Down the Rabbit Hole 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joris
  • Startdatum Startdatum
Blijkbaar ben ik de enige die het bijzonder vind dat IJSLAND zowel op LL als DTRH staat. Voor de tweede keer! Die eerste keer was overmacht, prima oplossing en meer dan prima feestje. Maar ditmaal is het gewoon een bewuste keuze? Das toch bijzonder?

Mee eens, IJSLAND staat dit jaar letterlijk overal. Vorige album was het een niche concept met enkel DTRH, Lowlands en Paradiso. Dit jaar staan ze op weet ik veel hoeveel festivals en doen ze kort daarna een volledig tour door een groot aantal pop zalen. Opvallend ja. Dat in combinatie met Abel die altijd maar schreeuwt over kapitalisme..

Want dan mag je als muzikant niet touren?

Van mij mag alles. Gewoon opvallend dat je openlijk constant kritiek uit op Mojo en andere grote ketens en vervolgens onder de naam IJSLAND wel al deze festivals doet. Los daarvan ga ik naar DTRH en Lowlands en zal ik bij beide shows er staan.

Blijkbaar ben ik de enige die het bijzonder vind dat IJSLAND zowel op LL als DTRH staat. Voor de tweede keer! Die eerste keer was overmacht, prima oplossing en meer dan prima feestje. Maar ditmaal is het gewoon een bewuste keuze? Das toch bijzonder?
Ik denk dat je zeker niet de enige bent hoor. Maar het is een act die op beide goed past, exclusief zijn ze toch al niet door het aantal zaalshows, en het aandeel aan mensen dat als bezoeker naar LL en DTRH gaat is heel klein. Het moet geen trend worden, maar ik vind dit ook niet echt een probleem.

• Leuk
Waarderingen: peterkruis
Ik vind het heel logisch dat ze nu van alle kanten IJsland boeken. Denk dat Abel en Sef volgend jaar weer zelf dingen willen doen en verder vind ik hun albums altijd echt een punt in tijd en niet per se albums die door de jaren heen met je mee blijven gaan. Echt korte tijd heel relevant, maar daarna weer een beetje naar de achtergrond. Voelt voor mij ook echt als albums die vooral de liveshow verkopen. Voelt echt alsof het over de liveshows gaat, weet niet zo goed waar dat aan ligt, misschien de live-elementen die ook in het album verweven zitten

• 100
Waarderingen: Synt
Na deze laatste drop en luistersessies verandert er wat in mijn lijstje. Voorlopig zoet het er zo uit voor mij:

Must: The XX, Little Simz, IJsland, Deki Alem, Oklou

Graag: Joy Crookes, Dabeull, Baxter Dury, Charlotte Cardin, Jacob Alon, Peaches, Johnny Marr, Midnight Generation, Zwangere guy, Jim Legxacy

Misschien: Arp Frique, Empire of the Sun, Beirut, CMAT, Sticks, the Last Dinner Party, Claw boys Claw

Van mij mag alles. Gewoon opvallend dat je openlijk constant kritiek uit op Mojo en andere grote ketens en vervolgens onder de naam IJSLAND wel al deze festivals doet. Los daarvan ga ik naar DTRH en Lowlands en zal ik bij beide shows er staan.
Het gaat om het systeem, niet om individuele keuzes.

3 of 4 acts per dag? In de hangmat liggen? The Floor is ongeëvenaard.... Op welke BKS ben jij geweest?
Uiteraard wel eens met opmerkingen over terrein en de relatieve kleinschaligheid van BKS, maar juist omdat er minder randprogramma is is BKS juist een festival om muziek/bandjes te zien of ontdekken.
Tis hoe je telt haha, ben er heel vaak even of langer blijven hangen. Met acts gezien reken ik vooral de acts van de main stages die ik grotendeels (>75%) heb gezien. Gevoelsmatig neem ik dj's ook minder snel mee dan bandjes

Die "hypocrisie" wordt ook benoemd door Abel en Sef zelf op hun album(s) en in interviews zelf. Het is uit noodzaak om te kunnen bestaan binnen het kapitalistisch systeem.

Daarnaast was IJSLAND oorspronkelijk een superimpulsief projectje dat onverwacht gigantisch is gegroeid, dus niet gek dat ze het deze keer wat grootser aanpakken qua boekingen.

En tja dat ze dan op meerdere festivals staan boeie, Blawan staat ook op elk mogelijk festival in Nederland en daar hoor ik nooit iemand over.

• Leuk
Waarderingen: elo, yeaghi en Mojo jojo
Er komt natuurlijk een derde worp met namen (los van de kleine podia), die kan weer voor een opleving zorgen. Maar hele grote namen zitten er doorgaans niet in die laatste worp.
Dat valt vaak best wel mee hoor. Vorig jaar waren de namen van de derde drop:
Floating points, Royal Otis, Saint Levant, Benefits, Bibi Seck, Chloe Oisha, Clean pete's rabbit Revue, J.Bernardt, Judeline, Kokoroko, Mich, Model/Artriz, Pa Salieu, Suze Ijo, Tsepo en Young Marco.
Het zijn er niet ieder jaar zo veel hoor, maar als ik dit jaar naar de poster kijk missen we IIG 2 namen aan be bovenkant (Teddy headliner of Hotot sub). Daarnaast kunnen we in de nacht ook nog wel aardig wat namen gebruiken.

Tis hoe je telt haha, ben er heel vaak even of langer blijven hangen. Met acts gezien reken ik vooral de acts van de main stages die ik grotendeels (>75%) heb gezien. Gevoelsmatig neem ik dj's ook minder snel mee dan bandjes
Maar misschien is dat dan ook wel het ding... Voor mij, maar ook voor veel andere bezoekers, is ONE (op een mooie headliner of goede sub na) het minst interessante podium van BKS. Ik kom wel aan 10 bandjes op een dag op BKS, maar daar kan zomaar niets van ONE tussen zitten. En the Floor vermijd ik op zo'n dag ook.

BKS legt veel focus op TWO en the Secret, misschien is voor DTRH de Hotot belangrijker dan de ONE voor BKS is?

Hoe is jullie ervaring qua groepscampingplekken en waar wil je dit jaar staan?

Heb drie jaar aan het meer gestaan (vrijwilligers privilege) en vorig jaar had ik donderdag einde middag een chille plek vrij direct na de ingang. Maar dit jaar gaan we met 10 man en veel kunnen uiterlijk vrijdagochtend vertrekken. Op lowlands vind ik de groepscamping kapot ver lopen

Maar misschien is dat dan ook wel het ding... Voor mij, maar ook voor veel andere bezoekers, is ONE (op een mooie headliner of goede sub na) het minst interessante podium van BKS. Ik kom wel aan 10 bandjes op een dag op BKS, maar daar kan zomaar niets van ONE tussen zitten. En the Floor vermijd ik op zo'n dag ook.

BKS legt veel focus op TWO en the Secret, misschien is voor DTRH de Hotot belangrijker dan de ONE voor BKS is?
Weet niet of dat laatste zo is. Ik heb net even teruggekeken, maar ik heb vorig jaar letterlijk maar drie optredens op de hotot gezien. Massive Attack en Underworld en Bloc Party. Vooruit, als het niet zo hard had geregend was ik ook nog bij Hermanos Gutierrez geweest. Dan waren het er vier. Ik vind de andere podia daar ook veel interessanter.

• Leuk
Waarderingen: alle namen zijn bezet
Hoe is jullie ervaring qua groepscampingplekken en waar wil je dit jaar staan?

Heb drie jaar aan het meer gestaan (vrijwilligers privilege) en vorig jaar had ik donderdag einde middag een chille plek vrij direct na de ingang. Maar dit jaar gaan we met 10 man en veel kunnen uiterlijk vrijdagochtend vertrekken. Op lowlands vind ik de groepscamping kapot ver lopen
Groepscampingplekken zijn wel wat verder lopen dan wat je gewend bent (aan het meer of direct na de ingang). Maar alsnog dichterbij dan veel normale campingplaatsen. Hier is een plattegrond van het festival in 2025:1772560130517.png

Ik meen mij te herinneren dat het festival vorig jaar niet tevreden was met de nieuwe Teddy Tent. Is er iemand die enig idee heeft hoe dat nou precies zit en of we dit jaar een andere tent kunnen verwachten?

Ik vond het zelf wel fijn dat het dit jaar een echt grote tent was, maar het geluid was op een hoop plekken erg matig en hij was in vergelijking met bijvoorbeeld de Bravo van LL erg sfeerloos.

Users who are viewing this thread