Graspop Metal Meeting 2025

Dan is het best vreemd dat het geluid alleen bij Metallica slecht was. Alle andere bands die op die kant speelden, hadden daar totaal geen last van.. Tussen de vorige act en Metallica zat ruim een uur. Dan moet je je klank toch kunnen regelen?

Dat Lars er al eens naast durft te slaan, dat is algemeen geweten, maar zaterdag jl. was het echt huilen met de pet op. En hoe Trujillo de bas bespeelde tijdens Orion, deed pijn aan de oren. Maar goed, het kan ook zijn dat ze een totale offday hadden. Het zijn ook maar mensen.
Eens.

2 jaar geleden kreeg ik pijn aan mijn oren van de judas Priest setup en performance.
Geluid was ruk, bij opeth(waren we heen gevlucht) vlogen de bas tonen van Judas dwars door de marquee heen. En Judas kende zijn teksten niet.
2023: Judas weer geprobeerd en zeer vermakelijk en prettig voor de oortjes.

Dus wat Judas kan, kan Metallica ook.

• Leuk
Waarderingen: Timmy
Dan toch alleen als Graspop weer zo'n mooi alternatief wil bieden in de marquee zoals met Ayreon tijdens Parkway Drive.
Dit was voor mij echt een onmogelijke clash hoor. Ben uit eindelijk toch gegaan voor Parkway, gezien ik die van een leuk plekje vooraan, samen met A7X toen wilde zien (ook tevens van beide bands beste show die ik tot nu toe heb gezien!)

• Leuk
Waarderingen: duck
In 2022 vond ik Metallica op Hellfest goed spelen,bijzonder dat ze dit keer niet de zaken voor elkaar hadden.

Powerwolf in AFAS uitverkocht, een kleine drie maanden voor de show…
Toch maar richting headliner opschuiven?

Persoonlijk vond ik de productie op Alcatraz van hoog niveau, zou me niet verwonderen als dit ter voorbereiding op grotere shows was.

Denk dat de sterkte van powerwolf ook wel eens hun grootste hindernis kan zijn om tot headliner gepromoveerd te worden. Powerwolf heeft een enorme werkethiek en die zijn praktisch heel het jaar door aan het touren en dat al jaren aan een stuk. Terwijl ik denk dat powerwolf net een tijdje van het toneel moet verdwijnen om dan sterker terug te komen want nu heeft niemand tijd om hen te missen met dat je meerdere kansen per jaar hebt in België, Nederland, Frankrijk, .. om ze te zien.

• Leuk
Waarderingen: Timmy en Joslittel
Powerwolf maakte er een heel ding van dat ze een break zouden nemen van optreden maar dat bleek later maar een jaar te zijn, waar we dus eigenlijk niets van merken

Hun shows in belgie:
2022 graspop en lotto arena
2023 alcatraz
2024 lotto arena
2025 graspop vermoedelijk?

Powerwolf maakte er een heel ding van dat ze een break zouden nemen van optreden maar dat bleek later maar een jaar te zijn, waar we dus eigenlijk niets van merken

Hun shows in belgie:
2022 graspop en lotto arena
2023 alcatraz
2024 lotto arena
2025 graspop vermoedelijk?
Denk dat de sterkte van powerwolf ook wel eens hun grootste hindernis kan zijn om tot headliner gepromoveerd te worden. Powerwolf heeft een enorme werkethiek en die zijn praktisch heel het jaar door aan het touren en dat al jaren aan een stuk. Terwijl ik denk dat powerwolf net een tijdje van het toneel moet verdwijnen om dan sterker terug te komen want nu heeft niemand tijd om hen te missen met dat je meerdere kansen per jaar hebt in België, Nederland, Frankrijk, .. om ze te zien.

Het argument dat je een band al vaak genoeg hebt kunnen zien in een afgelopen periode, vind ik een vreemd argument.

Als je Powerwolf gewoon een gemiddelde band vindt, dan ga je ze toch niet elke show zien? Dan ben je niet elk jaar bij elke show?

En als je er wel fan van bent, dan is het toch ook niet erg als ze ineens headliner zouden zijn (of sub) van een festival als Graspop. Voor mij na 2x 2022 en dit najaar 2024 dus dan in 2025 de vierde keer om ze live te zien, maar dat maakt dan toch niet uit?

En uiteindelijk hebben ze gewoon een klein jaar niet getourd, het was geen aankondiging van meerdere jaren pauze, een hiatus of iets dergelijks.

• Leuk
Waarderingen: Timmy
Het argument snijdt wel hout als het inhoud dat je bij terugkomst nieuw materiaal kan laten horen.

Het argument dat je een band al vaak genoeg hebt kunnen zien in een afgelopen periode, vind ik een vreemd argument.

Als je Powerwolf gewoon een gemiddelde band vindt, dan ga je ze toch niet elke show zien? Dan ben je niet elk jaar bij elke show?

En als je er wel fan van bent, dan is het toch ook niet erg als ze ineens headliner zouden zijn (of sub) van een festival als Graspop. Voor mij na 2x 2022 en dit najaar 2024 dus dan in 2025 de vierde keer om ze live te zien, maar dat maakt dan toch niet uit?

En uiteindelijk hebben ze gewoon een klein jaar niet getourd, het was geen aankondiging van meerdere jaren pauze, een hiatus of iets dergelijks.
Hmm ik vind het dubbel.
Ik maak even een klein uitstapje om de andere kant te belichten, dus zie het niet als een 1-op-1 vergelijking.

Ik vind de keuze voor Goldband als headliner op Lowlands dus heel bijzonder, juist omdat je ze overal kan zien. Van kleinere tot zelfs gratis festivals, die mannen staan overal.
Als bezoeker van een groot festival als Lowlands, waar je 325eu voor een weekendkaart betaalt, wil je toch ook wel een beetje verwend worden. Om dan een band te boeken die je even gekscherend in elke hooischuur kan zien, vind ik dan enigszins een zwaktebod. Op die positie staan dus ook namen als QOTSA, Arctic Monkeys, zelfs ene Billie Eilish.

Kijk, een Powerwolf staat niet in elke schuur, tuurlijk. Maar je wilt als festival bezoeker toch wel waar voor je geld. In het kader dat je ze al veel kan zien en gezien hebben, snap ik het argument dus wel.

Maar, en dat geef ik ook eerlijk toe, is dat zeker geen sluitende reden om een band niet te boeken of een bepaalde positie te geven. Wel is het belangrijk het in overweging te nemen bij de keuze iets wel/niet te doen.
En dan zijn wij er weer als forumleden om daar iets van te vinden, want daar zijn we ten slotte het beste in!

Het argument snijdt denk ik wel degelijk hout, want het gaat erom dat een headliner die status krijgt omdat zij degene zijn die een bulk van de kaarten moeten verkopen. De kans dat liefhebbers van de band helemaal hyped worden als na drie jaar afwezigheid de band bovenaan het Graspop affiche verschijnt, is groter dan wanneer de band elk jaar wel ergens te zien is.

Ik heb zelf hetzelfde met Iron Maiden. Ik ben liefhebber van de band, maar met hoe vaak zij komen, zijn er optredens geweest dat het voelde als overkill. Terwijl als ik ze vijf jaar niet heb gezien en ze komen terug met een hele nieuwe tour en een nieuwe setlist dan heb ik er weer helemaal zin in.

Moet Iron Maiden daarom maar niet geboekt worden volgend jaar? Nee, want die band is dermate groot dat Graspop ze altijd als headliner moet boeken, wanneer ze beschikbaar zijn. Zoveel metalbands van die grootte zijn er niet. Maar ik vind het met betrekking tot Powerwolf wél een argument, puur als het gaat om hun positie op de poster. Maiden is een Gelredome band, Powerwolf een Afas band. Scheelt 28.000 bezoekers. Dus dat maakt Powerwolf voor mij geen onomstreden headliner, in tegenstelling tot Maiden. Wanneer kunnen ze dan wat mij betreft wel als headliner? Als ze inderdaad een pauze van twee jaar hadden ingelast en dus voor hun Graspop passage drie jaar niet in de Benelux te zien waren geweest. Ik denk dat er dan heel veel enthousiasme zou zijn over hun terugkeer, waarmee ze als headliner voldoende kaarten zouden verkopen.

Maar goed, ook dit is allemaal speculatie. Graspop heeft voor volgend jaar weer de uitdaging om 8 headliners te boeken. En dan is het maar weer afwachten wie er allemaal tourt. En naast een hele grote naam (Iron Maiden bijvoorbeeld 😜) vind ik Powerwolf niet de vreemdste keuze als North headliner.

