De dag van

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
299
167
Ik heb nog een wel een band die ik onder de aandacht wil brengen en waarvan ik benieuwd ben of jullie het wat vinden. Heb alleen nu geen tijd om een stukje te schrijven. Kan over ongeveer 1,5 uur tekstje en muziek posten.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Ik heb nog een wel een band die ik onder de aandacht wil brengen en waarvan ik benieuwd ben of jullie het wat vinden. Heb alleen nu geen tijd om een stukje te schrijven. Kan over ongeveer 1,5 uur tekstje en muziek posten.
We wachten wel even op je lijkt me ;). Leuk om ook een keer van anderen wat terug te lezen.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.413
1.091
Moniek wrote:
Ik heb nog een wel een band die ik onder de aandacht wil brengen en waarvan ik benieuwd ben of jullie het wat vinden. Heb alleen nu geen tijd om een stukje te schrijven. Kan over ongeveer 1,5 uur tekstje en muziek posten.

We wachten wel even op je lijkt me ;). Leuk om ook een keer van anderen wat terug te lezen.

Leuk Moniek, hoe meer mensen meedoen hoe leuker. Ik heb er 1 en straks 2 klaar staan, maar ik laat anderen graag voorgaan.
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
299
167
Vandaag is de dag van Omnia. Omnia is een Nederlandse pagan folk band. Ze zijn opgericht in 1996 en ik heb ze leren kennen doordat ik graag naar fantasy fair's en beurzen ga en zij daar optredens gaven. Ze hebben behoorlijk wat cd's uitgebracht al dus hierbij 5 van mijn favoriete nummers van ze. Ik ben niet goed thuis in hun nieuwste paar cd's dus die nummers zitten er bewust niet tussen. Veel luisterplezier!

Dit is een nummer uit 2011 waar ik niet op stil kan zitten en altijd goede zin van krijg:

https://www.youtube.com/watch?v=J56VVtlZCGE

Rustig ingetogen nummer van ze uit 2007:

https://www.youtube.com/watch?v=RPSqtcqwAYU

Vertolking van het gedicht 'The raven' van Edgar Allan Poe

https://www.youtube.com/watch?v=zwKgL89kp9k

Live versie van het nummer Toys in the atic uit 2010

https://www.youtube.com/watch?v=PZi3GcU9UrY

Dit vind ik een toffe cover van het nummer 'Scarborough fair' van Simon & Garfunkel komt uit 2007

https://www.youtube.com/watch?v=7oLxa8Q7Iwo



 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Ik weet nooit zo goed wat ik hiervan moet vinden. Had wel van Omnia gehoord, maar ik ben niet de grootste fan van paganfolk of folk in het algemeen. The Raven vind ik wel wat hebben en daar houdt het eigenlijk wel op. Van dat opzwepende van bijvoorbeeld Fee Ra Huri word ik hartstikke peuneveu.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.413
1.091
Nooit van gehoord, dank je. Bij Pagan folk moet ik gelijk denken aan Vikingen, kelken met bier etc. Grappig dat het een Nederlandse act is. Mijn eerste kennismaking met dit soort muziek en metal was de band Skyclad. Dat heb ik echt grijs gedraaid bij hun eerste albums.

Eerste nummer. De sfeer zit er goed in. Lekker nummer. Ik kan hier wel naar luisteren. Denk niet dat ik een heel album voor de lol zou opzetten. Leuk ook met een male / female vocalist. Lekker opzwepend dit.
Fairy tale, even een andere link gepakt. Sorry. Gewoon meer dan een miljoen keer bekeken ?
Inderdaad past dit goed bij fantasy fairs. LOTR etc. is wat te binnen schiet. Lekker rustig op de achtergrond. Whisky er bij. Kan hier prima naar luisteren. Misschien zonder de vocals nog beter. Aan de andere kant, maakt het wel duister en mystiek. The Raven, oeps ruim 9 minuten. Daar gaan we. Weer vocals met gepraat aan het begin. Ik denk als je er helemaal in zit, dat dit heel goed is. Mij te langdradig dit. Toys in the attic begint lekker duister. De samenzang bevalt me wel goed. Leuk, hoewel ik me wel ga storen aan het accent bij beide, al past het ook wel weer bij de muziek. Doet me ook wat denken aan King Diamond. Ken je dat? Het laatste nummer. De cover is natuurlijk gelijk al goed. Sowieso een fantastisch nummer. Leuke uitvoering, maar haalt het niet voor mij bij het origineel. Leuke pagan folk versie. Mooie afsluiter van deze kennismaking. Heel erg bedankt. Hoewel ik ook wel zie dat deze band erg groot is als ik het aantal views bekijk. Ben benieuwd naar je volgende bijdrage.
En probeer deze eens:

