Festileaks Festival Draft II: Return of the Eighties

Dit klinkt een beetje gek naar mijn mening, maar we hebben maar één podium, dus je mainstage is tegelijkertijd ook je enige natuurlijk.
Om het in recentere termen te zeggen; Editors van 2008 is niet dezelfde band met dezelfde discografie, podium presence en live show als Editors in 2013. Misschien is dat niet echt handig omdat je dan constant moet gaan zitten rekenen (bv. je headliner was op het toppunt van z'n populariteit in '85) terwijl je iemand laat subben die dat was in '89. Misschien is het beter om die regel te interpreteren dat elke artiest/band die gekozen wordt op het toppunt van zijn populariteit stond in de jaren 80? Dwz dat een R.E.M. of U2 dan enkel zou gekozen kunnen worden als headliner bv. en niet als middagbandje met de discografie die ze hadden midden jaren 80.

wenteldave wrote:
Dit klinkt een beetje gek naar mijn mening, maar we hebben maar één podium, dus je mainstage is tegelijkertijd ook je enige natuurlijk.

Om het in recentere termen te zeggen; Editors van 2008 is niet dezelfde band met dezelfde discografie, podium presence en live show als Editors in 2013. Misschien is dat niet echt handig omdat je dan constant moet gaan zitten rekenen (bv. je headliner was op het toppunt van z’n populariteit in ’85) terwijl je iemand laat subben die dat was in ’89. Misschien is het beter om die regel te interpreteren dat elke artiest/band die gekozen wordt op het toppunt van zijn populariteit stond in de jaren 80? Dwz dat een R.E.M. of U2 dan enkel zou gekozen kunnen worden als headliner bv. en niet als middagbandje met de discografie die ze hadden midden jaren 80.
Als we het zo gaan doen, ga ik, en ik denk toch ook anderen, in de problemen komen. Ik vind het wel prima hoe het nu was, omdat ik het vermoeden heb dat dan opeens een lijstje met veel headliners heeft en niet met dagopvulling. Tenminste, dat zou dan nu het geval bij mij zijn. Mijn kennis is goed, maar ook weer niet zo goed...

De dagopvulling kan ook bestaan uit bands die in de 80's begonnen maar groot werden in de 90's.

De dagopvulling kan ook bestaan uit bands die in de 80’s begonnen maar groot werden in de 90’s.
Maar dan moet je toch uitgaan van hun populariteit in de jaren '90, omdat die hoger is dan de populariteit in de jaren '80? Ik zie gewoon niet in hoe dit zo kan werken, maar veel artiesten zijn alsnog hartstikke populair geworden, zij het na de jaren '80? Volgens deze regel moet je dan alsnog de populariteit uit de jaren '90/'00/'10 pakken om hun positie te bepalen. Dat zit je zometeen met allemaal artiesten die een hoge positie moeten innemen...

Het WOW-festival organiseert graag met terugwerkende kracht een 80's festival. Count me in!

Oasiss wrote:
De dagopvulling kan ook bestaan uit bands die in de 80’s begonnen maar groot werden in de 90’s.

Maar dan moet je toch uitgaan van hun populariteit in de jaren ’90, omdat die hoger is dan de populariteit in de jaren ’80? Ik zie gewoon niet in hoe dit zo kan werken, maar veel artiesten zijn alsnog hartstikke populair geworden, zij het na de jaren ’80? Volgens deze regel moet je dan alsnog de populariteit uit de jaren ’90/’00/’10 pakken om hun positie te bepalen. Dat zit je zometeen met allemaal artiesten die een hoge positie moeten innemen…

Uitgangspunt is dan hun hoogtepunt in de jaren 80. Blur is eind jaren 80 opgericht, maar pas in de jaren 90 groot geworden. Dit zou dus geen headliner zijn in deze draft. U2 heeft ook als je hun hoogtepunt uit de jaren 80 neemt een headlinerstatus, maar mocht jij verzot zijn op het album No Line on the Horizon, dan is dat van na de jaren 80 en zullen ze dat op jouw festival niet spelen.