Ik zeg niet dat ze niet geboekt moeten worden of dat ze niet mogen headlinen, ik reageerde gewoon op @xydroh die zei dat ze constant aan het touren zijn
Ik had zelf gewoon andere verwachtingen van een break nemen. lijkt me dat je dan in ieder geval een jaar niet optreed, maar blijkbaar hebben zij daar iets anders mee bedoeld. Wellicht dat dit voor hun als een lange break voelde.

Uiteraard mag jij ze ieder jaar willen zien, en is daar niks mis mee. maar voor de ticketverkoop maakt het natuurlijk wel uit zoals @Jamel ook al aanhaalt. een band als Volbeat die een wat langere break neemt zou waarschijnlijk in 2025 een pak meer tickets verschuiven omdat ze een aantal jaar niet hebben opgetreden.

Om je eerste vraag te beantwoorden denk ik dat ze best de north stage kunnen headlinen, maar dat ze ook prima als sub neergezet kunnen worden. afhankelijk van hoe zwak of sterk die dag is. kijk maar naar electric callboy de afgelopen editie die ook meer tickets verkoopt dan de meeste headliners maar als vierdelaatste werd geplaatst. aan de andere kant hebt je dan een alice cooper die ineens tot headliner gepromote wordt omdat Tool toch de dag uitverkoopt. Bands moeten vaak ook net geluk hebben dat ze op de juiste dag staan denk ik.

Donderdag: Metallica + Pantera
Vrijdag: Judas Priest + Iron Maiden
Zaterdag: System of a Down + Foo Fighters
Zondag: Slipknot + Slayer

Bij deze is het programma samengesteld, laat ons er niet over twijfelen dat het een goeie editie wordt.
Eigenlijk is zo festival programmator een simpele job toch :)

Het argument snijdt denk ik wel degelijk hout, want het gaat erom dat een headliner die status krijgt omdat zij degene zijn die een bulk van de kaarten moeten verkopen. De kans dat liefhebbers van de band helemaal hyped worden als na drie jaar afwezigheid de band bovenaan het Graspop affiche verschijnt, is groter dan wanneer de band elk jaar wel ergens te zien is.

Ik heb zelf hetzelfde met Iron Maiden. Ik ben liefhebber van de band, maar met hoe vaak zij komen, zijn er optredens geweest dat het voelde als overkill. Terwijl als ik ze vijf jaar niet heb gezien en ze komen terug met een hele nieuwe tour en een nieuwe setlist dan heb ik er weer helemaal zin in.

Moet Iron Maiden daarom maar niet geboekt worden volgend jaar? Nee, want die band is dermate groot dat Graspop ze altijd als headliner moet boeken, wanneer ze beschikbaar zijn. Zoveel metalbands van die grootte zijn er niet. Maar ik vind het met betrekking tot Powerwolf wél een argument, puur als het gaat om hun positie op de poster. Maiden is een Gelredome band, Powerwolf een Afas band. Scheelt 28.000 bezoekers. Dus dat maakt Powerwolf voor mij geen onomstreden headliner, in tegenstelling tot Maiden. Wanneer kunnen ze dan wat mij betreft wel als headliner? Als ze inderdaad een pauze van twee jaar hadden ingelast en dus voor hun Graspop passage drie jaar niet in de Benelux te zien waren geweest. Ik denk dat er dan heel veel enthousiasme zou zijn over hun terugkeer, waarmee ze als headliner voldoende kaarten zouden verkopen.

Maar goed, ook dit is allemaal speculatie. Graspop heeft voor volgend jaar weer de uitdaging om 8 headliners te boeken. En dan is het maar weer afwachten wie er allemaal tourt. En naast een hele grote naam (Iron Maiden bijvoorbeeld 😜) vind ik Powerwolf niet de vreemdste keuze als North headliner.

Gebruik deze quote even als aanknopingspunt, maar is meer een reactie in het algemeen op meerdere berichten!

Wat ik dan vooral bedoel is dan in het geval van Iron Maiden en Powerwolf, hoe vaak heb je (of heeft men) deze bands ook daadwerkelijk live gezien?

Is ook waarom ik het bericht van @Loek123 erbij pakte. Leuk dat ik zoveel kansen heb gehad om ze te zien vanaf 2022 en in het geval van Powerwolf heb ik ze tegen die tijd al drie keer ook gezien, maar een headline show op Graspop is dan toch het grootste en als fan van de band zou ik ook daar gewoon weer bij zijn.

Iron Maiden heeft dan ook meerdere concerten gedaan, maar toch alleen maar in 2022 gezien.

Om het nog een stapje breder te trekken: Rammstein. Op het forum wordt nonstop geroepen dat ze eens pauze moeten nemen, als je ze de afgelopen jaren had willen zien, dan heb je genoeg kansen gehad en heb je ze wel gezien. Maar nee, ook daar ben ik het niet mee eens. Ik heb ze nog steeds niet gezien.

Mijn punt is, een band hoeft geen pauze te nemen om ze voor een langere periode niet live te zien. En als je echt fan bent van een band, dan zie je ze over het algemeen toch wel vaker.

@Jamel heeft volgens in het Alcatraz topic aangegeven waarschijnlijk toch Epica te gaan zien, dat wordt ook al de 30-en-zoveelste keer? En misschien nog tickets voor de AFAS daarna met orkest? En ook gezien op Graspop 2023 dacht ik?

Ik snap wel de strekking van het Goldband bericht, maar dat is inderdaad wel weer een uiterste.

Maar neem ook een Machine Head: vorig jaar (wel na lange afwezigheid (die pauze waar we het over hebben)) op Graspop, en dit jaar weer. Dit jaar heb ik niet minder enthousiasme gemerkt, ondanks de herhaling. Er zijn mensen geweest die ook nog naar de Groningen of Tilburg show erbij zijn geweest en volgens mij heeft men in extase geroepen dat Machine Head elk jaar wel mag afsluiten.

Dusja, pauze lijkt me niet nodig. Die kan je ook zelf creëren.

Ze gaan sowieso op Graspop staan, ik zeg zeker niet dat Graspop ze niet moet boeken, dat zou ook dom zijn. Maar ik bedoel gewoon dat een sprong van sub headliner naar headliner een veel grotere sprong is van 3e grootste naar 2e grootste band. En exclusief zijn helpt daar zeker in mee om die status te krijgen. Zij het omdat de bandleden oud zijn en het kan zomaar de laatste keer zijn of de band tourt niet veel, etc etc.

Je kan natuurlijk ook goedgemaken met een productie om U tegen te zeggen maar het gaat de band wel wat kosten en het publiek gaat dat niet weten tot na de show.

Gebruik deze quote even als aanknopingspunt, maar is meer een reactie in het algemeen op meerdere berichten!

Wat ik dan vooral bedoel is dan in het geval van Iron Maiden en Powerwolf, hoe vaak heb je (of heeft men) deze bands ook daadwerkelijk live gezien?

Is ook waarom ik het bericht van @Loek123 erbij pakte. Leuk dat ik zoveel kansen heb gehad om ze te zien vanaf 2022 en in het geval van Powerwolf heb ik ze tegen die tijd al drie keer ook gezien, maar een headline show op Graspop is dan toch het grootste en als fan van de band zou ik ook daar gewoon weer bij zijn.

Iron Maiden heeft dan ook meerdere concerten gedaan, maar toch alleen maar in 2022 gezien.
Ja de echte fan zal altijd wel gaan, of sowieso wel warm lopen voor een show als ze de kans krijgen. Maar dat is een beetje het punt, denk ik. Ik heb de overtuiging dat Powerwolf op dit moment een minder grote fanschare heeft dan een Maiden of een Slipknot of een A7X of een BMTH of een Sabaton, etc. Het is daarmee wat mij betreft een wat meer omstreden headliner. Maar stel dat zij een paar jaar niet in de Benelux zouden optreden en dan terugkeren (bijvoorbeeld met een nieuw album), dan denk ik dat meer mensen daar warm voor zouden lopen (en dus een kaart zouden kopen) dan wanneer ze elk jaar wel ergens te zien zijn in de Benelux.

Om het nog een stapje breder te trekken: Rammstein. Op het forum wordt nonstop geroepen dat ze eens pauze moeten nemen, als je ze de afgelopen jaren had willen zien, dan heb je genoeg kansen gehad en heb je ze wel gezien. Maar nee, ook daar ben ik het niet mee eens. Ik heb ze nog steeds niet gezien.
Kom ik met een ander voorbeeld: Guns 'n Roses. Voor hun show in Groningen in 2022 verkochten ze binnen 48 uur iets van 50.000 kaarten. Stijf uitverkochte show daar. Een jaar later komen ze naar Limburg, worden ze oorspronkelijk geboekt op Megaland. Maar vanwege de tegenvallende verkoop wordt dat verplaatst naar het terrein van Bospop. En ook daar weten ze lang niet alle tickets te verkopen. Dus ja, er kan zeker sprake zijn van overkill.

@Jamel heeft volgens in het Alcatraz topic aangegeven waarschijnlijk toch Epica te gaan zien, dat wordt ook al de 30-en-zoveelste keer?
Klopt...

En misschien nog tickets voor de AFAS daarna met orkest?
Yup.

En ook gezien op Graspop 2023 dacht ik?
Uhu... 😅

Ik snap wel de strekking van het Goldband bericht, maar dat is inderdaad wel weer een uiterste.

Maar neem ook een Machine Head: vorig jaar (wel na lange afwezigheid (die pauze waar we het over hebben)) op Graspop, en dit jaar weer. Dit jaar heb ik niet minder enthousiasme gemerkt, ondanks de herhaling. Er zijn mensen geweest die ook nog naar de Groningen of Tilburg show erbij zijn geweest en volgens mij heeft men in extase geroepen dat Machine Head elk jaar wel mag afsluiten.
Als Powerwolf net zoveel energie op het Graspop terrein kan genereren als Machine Head, dan zouden ze geen omstreden headliner zijn, nee. ;)

Dat is absoluut waar, maar de discussie gaat over het verschuiven van genoeg kaarten.

Mijn punt is, een band hoeft geen pauze te nemen om ze voor een langere periode niet live te zien. En als je echt fan bent van een band, dan zie je ze over het algemeen toch wel vaker.

@Jamel heeft volgens in het Alcatraz topic aangegeven waarschijnlijk toch Epica te gaan zien, dat wordt ook al de 30-en-zoveelste keer? En misschien nog tickets voor de AFAS daarna met orkest? En ook gezien op Graspop 2023 dacht ik?

Ik volg wat je zegt. Maar het blijft toch ook waar, dat langere afwezigheid zorgt voor meer hype. Natuurlijk, Rammstein verkoopt dit jaar weer Goffertpark uit, ook al touren ze de afgelopen jaren elke zomer, maar als ze al 5 jaar niet getourd hadden zouden ze hem met gemak 3x uitverkopen. Hetzelfde geldt lijkt mij voor Powerwolf, en aangezien die toch aan de onderkant van het headliner spectrum zitten qua grootte, hebben ze die extra boost van wat exlusiviteit wel meer nodig dan een Maiden of een Machine Head. Ook al komen veel “echte fans” toch wel, na een pauze van een aantal jaar verkoop je gegarandeerd veel meer tickets met zo’n naam onder het bredere publiek, dan als de Powerwolf markt helemaal verzadigd is.

Het feit dat je een band als Rammstein na al die passages nog niet hebt gezien, toont aan dat je daar geen ticket voor wil kopen. Of je dat ticket dan wel zou kopen als ze op Graspop staan, zal toch heel erg afhangen van de rest van het programma om ze dan 'eventueel mee te nemen'. Daar verkoopt Graspop natuurlijk geen tickets mee. Die headliners moeten kaarten kunnen dragen, genoeg volk moet zeggen 'dat vind ik me genoeg waard om zoveel geld voor neer te leggen, het dagprogramma is dan mooi meegenomen', het forum hier denkt vaak genoeg andersom, maar wij zijn een heel kleine minderheid.
Fans van Powerwolf konden hen al op zoveel plaatsen met eigen shows of hoog geplaatste festivalshows zien, dus maar de vraag hoeveel procent daarvan een festivalshow op graspop waardevol genoeg vindt (van hun niet eens heel grote publiek naar headliner-termen). Bands als Slipknot en Iron Maiden brengen op festivals nog altijd genoeg interesse, maar een band als Powerwolf moet het toch echt hebben van een mooie constructie met meerdere trekpaarden. Of ze dan als sub geplaatst worden (EC, disturbed) of als een van de headliners die dag maakt dan volgens mij niet gigantisch veel verschil in aantrekkingskracht voor publiek.

En als ze dan toch per se moeten headlinen, hoop ik maar dat er iets moois tegenover geprogrammeerd staat in de tenten :LOL:

Users who are viewing this thread