Skyclad
https://youtu.be/dXXeuU1IqnM

King Diamond
https://youtu.be/qKFhw89dPIg
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
299
167
Ik vond het inderdaad lastig in te schatten hoe groot ze zijn aangezien ze voornamelijk in theaters optreden. Dat is vaak waar ik naar kijk zelf. Of een band een bepaalde zaal uitverkoopt. Voor een volgende keer beneden welk aantal views zou je dan aanraden te gaan zitten? Beneden de 100K? Of 50K? En op Spotify? Want ik luister zelf eigenlijk alles op Spotify.

Dank voor je muziek tips! King Diamond ken ik een beetje. Heb ik wel eens geluisterd omdat ze op Graspop zouden gaan spelen, maar ben er uiteindelijk niet naartoe gegaan. Vind het wel toffe muziek grotendeels. Het nummer wat in je post staat kende ik niet. Klink goed! Het nummer van Skyclad ook! Die ken ik nog helemaal niet. Ga ik eens wat meer van luisteren want de eerste indruk sluit goed aan op wat ik mooi vind. Eerste album is uit mijn geboortejaar 1991 zie ik ;). Maar ik moet zeggen dat ik niet altijd de energie heb om nieuwe dingen te luisteren. Dus ik ken sommige grote namen ook alleen van hun naam zoals het eerder hier geplaatste Helloween bijvoorbeeld.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.413
1.091
Ik vond het inderdaad lastig in te schatten hoe groot ze zijn aangezien ze voornamelijk in theaters optreden. Dat is vaak waar ik naar kijk zelf. Of een band een bepaalde zaal uitverkoopt. Voor een volgende keer beneden welk aantal views zou je dan aanraden te gaan zitten? Beneden de 100K? Of 50K? En op Spotify? Want ik luister zelf eigenlijk alles op Spotify.

Dank voor je muziek tips! King Diamond ken ik een beetje. Heb ik wel eens geluisterd omdat ze op Graspop zouden gaan spelen, maar ben er uiteindelijk niet naartoe gegaan. Vind het wel toffe muziek grotendeels. Het nummer wat in je post staat kende ik niet. Klink goed! Het nummer van Skyclad ook! Die ken ik nog helemaal niet. Ga ik eens wat meer van luisteren want de eerste indruk sluit goed aan op wat ik mooi vind. Eerste album is uit mijn geboortejaar 1991 zie ik ;). Maar ik moet zeggen dat ik niet altijd de energie heb om nieuwe dingen te luisteren. Dus ik ken sommige grote namen ook alleen van hun naam zoals het eerder hier geplaatste Helloween bijvoorbeeld.

Bedankt voor je leuke reactie. Qua hoe groot bands zijn maakt voor hier niet uit volgens mij. Het was meer dat ik ze niet kende en ze eigenlijk best veel views hebben. En net even snel Spotify gekeken, daar zitten ze ook best hoog. Gewoon lekker kiezen waar je ons mee wilt kennis laten maken.

Qua energie om wat anders te luisteren, ik herken dat wel ?
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.413
1.091
De dag van Gypsy Kyss, niet verwarren met Gypsy Kings. Ben ooit eens bij deze band terechtgekomen. Daarna werd dit een beetje cult in onze vriendengroep in die tijd. Ik maakte eerst kennis met hun album songs from an swirling ocean. Ok zat toen vooral in de stevige muziek, dus dit was wel een afwijkende band voor mijn doen. Ik had eerste het idee dat het Duitsers waren, geen idee hoe ik daar bij kwam. Na een paar albums (1990, 1991 en 1992) zijn ze er mee gestopt. Ik vond ook altijd het artwork van de albumhoezen heel gaaf. Geen idee waarom ze gestopt zijn. Ik vind de muziek nog steeds erg gaaf. Geen idee of het komt door de nostalgie / sentiment of dat het ook echt goed is. Vooral de live versie van Where do you go, raakt mij echt. Wel jammer dat ze daar live geen saxofoon in gebruikt hebben. Ik ben benieuwd naar de reacties bij deze oude band. Ze staan helaas (nog) niet op Spotify. Ik heb hier onlangs contact over gezocht met Michael Dickes (de zanger/gitarist) en hij is er nu mee bezig om te kijken of dat gaat lukken met de platenmaatschappij van toen. Aangezien zij de rechten hebben.

