Festileaks CropTop100

Best wel confronterend hoe relatief weinig nummers ik überhaupt ken vooralsnog. Maar dus ook genoeg te ontdekken!

29. Lorde - Green Light (280pt - 9 stemmers)

De persoonlijke nummer 1 van @jonveras vinden we terug als een van de andere twee nummers op plek 29:
Green Light klinkt alsof je op een feestje staat te lachen en te huilen tegelijk, maar de dag erna toch weer vooruit kijkt. Rauw, eerlijk en toch super meeslepend. Dat gevoel alleen al verdient een plekje in deze top 100.

Afgelopen jaar op Glastonbury was Lorde een van de artiesten met een secret set, waarbij zij volgens mij zelfs de dag opende. @Brian was een van de forumgebruikers aanwezig bij deze show?

Wat een schijf!!

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
Misschien dat deze reeks nummers beter aansluit bij @Pommer:

28. Nightwish - The Greatest Show On Earth (296pt - 7 stemmers)

Hieronder waarom The Greatest Show On Earth voor @Joslittel echt The Greatest Show On Earth is. Het langste nummer uit de lijst verdient ook de langste tekst:
Dit nummer weet mij op drie niveaus te raken. Om dit te begrijpen is het goed om eerst te duiden waarover dit nummer. Het gaat over de creatie van het heelal, het ontstaan van het leven, de geboorte van de mens en vervolgens de vernietiging van de mens. Waarna de rust weer terug keert.

De eerste laag is hoe Nightwish in dit nummer de tekst en het verhaal muzikaal weet te onderbouwen wat resulteert in een prog epic van ruim 20 minuten. Eerst de rustige klassieke, piano gebaseerde, opbouw voordat het na 5 minuten losbarst met de komst van het leven. Het mooist vind ik hoe na de dood van de dinos de mensen komen en de muzikale sfeer totaal omslaat. Hier komt Marco ook voor het eerst naar voren, de muziek en tekst worden grimmiger. Resulterend in het epische afsluitende We were here. Waarna de muzikale rust wederkeert.

Dit is al genoeg voor een hoge notering maar de afsluiting weet mij keer op keer op twee manieren te raken. Het eerste is keer op keer het besef en de bevestiging van de destructieve aard van de mensheid op de wereld, natuur en dieren. Hoe Nightwish dit weet te verwoorden en neer te zetten vind ik onwijs knap.

Maar dit is natuurlijk best een neerslachtige gedachte. Hoe tegenstrijdig het misschien ook is, is het voor mij ook een boodschap van viering van het leven. Ontstaan toen ik de band voor het eerst zag op Fortarock (2016?) Als headliner met dit als afsluitende nummer. En dan op de beeldschermen groot: we were here. Dit voelde als zo'n bevrijdende boodschap en viering van het feit dat we daar waren met gelijkgezinden en een fantastische ervaring samen beleefde. We waren daar verdomme gewoon met elkaar. De keren dat ik het nummer daarna nog als afsluiter heb mogen horen is het niet gelukt om het droog te houden.

En deze mixt bag van gevoelens zorgt ervoor dat dit een van de beste nummers is die ooit gemaakt is.

26. Florence + The Machine - Dog Days Are Over (297pt - 13 stemmers)

Over 5 dagen is het zo ver, dan staat Florence in de Ziggodome, de show is al uitverkocht, maar wie weet zijn er wel mensen hier van het forum aanwezig? Daar presenteert ze haar nieuwe album Everybody Scream, maar eerst presenteert ze hier in onze lijst haar hoogste notering Dog Days Are Over met een plek net buiten de beste 25 nummers.

26. Kylie Minogue & Nick Cave - Where The Wild Roses Grow (297pt - 8 stemmers)

De persoonlijke nummer 1 van @Joss komt nu ook aan de beurt (twee Jossen in 1 post, wat een feest):
Eén van die zeldzame nummers waarbij je gelijk meegezogen wordt in een andere wereld. De wereld van Elisa Day en haar naamloze moordenaar. All Beauty Must Die, maar toch is het Elisa die de bepalende stem is in dit majestueuze nummer.

Nu weet ik ook meteen waar de username van @Elisa Day vandaan komt.

25. Brutus - What Have We Done (312pt - 9 stemmers)

Gisteren kwam @RubenFrusciante nog met een tekst voor zijn persoonlijke nummer twee, precies op tijd voor het eerste nummer in de top25 dus:
What Have We Done van Brutus is volgens de band zelf het beste nummer dat ze ooit hebben gemaakt. Voor mij zit de schoonheid in het naar de climax werken. De rustige opbouw met die diepe bas, de drums die erin komen, de repetitieve lyrics, de instrumentaal eindigende bridge gedragen door de engelenstem van Stefanie om vervolgens volledig te exploderen op het moment dat ze, ook live, al haar pijn eruit schreeuwt in de 'oh my god' op het einde. Heeft me op plaat en op Rock Werchter en Graspop al meermaals gevloerd. Met recht een van de mooiste nummers ooit waar het breekbare en het meedogenloze op schitterende wijze hand in hand gaan.

Morgenochtend volgt het ultieme setje namen voor de metalheads van het forum (plus één random erbij dan).
Als er nog tekstkjes geschreven moeten worden, ik hou me daar ook eens graag mee bezig ;)
Indien er toch iets naar mijn smaak bij zit (mag ook een artiest zijn die ik gestemd heb maar waar het nummer niet van overeen komt, want ik merk heel veel bands die ik leuk vind maar niet de nummers die ik gestemd heb)

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
@Koekdoos begint er op te lijken inderdaad :) ben wel benieuwd hoeveel uit mijn lijst het uiteindelijk gehaald hebben.

Wel leuk om te vermelden dat ik sinds dit initiatief oprecht meer ben gaan luisteren naar vrouwelijke bands/artiesten. Heb bijv. veel naar Halestorm, Conquer Divide en The Pretty Wild geluisterd de laatste tijd. Had hier en daar al wel wat nummers van ze rondzwerven in mijn playlists, maar nooit aandachtig naar geluisterd tot nu.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel en Koekdoos
@Koekdoos begint er op te lijken inderdaad :) ben wel benieuwd hoeveel uit mijn lijst het uiteindelijk gehaald hebben.

Wel leuk om te vermelden dat ik sinds dit initiatief oprecht meer ben gaan luisteren naar vrouwelijke bands/artiesten. Heb bijv. veel naar Halestorm, Conquer Divide en The Pretty Wild geluisterd de laatste tijd. Had hier en daar al wel wat nummers van ze rondzwerven in mijn playlists, maar nooit aandachtig naar geluisterd tot nu.

Same, vandaar ook dat mijn lijstje laat kwam. Vond het fantastisch om in te luisteren.

24. Robyn - Dancing On My Own (318pt - 13 stemmers)

We zijn bij de vorige update stilzwijgend de 300 punten per nummer gepasseerd en inmiddels zijn we nu ook op een punt aangekomen dat er nog maar één nummer voorbij gaat komen met minder dan tien stemmen. Op plek 24 vinden we de enige notering van Robyn in de lijst met het nummer Dancing On My Own.

23. Within Temptation - Ice Queen (327pt - 12 stemmers)

Een voorproefje voor het metalmoment van de lijst morgenochtend met de persoonlijke nummer 1 van @abzurd
Within Temptation in de Ancienne Belgique was mijn eerste concert ooit. Ik werd op jonge leeftijd meteen betoverd door de hoge noten van Sharon den Adel, die brute zinnen zoals "whenever she is raging, she takes all life away" nóg met zo veel schoonheid kon brengen. Het heeft daarna even geduurd vooraleer ik het genre metal volledig omarmd heb, maar zij lag daar samen met haar band ongetwijfeld mee van aan de basis.

22. Agnes Obel - Riverside (328pt - 13 stemmers)

Een puntje hoger vinden we Agnes Obel met Riverside. Veel nummers hebben nog wel een Engelstalige wikipedia pagina waar wat informatie van af te halen valt. Dit nummer niet, alleen maar een Nederlandstalige pagina (zelfs niet eens een Deense pagina). Maar zo weten we wel dat dit nummer van haar debuutalbum komt en dat het nummer vooral in België een succes was, waar het ook even bovenaan De Afrekening heeft gestaan. Het nummer was een van de bestverkopende singles in België dat jaar. Ook stond het jaren later drie jaar lang in de Top2000.

