Down The Rabbit Hole 2023

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.520
1.985
Of jij hebt pech, of onze groep van 20 heeft geluk gehad. Maar niemand heeft ook maar 1 moment problemen ervaren bij de toiletten.
Met een vriendin die elk uur minstens een keer naar het toilet moet, is de kans dat ik in de ellende kom ook wel groter natuurlijk.. Maar dan nog was het vaker niet oké dan wel.
En sowieso mist het noordelijke stuk van het festivalterrein gewoon echt een toiletunit.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joris

ZiggyStardust93

Playlistbediener
21 feb 2023
49
55
Met een North Sea Jazz-weekend niet toegekomen aan een lijstje, maar liever laat dan nooit! Ik heb mij uitstekend vermaakt op DTRH. Waar ik onwijs gelukkig mee was is The Swamp’s Steamers Club, die plek stelt nooit teleur! Elk loos moment van het festival heb ik daar de benen uit mijn lijf gedanst – en zo te zien met een flink aantal van jullie. Ook vond ik het aanbod in eten weer kwalitatief sterk (shoutout naar de falafeltent) en gingen de rijen bij de bars en toiletten in mijn beleving echt vlot. Werknemers waren ook vriendelijk, en als er iets gebeurde (zoals in de pit bij Bob Vylan) waren de EHBO’ers en bewakers snel ter plaatse. Het publiek was niet te jong, hier en daar wat waus, maar over het algemeen echt heel relaxt en enthousiast. Goed georganiseerd dus met alle ingrediënten voor een zorgeloos weekend.

Toch wordt dit voor mij voorlopig de laatste keer. Zoals hier al is genoemd vind ik het festival te ‘groots’ geworden en is de line-up minder aan mij besteed. Ik miste echt de namen van de ‘oude garde’ (zoals de jaren met David Byrne, Nick Cave of Grace Jones) en de jazz. Ik kan mij bijvoorbeeld het jaar 2019 met Kamasi Washington, The Comet Is Coming en Ezra Collective nog goed heugen. Ook miste ik dit jaar ook een stukje sfeer in de aankleding, wat ze bijvoorbeeld hebben gedaan met Eden is mij een raadsel. Uit kleinere festivals als Motel Mozaique, Grauzone en Le Guess Who kan ik (muzikaal) meer mijn hart ophalen en ligt de prijs-genietfactor voor mij vele malen hoger.

Maarrr genoeg gezeurd. Even de balans opmaken! Mijn top 5:
  • IDLES: was voor mij de tiende keer, maar man o man wat blijft het een steengoede en sympathieke band en wat was het publiek te gek!
  • Heartworms: een show waarin je alles vergeet, ze pakten mij helemaal in. Goede liveband (shoutout naar de bassiste) en de sfeer: er hing echt iets in de lucht. Deze band ik wil ik graag snel weer zien.
  • Bob Vylan: het ging flink tekeer en was nog dagen beurs, maar worth it! Hier en daar lekker grimmig en opzwepend, dan weer komisch (I want to live in Groningen!) of hoopvol. Te gek!
  • Jacob Collier: blij met een jazznaam en wat een staaltje vakmanschap! En het moment dat Jacob het publiek dirigeerde, zorgde voor een heus kippenvelmoment.
  • SPOON: alhoewel - zoals al door iemand hier genoemd was - het geluid de band tekort deed, blijven ze een mega strakke en afwisselende liveband. Ik werd ook erg blij van het tempo waarin ze de setlist erdoorheen jasten.
Andere eervolle vermeldingen: Whitest Boy Alive (wat een sfeer en wat staat die band er ontspannen bij), Paolo Nutini (met als hoogtepunt New Shoes met alle sneakers in de lucht, haha.) en Warhaus (met Beaches als absoluut hoogtepunt)

(Helaas) te kort/slecht gezien voor in de top, maar smaakte naar meer:
  • Working Men’s Club: laatste stukje van de set kunnen zien, boeiend om naar te kijken en heerlijk gedanst
  • Death Grips: door het blokkenschema iets minder dan de helft gezien, maar precies wat ik mij erbij voorstelde. Indrukwekkend!
  • La Femme: te brak na Bob Vylan, maar ze kregen de boel knap mee.
  • Ben Howard: ik stond wat verder in het veld, en er werd een hoop afgeouwehoerd. Daardoor heb ik de set niet zo goed meegekregen, jammer, want klonk vet.
  • Tramhaus: al vaker gezien, maar klonk wederom lekker.
Verrassende namen: Elephant en Kids with Buns, ik had niet verwacht dat ik daar de sets van uit zou kijken, maar ze bleken boeiender dan ik dacht!

Tot slot de ultieme tegenvaller: dat was voor mij The Murder Capital. Ik had de band al drie keer gezien, waarvan 1x met de nieuwe plaat. Ik had mij echt verheugd op dit optreden, maar nee, het was ‘m echt niet. Ondanks dat ik weet dat de band behoorlijk arrogant kon overkomen, hadden ze daar in mijn ogen wel ‘recht’ op. In de shows die ik zag was het publiek namelijk uitzinnig en was het een soort (toneel)spel tussen het publiek en de band. Hier moesten ze het publiek voor zich winnen, maar met dezelfde houding een set volhouden… Gewoon nee. Het geluid van de Teddy hielp ook niet mee. Erg jammer!

Goed, dit was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen? 😉 Leuk om met jullie de voor- en napret te delen: ik kan zoals al gezegd echt (na)genieten van alle lijstjes die hier werden gepost. Volgend jaar ga ik weer lekker de kleinere festivals afstruinen, en ik denk dat een dag of weekend BKS er ook nog wel inzit. Fijne zomer allemaal!
 

Joris

Sunset slot
7 feb 2016
2.832
1.740
Jacob Collier: blij met een jazznaam en wat een staaltje vakmanschap! En het moment dat Jacob het publiek dirigeerde, zorgde voor een heus kippenvelmoment.
Ze mogen trouwens inderdaad wat acts neerzetten die echt jazz maken of er tegen aan schuren volgend jaar. Persoonlijk vind ik Jacob Collier iets meer een uit de hand gelopen koor repetitie door iemand met een paar bakken koffie te veel namelijk. En nu ik dit schrijf ben ik helemaal niet naar de Bnnhunna Jazz Jam geweest.

Maar ik zou volgend jaar Jazzbois wel willen zien op DTRH, redelijk kleine naam, maar lijkt me heerlijk als opener van de Fuzzy of in 't zonnetje. Als het Nederlands moet zijn vind ik Brintex Collective ook wel bij het festival passen. Alfa Mist lijkt me ook prima, maar da's een iets grotere naam
 
  • Leuk
Waarderingen: ZiggyStardust93

mgbss

Support act
15 feb 2019
789
474
Het toiletprobleem leek dit jaar wel minder dan vorig jaar. Maar alsnog vind ik het rete-irritant om te moeten wachten (ook op "rustige" plekken).
Verrassende namen: Elephant en Kids with Buns, ik had niet verwacht dat ik daar de sets van uit zou kijken, maar ze bleken boeiender dan ik dacht!
Ik heb na het optreden van Kids with Buns meteen kaarten voor hun albumrelease in december gekocht. Goede show met letterlijk een lach en een traan. Was echt een hele fijne ontdekking.
 

Mimi

Playlistbediener
4 jul 2023
15
18
Ondanks dat het zeker gezellig druk is vind ik persoonlijjk de drukte goed te doen, en als ze gaan uitbreiden met grond dan hopelijk volgend jaar nog steeds. Ik ben niet naar de rustigere edities geweest dus heb ook niet de nostalgie naar de "good old times", maar als ik DTRH met verhalen over andere festivals mag vergelijken dan is het nog steeds goed te doen. Je kan bij iedere stage aan de achterkant of zijkant lekker meekijken, zittend of staand, en je hoeft niet zoals bij Werchter een uur voor een act bij een stage te campen omdat de stage sluit (of daardoor de act zelfs mislopen). Ook heb ik iedere keer als ik wat rust wilde opzoeken steeds een heerlijk plekje kunnen vinden, bij het meertje, het idyllische bos, Birra Moretti plein, etc. Als ik mijn vrienden mag geloven is een festival als Werchter, Awakenings of Paaspop overal een grote overprikkeling, en dan klinkt DTRH toch vooral heel relaxt

Momenten waar je wel de drukte echt merkt is tussen de Teddy en het meertje als de hottot leeg stroomt. Een brug die de fuzzy en de hottot / rechterzijde van de teddy zou verbinden zou ideaal zijn voor de doorstroming, maar kan ook begrijpen dat dat qua veiligheid te complex is
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: visdave34 en MarkD

Cooklu

Gouden Tip
22 feb 2023
313
262
Het toiletprobleem leek dit jaar wel minder dan vorig jaar. Maar alsnog vind ik het rete-irritant om te moeten wachten (ook op "rustige" plekken).

Ik heb na het optreden van Kids with Buns meteen kaarten voor hun albumrelease in december gekocht. Goede show met letterlijk een lach en een traan. Was echt een hele fijne ontdekking.
Same here, ook ga ik ze dit jaar nog zien op Pukkelpop (afhankelijk van clashes).
Het verbaasde me hoe makkelijk ze op het podium stonden voor een relatief nieuwe naam, hoop dat ze nog een aantal jaartjes mee gaan!
 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34 en mgbss

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
Same here, ook ga ik ze dit jaar nog zien op Pukkelpop (afhankelijk van clashes).
Het verbaasde me hoe makkelijk ze op het podium stonden voor een relatief nieuwe naam, hoop dat ze nog een aantal jaartjes mee gaan!
Vorig jaar op Bruis voor het eerst gezien en toen al onder de indruk. Ook in een (veel te lege) Rotown dit jaar een hele fijne show gedaan, dus ook ik heb mijn kaartje voor de album release show al enige tijd in de pocket!
 
  • Leuk
Waarderingen: mgbss

koolkeith

Playlistbediener
23 jun 2023
21
29
Met een North Sea Jazz-weekend niet toegekomen aan een lijstje, maar liever laat dan nooit! Ik heb mij uitstekend vermaakt op DTRH. Waar ik onwijs gelukkig mee was is The Swamp’s Steamers Club, die plek stelt nooit teleur! Elk loos moment van het festival heb ik daar de benen uit mijn lijf gedanst – en zo te zien met een flink aantal van jullie.
Swamp place to be <3. Zoveel leuke mensen daar ontmoet en heel veel gedanst.

Voorgaande jaren was die wel iets ruiger vond ik. Mocht je dit goede muziek vinden in België heb je het W-Festival en daar hebben ze de batcave en daar wordt ook alleen maar zulk muziek gedraaid!
 
  • Leuk
Waarderingen: Pompompidom

fear_the_leaker

Playlistbediener
10 jul 2023
7
4
Swamp is inderdaad wat braver geworden. Vooral eerste jaar steamerclub waar de mensen letterlijk in de lampen hingen was dikke pret.
Daarvoor was die plek onder de brandbar op het vuige veld ook altijd heerlijke chaos.
 

Bijlagen

  • IMG-20180701-WA0000.jpg
    IMG-20180701-WA0000.jpg
    88,7 KB · Weergaven: 34

Gebruikers die dit onderwerp bekijken