Where do you go (1990)
https://youtu.be/Paa4YXjrtbo

Colors can stain (1991)
https://youtu.be/Ip-uf-Kg7yQ

Mary’s mountain (1991)
https://youtu.be/QkLThA6g0sM

The well (1992)
https://youtu.be/IamA-CGrE8o

De producties zijn natuurlijk niet te vergelijken met vandaag de dag. Deze nummers zijn ook zeker aanraders om nog te luisteren mocht je het leuk vinden (ik kon moeilijk keuzes maken):

Pecavi (1990)
Hung by a thread (1990)
From here (1990)
Confused (1990)
Tin Soldier (1991)
Welcome to my world (1991)
Holy (1991)

Verder zijn van het album Groovy Soup alle live nummers erg goed. Leuk weetje, de band speelde ooit op Wacken open air in 1991 als headliner terwijl ze voor mij niet echt metal zijn.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Nooit van gehoord, maar dit klinkt heerlijk. Inderdaad iets rustiger, maar precies dat trekt me in dit gevoel. Aparte stem heeft die jongen, gelukkig wel aangenaam voor dit soort muziek. Lastige keuze om te maken, maar voor nu staat Colors Can Stain op één met Mary's Mountain op twee. Ik zal zeker nog even naar de rest luisteren! Wel doodzonde dat ze (nog) niet op Spotify staan, dus hopelijk gebeurt dat alsnog.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Ik ga er weer even met terugwerkende kracht op in. 3 namen die allemaal voor me onbekend waren, was niet helemaal de insteek van het topic. Maar goed ka nook leuk zijn.

The Temperance Movement (van @wenteldave): Hmm nee, niet echt iets voor mij. Ik trek zijn enorme Murica stem niet echt. Vind het ook allemaal iets wat op elkaar lijken. Het is voor mij net geen lekkere headbang muziek, en ik mezelf niet goed plaatsen in deze muziek. Niet dat het slecht is, maar niet voor mij dit.

Omnia (van @Moniek): Ok ik ben best wel een sucker voor van die folkmetal achtige bands. Leuk op een festival met goed koude gele rakker er bij. Althans dat is wat ik dacht wat het zou zijn toen ik de eerste video aanklikte. Maar nee het viel me snel al heel erg tegen. Het kwam nooit echt helemaal los, en dan vind ik het al snel een klein beetje awkward muziek vinden als dat feest gehalte een beetje mist. Nee zou hier na een of 2 nummers wel bij weglopen op een festival denk ik. Toch enorm bedankt voor je bijdrage ;)

Gypsy Kyss (van @Marc): Ten eerste, fucking vette album cover die eerste. I like. Het heeft opzich wel wat. Kan me nie voorstellen dat dit inderdaad een Wacken headliner is geweest. En ik weet niet of ik dit helemaal zou willen zien op een festival. Vind het iets meer geschikt voor een lekker zaalshowtje ala 013 in de avond ofzo. Misschien met een mooie visual hier en daar kan dat best tof zijn denk ik.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.656
11.471
Ik ga er weer even met terugwerkende kracht op in. 3 namen die allemaal voor me onbekend waren, was niet helemaal de insteek van het topic. Maar goed ka nook leuk zijn.
Niet de insteek? Je zei aan het begin toch iets anders ;)
Laten kijken of we dagelijks een band/act kunnen bespreken en wat jullie favorieten zijn. Dagelijks een andere artiest zou leuk zijn, zo kan je andere muziek ontdekken die je Festileaks genoten tof vinden. Wie het eerst die dag met een naam komt, daar gaan we het over hebben.
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Indiaantje89 wrote:
Ik ga er weer even met terugwerkende kracht op in. 3 namen die allemaal voor me onbekend waren, was niet helemaal de insteek van het topic. Maar goed ka nook leuk zijn.


