Graspop Metal Meeting 2019 - Nieuws en geruchten

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
ik dacht ik ga ook maar eens een account maken ik volg dit forum al zolang


neracroft wrote:
Ik ga alleen zaterdag, wat denken jullie dat het gaat worden, zoiets?

Main 1: Slipknot – Disturbed – Godsmack – Three Days Grace – Living Colour – Halestorm
Main 2: Ministry – Slash – Trivium – Lamb Of God – UFO – Clutch – ???
Marquee: King Diamond – Taking Back Sunday – Legion Of The Damned – Demons & Wizards – Grand Magus – Beast In Black – Immolation
Metal Dome: Behemoth – Hammerfall – Borknagar – Gloryhammer – ??? – Krokus – Ne Oblivicaris
Jupiler Stage: Agnostic Front – Refused – No Fun At All – ??? – State Champs

ik zie de indeling als volgt
main1: three days grace, godsmack, hammerfall, disturbed, king diamond, slipknot
main2: openingsact???, halestorm, lamb of god, trivium, behemoth, slash feat myles kennedy, afsluiter???
marquee: borknagar, ne oblivisicaris, immolation, legion of the damned, gloryhammer, ???, demons and wizards, ministry
dome: ???, beast in black, living colours, grand magus, clutch, ufo, krokus
jupiler: state champ, taking back sunday, no fun at all, refused, agnostic front

Ja, podiumindelingen raden! Goed idee want die dagen zijn echt overvol. Mijn gok voor de zaterdag die primair gebaseerd is op positie op de poster en beetje logisch nadenken. Ik kom met name in de knel met de posities van Behemoth en King Diamond. Kunnen beide afsluiter van MS2 zijn (zou ik beide ook helemaal prima vinden) maar lijken hier te laag voor op het affiche te staan.

main1: Beast in Black, UFO, Three days grace, Trivium, Godsmack, disturbed, slipknot
main2: openingsact???, Living Colour Halestorm, Lamb of God slash feat myles kennedy, ???
marquee: ????, immolation, legion of the damned, gloryhammer, demons and wizards, Hamerfall, Behemoth, King diamond
dome: ???, ???, ne oblivisicaris grand magus, clutch, Borknagar, krokus, Ministry
jupiler: state champ, taking back sunday, no fun at all, refused, agnostic front
 

kaiser

Dagopener
11 jan 2019
626
353
Na Slipknot gaat er hoogstwaarschijnlijk nog een band staan op M2. Verwacht dat dit inderdaad behemoth of king diamond zal zijn dan.
 

xydroh

Headliner
22 okt 2018
5.914
5.340
altijd als slipknot op graspop heeft gestaan stond er geen band meer achter, lijkt me dus niet waarschijnlijk
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
altijd als slipknot op graspop heeft gestaan stond er geen band meer achter, lijkt me dus niet waarschijnlijk

Als je naar voorgaande jaren kijkt met 2 hoofdpodia, kun je een structuur vinden.
1. 'Mainstage 2' heeft altijd een zwakkere afsluitende band. Het is als het ware om bezoekers te laten wennen aan '' nieuwe generatie' headliners (Parkway Drive, Marilyn Manson, A Perfect Circle)...maar vaak is de band die de jongeren generatie aanspreekt, de laatste band die optreedt..los van of hij op M1 of M2 staat.
2. In 2018 sloot de Mainstage 2 afsluiter steeds af na de daadwerkelijke publiekstrekker op Mainstage 1. (Merendeel komt voor Iron Maiden..niet voor PWD) Dit is tactvol, omdat je het gross van het volk nog kunt verleiden om munten te kopen...bier voor 2.50(?) zijn een mooie inkomsten.
3. in 2017 was vrijdag M1 als laatste, zaterdag M2, zondag M2 (wat valt op?..de headliner voor de jongere generatie sluit vaak af. Op vrijdag is dat Rammstein op M1, Zaterdag en Zondag Sabaton & In Flames.
4. Within Temptation en Slipknot zijn relatief bands die de jeugd ook aanspreken...daarom denk ik dat deze dagen M1 als laatste speelt...Zondag na Kiss kan er een band op de M2 als laatste spelen. (Waarschijnlijk Sabaton).
 

kaiser

Dagopener
11 jan 2019
626
353
Paar jaar geleden heeft sabaton inderdaad ook afgesloten op m2. (na scorpions dacht ik?)

Zou within temptation echt op m1 staan? Paar jaar geleden stond nightwisch op m2, en ik schat die toch hoger in dan within temptation.
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Paar jaar geleden heeft sabaton inderdaad ook afgesloten op m2. (na scorpions dacht ik?)

Zou within temptation echt op m1 staan? Paar jaar geleden stond nightwisch op m2, en ik schat die toch hoger in dan within temptation.
Nightwish (2016) en Sabaton (2017) waren beide geen headliner (Nightwish stond zelfs op 3e rij van poster), wat Within Temptation wel is dit jaar.
MS1 wordt altijd afgesloten door de namen op de bovenste rij.
Within Temptation zal dus zeker weten op MS1 staan (al dan niet als afsluiter van de dag).
 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Paar jaar geleden heeft sabaton inderdaad ook afgesloten op m2. (na scorpions dacht ik?)

Zou within temptation echt op m1 staan? Paar jaar geleden stond nightwisch op m2, en ik schat die toch hoger in dan within temptation.

Of we het nu terecht vinden of niet, Within Temptation is als headliner verkondigd. Ze zijn dus sowieso afsluiter van MS1.
Daar kan nog een MS2 afsluiter na geplaatst worden en/of iets geweldig gelijktijdig in de marquee.

Persoonlijk zie ik er ook geen headliner in en verdient een slayer dat veel meer, maar dat gaat niets aan het gegeven veranderen.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.370
2.711
kaiser wrote:
Paar jaar geleden heeft sabaton inderdaad ook afgesloten op m2. (na scorpions dacht ik?)

Zou within temptation echt op m1 staan? Paar jaar geleden stond nightwisch op m2, en ik schat die toch hoger in dan within temptation.

Of we het nu terecht vinden of niet, Within Temptation is als headliner verkondigd. Ze zijn dus sowieso afsluiter van MS1.
Daar kan nog een MS2 afsluiter na geplaatst worden en/of iets geweldig gelijktijdig in de marquee.

Persoonlijk zie ik er ook geen headliner in en verdient een slayer dat veel meer, maar dat gaat niets aan het gegeven veranderen.
Ik hoop echt dat Slayer die dag mag afsluiten, dat zou Graspop ze wel mogen gunnen vind ik.
Anderhalf uur een laatste keer knallen en wij tenminste met een goed gevoel de nacht in.
 

graspop20

Randprogramma
23 nov 2017
188
0
Duitse festivals hebben Die Toten Hosen, & Die Artze als headliner
UK gebruikt Def Leppard, The Podigy en Biffy Clyro als Headliners
Frankrijk zet Trust als Co-headliner
Scandinavische landen plaatsen Ghost en Europe als headliners.
Maar in de Benelux gaan ze steigeren als Within Temptation of Channel Zero hoog geplaatst worden.
Het is een logische oplossing om een Regionale grote naam (In WT geval Internationaal grote naam) hoog te plaatsen.
Als er weinig enorme namen touren en poprockfestivals (met groter budget) zetten massaal in op Metallica, Maiden en Rammstein, is het nogal handig om dit als back-up te hebben. WT en Slayer zijn samen de grote namen van vrijdag, deal with it. Of had men Stone Temple Pilots liever als headliner gehad?
Een festival met 3 festivaldagen en 2 mainstages hebben 6 plekken te vullen. Je plaatst de grotere namen als headliner. Een band die makkelijker te boeken is (een band uit de regio) is altijd een prettige oplossing, helemaal als het één van de grootste namen is in het genre.

 

nikita

Geliefde act
27 okt 2018
1.912
4.055
Duitse festivals hebben Die Toten Hosen, & Die Artze als headliner
UK gebruikt Def Leppard, The Podigy en Biffy Clyro als Headliners
Frankrijk zet Trust als Co-headliner
Scandinavische landen plaatsen Ghost en Europe als headliners.
Maar in de Benelux gaan ze steigeren als Within Temptation of Channel Zero hoog geplaatst worden.
Het is een logische oplossing om een Regionale grote naam (In WT geval Internationaal grote naam) hoog te plaatsen.
Als er weinig enorme namen touren en poprockfestivals (met groter budget) zetten massaal in op Metallica, Maiden en Rammstein, is het nogal handig om dit als back-up te hebben. WT en Slayer zijn samen de grote namen van vrijdag, deal with it. Of had men Stone Temple Pilots liever als headliner gehad?
Een festival met 3 festivaldagen en 2 mainstages hebben 6 plekken te vullen. Je plaatst de grotere namen als headliner. Een band die makkelijker te boeken is (een band uit de regio) is altijd een prettige oplossing, helemaal als het één van de grootste namen is in het genre.

Ik begrijp op zich waarom ze het doen, maar als je voor dezelfde dag Slayer boekt die aan zijn afscheidstournee bezig is, vind ik dat je die gezien hun muzikale belang en geschiedenis met Graspop wel op een voetstuk mag plaatsen. Dat doen ze eveneens (jaar na jaar zo voelt het) met Black Sabbath en Ozzy.
1996 / 2000 / 2002 / 2005 / 2007 / 2010 / 2012 / 2014 / 2016 / 2019 -- da's een lijstje om U tegen te zeggen qua boekingen van Slayer. Dan mogen ze met hun 'final benelux show' deze dag van mij best afsluiten :wink:
Verder lijkt me de aanhang van Slayer gewoon ook een stuk groter dan die van WT, al kan ik me daarin vergissen.

Verder is het gewoon persoonlijk, WT zou qua genre binnen mijn smaak kunnen liggen, maar ze doen me niks. Sharon heeft een fragiele stem en vanaf het muzikaal wat steviger wordt lijkt alles op een of andere manier altijd te wringen. Maar ik klaag niet, genoeg moois die dag dus ik vertrouw erop dat GMM me iets fijn in de marquee geeft.

Qua makkelijkheid om te boeken zit je met Channel Zero op nog een ander niveau. Franky en de zijnen zitten standaard het ganse weekend in de backstage, dus vanaf een band ertussenuit zou vallen, hebben die mannen bij wijze van spreken hun materiaal maar te pakken en het podium op te springen. :lol:
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.696
6.881
Wat zitten jullie nou moeilijk te doen met zijn allen over headliners en aflsluiters? WT wordt toch gewoon MS1 headliner waarna Slayer op MS2 de dag mag afsluiten? Of mis ik iets?
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.696
6.881
Heb gisteren trouwens Candlemass in het voorprogramma van Ghost gezien, zeker een aanrader om ook te checken op Graspop! Band is goed in vorm, Längqvist is een geweldige vocalist, nieuwe muziek is lekker heavy en onheilspellend terwijl de oude muziek ook nog fris aanvoelt. En Solitude is natuurlijk een metal klassieker. Goede boeking.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
3.370
2.711
Wat zitten jullie nou moeilijk te doen met zijn allen over headliners en aflsluiters? WT wordt toch gewoon MS1 headliner waarna Slayer op MS2 de dag mag afsluiten? Of mis ik iets?
Dat laatste hoop ik ook maar daar is, dacht ik, nog niets over geweten.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Heb gisteren trouwens Candlemass in het voorprogramma van Ghost gezien, zeker een aanrader om ook te checken op Graspop! Band is goed in vorm, Längqvist is een geweldige vocalist, nieuwe muziek is lekker heavy en onheilspellend terwijl de oude muziek ook nog fris aanvoelt. En Solitude is natuurlijk een metal klassieker. Goede boeking.

Tof, had niet door dat die daar voorprogramma waren. Staat zeker op must see lijstje voor Graspop, goed om te horen dat ze live ook overtuigen.
 

charlottekos

Randprogramma
7 jan 2019
226
369
Ik kom net bij parkway drive vandaan, en daar delen ze flyertjes uit dat pwd op jera on air speelt. Is er een kans dat ze nogmaals naar graspop komen? Zou ik helemaal niet erg vinde
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.919
5.755
Ik kom net bij parkway drive vandaan, en daar delen ze flyertjes uit dat pwd op jera on air speelt. Is er een kans dat ze nogmaals naar graspop komen? Zou ik helemaal niet erg vinde
Nee, lijkt me uitgesloten.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.806
12.523
Ik verwacht vandaag de bevestiging van Parkway Drive op Alcatraz eigenlijk. Nog een jaar Graspop zie ik inderdaad ook niet snel gebeuren.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken