Down the Rabbit Hole 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joris
  • Startdatum Startdatum
Ik vind toch wel dat de eerste keer Little Simz als headliner op een Nederlands festival, de (geheime) boeking van TOMORA, David Byrne, en solo shows van sterren als Johnny Marr en Matt Berninger (die in groepsvorm zichzelf al dubbel en dwars bewezen hebben), echt wel smaakmakers zijn. Daarnaast staan er op de mid en undercard echt een paar parels. Waar BKS voor mij altijd het festival van de midcard was, vind ik toch wel dat DTRH ze nu "verslaat" in hun eigen spelletje. Boekingen als Apparat, All Them Witches, Baxter Dury en Westside Cowboy vind ik echt schitterend.
Nee eens, in dat opzicht is de line up van DTRH ook echt goed! Het is wel vooral de bovenkant die goed is, veel van de artiesten die je benoemt spelen pas later op de dag of in de avond

Om die reden vind ik dit jaar Lowlands de minst sterke lineup hebben: de headliners zijn goed maar de sub/midcard is echt niet sterk, met veel artiesten die afgelopen jaren al in Nederland zijn geweest of niet zo relevant zijn (uitzondering van Geese).
Komen we toch op smaak, want dit vind ik dus juist precies andersom. Met acts als Geese inderdaad, maar ook Dijon en Blood Orange zit voor mij juist de smaak in de midcard van Lowlands. Sombr niet mijn ding, maar wel heel actueel. Clipse fantastisch. Om maar wat voorbeelden te noemen.

• Leuk
Waarderingen: olifantengras
Maar afijn, mijn eerste schema, nog niet echt naar de Holding/Bossa Nova geluisterd dus hoop daar nog wat te vinden:

vrijdag: (14u Nederlands Orkest) - (17.30 Son Mieux) - 20.30 Tomora - 22.45 De Staat - 23.40 Little Sims
clash: Kaat van Stralen en Apparat
Nederlands Orkest en Son Mieux vooral leuk zolang er geen alternatief is, dus maar 3 artiesten echt op het programma. Met meteen 2 artiesten die clashen :(

zaterdag: (14.15 All Them Witches) - 20.15 eerste helft Baxter Dury - 21:15 David Byrne - 23.20 The XX
clash: tweede helft Baxter Dury en Yousuke Yukimatsu
Ken All Them Witches niet zo goed, ben er benieuwd naar maar weet niet of het me pakt. Baal ontzettend van de semi-clash met Baxter Dury en Yousuke Yukimatsu.... Wilde ze alle twee heel graag zien, maar David Byrne is de must see voor mij dit jaar, en we willen op tijd bij de Hottot zijn en de show helemaal afkijken. Ik verwacht gekkenhuis qua publiek en hype bij Yousuke, dus weet niet of het zin heeft om achteraan bij de Teddy aan te sluiten (zeker ook omdat hij best eclectisch draait, zou me niks verbazen als er achterin alleen maar praters zijn). Hierdoor alsnog een wat magere zaterdag. Last Dinner Party is voor mij te snel terug op DTRH, show twee jaar geleden was heel goed, daarna ook nog een concert gezien, dus wil ze dit jaar overslaan

zondag: (12.30 Kin'Gongolo) - 15.30 Beirut - 17.30 IJsland - 18.30 Deki Alem - 20.30 Overmono - 21.20 Florence & the Machine
Deki Alem samen met Baxter Dury de twee nieuwe ontdekkingen door de lineup, dat zijn de beste ontdekkingen! Luister al jaren naar Beirut, vond de show in Tivoli te duur, dus heel blij dat hij naar DTRH komt. IJsland twee jaar geleden ook al DTRH gezien en jaar erop bij LL, dus dit is me eigenlijk iets te snel achter elkaar, maar nieuwe album is wel nice.

• Leuk
Waarderingen: Chicken
Komen we toch op smaak, want dit vind ik dus juist precies andersom. Met acts als Geese inderdaad, maar ook Dijon en Blood Orange zit voor mij juist de smaak in de midcard van Lowlands. Sombr niet mijn ding, maar wel heel actueel. Clipse fantastisch. Om maar wat voorbeelden te noemen.
Hoh zie dat ik in herhaling val

• Leuk
Waarderingen: Raskolnikov
Ik was eigenlijk wel een beetje uitgegaan van anderhalf uur David Byrne, maar zie dat ie maar een uurtje op het blokkenschema staat.

Dat is best heel erg kort. Een dag later op RW heeft ie 70 minuten.
In de Afas afgelopen februari (weliswaar een zaalshow) deed hij 99 minuten en ik heb ademloos ervan genoten. Zou geen minuut uit die show kunnen schrappen, zonder af te doen aan het geheel. Ben dus blij dat ik 'm in februari al heb gezien.

• Leuk
Waarderingen: Joss
Ik krijg echt een fijne the Beaches vibe bij Girl Group. Jammer dat ze op de Bossa Nova staan geprogrammeerd, waardoor je echt op tijd er moet zijn, maar ga zeker even een kijkje wagen.

Die nieuwe reclame van DTRH geeft me ergens wel weer een beetje de hipje hopje-vibe.
Ik kende de uitspraak 'hipje-hopje' nog niet maar ik begrijp meteen wat je bedoelt. Soort van havermelk-elite-vibe ;)
edit: Ze zijn echt zoekende naar een identiteit lijkt wel. Zou de ticketverkoop echt zo belabberd zijn?

Laatst bewerkt:
Ik snap echt oprecht niet wat de bedoeling is van zo'n video, toch totaal niet representatief voor wat er gebeurt op het festival. Mocht ik het festival niet kennen maar wel overwegen, dan zou ik hier op afhaken.

En is Froukje een van de acts die als emoji is aangekondigd? Want wat doet ze anders in de promo?

Edit: nevermind, zie nog een aantal andere mensen die niet op de bill staan.

Ik ben het grotendeels eens met de kritiek maar denk ook dat dit deels een gevalletje kritisch forumpubliek is. In de reacties onder de instagrampost (en de reacties in de groepen waar ik in zit) zijn mensen vooral positief. Daarnaast werken bekende koppen gewoon voor veel mensen.

• Leuk
Waarderingen: Mojo jojo en Novis95

Users who are viewing this thread