21. Massive Attack - Teardrop (331pt - 10 stemmers)

De laatste paar bijdragen van jullie waren allemaal voor dé favorieten, maar dit keer weer eens een nummer 2, die van @gesp:
Teardrop wordt volledig gedragen door de al fantastische stem van Elizabeth Fraser (van Cocteau Twins). Het nummer is opgenomen in de periode van de vermissing en het uiteindelijke overlijden van haar ex-geliefde Jeff Buckley.
Die emotionele lading is hoorbaar en maakt het met recht een tijdloze klassieker.

20. Lana del Rey - Video Games (348pt - 13 stemmers)

Voordat we ons storten op al het metalgeweld, eerst de persoonlijke nummer 1 van @daily:
video games van LDR is echt core Lana! Heel haar Americana / melancholic muse aestethic is hierop verder gebouwd. Ben echt betoverd door haar hele eerste album, maar dit nummer pakte me helemaal in. En op 29 mei 2013 heb ik dit nummer luidkeels meegezongen in de Heineken music hall waar Lana toen voor 35.- optrad.

19. Evanescence - Bring Me To Life (349pt - 13 stemmers)

Na het passeren van My Immortal kon die andere wereldhit natuurlijk niet ontbreken, dus op plek 19 vinden we Bring Me To Life. Beide songs komen van hun debuutalbum. Met dit album hebben ze vijf Grammy nominaties gehaald, waarvan ze er twee wisten te winnen. De Benelux wacht alweer sinds 2022 op een passage van Evanescence door onze landen, wie weet in 2027 met een hoge positie op Graspop?

18. The Gathering - Strange Machines (357pt - 12 stemmers)

Bij de stemlijst van Paddy op plek 2 terug te vinden:
Heerlijk nummer, dat log en simpel begint, maar steeds meer diepgang krijgt, opbouwt en pauzeert en dan weer los gaat.

De kenmerkende zang van Anneke van Giersbergen maakt het metalnummer tegelijk toegankelijk en tilt het naar een hoger niveau. Anneke behoort tot de beste zangeressen van Nederland, zo niet de beste. In 2006 werd ze door collega-muzikanten uitgekozen tot Nederlands beste zangeres.

Haar zang geeft het een bijna dromerige, etherische kwaliteit die perfect contrasteert met de zware gitaren.

In de jaren ’90 was het vrij uniek om zware, progressieve gitaren te combineren met zo’n heldere vrouwelijke zang. Daarmee waren ze trendsettend.

Wat ook meehielp toen het nummer uitkwam was de onbevangen, nuchtere uitstraling. Het alternatieve buurmeisje met een Brabantse tongval, gezegend met een engelenstem, dat opeens op het podium van Pinkpop stond.

17. Nightwish - Ghost Love Score

En dan als afsluiter van deze post de persoonlijke nummer 1 van @InsaniTiny:

Sinds ik als tiener het nummer Ghost Love Score heb ontdekt is het meteen mijn favoriete nummer aller tijden geworden. In plaats van een standaard opbouw van een nummer (couplet-refrein-couplet-refrein...) is dit een verhalend nummer, wat je door een reis aan totaal verschillende maar toch samenhangende sferen leidt. De hardere instrumenten van de band, gecombineerd met het symfonische orkest en de heldere operastem van Tarja smelten samen tot één gelaagd geheel. Het is de perfecte muziek om de buitenwereld 10 minuten lang helemaal te vergeten. Op deze manier heeft dit nummer mij echt mijn middelbare schooltijd door gesleept.

Normaal gezien ben ik van mening dat het origineel van een nummer de beste versie is. Maar bij Ghost Love Score ligt dat toch even anders! Toen ik voor het eerst de live-versie met Floor hoorde was het alsof ik het hele nummer opnieuw voor het eerst luisterde. In plaats van de samensmelting van de muziek en Tarja's stem, vormt bij de live-versie de muziek de springplank voor de krachtige stem van Floor. Het geheel wordt epischer, bombastischer, groter! Het effect van het buitensluiten van de rest van de wereld is groter dan ooit, en wanneer Floor het einde nog een stap grootser maakt heb ik nog altijd kippenvel op mijn rug en tranen in mijn ogen.

Kies je favoriete versie (aangezien daar nog enige discussie over was): studio Tarja of live Floor:

Morgen knallen we er drie updates uit voor de laatste 12 nummers (met nog 7 bijdrages van jullie), daarna (met een kleine tussenpauze, want verwerken) volgt nog een top-zoveel van de artiesten en de afsluitende statistiek met wie nou de meeste invloed had op de daadwerkelijke top100. Nu eerst de nummers 16 t/m 13.

16. The Cranberries - Zombie (359pt - 14 stemmers)

Misschien wel dé protestsong der protestsongs staat op plek 16 van onze CropTop: The Cranberries met hun wereldhit Zombie van hun tweede album. Het nummer gaat over de bombardementen en de jonge slachtoffers die daarbij gevallen zijn ten tijde van het langdurige conflict rondom Noord Ierland. Het nummer is door vele artiesten gecoverd en zangeres Dolores O'Riordan zou bij de coverversie van Bad Wolves ook meezingen, maar overleed kort voor de uitgave van deze cover.

14. Jefferson Airplane - White Rabbit (362pt - 12 stemmers)

Op een gedeelde 14e plaats (de laatste gelijke stand in deze top100) staat onder andere Jefferson Airplane. De band die begon als Jefferson Airplane en via Jefferson Starship eindigde als Starship met verschillende leden van het originele Airplane. Zangeres Grace Slick was bij alle drie de bands betrokken. Dit nummer heeft het forum uit de hoge hoed getoverd en neergezet net buiten de top10, daar kwamen ze nog net iets te kort met een goede 40 punten te weinig.

14. Fleetwood Mac - The Chain (362pt - 11 stemmers)

@Pommer kende nog niet veel in de lijst, maar voor dit nummer heeft hij toch even wat getypd, het nummer staat op nummer 1 in zijn persoonlijke lijst (en later vinden we uiteraard nog zijn persoonlijke nummer 2, maar dan zonder zijn begeleidende woorden):
Behoeft volgens mij niet al te veel introductie. Legendarisch nummer en het enige waaraan alle leden van Fleetwood Mac hebben meegeschreven (aldus het internet). Met name bij de bass - en gitaarsolo gaat het volume toch altijd weer wat omhoog!

13. boygenius - Not Strong Enough (369pt - 12 stemmers)

@Brian wist al wel dat er een tweede nummer van Phoebe Bridgers in de lijst zou verschijnen, maar wist hij ook dat zij met haar collega's Julien Baker en Lucy Dacus de top100 ruimschoots zou halen onder de noemer boygenius? In 2018 hadden ze al een selftitled EP, maar het echte werk kwam natuurlijk in 2023 met hun debuutalbum, goed voor 3 Grammy's. In 2023 stonden ze op zowel Lowlands als Pukkelpop en dat resulteerde hier bij Festileaks in een tweede plek bij dé festivalacts van die zomer op basis van maar liefst 7.024 stemmen. Wie van jullie was erbij?

13. boygenius - Not Strong Enough (369pt - 12 stemmers)

@Brian wist al wel dat er een tweede nummer van Phoebe Bridgers in de lijst zou verschijnen, maar wist hij ook dat zij met haar collega's Julien Baker en Lucy Dacus de top100 ruimschoots zou halen onder de noemer boygenius? In 2018 hadden ze al een selftitled EP, maar het echte werk kwam natuurlijk in 2023 met hun debuutalbum, goed voor 3 Grammy's. In 2023 stonden ze op zowel Lowlands als Pukkelpop en dat resulteerde hier bij Festileaks in een tweede plek bij dé festivalacts van die zomer op basis van maar liefst 7.024 stemmen. Wie van jullie was erbij?

Ja, ik vermoedde dat die nog langs zou komen, had stiekem een top 10 gehoopt en ik was bij dat geweldige optreden op Lowlands 😍

• Geweldig
Waarderingen: spongebobsong
Twee nummers staan net buiten de top10 (naast de overige 88 eerder genoemde nummers natuurlijk).

12. Kate Bush - Wuthering Heights (381pt - 13 stemmers)

Een van de favoriete nummers van @JK79, zijn persoonlijke nummer 2:
Wuthering Heights is alles tegelijk: literatuur, drama, lef en pure eigenzinnigheid. De manier waarop Kate Bush het personage Cathy tot leven wekt met haar hoge bijna spookachtige stem is ongrijpbaar, emotioneel en rauw. Voor mij persoonlijk al sinds eind jaren 80 (toen ik actief muziek ging luisteren) 1 van mijn favoriete nummers net als een aantal andere nummers van Kate Bush.

11. Portishead - Roads (389pt - 14 stemmers)

Ook hier weer een bijdrage vanuit jullie, @Everyknight schrijft dit over zijn persoonlijke nummer 2:
"Roads" van Portishead, uit 1994, is een absolute triphop-klassieker en één van de hoogtepunten van het iconische album Dummy. Sfeervol, weemoedig, melancholisch, ontroerend. Kortom: Portishead ten top. Hun laatste tour dateert intussen van meer dan 10 jaar geleden. Hun schaarste draagt, voor mij en vele anderen denk ik, bij tot hun mythische status. En dan is er natuurlijk ook, want daar gaat het immers om in deze lijst, de wondermooie, breekbare zang van Beth Gibbons. Heb haar vorig jaar solo mogen aanschouwen op Rock Werchter, waar ze dit nummer ook bracht. Kippenvel. Wat een klasse, wat een stem, wat een vrouw!

Dan voordat ik de eerste twee nummers uit de top10 onthul, eerst even stilstaan bij de voorspellingen van zes van jullie voor de top10.
Als we de voorspellingen verwerken zoals bij de Olympische Spelen (gesorteerd op meeste nummers exact correct voorspeld en daarna pas kijkend naar wel voorspeld, maar op de verkeerde plek), dan komen we tot de volgende uitslag:

1. @Lion 2 goed plus 2 verkeerde plek
2. @Oasiss 2 goed plus 2 verkeerde plek

Lion staat hoger dan Oasiss, omdat zijn 2 goed voorspelde nummers hoger in zijn voorspelling staan, dan die van Oasiss. Daaronder heeft iedereen 1 nummer goed.

3. @Yannick 1 goed plus 6 verkeerde plek
4. @MadMandra27 1 goed plus 4 verkeerde plek
5. @Brian 1 goed plus 3 verkeerde plek
6. @AngieH 1 goed plus 2 verkeerde plek

In totaal heeft Yannick dus wel de meeste nummers uit de top10 weten te benoemen, alleen de meeste op de verkeerde plek. Alle 6 de voorspellingen bij elkaar hebben 9 nummers benoemd uit de top10. Het ontbrekende nummer vinden we vanmiddag terug op plek 6.

Dan, op plek 10:

10. Mazzy Star - Fade Into You (405pt - 11 stemmers)

De persoonlijke nummer 1 van @Chimme:
Dat nummer brengt me altijd terug naar mijn eerste jaar als student. Er ging toen een muzikale en sociale wereld voor mij open. Als ik Mazzy Star en "Fade Into You" in het bijzonder hoor, word ik weer meegesleept door de mysterieuze stem van Hope Sandoval die zingt over volledig opgaan in iets of iemand, en ben ik weer die 18-jarige, ronddolend in een vreemde stad, die op café volledig van zijn sokken geblazen was door het mooiste meisje van de wereld terwijl dat liedje door de boxen galmde. Het is nooit wat geworden met dat meisje, maar ik ben toen wel de cd van Mazzy Star gaan kopen :)

9. Linkin Park - The Emptiness Machine (410pt - 14 stemmers)

In 2024 verscheen er plotseling een countdown timer voor een announcement. De wereld (in ieder geval ik) ging helemaal los toen de timer op nul gewoon weer begon op te tellen. Maar uiteindelijk kwam daar toch het verlossende woord: een comeback tour, dit keer met zangeres Emily Armstrong. Een gouden zet zo bleek het, met in 2025 een uitverkochte Rock Werchter donderdag in pakweg 15 minuten tijd. We vinden ze terug op plek 9 met The Emptiness Machine.

Laatst bewerkt:
@Pommer kende nog niet veel in de lijst, maar voor dit nummer heeft hij toch even wat getypd, het nummer staat op nummer 1 in zijn persoonlijke lijst (en later vinden we uiteraard nog zijn persoonlijke nummer 2, maar dan zonder zijn begeleidende woorden):
Haha over die nummer 2 had ik waarschijnlijk iets meer en iets enthousiaster kunnen vertellen, zelden zo gehyped gevoeld als bij die comeback van LP en het bijbehorende concert in Parijs. Maar mooi dat ie al de top 10 heeft gehaald❤️

8. Amy Winehouse - Back To Black (416pt - 16 stemmers)

De hoogste notering van Amy Winehouse is de titletrack van het legendarische album met dezelfde naam. Op basis van het aantal stemmers zou dit nummer een gedeelde derde plek hebben op het podium, maar twee nummers hebben meer stemmen gekregen. Vooralsnog het hoogste aantal views op youtube bij dit nummer tijdens deze top100 met ruim 1,4 miljard views.

7. London Grammar - Strong (455pt - 15 stemmers)

Een plekje hoger, maar wel meteen een flinke sprong met 39 punten meer (ook zometeen tussen 6 en 5 een sprong van 39 punten, maar daarmee niet de grootste sprong uit de lijst) vinden we London Grammar met hun enige notering in de top100. Dit nummer samen met de nummers 5, 9 en 10 zijn de artiesten binnen de top10 waarbij hun enige notering in de lijst dan ook wel meteen een top10 notering is. Dat betekent dat we bij de volgende update later vandaag alleen nog maar artiesten tegenkomen die al eens eerder voorbij zijn gekomen.

6. PJ Harvey - Down By The Water (464pt - 16 stemmers)

Het enige nummer dat niet in jullie voorspellingen van de top10 terug te vinden was, @Davidd voelde het misschien al wel aankomen dat er een hoge notering in zat voor zijn persoonlijke nummer 1:
Down by the water is een hypnotiserende donker nummer. Het nummer verteld een duister verhaal over een vrouw die haar pasgeboren dochter in een rivier heeft verdronken en terugkeert naar die plek vol spijt. Geen vrolijk onderwerp, maar wel een nummer wat je meesleept en volledig in mijn straatje valt qua sound.

PJ Harvey is een artiest die hoe gek dat ook klinkt mij heeft laten zien dat er meer is dan de Radioheads & Nick caves van deze wereld. Een vrouw die unieke muziek maakt, zelf schrijft en meerdere instrumenten bespeeld. Ook de eerste vrouwelijke artiest die twee keer de Mercury prijs won (beste album van het jaar). Wat mij betreft één van de beste artiesten ter wereld en mijn nummer één van de croptop 100.

5. Sinéad O'Connor - Troy (503pt - 16 stemmers)

@nikita vond dit het beste nummer en schreef daarover:
Troy is voor mij een emotie-explosie! Doorheen het hele nummer passeert zowat alles van pijn, teleurstelling, angst en verdriet tot woede, energie en kracht.
De opbouw van het nummer, ondersteund door de strijkers maar vooral door haar zang, sleept je volledig mee. Ze gaat van fluisterend naar explosieve uitbarstingen en weer terug, met lang aangehouden noten die bij de keel grijpen. De rauwheid en intensiteit waarmee ze zingt zorgen voor ongefilterde puurheid.

Ook gaf ze nog wat extra uitleg over het nummer:
- De titel zelf en stukken van de tekst (you'll see me return, being what I am, there is no other Troy for me to burn) zijn een link naar het gedicht 'No second Troy' van W.B. Yeats (dat eindigt met: Why, what could she have done, being what she is? Was there another Troy for her to burn?)

- Qua lyrics kan je geloven dat het over een soort verboden liefde zou gaan, maar ze heeft zelf in interviews gemeld dat het over haar jeugdtrauma's en moeder gaat (door wie ze emotioneel en fysiek mishandeld werd). Haar moeder stierf in een auto ongeluk 2 jaar voor dit nummer uitkwam.

Users who are viewing this thread