De posters van de festivals in die periode is toch een prima leidraad om die inschatting te maken? Ongeveer dezelfde posities aanhouden voor de festivals die hier gemaakt worden. Veel lastiger dan dat zou ik het niet maken.

wenteldave wrote:

Oasiss wrote:

Maar dan moet je toch uitgaan van hun populariteit in de jaren ’90, omdat die hoger is dan de populariteit in de jaren ’80? Ik zie gewoon niet in hoe dit zo kan werken, maar veel artiesten zijn alsnog hartstikke populair geworden, zij het na de jaren ’80? Volgens deze regel moet je dan alsnog de populariteit uit de jaren ’90/’00/’10 pakken om hun positie te bepalen. Dat zit je zometeen met allemaal artiesten die een hoge positie moeten innemen…

Uitgangspunt is dan hun hoogtepunt in de jaren 80. Blur is eind jaren 80 opgericht, maar pas in de jaren 90 groot geworden. Dit zou dus geen headliner zijn in deze draft. U2 heeft ook als je hun hoogtepunt uit de jaren 80 neemt een headlinerstatus, maar mocht jij verzot zijn op het album No Line on the Horizon, dan is dat van na de jaren 80 en zullen ze dat op jouw festival niet spelen.
Ah, oké. Dan kom je 'm blijkbaar op twee verschillende manieren interpreteren. Hier ben ik het wel mee eens, ja.

Oasiss wrote:

wenteldave wrote:

Oasiss wrote:

Ah, oké. Dan kom je ‘m blijkbaar op twee verschillende manieren interpreteren. Hier ben ik het wel mee eens, ja.

Bands spelen alleen de nummers van muziek die ze tot en met 1989 hebben uitgebracht eigenlijk.

En ook leuk dat nu elk festival volledig uniek gaat zijn, als het maar 21 namen zijn zonder de vrije keuzes.

wenteldave wrote:

warriorandweirdo wrote:

Yannick wrote:

koekdoos wrote:
Zelfde vraag: er staat inderdaad gewoon “legitiem als de band tussen die jaartallen heeft gespeeld”, maar verder niet of het een festival moet zijn en of het in Nederland en Belgie geweest moet zijn.

Dat maakt idd deze keer niet uit aangezien er slechts een handvol festivals maar waren in die tijd.

Dit is wel een interessant gegeven. Als ik het goed begrijp mogen we dan ook acts kiezen die op festivals in de UK of elders in de wereld speelden?

Hoe ik het opvat, is dat je iedere act mag kiezen, ongeacht of ze op een festival hebben gespeeld of een los concert hebben gehouden waar dan ook ter wereld. Eigenlijk is de enige vereiste dat dat optreden tussen 1984 en 1989 heeft plaatsgevonden. En zo niet, dan moet Yannick in het vervolg maar duidelijker zijn ?

Correct. Maar hou ook zeker rekening met de omvang en het budget waar toen nog maar mee gewerkt kon worden (zie vb’tjes hierboven) en regel 1 van de draft. Drie stadion-type acts boeken, zat er toen nog niet in.

Budget is ook wel lastig hoor. Acts waren in die tijd ook goedkoper mag ik hopen.
Heb een poster gevonden van het US festival uit 1983. Daar had je ook 3 dagen festival met headliners The Clash, Van Halen en David Bowie. 20 dollar per dag.
Of eentje met Black Sabbath als headliner voor 8,50.

Hmm, klinkt toch wel heel aantrekkelijk om is een x mee te doen!
1f609.svg

Schroom niet! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd (tot je één van mijn keuzes wegkaapt).

Aaran wrote:
1f609.svg

Schroom niet! Hoe meer zielen, hoe meer vreugd (tot je één van mijn keuzes wegkaapt).
Het kan niet anders dan dat de hel ontzettend snel losbreekt na de eerste keuze, misschien nog wel meer dan dat er bij de eerste Draft gebeurde.

Oasiss wrote:

Aaran wrote:
1f609.svg

Het kan niet anders dan dat de hel ontzettend snel losbreekt na de eerste keuze, misschien nog wel meer dan dat er bij de eerste Draft gebeurde.

Meteen een backup-plan opstellen dus

Yannick wrote:

wenteldave wrote:

warriorandweirdo wrote:

Yannick wrote:

koekdoos wrote:
Zelfde vraag: er staat inderdaad gewoon “legitiem als de band tussen die jaartallen heeft gespeeld”, maar verder niet of het een festival moet zijn en of het in Nederland en Belgie geweest moet zijn.

Dat maakt idd deze keer niet uit aangezien er slechts een handvol festivals maar waren in die tijd.

Dit is wel een interessant gegeven. Als ik het goed begrijp mogen we dan ook acts kiezen die op festivals in de UK of elders in de wereld speelden?

Hoe ik het opvat, is dat je iedere act mag kiezen, ongeacht of ze op een festival hebben gespeeld of een los concert hebben gehouden waar dan ook ter wereld. Eigenlijk is de enige vereiste dat dat optreden tussen 1984 en 1989 heeft plaatsgevonden. En zo niet, dan moet Yannick in het vervolg maar duidelijker zijn ?

Correct. Maar hou ook zeker rekening met de omvang en het budget waar toen nog maar mee gewerkt kon worden (zie vb’tjes hierboven) en regel 1 van de draft. Drie stadion-type acts boeken, zat er toen nog niet in.

Budget is ook wel lastig hoor. Acts waren in die tijd ook goedkoper mag ik hopen.
Heb een poster gevonden van het US festival uit 1983. Daar had je ook 3 dagen festival met headliners The Clash, Van Halen en David Bowie. 20 dollar per dag.
Of eentje met Black Sabbath als headliner voor 8,50.
Het ding dat ik met de eerste regel wilde doen is een soort van kader scheppen waarin we precies spelen namelijk dat we geen headlinerfeest organiseren zonder enige vorm van realisme waarbij het soort van Live Aid-achtig festival wordt. Hoe verder je in de geschiedenis terug gaat, hoe makkelijker het is om reeksen van legendes en headliners bij elkaar te rijven en op één podium zetten.

Ik weet van mezelf dat ik al enkele namen heb gebruikt om een voorbeeld te staven ter verduidelijking van de regels maar laten we verder geen acts meer op noemen. De rest van de research en curatie laat ik aan jullie over. De jaren 80 zijn niet echt gemakkelijk wanneer het op kleinere bands aan komt maar ik ben zeker dat dat voor iedereen wel zal lukken, bovendien mag er ook een beetje een uitdaging in zitten hè los van onze favoriete helden kiezen. ;)

Elf deelnemers trouwens al, ik denk dat een maximum van 15 deelnemers wel goed is om daarbij af te ronden dus wie graag mee wil doen. Laat 't maar weten.

Het ding dat ik met de eerste regel wilde doen is een soort van kader scheppen waarin we precies spelen namelijk dat we geen headlinerfeest organiseren zonder enige vorm van realisme waarbij het soort van Live Aid-achtig festival wordt. Hoe verder je in de geschiedenis terug gaat, hoe makkelijker het is om reeksen van legendes en headliners bij elkaar te rijven en op één podium zetten.

Ik weet van mezelf dat ik al enkele namen heb gebruikt om een voorbeeld te staven ter verduidelijking van de regels maar laten we verder geen acts meer op noemen. De rest van de research en curatie laat ik aan jullie over. De jaren 80 zijn niet echt gemakkelijk wanneer het op kleinere bands aan komt maar ik ben zeker dat dat voor iedereen wel zal lukken, bovendien mag er ook een beetje een uitdaging in zitten hè los van onze favoriete helden kiezen. ?

Mogelijk om te voorkomen dat het een headlinerfeest wordt een suggestie om bij de headliners(/later groot geworden acts) die men kiest een indicatie te geven van de "verwachte" setlist? Zou voor het stemmen ook eerlijker zijn omdat men anders gaat stemmen op de (nu nog) grote namen terwijl ze toen nog geen enkele hit hadden?

Ik weet van mezelf dat ik al enkele namen heb gebruikt om een voorbeeld te staven ter verduidelijking van de regels maar laten we verder geen acts meer op noemen. De rest van de research en curatie laat ik aan jullie over. De jaren 80 zijn niet echt gemakkelijk wanneer het op kleinere bands aan komt maar ik ben zeker dat dat voor iedereen wel zal lukken, bovendien mag er ook een beetje een uitdaging in zitten hè los van onze favoriete helden kiezen.
1f609.svg

Mogelijk om te voorkomen dat het een headlinerfeest wordt een suggestie om bij de headliners(/later groot geworden acts) die men kiest een indicatie te geven van de “verwachte” setlist? Zou voor het stemmen ook eerlijker zijn omdat men anders gaat stemmen op de (nu nog) grote namen terwijl ze toen nog geen enkele hit hadden?
Daar onderschat je ons toch echt. Wij doen natuurlijk gedegen onderzoek naar alle acts.

Users who are viewing this thread