Eurosonic Noorderslag 2024

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bert
  • Startdatum Startdatum
Ik heb kaarten voor de vrijdag en heb nu al zin in bands als English Teacher, KAMRAD, Pommelien Thijs, Master Peace en The Royston Club. Laatstgenoemde heeft met Mrs Narcissistic een aardig hitje te pakken (ruim vijf miljoen streams op YouTube). Doet denken aan de beginjaren van The Kooks:

Verder is KAMRAD een opvallende naam. Dat deze Duitser op Eurosonic staat doet een beetje denken aan Milky Chance in 2014, toen al bekend van wereldhit Stolen Dance. Het nummer I Believe van KAMRAD heeft een beetje dezelfde vibes (en gaat op Spotify al richting 100 miljoen streams).

Nog een paar luistertips:

English Teacher - The World's Biggest Paving Slab

Master Peace (& The Streets!) - Wrong Answers Only

Pommelien Thijs - Erop Of Eronder

• Leuk
Waarderingen: Chronicbias
Tijd om ook aan een lijst te gaan bouwen, tot nu toe vallen Sinks & UNIVERSITY me op als interessante bands

Gisteren ging het los, Dag 1 van Eurosonic. Het begon voor mij met Humour, een band die eigenlijk volledig draait rondom de frontman en zijn teksten en uitbarstingen. Op zich cool, de muziek was lekker maar wel veel van hetzelfde trucje nog. Daarna door naar Brintex Collective, een 6-koppige jazzformatie met veel hiphop invloeden. Lekkere grooves, goeie muzikanten en mooie stukken en een kleine emotionele toegift aan de overleden moeder van de bandleider en toetsenist. Over goede muzikanten gesproken, als derde was Iron Jinn aan de beurt, een supergroep die psychedelische/progressieve nummers maakt met een gemiddelde lengte van 10 minuten per nummer. Ijzersterk spel, veel energie en je kon duidelijk merken dat ze al genoeg podiumervaring hebben. Om meteen weer in een andere stijl te vallen bij Elephant. Allereerst is de setting in de Stadsschouwburg echt prachtig met het publiek op het theaterpodium en de band in de zaal. Luisterend vind ik Elephant ook al heel nice, maar live brengen ze de nummers met meer. Doordat de bandleden alle drie zingen, zowel zelf als samen, en veel van instrument wisselen zit er veel variatie in de verder goed geschreven liedjes. Die gaan in we in ieder geval in NL nog wel terug zien. Daarna ging ik nog even door naar Leatherette. Ik weet niet precies waar ik terecht was gekomen maar het was een combinatie van funk, jazz en jeugdigde chaos. De (jonge) bandleden zagen eruit (en gedroegen zich) als persiflages maar het spelplezier spatte ervan af. Geen idee of het echt 'goed' was, maar vermakelijk was het zeker.

Dat was het weer. Drie dagen ESNS.
Onderstaand heb ik mogen aanschouwen. Zal geen uitgebreid verslag doen van alle acts. Wel een klein schrijven bij sommige acts.
Woensdag:
Kingfishr
Fijn begin van het festival. Associatie met Mumford an Sons is al snel gemnaakt door de Banjo

CMAT
Leuke band, goede stem, maar wat een theater op het podium. Ik ben afgehaakt halverwege.
verder gezien
Brockhoff
The Love Buzz
Cucamaras
BLUAI
Us

Donderdag overdag
Jazzygold
US
Joker Out
néomí
LM

Donderdag avond
Elmiene
Ik had hoge verwachtingen van Elmiene. Kiwanuka in combinatie met Gabriels daar hoopte ik op. Was meer aan het praten en Prince en John Legend letterlijk aan het immiteren. Helaas niet met band, maar met acoutsich gitaar en keyboard. Teleurstelling voor mij.

