Eindelijk The Holdovers gezien. Mooie ontroerende film, past mooi bij deze tijd van het jaar. Genoten.
Sentimental Value ook mijn film van het jaar.Heel wat ingehaald de laatste tijd:
*The Ballad of Wallis Island: Zoals @visdave34 al aangaf een erg genietbare kleine film, ook al flirt hij af en toe met de clichés van het feelgood-genre. Aanrader voor superfans van artiesten.
*Bugonia: Eerst dacht ik dat het kwam doordat ik enkele weken eerder het geweldige Save The Green Planet! zag, waarvan dit een remake is, waardoor ik hier echt niet van kon genieten. Maar het acteerwerk van Emma Stone is slecht en de humor werkt niet. Voor mij de de minste film van Yorgos Lanthimos tot nu toe. Sterker nog: de slechtste film die ik in jaren zag.
*Afternoons of Solitude (Tardes de Soledad): Ruim twee uur durende documentaire over een stierenvechter, waarbij de nadruk ligt op de actie in de arena's. Het is moeilijk om dit uit te zitten. Ik heb niet geteld hoeveel stieren er in de film worden gedood, maar het zijn er behoorlijk wat. Alles is van erg dichtbij gefilmd, waardoor de spanning die een matador ervaart goed wordt overgebracht. Toch vind ik dat het stierenvechten niet meer in deze tijd past, en heb ik totaal niet van deze documentaire genoten.
*De serie Sambre (op Canvas): Klein gefilmd relaas, gebasserd op waargebeurde feiten, van een serieverkrachter die een enorme hoeveelheid slachtoffers maakte. Maar ook over de pijnlijke fouten in het onderzoek dat daarop volgde en de bijzonder schrijnende manier waarop men met de slachtoffers omging. De manier van filmen, de spanningsopbouw en sfeerzetting raakten me best wel diep.
*One Battle After Another: Genoten van deze film. Het vraagt moed voor een Amerikaanse regisseur om een onderwerp als dit te kiezen onder het presidentschap van Trump. Helaas werd het op een bepaald moment voor mij wat te Holleywoodiaans en ongeloofwaardig. Maar tijdens zo'n 80% van de film zat ik wel op het puntje van mijn stoel.
*Sirât: Meeslepend en tragisch verhaal over een een groepje ravers die van de ene naar de andere illegale rave in Marokko trekt, en van een vader die samen met zijn zoontje op zoek is naar zijn dochter. Een film voor muziekliefhebbers, want de soundtrack is echt sterk. De moeite waard!
*Sex: Grappige praatfilm van Dag Johan Haugerud over twee collega-schoorsteenvegers die tijdens hun pauzes hun homo-erotische dromen en ervaringen delen. Niet het genre waar ik normaal naar kijk, maar ik vond het een verrassend leuke film.
*Dreams: Intieme praatfilm, ook van Dag Johan Haugerud, over een tienermeisje dat haar eerste verliefdheid (op haar lerares Frans) probeert vast te houden door alles neer te schrijven in haar dagboek. Een genietbare coming-of-age.
*Sentimental Value: Hoge verwachingen omdat ik erg van The Worst Person in the World hield, en eerder ook al van Reprise en Oslo, August 31st van Joachim Trier. Bovendien spelen vaste waarden Renate Reinsve en Anders Danielson Lie opnieuw mee. En wat een belevenis van een film, wat een intelligente constructie van een verhaal ook. Voor mij ook film van het jaar (komende week ga ik The Mastermind, Die My Love, Sinners en The Love That Remains nog zien. Benieuwd of een van deze titels dit nog kan toppen).
Ik vind Sentimental Value veel gelaagder. Het gaat over trauma's en verleden en heden dat door elkaar lopen. Raakte me ook dieper.Lijkt Sentimal Value qua stijl erg op The worst person in the world?
Dank! Dit spreekt me wel aan; ik ga hem kijkenIk vind Sentimental Value veel gelaagder. Het gaat over trauma's en verleden en heden dat door elkaar lopen. Raakte me ook dieper.
Maar er zijn wel wat gelijkenissen, in de muziekkeuze en de momenten waarop muziek gebruikt wordt bijvoorbeeld.
Geheel seizoen 5, met als dieptepunt aflevering 7.Hier nog meer mensen die lichtelijk teleurgesteld zijn door de Stranger Things finale?
Flow is echt overrompelend mooi inderdaad! Edit: en beterschap!Jaar ziekjes begonnen, dus in 4 dagen al 4 films voor het eerst gekeken, waaronder 2 classics.
One battle after another (9/10)
Geweldige film! Goed verhaal, goed geacteerd! Bleef boeien tot het einde.
Flow (9/10)
Ook een geweldige film. Vloog als een (koorts)droom voorbij, kwam misschien ook omdat ik ziek ben. Maar zou hem zo nog een keer kijken. Knap hoe een film waar geen woord in wordt gesproken zo kan blijven boeien.
Seven Samurai (8/10)
Ja ik weet dat dit een cult film is en eigenlijk boven de films hierboven moet eindigen, maar denk dat ik deze echt in een bios had moeten kijken. Voor die tijd een brilliante film, geweldige shots en erg leuk geacteerd, alleen hij voelde voor mij wel een tikkeltje lang.
Heat (8/10)
Verassende leuke actie film. Ben zelf niet zo van de actie films met bank overvallen etc. Maar moet zeggen dat Heat mij prima beviel en ook wel meer is dan enkel een actie film.
Deel 2 is in de maak met Michael Mann wederom aan het roer en komt augustus 2027 in de bios... Nog ff geduld dus..Heat (8/10)
Verassende leuke actie film. Ben zelf niet zo van de actie films met bank overvallen etc. Maar moet zeggen dat Heat mij prima beviel en ook wel meer is dan enkel een actie film.
Vermakelijk is het zeker wel, net zoals het er prachtig uitziet. Maar het lijkt zoveel op de 2 andere films dat het gewoon bijna beschamend is. En dan is er een nieuwe interessante stam en doen ze er bijna niks mee.Gister naar de nieuwe Avatar geweest. Ben niet perse fan van de franchise en ik had de afgelopen weken al wat negatieve recensies voorbij zien komen, dus ik ging er met vrij lage verwachtingen heen.
Ik weet niet of het daardoor kwam, maar ik vond hem dus juist wel vet. Sowieso prachtig gemaakt natuurlijk, maar voor een film die 3 uur en 15 minuten duurde heb ik me eigenlijk geen seconde verveeld. Het is heel veel actie/spektakel en wat minder focus op een meeslepend verhaal wellicht (al vond ik de rode draad door de film heen nog steeds prima). Tuurlijk zaten er wel wat twijfelachtige keuzes/details in, maar dat deed niet af aan het grote geheel vond ik. Dus als je je daar op instelt ga je je zeker vermaken met deze film.
Ik moet zeggen dat ik me het 1e deel amper kan herinneren en het 2e deel was in mijn herinnering een stuk gezapiger dan deel 3. Ik snap je punt verder wel, wat meer variatie in het verhaal mag wel. Maar die nieuwe stam heeft best een prominente rol gekregen toch?Vermakelijk is het zeker wel, net zoals het er prachtig uitziet. Maar het lijkt zoveel op de 2 andere films dat het gewoon bijna beschamend is. En dan is er een nieuwe interessante stam en doen ze er bijna niks mee.
Wow, 63 films in 1 jaar in een filmtheater.Volgens mij zijn er meer mensen hier met Cineville! Hebben jullie de Cineville Rewind 2025 al gezien?
Bekijk bijlage 18139