Graspop Metal Meeting 2023

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
Volgt later, helaas
Jammer. zal misschien wel gaan op de Trivium dag. Hopelijk staat In Flames er die dag als headliner en liefst ook KSE, windrose, gloryhammer.
Zouden ze een extra podium neer gaan zetten? ze hebben veel meer namen op de line up als normaal
 

1880

Randprogramma
2 jul 2022
106
108
Klopt, zou ergens in de buurt van FFDP staan.
Ik zie hem echter niet meer echt als een potentiële headliner, gezien de 'probleempjes' waar hij sinds vorig jaar mee te kampen heeft...
Heeft ook geen platenlabel meer of entourage. Die man zie ik nooit meer touren eerlijk gezegd. En zijn glorietijd ligt ook al een 20 jaar achter ons. Al was zijn laatste album nog best te doen.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
876
967
Leuke vergelijking trouwens tussen Scorpions en Bring Me The Horizon (2 bands die verder haast geen enkele overeenkomsten hebben): zij hebben vrijwel exact evenveel maandelijkse luisteraars op Spotify én vrijwel exact evenveel abonnees op YouTube Music.

Het aantal luisteraars op Spotify is hier al vaker aangehaald bij vergelijkingen tussen bepaalde bands (met name headliners).
Daardoor werd ik toch wel eens nieuwsgierig hoe dit zich allemaal tot elkaar verhoudt, met name bij de grotere bands.

Ik heb daarom maar eens wat cijfers bij elkaar gezocht en vergeleken (ja, ik heb echt teveel tijd 😅🤪).
Naast Spotify heb ik ook het aantal abonnees op YouTube Music meegenomen, om niet maar van één bron uit te hoeven gaan.
En uiteraard zet je dat dan uit in een grafiek (je bent een bèta-nerd of niet, hè? 😉🤷‍♂️).

Als data heb ik alle tot nu toe aangekondigde bands van GMM23 en alle actieve, potentiële headliners, subheadliners en andere interessante namen meegenomen.
Vervolgens een selectie gemaakt van de bands die zowel meer dan 1 miljoen maandelijkse luisteraars op Spotify als meer dan 1 miljoen abonnees op YouTube Music hebben, waarna 34 bands overbleven.

Daaruit volgen wel wat leuke en opmerkelijke feitjes:
  • GnR, AC/DC en Metallica (en in mindere mate Aerosmith) steken met kop en schouders boven alle andere bands uit (wat niet heel erg verwonderlijk is aangezien zij veel meer mainstream zijn).
  • Scorpions en BMTH overlappen elkaar bijna volledig, en scoren behoorlijk goed.
  • Evanescence scoort ontzettend goed, en staat verrassend dicht bij Rammstein en Slipknot.
  • 'Niet-headliners' als Three Days Grace, Papa Roach, Seether, Shinedown, Hollywood Undead, Babymetal doen het heel goed op de streamingdiensten.
  • (Sub)headliners als RATM, Mötley Crüe, Judas Priest, Deep Purple, Volbeat, NIN, Gojira, Amon Amarth, Arch Enemy, Parkway Drive ontbreken in de grafiek, omdat zij niet aan de 1 miljoen abonnees op YouTube Music komen (laatstgenoemde zelfs maar zo'n 178 duizend).
  • De grafiek bevat een mooie mix van oude en jonge bands, en van verschillende (sub)genres.
Bekijk bijlage 3467
Even een vraagje, hoe worden aantal maandelijkse luisteraars berekend?
Neem aan dat 1 song van Evanescence een hoog cijfer zal hebben, en voor de rest vrij weinig. 1 keer een klassieker per maand luisteren, tel je dan mee?

Extra vraag, neem aan dat huidige tours hier ook een grote invloed op hebben. Opnieuw als voorbeeld Evanescence, die werken momenteel hun uitgestelde tour af. Kan ook wel zijn dat hun cijfers bijvoorbeeld in februari een stuk lager zijn?
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
522
716
Even wat nieuws over Ieperfest:
 

Bijlagen

  • Screenshot_2022-12-06-20-35-52-87_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    Screenshot_2022-12-06-20-35-52-87_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
    640,8 KB · Weergaven: 221

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.407
4.536
Wel zonde voor zo'n fijn festival, trouwens een van de groenste festivals ter wereld. Vroeger kon je nog wegkomen met heel die diy mindset maar het lijkt toch moeilijker en moeilijker te worden. Helpt ook niet dat Alcatraz ferm in hun vijver heeft beginnen vissen.
 

Somekindofdylan

Support act
26 jun 2022
876
967
Wel zonde voor zo'n fijn festival, trouwens een van de groenste festivals ter wereld. Vroeger kon je nog wegkomen met heel die diy mindset maar het lijkt toch moeilijker en moeilijker te worden. Helpt ook niet dat Alcatraz ferm in hun vijver heeft beginnen vissen.
Vroeger was begin augustus hun datum. Idd verandert door Alcatraz. Dan een editie slecht weer, daarna corona...zie het eerlijk gezegd niet meer goedkomen.
Als je na een editie met Knocked Loose en Styg moet gaan verkleinen is een slecht teken.
Ik hoop dat ik verkeerd ben!
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Morgen blijkbaar Werchter met 30 namen. Benieuwd of daar dan The Hu en Electric Callboy al tussen gaan zitten, of dat er nog hoop is voor een latere boost van de kaartverkoop op Graspop
 
  • Leuk
Waarderingen: theblackmadness

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
@Logic leuk om een insider op dit forum te hebben! Heb je toevallig ook van die leuke hints over de nog missende namen op het affiche van Graspop? :)
 

jefferke

Sunset slot
24 nov 2013
3.355
1.872
Morgen blijkbaar Werchter met 30 namen. Benieuwd of daar dan The Hu en Electric Callboy al tussen gaan zitten, of dat er nog hoop is voor een latere boost van de kaartverkoop op Graspop
Lijken me net 2 namen zijn die beide zouden kunnen doen en Graspop niet direct nodig heeft voor de verkoop te boosten omdat die toch lekker loopt niet? Idem voor Porcupine Tree.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: nikita

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.451
7.024
Lijken me net 2 namen zijn die beide zouden kunnen doen en Graspop niet direct nodig heeft voor de verkoop te boosten omdat die toch lekker loopt niet? Idem voor Porcupine Tree.

Klopt, maar het zijn wel twee namen waar ik op hoop(te) voor Graspop. Vond het twee opvallende afwezigen tussen die 100 namen
 

dingskewhiskas

Randprogramma
22 nov 2019
239
336
Zie je Porcupine Tree als een kaartverkoop booster voor Werchter ja? Zoals ik al eerder benoemde, zelfs hier in het Werchter topic lijkt het enthousiasme voor hen nihil, laat staan onder de grotere massa.
Lijkt me inderdaad het type band dat je zeker meeneemt als je er toch bent, maar waarvoor er niet zoveel speciaal naar een festival gaan.
 

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
100
292
Ben alvast een beetje gaan duiken in de materie. Sterk verrast door Avatar en met name Orbit Culture. De eerlijkheid gebied te zeggen dat ik Orbit Culture in eerste instantie links liet liggen ivm deathcore, maar ik ben ervan overtuigd dat metalcore fans de nummers ‘Strangler’, ‘North Star of Nija’ en ‘Saw’ vet vinden!!! Goede clean vocals, goede grunts en vette uptempo beats!
 

Nu_metal90

Randprogramma
19 sep 2021
100
292
En nog een vraag vanuit mijn kant, namelijk welke nummers van Gojira jullie aanbevelen. Ik zit meer aan de heavy metal, nu metal en metalcore kant van het spectrum en de top 5 nrs op Spotify doen mij nog niet zoveel… Echter ook gelezen dat de albums/nummers heel verschillend kunnen zijn, dus ben benieuwd 😊
 
  • On fire
Waarderingen: PreFXDesigns

Gebruikers die dit onderwerp bekijken