Tramhaus
Zal me niet verbazen dat ze veel geboekt worden op festivals dit jaar

door enorme druke niet alles kunen zien dus bleef het bij:
Grand Sun
Queen's Pleaure

Vrijdag overdag
I Love You Honey Bunny
Conchúr White
Loverman ( met een hoop Maarten Devoldere trekjes)
Catt
Oskar Haag

Ondertussen nog een opname van
Library Card kunnen meepakken. Ontzettend lekkere muziek

Avond
Pommelien Thijs
Zoals ik al in het Werchter forum schreef was ik positief verrast

Das Body
In een bijna lege Machinefabriek het slechtste van deze dagen.
Stem van de zangeres was kinderlijk. 2.5 nummers volgehouden.

Batbait
The Royston Club
Sharktank

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nxs_
Dag 2 begon in de Plato met Lambrini Girls. Heel vette, goeie energie, heerlijke punk nummers en iemand zien crowdsurfen in de platenwinkel is toch wel een first. Spijtig dat hun concert zelf pas om half 2 is, maar die komen nog wel eens terug. Daarna Golden Sun, energieke indierock met een beetje dromerige sound. Leuk, niet bijzonder. Door naar iets wat ik graag wilde zien Queen's Pleasure. Heerlijke vibe, strak gespeelde nummers en de frontman die intens heen en weer paradeerde op het podium. Heel cool. Na dit optreden had ik nog wat plannen, maar de rijen besloten anders en je kwam nergens binnen. Dus uiteindelijk de 2e helft van Hippotraktor gezien. Vette riffs, goede afwisseling tussen clean en hard. Een aanrader voor fans van iets harders. Als laatste bij Cisnienie gestaan. Het was een soort combinatie tussen een soort jazzy Sigur Ros en een koortsdroom. De combinatie van saxofoon en viool op de voorgrond, drijvende bas, ritme- en maatsoortwisselingen op de achtergrond maakte het één van de vetste dingen tot nu toe.

• Leuk
Waarderingen: Jos, won666 en Bert
Vanavond de uitreiking van de Popprijs. Froukje is het meest voor de hand liggend, maar treed dus al op vanavond. Zou het zelf ontzettend tof vinden als Wende de prijs wint.

Vanavond de uitreiking van de Popprijs. Froukje is het meest voor de hand liggend, maar treed dus al op vanavond. Zou het zelf ontzettend tof vinden als Wende de prijs wint.
Wende zou te gek zijn, ik ben bang voor Joost

Grotendeels voor mijn eigen vermaak nog even een verslag van dag 3:
ik startte in het conservatorium waar studenten onder leiding van een professionele artiest een liedje in een paar uur hadden geschreven, heel indrukwekkend. Daarna gaf Inge Lamboo nog een korte set met mooie bluesy liedjes. Omwille van English Teacher al bij Trigaida naar binnen, leuke combinatie van electronica en folkinvloeden. Dan English Teacher zelf, tsjah hoe definieer je het? Op het ene moment doen ze neosoul, daarna indie met proginvloeden of een riff gebaseerd op een verminderd akkoord en een zangeres met een prachtstem. Echt vet, en ze staan over een maandje weer in Groningen dus ik ga zo ook gelijk kaarten scoren. Daarna op tijd bij W!ZARD. Ze leken bij de soundcheck wat problemen te hebben waardoor ze gelijk het concert moesten starten, maar daar was ook niks meer van te merken. Intens, hard en dynamisch met interessante ritmes en dissonante gitaarpartijen - ze hadden de Vera iig mee, en terecht. Na al dat kabaal was het tijd voor iets rustigs, dus naar Marta Del Grandi. Een groter contrast kon bijna niet. Kleine arrangementen (waar de jazzinvloeden duidelijk te horen waren bij de twee begeleidende muzikanten) waardoor ze alle ruimte had om haar stem te gebruiken. En wat een stem. Het was zo stil dat je een speld kon horen vallen. Als laatste Den Der Hage. Meerdere ritmes door elkaar heen, tempowisselingen, gedragen door een fantastische ritmesectie. Erg cool, maar doordat alles in het lage register zat was het bij vlagen langdradig.

Op Noorderslag niet zoveel gezien, maar Library Card & Thames verdienen het om nog wel even benoemt te worden en ik zie ze graag terug. Na de uitreiking van Joost maar naar huis gegaan.

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread