Graspop Metal Meeting 2024

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
147
309
Los van het feit of het omarmd wordt door mijn generatie😜 Het is ook niet echt van deze tijd meer om met cd's of een usb stick te rommelen in de auto. Daar is Spotify een gemak en wat mij betreft een must.

Haha ik snap u wel. Ik heb altijd wel ergens cd's steken. Mis mijn 1e auto, waar ik een 6-cd wisselaar had steken. En een cassette speler 😁
PS: mijn auto kent alleen radio of cd, dus er spelen daar nog constant cd's en ik koop ook nog veel cd's om ze voornamelijk in de auto te kunnen afspelen

Doe ik ook! Meer zelfs, heel lang was de auto de enige plek waar ik überhaupt cd's KON afspelen 😁😁

Sinds eind vorig jaar een auto zonder cd-speler maar mis toch echt de charme ervan en ook het kopen van cd's bij de merch om wat kleinere bands te ondersteunen wanneer de t-shirts mij niet aanspreken.

Waar ik kan, koop ik een cd'tje van bands. Ook lokale bands etc. Dit weekend ga ik naar Rolmo's Roots Rock Fest en als ik daar een goeie act zie, koop ik gegarandeerd een paar cd's. Jake Calypso komt, maar denk dat ik daar alle reguliere albums wel van heb.

De 013 heeft echt een kleine capaciteit en hun AFAS shows zijn nog altijd niet uitverkocht. Ik snap echt wel dat ze met hun muziek op een festival als Graspop horen maar om dan echt een logo band te zijn vind ik teveel eer.

Babymetal is populair, en een logo trekt sneller de aandacht. Dus nie abnormaal dat een populaire band een logo krijgt, lijkt mij. Ik ben zelf énorme Heepfan maar ik zou achterover gevallen zijn als zij wél een logo hadden gekregen, hoe hard ik het hen ook gun.
 
  • On fire
Waarderingen: Piebe71

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.622
5.052
Nou, dat was even doorpezen, zeg.. 😅
Bijna een verdubbeling (65) t.o.v. de vorige post (33)!

Nou, bij deze dan de (laatste?) update:

1710880361370.png

Ja, er staan nu een paar halfjes tussen, omdat twee lastige figuren niet konden kiezen... 🙄;)

Oh, en ik heb Mammoth WVH (enige logoband die door niemand genoemd is) niet met opzet helemaal onderaan gezet, dat kwam alfabetisch toevallig zo uit. ;)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.622
5.052
I am astouned about the high amount of Electric Callboy votes. I almost feared to name them, but now I see they are the secret Friday Headliner. Now I am even more looking forward to see them live!
Mooi initiatief en ik moet zeggen dat het overzicht mij gaat helpen met keuzes maken wanneer ik twijfel tussen namen, in sommige clashfinders zitten vervelende clashes.

- Ne Obliviscaris (geen idee wat te verwachten maar het enthousiasme hier heeft deze voor mij een 'must see' gemaakt)
- Ice Nine Kills (geldt hetzelfde voor als Ne Oblivicaris)
Leuk om al die lijstjes met top 3's per dag te zien. Heel divers, maar sommige namen komen vaker terug. Headliners natuurlijk maar toch ook wat undercards. Brutus op zaterdag bijvoorbeeld, heel benieuwd. Ook Ne Obliviscaris wordt vaker genoemd, zet ze op mijn lijstje voor donderdag!
Kijk, dit is waar we het voor doen! :)

Zo'n lijstjes kunnen mensen toch nieuwsgierig maken en stimuleren om bepaalde bands die ze nog niet (goed) kennen te beluisteren en/of live te gaan bekijken.
Dat vind ik zelf dus zo mooi aan dit forum, heb zelf al zoveel nieuwe namen leren kennen doordat ze hier door anderen genoemd/aanbevolen worden (van de week nog Thy Catafalque, waar ik ook maar gelijk tickets voor heb gekocht).

