Graspop Metal Meeting 2023

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Is het echt nog nooit voorgekomen dat er een headliner samen met andere namen aangekondigd wordt? Kan zijn hoor, maar dat is ook niet per se nodig voor de gedachtegang die ik beschrijf. Stel, ze kondigen deze maand nog GnR aan, en komen dan ergens in januari op een donderdag met BMTH als laatste headliner, om direct de vrijdag daarna de laatste namen en de complete poster te droppen. Dan pakt GnR de volle aandacht, en BMTH toch een stuk minder. Om maar iets te noemen.

Er valt vast ook weer van alles aan te merken op dit fictieve voorbeeld, maar het gaat mij erom dat je in je aankondiging strategie wel degelijk meer aandacht op de ene headliner kan vestigen, dan de andere, en dat je dat als organisatie waarschijnlijk ook wel wilt. Dat lijkt me ook de hele reden dat er zoiets als een aankondiging strategie bestaat, als het allemaal niet uitmaakt heb je ook geen strategie nodig toch?
Natuurlijk is er een uitgekiende aankondigingsstrategie (het apart aankondigen van headliners maakt daar bv. deel van uit), waarbij de grootste/duurste headliners de meeste aandacht moeten genereren.
Maar dat wil nog niet zeggen dat men actief headliners zou verbergen, zoals eerder werd gesuggereerd. Dat zou juist een hele slechte strategie zijn in mijn ogen.
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
SOAD is voor mij wel best case scenario maar zie ik niet gebeuren. Hebben al aangegeven dat ze niet uitgebreid gaan touren en alleen enkele losse shows doen. ik zie ze dan eerder Hellfest als exclusive doen bijvoorbeeld. Daarnaast zou Nova rock ze dan ook wel hebben gehad lijkt mij.

Verder lijkt me SOAD en GNR wel een beetje te veel van het goede, dat zijn toch te veel grote headliners voor Graspop? lijkt me budget technisch lastig
 
  • Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Zou wel mooi zijn als ze het ongeveer zo doen.

NIEUWE NAMEN VOOR GRASPOP 2023!
Sinterklaas verwarmt vlak voor zijn vertrek naar Spanje nog even onze metalharten met een fijne reeks nieuwe namen voor GMM23!
Na in 2019 een overvolle Metaldome op zijn kop te hebben gezet, kunnen we met gepaste trots aankondigen dat de Mongolische sensatie The Hu hun combinatie van traditionele volksmuziek en metalriffs nu op een groter podium mag laten zien. Op donderdag 15 juni mogen zij vanaf de North Stage het startsein geven aan vier dagen metalmayhem!
Nooit eerder keken liefhebbers van progressieve rock zo uit naar een reünie als die van Porcupine Tree. Na een hiaat van liefst 12 jaar besloten Steven Wilson en kornuiten hun enorme verzameling aan heuse progklassiekers af te stoffen en daar als donderslag bij heldere hemel een nieuw album aan toe te voegen. Na een succesvolle zaalshow in 2023 hebben de Britse virtuozen de eer om de Marquee op zondag 18 juni voor een laatste maal in 2023 in vuur en vlam te zetten.

Andere nieuwe namen op het affiche zijn: Amaranthe, Wind Rose, Lacuna Coil, Vended, Fixation, Ozzy Osbourne, Psychonaut en Gwar!
Hiermee is ons affiche voor 2023 zo goed als rond! Spoedig zullen de laatste namen worden aangekondigd, waaronder de laatste headliner voor donderdag 15 juni. Blijf onze social media in te gaten houden om als eerste op de hoogte te geraken van nieuwe aankondigingen!

Graspop 2023 zal plaatsvinden op 15 - 18 juni 2023. Tickets zijn te koop via graspop.be/tickets.
Salute Larry GIF by Curb Your Enthusiasm
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Ik zeg ook nergens verbergen. Gewoon een aparte dag, net zoals Ghost, Parkway Drive, etc.... maar wel in die week en dus niet als mogelijk allerlaatste naam, waarbij velen nog op iets beters hopen.

De laatste aankondiging is voor velen niet zozeer "het is band X!", maar vooral "het is niet band Y, Z, etc;.." en zal sowieso voor velen een afknapper zijn. Dan ga je toch ook niet uitgerekend daar nog eens je meest "controversiële" headliner zetten. Heeft weinig met vertrouwen in je affiche te maken, is voor mij gewoon logische PR.
Lijkt me juist aangeraden om een groep met potentiële backlash mee tussen de rest te verbergen en niet te behouden als anticlimax, dan krijg je net meer kritiek.

Zou dan toch beter zijn om BMTH mee aan te kondigen in de periode van Ghost & Parkway Drive en dan te eindigen met Gojira, die niet noodzakelijk groter of populairder zijn, maar wel tot veel minder gezeur zouden leiden, aangezien die toch meer aanzien en/of een grotere gunfactor hebben bij de gemiddelde metalfan.
;)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
Tijd om u te beginnen volgen op social media 😁


Ik heb ze vorige maand in het Koninklijk Circus gezien, en ik kan zeggen dat de energie er vanaf spatte. Hoop dat ze een live-registratie doen van de 50 Years In Rock toer, want het is de moeite!

@Timothy's Monster , verder alle respect en begrip voor uw standpunt hoor. Ik ben het er niet mee eens, maar da's verder prima, lijkt me. Zelf heb ik Pantera nooit live gezien (en Phil bewust geskipt vorig jaar), dus met wat geluk pik ik een optreden van deze line-up mee.
Alcatraz 2019 waren ze ook geweldig!
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.555
4.844
SOAD is voor mij wel best case scenario maar zie ik niet gebeuren. Hebben al aangegeven dat ze niet uitgebreid gaan touren en alleen enkele losse shows doen. ik zie ze dan eerder Hellfest als exclusive doen bijvoorbeeld. Daarnaast zou Nova rock ze dan ook wel hebben gehad lijkt mij.

Verder lijkt me SOAD en GNR wel een beetje te veel van het goede, dat zijn toch te veel grote headliners voor Graspop? lijkt me budget technisch lastig
Kan natuurlijk ook nog altijd SOAD i.p.v. GnR zijn, plus kleinere headliner (ik blijf nog altijd bij A7X).
 
  • Leuk
Waarderingen: Loek123 en Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik heb van Van Gaal geleerd dat "imagineren" het sleutelwoord is, als het om wereldbekers winnen gaat in ieder geval. Zullen wij dan met zn allen SOAD en A7X op Graspop imagineren? En begin nou niet over Imagine Dragons, die imagineer ik liever met vervroegd pensioen ;)
 

jbj

Dagopener
11 okt 2022
522
716
Holly Hell, die werchter-affiche is voor mij persoonlijk de minst aantrekkelijke RW ooit (althans op basis van de headliners). Ik zou zelfs durven zeggen dat zelfs Metallica dit niet meer kan redden.
#waarblijftMetallica?
 
  • Leuk
Waarderingen: scheep

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik dacht aan Imagine van John Lennon als passend nummer 🤷‍♂️
Maynard heeft daar eens een mooie cover van gedaan... was weliswaar met APC en niet met Puscifer, maar goed, na die bevestiging van Puscifer op Mad Cool vandaag heb ik weinig nodig om aan een terugkeer van Maynard naar Graspop te denken :love:
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.065
7.208
Maynard heeft daar eens een mooie cover van gedaan... was weliswaar met APC en niet met Puscifer, maar goed, na die bevestiging van Puscifer op Mad Cool vandaag heb ik weinig nodig om aan een terugkeer van Maynard naar Graspop te denken :love:
Ik hoop ook op Puscifer, zou een fijne toevoeging zijn.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken