moet krijgen. Strik er om want dat is wel weer genoeg moeite he. En Terrorizer als Marquee afsluiter want moeten het niet te bijzonder maken allemaal.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Nou dit dus.

Het is maar net wat/wie er zin en tijd heeft. Wat mij betreft zou een headliner gewoon altijd een S-tier band moeten zijn. KL is dat bij lange na niet. Behemoth ook niet trouwens. Maar daarom vind ik het eindeloos analyseren wat hier gebeurde nu best wel grappig. Wat wel of niet headliner waardig zou zijn want het maakt blijkbaar geen fuck uit haha.

Volgend jaar dus Iron Maiden als de S-tier/stadion band. Verder Amon Amarth, Saxon, Alestorm en Europe omdat er minimaal 1 band een absurde stijging op herhaling moet krijgen. Strik er om want dat is wel weer genoeg moeite he. En Terrorizer als Marquee afsluiter want moeten het niet te bijzonder maken allemaal.
Maiden doet volgend jaar geen optredens dus wat je dan nog overhoudt van je rijtje past wel op de lokerse metaldag

Bedenk wel dat in Amerika status van bands anders kunnen zijn dan in Europa. Iron Maiden bijvoorbeeld is lang zo populair niet als in Europa.

Klopt natuurlijk wel, maar als je ziet dat Maiden, Alice Cooper, Megadeth, Pantera, Sabaton, Machine Head allemaal op een dag staan is het toch wel heel erg stacked!

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Dit valt nog mee, het enige bekende in Europa dat de Europese festivals maar niet weten te boeken precies is My Chemical Romance. Maar Sublime, Bilmuri, Danny Eifman en die band tussen The Prodigy Ministry (ik kan het niet lezen, lijkt wel Russisch) ken ik echt niet. Wel opvallend hoe klein Machine Head en Sabaton daar zijn! Pierce The Veil is dan weer denk ik zo'n Amerikaanse band die in Europa amper voet aan wal krijgt.

Zou Danzig hier ook nog wel eens willen hebben trouwens

• 100
Waarderingen: Jimmeh07
Blijft opvallend inderdaad dat Europese festivals MCR maar niet weten te boeken. Headlinen bijna alles in de USA en ook hun tour in Zuid-Amerika was een gigantisch succes. Ben heel benieuwd naar hun optreden in Madrid deze zomer, en hoop toch dat ze volgend jaar mogelijks eens op Graspop verschijnen.
Grappig, eerder dit jaar nog discussie of die al dan niet groot genoeg zouden zijn om de north te headlinen, en dan krijg je nu maar Knocked loose in de plek.

• Leuk
Waarderingen: Moniek
Blijft opvallend inderdaad dat Europese festivals MCR maar niet weten te boeken. Headlinen bijna alles in de USA en ook hun tour in Zuid-Amerika was een gigantisch succes. Ben heel benieuwd naar hun optreden in Madrid deze zomer, en hoop toch dat ze volgend jaar mogelijks eens op Graspop verschijnen.
Grappig, eerder dit jaar nog discussie of die al dan niet groot genoeg zouden zijn om de north te headlinen, en dan krijg je nu maar Knocked loose in de plek.
Ik denk dat we vaak te veel op onze eigen smaak afgaan voor te beslissen of een band groot genoeg is als headliner. Vorig jaar was er bijvoorbeeld ook veel discussie of Till groot genoeg is als HL, en hij heeft mooi het festival mogen afsluiten.

Qua bands die nog eens de oversteek moeten maken. Ik blijf ook maar wachten op Killswitch Engage, ook al veel te lang geleden dat ze tot hier zijn geraakt

Knocked Loose is natuurlijk een heel raar voorbeeld, dat was een vervanging en waarschijnlijk was er niet veel anders beschikbaar op dat moment
Het is niet alsof ze voor het budget van Twisted Sister of Knocked Loose de optie hadden om MCR te overtuigen om hun tour twee weken eerder te starten, je kunt je afvragen of MCR ooit beschikbaar is geweest voor Europese festivals deze zomer (lijkt me niet)
Kiezen tussen Twisted sister en MCR is al een ander verhaal en je kunt je afvragen of die uberhaupt akkoord gaan met een north headline spot

• Leuk
Waarderingen: Yentel De Buyser
Ik denk dat we vaak te veel op onze eigen smaak afgaan voor te beslissen of een band groot genoeg is als headliner. Vorig jaar was er bijvoorbeeld ook veel discussie of Till groot genoeg is als HL, en hij heeft mooi het festival mogen afsluiten.

Qua bands die nog eens de oversteek moeten maken. Ik blijf ook maar wachten op Killswitch Engage, ook al veel te lang geleden dat ze tot hier zijn geraakt
Ik heb he-le-maal niets met MCR maar die zouden Europese festivals helemaal platwalsen met fans. The Black Parade kwam ook precies in mijn pubertijd uit en de emo cultuur was booming in die tijd. Die pubers zijn nu allemaal volwassen maar willen best even terug naar die tijd hoor. Nostalgie ten top. En hebben daar ook allemaal best wat geld voor over.

Wat daar nog bij komt is dat MCR volgens mij grotendeels nog uit originele leden bestaat. En vergelijk 320k maandelijkse luisteraars in alleen al Londen eens met Till Lindeman. Die heeft 770k WERELDWIJD. MCR was echt dubbel en dwars DE festival headliner geweest als ze Europa hadden getourd.

Het is gewoon echt maar net wie wil/kan qua headliners. Laatste jaren wordt er te vaak een rare keuze gemaakt met minimaal 1 headliner die overkomt als noodzaak dat ik echt niet geloof dat die namen de eerste keuze waren voor die positie. En waar het nu precies aan ligt dat Europa het zo lastig lijkt te hebben met metal/rock festivals te vullen weet ik niet. Want in de US kunnen bands als Metallica, AC/DC, SOAD en Slayer dus blijkbaar wel gewoon geboekt worden, waar hier bewust de keuze gemaakt wordt alleen nog losse shows te doen.

• Leuk
god no
dat is echt by far een van de slechtste dingen die ik ooit gezien heb live.
danzig ft doyle von frankenstein van the misfits op de lokerse feesten.

Dat wist ik nie... was dat zo slecht

Dat was 2013....... 13 jaar geleden

als ik op youtube kijk van 2 jaar terug dan ben ik niet ontevreden hoor

Ik heb he-le-maal niets met MCR maar die zouden Europese festivals helemaal platwalsen met fans. The Black Parade kwam ook precies in mijn pubertijd uit en de emo cultuur was booming in die tijd. Die pubers zijn nu allemaal volwassen maar willen best even terug naar die tijd hoor. Nostalgie ten top. En hebben daar ook allemaal best wat geld voor over.

Wat daar nog bij komt is dat MCR volgens mij grotendeels nog uit originele leden bestaat. En vergelijk 320k maandelijkse luisteraars in alleen al Londen eens met Till Lindeman. Die heeft 770k WERELDWIJD. MCR was echt dubbel en dwars DE festival headliner geweest als ze Europa hadden getourd.

Het is gewoon echt maar net wie wil/kan qua headliners. Laatste jaren wordt er te vaak een rare keuze gemaakt met minimaal 1 headliner die overkomt als noodzaak dat ik echt niet geloof dat die namen de eerste keuze waren voor die positie. En waar het nu precies aan ligt dat Europa het zo lastig lijkt te hebben met metal/rock festivals te vullen weet ik niet. Want in de US kunnen bands als Metallica, AC/DC, SOAD en Slayer dus blijkbaar wel gewoon geboekt worden, waar hier bewust de keuze gemaakt wordt alleen nog losse shows te doen.
AC/DC staat in principe in VS ook niet op festivals.
Uitzondering dat Power Trip festival, wat je niet kunt vergelijken met Graspop en Coachella in 2015.

Van SoAD is bekend dat die weinig willen touren, dan moet je als festival maar net geluk hebben dat ze beschikbaar zijn.

Metallica wisselt festivals en stadions af. Afgelopen tour natuurlijk het 2 dagen / 2 setlists concepts, waardoor ze voor festivals minder interessant zijn. In België ook een goede band met RW.

Als Slayer in Europa tourt, zie ik ze ook nog wel Graspop, Hellfest en Wacken aan doen.

• Leuk
  • 100
Waarderingen: Everyknight en Loek123

IDD MCR was gewoon DE grote headliner van dit jaar geweest (zoals TOOL in 2024)

ik ben ook wel echt verbaasd van de amerikaanse festivals. al hebben ze natuurlijk wel meer budget voor bands te boeken (tickets zijn een stuk duurder dan hier, + alle extras zijn ook een stuk duurder. ) En ik denk dat we qua infrastructuur en organisatie hier toch wat beter zitten

• Leuk
The Black Parade kwam ook precies in mijn pubertijd uit en de emo cultuur was booming in die tijd. Die pubers zijn nu allemaal volwassen maar willen best even terug naar die tijd hoor. Nostalgie ten top. En hebben daar ook allemaal best wat geld voor over.
Guilty. Sterker nog, nu met deze tour The Black Parade die integraal gespeeld wordt samen met nog wat greatest hits, mooier dan dat wordt het niet.

• Leuk
Verwachten jullie het blokkenschema komende maand? Aangezien de grote drop namen ook stuk eerder was vergeleken met andere jaren

IDD MCR was gewoon DE grote headliner van dit jaar geweest (zoals TOOL in 2024)

ik ben ook wel echt verbaasd van de amerikaanse festivals. al hebben ze natuurlijk wel meer budget voor bands te boeken (tickets zijn een stuk duurder dan hier, + alle extras zijn ook een stuk duurder. ) En ik denk dat we qua infrastructuur en organisatie hier toch wat beter zitten

Het is productioneel waarschijnlijk veel goedkoper als Amerikaanse band om in eigen land te touren dan om de plas over te steken met al je personeel en materiaal.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Loek123
Het is productioneel waarschijnlijk veel goedkoper als Amerikaanse band om in eigen land te touren dan om de plas over te steken met al je personeel en materiaal.
Als het gaat om one off shows (of toch een heel korte tour) snap ik dat zeker. maar ik denk dat europa voor de metal en rock bands toch een erg grote afzetmarkt is als je kijkt naar hoeveel gigantische rock en metal festivals hier in de buurt zijn. Dus ze zullen toch zeker mooi wat overhouden aan een europese tour?

Users who are viewing this thread