Als ik dat ook kan bereiken met wat geklooi in Excel, en iemands festivalbeleving enigszins kan vergroten, al is het maar één band bij één persoon, dan is mijn missie al geslaagd! ;)(y)

Voor alle FOMO-lijders en bandwagon-jumpers hier nog als 'bonus' een samenvatting van de populairste bands over het hele weekend, de bands met de grootste hype, de bands die je gezien wil hebben alleen al om erover mee te kunnen praten (misschien een ideetje voor een top-zoveel frontpage artikel van @RubenJS ? 💁‍♂️):

1710881591922.png
 
Laatst bewerkt:

Querulante Partij

Gouden Tip
13 jun 2022
483
1.533
Het verbaast mij dat Pestilence pas 1x genoemd is. Dat is een zeer invloedrijke death metal band en ook nog eens van Nederlandse bodem.

Shadow of Intent 0x genoemd, ook merkwaardig. Niet mijn muziek maar die waren op Dynamo erg goed live en er leek toen ook veel animo voor te zijn. 354k maandelijkse luisteraars nota bene.

Mammoth WVH 0x is gewoon pijnlijk voor een logoband. Hoewel hij er vorig jaar ook al stond, dus dat heeft mogelijk invloed op zijn populariteit dit jaar.

Five Finger Death Punch 7x is voor een headliner een lachwekkende score. Maar dat had ik dan wel weer verwacht.

Ne Obliviscaris top 5 qua populariteit, daar word je toch gewoon blij van.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.644
7.394
Het verbaast mij dat Pestilence pas 1x genoemd is. Dat is een zeer invloedrijke death metal band en ook nog eens van Nederlandse bodem.

Shadow of Intent 0x genoemd, ook merkwaardig. Niet mijn muziek maar die waren op Dynamo erg goed live en er leek toen ook veel animo voor te zijn. 354k maandelijkse luisteraars nota bene.

Mammoth WVH 0x is gewoon pijnlijk voor een logoband. Hoewel hij er vorig jaar ook al stond, dus dat heeft mogelijk invloed op zijn populariteit dit jaar.

Five Finger Death Punch 7x is voor een headliner een lachwekkende score. Maar dat had ik dan wel weer verwacht.

Ne Obliviscaris top 5 qua populariteit, daar word je toch gewoon blij van.

Persoonlijke mening is dan wel dat er een aantal bands populairder zijn dan NeO, door het aantal keren dat ze op 1 staan, al is dat misschien moeilijk vergelijken omdat het bands van andere dagen zijn, voornamelijk Avantasia en Avenged Sevenfold die beide 11x op 1 staan bij mensen.

Al kan daar natuurlijk overlap in zitten en zal NeO ook moeilijk kunnen op boksen tegen Tool met hun 35x op 1…
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.259
3.828
Het verbaast mij dat Pestilence pas 1x genoemd is. Dat is een zeer invloedrijke death metal band en ook nog eens van Nederlandse bodem.

In de 10 jaar na hun split waren ze misschien wel de meest begeerde death metal band ter wereld. Die latere reünie(s) vond ik mosterd na de maaltijd en draaiden vrijwel alleen nog maar om Mameli. Met meer originele leden, waaronder Van Drunen, was een reünie wel iets meer legendarisch geweest.
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.634
3.257
65 lijstjes is echt wel een heel mooi aantal! Leuk om te zien dat iedereen enthousiast geraakt door zo'n initiatief en het feit dat er een mooi overzicht en analyse van gemaakt wordt heeft vast niet alleen mij gestimuleerd om mee te doen. Dank daarvoor @MetalLimbo!

Enkele bijzondere resultaten inderdaad. Ne Obliviscaris als hoogste niet logo band doet me ontzettend veel plezier.
Hoewel hij er vorig jaar ook al stond, dus dat heeft mogelijk invloed op zijn populariteit dit jaar.
Mammoth inderdaad erg opvallend, want Machine Head en INK stonden er vorig jaar ook al, maar krijgen daarentegen wél veel liefde.
Waar Architects ook een slachtoffer lijkt door herhaling (+ Alcatraz + Jera).

Al blijft 3 bands erg weinig, er zullen er zijn die bij heel wat mensen op plaats 4/5/6/7 zouden geraken maar bij nauwelijks iemand in de top 3 en dan krijg je dus bands met ontzettend slechte scores, toch vallen hier duidelijk enkele bijzondere winnaars en slachtoffers op te merken qua plaats op de affiche.
 

Thorinson

Playlistbediener
11 jan 2024
10
22
Mammoth seems to be some sort of "unwanted" Band here. But I would like to come to their aid a little. I have seen them last year for the first time, without knowing who Wolfgang is. After I left the Festival in Switzerland, I immediately added them to my playlist, because they really caught me with their music, even in the heat of the sun at 3 PM. That day, I fully would have supported them as a Logo-Band. I definitely will see them in June, even if I did not add them to my top three! But on the other hand, Blind Guardian did not make it into the Logo-Bands, so maybe Belgium Line-Ups are different to ours here in Germany :)
 

PreFXDesigns

Randprogramma
10 sep 2021
121
387
Vergeleken met het gemak van spotify klinkt dit een beetje als zelfpijniging
Of gewoon weigeren om geld te geven aan Spotify + geen reclame willen luisteren 😂
Dat is alvast mijn reden, lukt ook gewoon perfect met MP3 bestanden en bluetooth/android carplay. Heb voorlopig de tijd en goesting nog om het te blijven doen. En ik bespaar zo'n 120 euro per jaar daardoor. (Geld is geen issue voor mij, tis meer het principe)

Mijn top 3 op dit moment, vooral de focus op bands die ik nog niet gezien heb.
donderdag:
- Bury Tomorrow*
- Silverstein*
- Erra*

vrijdag:
- Electric Callboy*
- P.O.D.*
- Five Finger Death Punch

zaterdag:
- Bring Me the Horizon*
- Limp Bizkit*
- Ice Nine Kills*

zondag:
- Atreyu*
- Of mice & men*
- Body Count*
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.622
5.052
65 lijstjes is echt wel een heel mooi aantal! Leuk om te zien dat iedereen enthousiast geraakt door zo'n initiatief en het feit dat er een mooi overzicht en analyse van gemaakt wordt heeft vast niet alleen mij gestimuleerd om mee te doen. Dank daarvoor @MetalLimbo!
Geen dank, was leuk om te doen!
Overigens werd het idee geïntroduceerd door @MarcoReusel (uit verveling 😅 ).
Dus aan iedereen die zijn kop heeft moeten breken door het top-3 principe (onder wie ikzelf): klagen kan bij hem! 😜
Enkele bijzondere resultaten inderdaad. Ne Obliviscaris als hoogste niet logo band doet me ontzettend veel plezier.
Niet alleen niet-logoband, maar zelfs op de onderste regel tussen de kleine lettertjes... 😅
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.622
5.052
Okay, dan voeg ik mijn lijstje ook nog maar eens toe.

Donderdag
1. Tool
2. Night Verses *
3. Ne Obliviscaris *

Vrijdag
1. High on Fire *
2. Borknagar *
3. Graveyard *

Zaterdag
1. Vola *
2. Uriah Heep *
3. Brutus *

Zondag
1. Karnivool *
2. Ihsahn *
3. Emperor *

Alleen mijn grootste must-see van het hele weekend dus al eerder gezien. Rest weer allemaal nieuw. Wel veel goed aan het inluisteren al. Die derde plek op vrijdag van Graveyard staat nog het meest op de nominatie om voorbij gestreefd te worden door een nog in te luisteren act, verder staat het meeste al wel redelijk vast.
Mooi dat er zelfs voor zo'n prog-beest als jij nog zoveel bands staan die je nog niet (goed) kende en/of nog nooit hebt gezien!
Toont toch maar weer hoe goed de line-up dit jaar weer is, zowel in de breedte als diepte.

Zelf ook alweer heel wat 'nieuwe', interessante bands aan mijn luisterlijsten kunnen toevoegen:
  • Pendulum
  • Pain
  • Svartsot
  • Ereb Altor
  • Kampfar
  • Crownshift
  • Dominum
  • Khemmis
  • Karnivool
  • Hanabie.
  • HEALTH
  • Slaughter To Prevail
  • All Them Witches
  • Textures
  • Asinhell
  • Sanguisugabogg
  • Zulu
 

EddiePlaysBass

Randprogramma
23 jun 2022
147
309
Of gewoon weigeren om geld te geven aan Spotify + geen reclame willen luisteren 😂

Voor mij ist vooral da eerste. Aangezien Spotify de artiesten amper betaalt, betaal ik nie voor Spotify. Dan neem ik de reclame er wel bij. Ben wel benieuwd of de geluidskwaliteit beter is voor betalende leden, want het is echt erbarmelijk.

Afín, om enigszins on topic te blijven: ook al skip ik Graspop dit jaar, ik leer toch weer wat interessante bands kennen via dit forum, die ik dan weer check op Spotify 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.169
7.409
Of gewoon weigeren om geld te geven aan Spotify + geen reclame willen luisteren 😂
Dat is alvast mijn reden, lukt ook gewoon perfect met MP3 bestanden en bluetooth/android carplay. Heb voorlopig de tijd en goesting nog om het te blijven doen. En ik bespaar zo'n 120 euro per jaar daardoor. (Geld is geen issue voor mij, tis meer het principe)
Voor mij ist vooral da eerste. Aangezien Spotify de artiesten amper betaalt, betaal ik nie voor Spotify. Dan neem ik de reclame er wel bij. Ben wel benieuwd of de geluidskwaliteit beter is voor betalende leden, want het is echt erbarmelijk.

Afín, om enigszins on topic te blijven: ook al skip ik Graspop dit jaar, ik leer toch weer wat interessante bands kennen via dit forum, die ik dan weer check op Spotify 😁
Ik vind toch dat spotify wel het meeste value biedt van alle streaming services die er bestaan. Voor 15 euro krijg je 6 premium accounts waardoor je dus in feite 30 euro per jaar betaald.

Officieel moet je hiervoor op hetzelfde adres wonen maar dat wordt natuurlijk niks mee gedaan.

Toch een kleine manier om het bedrijf niet helemaal te steunen maar toch hun services te krijgen voor een lager bedrag, want zoals @EddiePlaysBass terecht zegt betaald spotify inderdaad veel te weinig geld aan artiesten.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.169
7.409
Vind het overigens heel vet dat Bury Tomorrow hier zo veel liefde krijgt, top 3 van de hele donderdag zelfs. In mijn mening één van de betere live metalcore bands dus voor iedereen die daar een sterretje bij heeft staan, you are in for a treat!

Ook heel cool dat we maar liefst 65 lijstjes hebben gekregen, wat een aantal! En @MetalLimbo dank voor het verwerken.

Verder ook nog leuk om te zien dat het experimenteren met logo bands goed uitpakt voor de organisatie, veel van de bands die er niet zo vaak staan staan ook bovenaan in de lijstjes. Avantasia, Turnstile, Pendulum etc.
 

Nightrage

Randprogramma
13 nov 2022
110
201
Ik snap totaal niet waarom Mammoth WVH een logo band is, of waarom ze er twee keer achter elkaar staan. Volgens mij is dit gewoon een project dat ontzettend door een label gepusht wordt, aangezien er totaal geen enthousiasme vanuit de community lijkt te zijn. Eerst dacht ik dat het aan mij lag, dat ik wellicht een hype gemist heb, maar volgens mij is dat het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.644
7.394
waarom heeft niemand het over Brian Downey ?

Lijkt me heerlijk al die Thin Lizzy songs en voor mij zeker hoog op het kijk lijstje

Het klinkt echt enorm goed en ik heb er veel zin in, hopelijk frontrow, maar mijn top3 is net wat mooier, Judas Priest een nieuw album, Avantasia na 8 jaar eindelijk weer zien en Bruce voor het eerst als groot fan
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.169
10.496
Ik snap totaal niet waarom Mammoth WVH een logo band is, of waarom ze er twee keer achter elkaar staan. Volgens mij is dit gewoon een project dat ontzettend door een label gepusht wordt, aangezien er totaal geen enthousiasme vanuit de community lijkt te zijn. Eerst dacht ik dat het aan mij lag, dat ik wellicht een hype gemist heb, maar volgens mij is dat het niet.
Helemaal mee eens. Vrij standaard hardrockband die behalve de beroemde achternaam verder niets nieuws of noemenswaardigs doet. In het voorprogramma van Alter Bridge kwamen ze voor mij niet verder dan 'oke', een krappe 6. Qua positionering voor mij de meest opvallende deze editie.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken