Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

Zelfde principe van de vorige keer: de eerstvolgende twee spelers taggen bij je keuze?

Zelfde principe van de vorige keer: de eerstvolgende twee spelers taggen bij je keuze?
Dat blijft nog steeds het handigste, lijkt me.

Baal een beetje van mijn positie. Eerste keuze was al iets minder door de wachttijd. Had gehoopt op een keuze in het midden, maar het mocht weer niet zo zijn. Ik heb er desalniettemin wel zin in!

Was het nou ook de bedoeling om de setlist alvast te geven bij de artiest die je kiest? Omdat het op die manier duidelijker is in welke hoedanigheid die op je festival speelt. Ik heb namelijk niet helemaal begrepen hoe wordt bepaald wat de grootte van de artiest is als je die hebt gekozen.

Was het nou ook de bedoeling om de setlist alvast te geven bij de artiest die je kiest? Omdat het op die manier duidelijker is in welke hoedanigheid die op je festival speelt. Ik heb namelijk niet helemaal begrepen hoe wordt bepaald wat de grootte van de artiest is als je die hebt gekozen.

Het is handig om er wel wat bij te vermelden welke albums ze al hebben of iets dergelijks. Stel dat iemand een artiest vooral kent van "het bekende nummer van het zevende album" maar de artiest dat album pas na 1989 heeft uitgebracht. Er zijn genoeg artiesten waarvan de helft van de "greatest hits" nog niet zijn uitgebracht. Er wordt volgens mij vooral gekeken naar het hoogtepunt van populariteit tussen 1984 en 1989. Maar uiteindelijk moet je toch gewoon zelf die inschatting maken hoe groot ze waren in die tijd aan de hand van een beetje onderzoek en ben je zelf verantwoordelijk voor een beetje balans op het festival :-P

Nee, hoeft niet. We gaan bij iedere artiest uit die gekozen wordt dat ie op het hoogtepunt van die periode zit. Als de band nog verder gaat in de jaren 90/00 etc dan nemen we ongeveer de populariteit van 1989 aan, als er een band/artiest gestopt is.. Dan op hun hoogtepunt, maar dat kan dan bv. in 1985 zijn geweest.

Uiteindelijk was het vooral een beetje een ding om het realisme er bij iedereen een beetje in te houden en niet om jullie constant aan het rekenen en gokken te zetten. Ik heb zelf enkele voorbeelden gegeven van festivals van die tijd, denk dat iedereen zich wel aan die grootte en op basis van de posities daar een idee kan vormen van de populariteit van bands (of bands die gelijkaardig zijn) toen.

Met trots mogen we de eerste headliner van deze draft aankondigen. David Bowie zal de eerste dag van het festival headlinen. Hits als Rebel Rebel, Heroes, Space Oddity, Starman, Life on Mars?, Changes, Ashes to Ashes en zo veel meer staan al een tijdje in ons muzikaal geheugen gegrift. Recent kon hij daar nog een zeer gesmaakte samenwerking met Queen en het opzwepende Let's Dance aan toevoegen.

(Sidenote: David bowie stond in 1987 op Werchter voor zijn eigen dagje. Een voorbeeld van een mogelijke setlist kan je hier terugvinden: https://www.setlist.fm/setlist/david-bowie/1990/vorst-nationaal-forest-national-vorst-forest-belgium-43f4c35f.html )

@oasiss
@koekdoos

Met in ieder geval even veel trots presenteren ook wij onze eerste headliner. Een introductie is eigenlijk overbodig voor His Royal Badness. Deze man kan alles, het instrument dat hij niet kan bespelen moet nog uitgevonden. Bereid je voor op verbluffende solo's, ongekende uithalen en een ongekende geilheid op een podium.

PRINCE

Een tipje van de sluier qua setlist van deze kleine grootheid: https://www.setlist.fm/setlist/prince/1988/wembley-arena-london-england-1bda650c.html

[video]https://www.youtube.com/watch?v=SVEFRQavTNI[/video]

Als tweede! Misschien dat mijn eerste keus dan nog kan!

@Werchter12 Bowie was dus ook mijn eerste keus, rotspel is het ook. Maar goed, nog later had ik Prince ook niet gehad.

Pff Prince, weten dat hij komt en toch voel je het...
Nou laat die andere 2 uit mijn top5 keuzes dan ook maar meteen gekozen worden, dan kies ik degene die overblijft :lol:

Had gehoopt dat Prince misschien nog zou vallen, maarja. Makes sense.

Op dit festival beginnen we niet met de bekendmaking van een van de drie headliners, maar juist met de belangrijkste naam van het festival. Namelijk een band van eigen bodem.

Vroeger werd mij met enige regelmaat gevraagd "He Bassie, waar is Adriaan?". Nooit had ik een pakkend antwoord, maar daar komt vandaag verandering in.
Het is dan wel niet de acrobaat die zij bedoelden, maar met een gitaar in zijn handen is het toch echt wel een acrobaat.
Dan heb ik het natuurlijk over Adriaan van den Berg met zijn band Vandenberg.

Inmiddels met drie albums op zak is Vandenberg toch voornamelijk bekend van het nummer Burning Heart, dat ook in de Verenigde Staten de hitlijsten bestormde. Na een tour door de Verenigde Staten is deze Nederlandse trots nu weer in eigen land te bewonderen.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=YR9prnwHkVY[/video]

@shotgvn en daarna @rubenfrusciante

[video]https://www.youtube.com/watch?v=4xL7Ilh1DFI[/video]

Talking Heads.

@rubenfrusciante > @gesp

Drie eerste keuzes weg. Benieuwd naar de rest. Ook totaal niet aan Adje gedacht, maar dat is wel een heel mooie keuze.

Drie eerste keuzes weg. Benieuwd naar de rest. Ook totaal niet aan Adje gedacht, maar dat is wel een heel mooie keuze.

Voor jou was ik juist het bangst als ik hem te lang niet zou kiezen. Maar tot nu toe gaat het allemaal volgens plan :lol:

wenteldave wrote:

Voor jou was ik juist het bangst als ik hem te lang niet zou kiezen. Maar tot nu toe gaat het allemaal volgens plan ?

Ik heb hoge verwachtingen van jouw festival, ben benieuwd waar je verder mee gaat komen. VanderBergh is een toffe boeking maar een erg gewaagde eerste keuze.

Mijn grootste muzikale held ooit, mijn grootste inspiratiebron om de gitaar op te pakken.
Hij zal later als enige artiest maar liefst DRIE keer opgenomen worden in de Rock and Roll Hall of Fame. De beste man krijgt van ons twee uur om je te betoveren met zijn 'slow hands'.
De nodige blues covers waaronder Key to the highway, Nobody knows when you're down and out, zijn werk uit zijn Cream tijd met de klassiekers Crossroads, Sunshine of your love, Badge, White Room. De nummers van Derek and the Domino's zoals Have you ever loved a woman, zijn versie van Jimi's Little Wing en Bell bottom blues en zijn eigen solowerk waaronder Cocaine, Wonderful tonight, I shot the Sheriff. En dan natuurlijk die eeuwige ballad, Layla, allemaal op zijn gitaar Blackie.
Eric Clapton

[video]https://www.youtube.com/watch?v=tQsqLx0yYXQ[/video]

@gesp & @mattman

Users who are viewing this thread