Graspop Metal Meeting 2024

thesummoning

Playlistbediener
18 jun 2019
44
115
Ook eens een eerste worp van must see en nice to see delen. Wel nog een hoop bands verder te ontdekken, waarvan er hopelijk nog wel een hoop must sees worden (zoals bv. Lorna Shore vorig jaar). Wat alweer opvalt, maar dat is bijna elk jaar zo is dat van de logo bands er bijzonder weinig zijn die mij echt aanspreken.

DONDERDAG veruit het minst must sees in elk geval op dit moment
- must see: Doro
- Zonder andere clashes: Tool (zorgen dat vooraan genoeg sta om alle kansen te geven om echt in de show te komen), Alice Cooper, Ne Obliviscaris, Alien Weaponry, Night Verses, Bury Tomorrow, Erra
- Als er niets anders is: Megadeth, Baby Metal eens even gaan kijken

VRIJDAG al mooi gevuld en nog redelijk wat dat ik moet inluisteren, wordt drukke dag
- must see: Judas Priest, Pendulum (laat die twee dus aub zeker niet clashen), Borknagar, Svartsot, Vltimas
- Zonder andere clashes: Electric Callboy, Fear Factory, Dying Fetus, Brand of Sacrifice,

ZATERDAG gaan hoop bands nog moeten afvallen, want nu al te veel
- must see: Bring me the Horizon, Abbath, Brutus, Blind Guardian, Kampfar
- Zonder andere clashes: While she sleeps, Ice Nine Kills, I am Morbid, Rotting Christ, Batushka, Pestilence, Suffocation

ZONDAG nog veel te ontdekken
- must see: Emperor, Slaughter to Prevail, Dark Funeral, Wargasm, Skynd
- Zonder andere clashes: Machinehead, Body Count, Thy art is murder, The black dahlia murder, Ereb Altor, Sanguisugabogg
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
829
2.394
Alcatraz, Roadburn en ArcTanGent Snobs? Echt? Moet ik daar dan de beau monde van Knokke-Zoute verwachten?
Je mag er wel een line-up verwachten die de metal snobs wellicht meer aanspreekt. Of de beau monde van Knokke-Zoute daar te vinden is laat ik in t midden ;)
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Je mag er wel een line-up verwachten die de metal snobs wellicht meer aanspreekt. Of de beau monde van Knokke-Zoute daar te vinden is laat ik in t midden ;)
Ik heb absoluut geen idee wat een Metal snob is. Dat we allemaal een andere smaak hebben, dat is nu eenmaal zo. Maar om anderen direct weer in een hokje te stoppen .... Daar krijg ik het vliegend schijt van ...
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

HerveBe

Randprogramma
3 nov 2022
108
235
Voor de mensen die twijfelen over Igorrr.. Is een band die je best eerst live aan het werk ziet.. de chaos die je hoort als je het enkel luistert valt zeer goed mee als je effectief de drums, gitaren en de sterke vocals.

Igorrr brengt steeds een opzwepende set met heel wat afwisseling. Ik hoop vooral dat de vrouwelijke (opera) stem er live zal bij zij!
 

RubenJS

Support act
18 feb 2023
829
2.394
Ik heb absoluut geen idee wat een Metal snob is. Dat we allemaal een andere smaak hebben, dat is nu eenmaal zo. Maar om anderen direct weer in een hokje te stoppen .... Daar krijg ik het vliegend schijt van ...
Dat snap ik, met een negatieve interpretatie van de term snob. Ik schaar mijzelf en een groot deel van mn vrienden er ook onder. Ik gebruik de term dan ook met een knipoog, voor liefhebbers van obscure metal
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.635
7.371
Dat snap ik, met een negatieve interpretatie van de term snob. Ik schaar mijzelf en een groot deel van mn vrienden er ook onder. Ik gebruik de term dan ook met een knipoog, voor liefhebbers van obscure metal

Natuurlijk op Alcatraz zal er meer staan, maar op Graspop ook nog best wat namen uit die hoek aan genres toch
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.633
3.256
Ik heb absoluut geen idee wat een Metal snob is. Dat we allemaal een andere smaak hebben, dat is nu eenmaal zo. Maar om anderen direct weer in een hokje te stoppen .... Daar krijg ik het vliegend schijt van ...
Het lijkt me absoluut niet slecht of beledigend bedoeld, bijna eerder het omgekeerde. We noemen onszelf hier vaak genoeg zo.
De metalliefhebber die dieper graaft dan de "mainstream metal", die wat meer niche opzoekt en graaft naar de specialere / kleinere bands.

Een beetje zoals de snob 2000 zichzelf ook als fijnproevers beschouwen.
 

Jeroen

Campingartiest
9 feb 2015
90
82
Wel interessant, die 'snob' discussie. Ik merk op fora en ook bij festivals vaak wel een soort van 'elite' gedrag bij bepaalde groepen metallers. Als het niet Trve ende Cvlt is dan deed je al gauw niet mee, en hardop zeggen dat St. Anger best een goed album is betekende ook een zekere vorm van verbanning.
En dat verbaast mij, want 'den metaller' komt op mij nog altijd over als open, sociaal en redelijk vriendelijk. Ik kom graag op festivals en concerten, maar op het moment dat er dan een gesprek ontstaat wordt er snel geoordeeld door eerder genoemde groepen. Ik vond eigenlijk het forum hier (waar ik ook al een tijdje lid van bleek te zijn) een positieve uitzondering hierop, vandaar dat ik mij af en toe roer in de discussie, maar zelfs hier zie je een soort innercrowd, die toch een soort van beschermende muren optrekt.
Zie ook de interessante Callboy discussie ..
Hoe dan ook, het lijkt mij leuk op graspop mede forummers te zien/spreken en mee te bieren. Ik heb er zin in, want ik vind graspop wel een van de voorbeelden hoe open de 'metaller' kan zijn.
 

sven.cr

Randprogramma
22 jan 2023
122
194
Is het niet gewoon de waan van de dag? Metalcore is op het moment heel populair.
Net als eerder Glam, Thrash, of groove metal. Dus logischerwijs boekt Graspop op dit moment heel veel metalcore. Zal over pakweg 5 jaar er weer heel anders uitzien. Ik kan dit alleen maar toejuichen. Je moet als festival toch wel een beetje met de mode mee om ook de jonge generatie te blijven trekken. Die blijven dan de jaren daarna weer hangen omdat ze buiten het bekende genre ook andere bands ontdekken. Dat is toch hoe we met zijn allen steeds breder in smaak zijn geworden. Zo blijft de interesse voor onze fijne muziek.
Dus vooral zo doorgaan. Het ene jaar is het andere niet. Ook ik had niet verwacht een Parkway Drive of bijvoorbeeld een Gojira zo geweldig te vinden. Leve de nieuwe ontdekkingen in ons genre. Up The Irons!!
Ik denk namelijk ook dat BMTH veel jonge fans meeneemt. maar volgens mij hoor ik ook bij de jonge fans (18 jaar):LOL:
 
  • Haha
Waarderingen: jasper79

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.162
7.393
De symfonische metal discussie hebben we voor mijn gevoel ieder jaar wel
binnen de symfonische metal en power metal worden vooral een paar grote bands heel veel geboekt en gepromote door de organisatie (sabaton en powerwolf voor de powermetal en within temptation en epica voor de symfonische metal)
nu hebben ze voor de power metal dit jaar wel echt hun best gedaan om eens iets anders neer te zetten dan wat er ieder jaar staat, maar symfonische metal wordt voor mijn gevoel nooit echt vertegenwoordigd op de affiche, met maximaal een stuk of 3 bands per editie (heb ze niet geteld, puur op gevoel)
symfonische metal lijkt me uberhaupt niet een heel populair genre, of heb ik het mis? op de meeste affiches in europa zie je niet zo bizar veel bands van dit genre staan voor mijn gevoel, los van die paar grote bands die wel populair zijn.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.635
7.371
De symfonische metal discussie hebben we voor mijn gevoel ieder jaar wel
binnen de symfonische metal en power metal worden vooral een paar grote bands heel veel geboekt en gepromote door de organisatie (sabaton en powerwolf voor de powermetal en within temptation en epica voor de symfonische metal)
nu hebben ze voor de power metal dit jaar wel echt hun best gedaan om eens iets anders neer te zetten dan wat er ieder jaar staat, maar symfonische metal wordt voor mijn gevoel nooit echt vertegenwoordigd op de affiche, met maximaal een stuk of 3 bands per editie (heb ze niet geteld, puur op gevoel)
symfonische metal lijkt me uberhaupt niet een heel populair genre, of heb ik het mis? op de meeste affiches in europa zie je niet zo bizar veel bands van dit genre staan voor mijn gevoel, los van die paar grote bands die wel populair zijn.

Ik denk dat symfonisch gewoon een relatief klein genre is, je kan wel een stuk of 5 bands per editie gaan boeken, maar dan krijg je zo snel herhaling. Het heeft best wat grote bands met Epica, WT en Nightwish, maar de andere bands heb je al snel andere overlappende genres erbij
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
890
989
De hardcore is aan een opmars bezig, met Turnstile als koploper. Hierdoor heerst ook wat elitair gedrag binnen het genre. Enkel de harde stevige oudere bands zijn goed genoeg en de nieuwe jonkies die voor vernieuwing zorgen worden scheef bekeken door wat mensen. Blijven wel de minderheid, net zoals in de metal. En zolang het die kleine minderheid blijft, kan ze gewoon negeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en MetalLimbo

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.615
5.020
Het lijkt me absoluut niet slecht of beledigend bedoeld, bijna eerder het omgekeerde. We noemen onszelf hier vaak genoeg zo.
De metalliefhebber die dieper graaft dan de "mainstream metal", die wat meer niche opzoekt en graaft naar de specialere / kleinere bands.

Een beetje zoals de snob 2000 zichzelf ook als fijnproevers beschouwen.
Inderdaad, die term is heel erg afhankelijk van de context.
Het kan zoals jij al zegt een soort geuzennaam zijn, die ook wij hier vaker gekscherend en/of liefkozend hanteren, voor het soort metalliefhebbers dat jij noemt (en ik mezelf ook toereken).

Dieper graven en niches opzoeken hoeft echter geenszins te betekenen dat diegene de mainstream vermijdt of afkeurt of wat dan ook. Integendeel, de meeste 'snobs' hier hebben volgens mij best een behoorlijk brede muzieksmaak.

Een negatieve betekenis van (muziek/metal)snob is dan ook iemand die van een specifiek (sub)genre of van muziek uit een bepaald tijdperk of land/regio houdt, en min of meer neerkijkt op of zich laatdunkend uitlaat over mensen met een andere muzieksmaak. Dat kan ook juist een liefhebber van een mainstream genre zijn.
Zo heb je bv.:
  • algemene metal snobs (die alles wat niet metal is kut vinden)
  • old-school snobs (die niks van al die moderne troep moeten hebben van na ~1990)
  • moderne metal snobs (die niks van al die rollatorbands moeten hebben van voor ~1990)
  • mainstream snobs (die nog nooit een festivaltent van binnen hebben gezien, of nooit verder zijn gekomen dan de eerste vijf meter)
  • extreme metal snobs (die alleen maar unclean vocals, harde distorted gitaren en blast beats willen horen)
  • prog snobs (voor wie muziek vooral ingewikkeld en non-conformistisch moet zijn)
  • nationalistische metal snobs (die een band automatisch goed/beter vinden alleen maar omdat ze uit hun land komen)
  • obscure metal snobs (die een band automatisch goed/beter vinden alleen maar omdat en zolang ze obscuur/onbekend/niet-commercieel zijn)
  • etc. etc.
 
Laatst bewerkt:

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.615
5.020
De hardcore is aan een opmars bezig, met Turnstile als koploper. Hierdoor heerst ook wat elitair gedrag binnen het genre. Enkel de harde stevige oudere bands zijn goed genoeg en de nieuwe jonkies die voor vernieuwing zorgen worden scheef bekeken door wat mensen. Blijven wel de minderheid, net zoals in de metal. En zolang het die kleine minderheid blijft, kan ze gewoon negeren.
Hardcore is dan ook een van de meest snobistische genres die er zijn, het is letterlijk ontstaan door afsplitsing van punk-snobs die vonden dat hun genre te groot en commercieel werd.
Hardcore moet volgens hen altijd aan bepaalde voorwaarden voldoen:
  • zo klein mogelijke zaal
  • kleine afstand (letterlijk en figuurlijk) tussen band en publiek, dus laag/geen podium en geen afscheiding
  • hoge publieksparticipatie (moshen, stagediven, tussen de band door springen en in de microfoon meeblèren)
  • geen commercieel platenlabel
  • etc.
In die zin zijn vele bekende en populaire hardcore bands (bv. Turnstile) dus 'in overtreding', en volgens die-hard snobs dan ook geen echte hardcore.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Chronicbias

Gebruikers die dit onderwerp bekijken