Festileaks Draft XIX: Wat gaat 2026 ons brengen?

Tempo zit er lekker in, heerlijk! 💪

Voor de verandering hierboven eens veel namen die ik niet direct startklaar had staan, ook wel eens fijn. Maar wel mijn nr 1 keuze overigens: Dressed Like Boys. Zijn album stond hier op repeat maar nu ben ik er gelijk ook wel weer klaar mee 😉

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
De donderdag mist nog erg veel namen en de nodige prog kan natuurlijk niet ontbreken (huh?) op Baspop! Allereerst als onderdeel van de comeback tour als grote tent afsluiter: Rush. In 2015 zijn ze gestopt met touren en in 2020 overleed drummer Neil Peart, waardoor een kans op nieuwe shows van Rush verleden tijd leken, maar niets is minder waar met de eerste shows vanaf juni in Amerika mét dus een tussenstop in Nederland om op Baspop te spelen.

In het voorprogramma van Rush komen eerder op de dag in diezelfde tent ook nog de progrockers van Yes voorbij om hun hits als Owner of a Lonely Heart en Roundabout te spelen. Zie hieronder de induction in de Rock and Roll Hall of Fame waar Yes samen met Geddy Lee van Rush Roundabout speelt:

@Oasiss en daarna @Martijn

• Leuk
  • On fire
Waarderingen: BlackwaterPark en JP5
Tempo zit er lekker in, heerlijk! 💪

Voor de verandering hierboven eens veel namen die ik niet direct startklaar had staan, ook wel eens fijn. Maar wel mijn nr 1 keuze overigens: Dressed Like Boys. Zijn album stond hier op repeat maar nu ben ik er gelijk ook wel weer klaar mee 😉
Tegen dat de presentatie ronder er is heb je vast wel zin om hem eens live aan het werk te zien op Sunset Riot 😉

Tegen dat de presentatie ronder er is heb je vast wel zin om hem eens live aan het werk te zien op Sunset Riot 😉
Ongetwijfeld. Als ik met rancune blijf rondlopen kan ik al jullie festivals wel gaan skippen. Dan loop ik al dat moois mis, ook zo lullig.

We gaan straks vier podia hebben. Het grootste wordt afgesloten door LCD Soundsystem, Lorde en nog een nader te boeken headliner. Het tweede podium gaat de theme stage worden. Op dag 1 is dat het regenboogthema met daar TLDP, Tash Sultana, Wet Leg en CMAT al geboekt.

Op dag 2 wordt dit het britpop podium. Met Suede en Manic Street Preachers al geboekt. Daar voegen we deze Britse bands bij:

Kasabian

Primal Scream

Oh, het thema voor dag 3 is nog onbepaald. Graag hoor ik ideeën, het beste/winnend idee mag een naam boeken!

@Martijn
@JP5

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
We gaan straks vier podia hebben. Het grootste wordt afgesloten door LCD Soundsystem, Lorde en nog een nader te boeken headliner. Het tweede podium gaat de theme stage worden. Op dag 1 is dat het regenboogthema met daar TLDP, Tash Sultana, Wet Leg en CMAT al geboekt.

Op dag 2 wordt dit het britpop podium. Met Suede en Manic Street Preachers al geboekt. Daar voegen we deze Britse bands bij:

Kasabian

Primal Scream

Oh, het thema voor dag 3 is nog onbepaald. Graag hoor ik ideeën, het beste/winnend idee mag een naam boeken!

@Martijn
@JP5

Ik zal je niet aanklagen bij een schending van copyrights voor de Rollator Stage! Gegarandeerd ticket succes!

Ander idee is nog steeds: Kale koppen, niet te stoppen!

Edit: Of je voert mijn concept uit op die laatste dag op die ene stage, maar dat kan ik je alleen maar via PM sturen, zodat niet iedereen ineens mijn concept gaat uitvoeren, vooralsnog voer je dat concept namelijk aardig dramatisch uit met je huidige namen!

Kasabian

Primal Scream

@Martijn
@JP5
Nice. En dapper dat je 3e dag nog themaloos is!

Kasabian

Primal Scream

@Martijn
@JP5
Plopsaland lijkt mij een mooi thema voor je. 😇

• On fire
Waarderingen: Oasiss
'Formerly Known As', met enkel artiesten die van naam veranderd zijn terwijl ze al enige bekendheid vergaard hadden. Headliner is uiteraard Twigs. ;)

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
JADE

Na haar fenomenale Brit Awards show – waar ze definitief haar plek op de grote festivalpodia veiligstelde – komt JADE naar Werchter in July 2026. 🎭

The Haunted Youth

De grootste Belgische indie-sensatie van de afgelopen jaren. Met nieuw album 'Boys Cry Too' op komst (2026) misschien wel dé Belgische naam die je komend jaar niet mag missen. 🌙

@Timmetje @mikemans

Ra-ra-ra, op welk festival laat ik me ditmaal inspireren...

Line-up tot nu toe;

JACK WHITE / TURNSTILE
MY BLOODY VALENTINE
THE CURE
AGNES OBEL / AMYL & THE SNIFFERS / ENGLISH TEACHER
KING GIZZARD & THE LIZARD WIZARD / KNEECAP
NILÜFER YANYA / SLOWDIVE / WEDNESDAY
LAMBRINI GIRLS / MARUJA / MJ LENDERMAN & THE WIND
SUDAN ARCHIVES

Line-up tot nu toe;

JACK WHITE / TURNSTILE
MY BLOODY VALENTINE
THE CURE
SUDAN ARCHIVES
Paaspop? ;)

Line-up tot nu toe;

JACK WHITE / TURNSTILE
MY BLOODY VALENTINE
THE CURE
SUDAN ARCHIVES
Best Kept Secret?

Line-up tot nu toe;

JACK WHITE / TURNSTILE
MY BLOODY VALENTINE
THE CURE
SUDAN ARCHIVES

Baspop?

• Winning
Waarderingen: Yannick