Niet de insteek? Je zei aan het begin toch iets anders ?

Laten kijken of we dagelijks een band/act kunnen bespreken en wat jullie favorieten zijn. Dagelijks een andere artiest zou leuk zijn, zo kan je andere muziek ontdekken die je Festileaks genoten tof vinden. Wie het eerst die dag met een naam komt, daar gaan we het over hebben.
Ik vind het prima hoor, het topic is voor ons allemaal. Het was meer bedoeld zoals een Jeff Buckley die bijvoorbeeld hier werd genoemd. Een act die iedereen kent en eigenlijk ook weer niet. Of gewoon een keer The Cure noemen ofzo, dat we daar de diepte in gaan buiten de hits om.

Wat ik bedoel, het hoeven ook niet enkel "onbekende" acts te zijn. We kunnen ook prima de diepte in gaan om acts die we misschien allemaal kennen, maar niet alle nummers weer van kennen.

De oorsprong was niet om alleen onbekende bands te pluggen. Maar goed, nogmaals ik vind dit ook prima hoor.
 

@Marc

Sunset slot
13 dec 2016
2.413
1.091
Ja beide kan toch? Juist de combi maakt het leuk. Soms denk ik ook wel dat iets bekend zou kunnen zijn, maar blijkbaar is dat dan niet zo ?
 

Moniek

Gouden Tip
7 mrt 2017
299
167
Ik ga er weer even met terugwerkende kracht op in. 3 namen die allemaal voor me onbekend waren, was niet helemaal de insteek van het topic. Maar goed ka nook leuk zijn.

The Temperance Movement (van @wenteldave): Hmm nee, niet echt iets voor mij. Ik trek zijn enorme Murica stem niet echt. Vind het ook allemaal iets wat op elkaar lijken. Het is voor mij net geen lekkere headbang muziek, en ik mezelf niet goed plaatsen in deze muziek. Niet dat het slecht is, maar niet voor mij dit.

Omnia (van @Moniek): Ok ik ben best wel een sucker voor van die folkmetal achtige bands. Leuk op een festival met goed koude gele rakker er bij. Althans dat is wat ik dacht wat het zou zijn toen ik de eerste video aanklikte. Maar nee het viel me snel al heel erg tegen. Het kwam nooit echt helemaal los, en dan vind ik het al snel een klein beetje awkward muziek vinden als dat feest gehalte een beetje mist. Nee zou hier na een of 2 nummers wel bij weglopen op een festival denk ik. Toch enorm bedankt voor je bijdrage ?

Gypsy Kyss (van @Marc): Ten eerste, fucking vette album cover die eerste. I like. Het heeft opzich wel wat. Kan me nie voorstellen dat dit inderdaad een Wacken headliner is geweest. En ik weet niet of ik dit helemaal zou willen zien op een festival. Vind het iets meer geschikt voor een lekker zaalshowtje ala 013 in de avond ofzo. Misschien met een mooie visual hier en daar kan dat best tof zijn denk ik.

Grappige is dat ik het juist andersom heb. Ik vind het feestgehalte bij sommige folk(Metal)bands juist storend en knap daar juist op af soms. Misschien ben ik gewoon heel saai maar ik drink ook nooit zo veel op een festival dat ik aangeschoten raak omdat ik veel ste bang ben om dan vanalles te missen. Daardoor vallen denk ik sommige folkbands juist live tegen voor mij omdat ik niet zoals de rest van het publiek goed onder de invloed ben. Ik kan wel goed een feestje bouwen maar heb dan een andere voorkeur qwa muziek dan folk(metal).
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.394
5.093
Ja beide kan toch? Juist de combi maakt het leuk. Soms denk ik ook wel dat iets bekend zou kunnen zijn, maar blijkbaar is dat dan niet zo ?
Je hebt in principe gelijk, je haalt gewoon een Wacken headliner die we allemaal niet kennen. Dus chappeau. Wilde enkel even mededelen dat het andere ook mag ;).
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken