Corona Virus en concerten/festivals

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Indiaantje89 wrote:

Timmetje wrote:
Als er ivm Corona festivals gecanceld gaan worden dan zie ik Glastonbury in april (bij de resale datum en de deadline eerste betalingen) het eerste statement maken.


Dit heeft niet zozeer met “Statement” te maken. Zal ook niet vanuit de festivals zelf komen, maar eerder van uit de politiek.

Statement in de zin van: Cancellation.
Dat begrijp ik. Maar zelfs dan klopt je stelling niet. Dit gaat niet vanuit festivals zelf vandaan komen, die willen allemaal doorgaan. Het gaat echt van hogere hand komen. Dus heel de Premier League stil EN Glasto.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.946
1.993
Voetbal gaat zonder publiek door.
Waarom de festivals dan niet?
Beetje goodwill aub he.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Denk je niet dat die hogere hand (politiek) tegen die tijd al contact heeft gehad als dit virus blijft verspreiden?
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Voetbal gaat zonder publiek door.
Waarom de festivals dan niet?
Beetje goodwill aub he.
Dat alleen de bands er spelen en er niemand op afkomt ;)?

Ik denk ook dat je als consument de lul bent met je kaartje overigens. Kwestie van "overmacht"
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.946
1.993
Joe wrote:
Voetbal gaat zonder publiek door.
Waarom de festivals dan niet?
Beetje goodwill aub he.

Dat alleen de bands er spelen en er niemand op afkomt ;)?

Ik denk ook dat je als consument de lul bent met je kaartje overigens. Kwestie van “overmacht”
Jep. Kvolg het dan wel op tv met een bak Jupiler naast mij.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Indiaantje89 wrote:

Joe wrote:
Voetbal gaat zonder publiek door.
Waarom de festivals dan niet?
Beetje goodwill aub he.


Dat alleen de bands er spelen en er niemand op afkomt ;)?

Ik denk ook dat je als consument de lul bent met je kaartje overigens. Kwestie van “overmacht”

Jep. Kvolg het dan wel op tv met een bak Jupiler naast mij.

En dan maar proberen een moshpit te starten, in je eentje in de woonkamer...
 

Loek123

Headliner
7 nov 2019
5.064
7.206
Joe wrote:
Voetbal gaat zonder publiek door.
Waarom de festivals dan niet?
Beetje goodwill aub he.

Dat alleen de bands er spelen en er niemand op afkomt ;)?

Ik denk ook dat je als consument de lul bent met je kaartje overigens. Kwestie van “overmacht”
Ik heb er geen verstand van maar kan me niet voorstellen dat je je geld niet terug krijgt als een heel festival volledig geannuleerd wordt.
Wellicht dat de overheid de festivals zou steunen of dat de festivals verzekerd zijn voor die soort zaken?
Andere optie is dat je een ticket krijgt voor hetzelfde festival een jaar later of dat het festival nog plaats vind later in het jaar (waarschijnlijk met een mindere line up)
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Indiaantje89 wrote:

Joe wrote:
Voetbal gaat zonder publiek door.
Waarom de festivals dan niet?
Beetje goodwill aub he.


Dat alleen de bands er spelen en er niemand op afkomt ;)?

Ik denk ook dat je als consument de lul bent met je kaartje overigens. Kwestie van “overmacht”

Ik heb er geen verstand van maar kan me niet voorstellen dat je je geld niet terug krijgt als een heel festival volledig geannuleerd wordt.
Wellicht dat de overheid de festivals zou steunen of dat de festivals verzekerd zijn voor die soort zaken?
Andere optie is dat je een ticket krijgt voor hetzelfde festival een jaar later of dat het festival nog plaats vind later in het jaar (waarschijnlijk met een mindere line up)
Ik vrees toch dat dat de goedkoopste optie is. Volgens mij hebben alle evenementen wel iets over “overmacht” in de voorwaarde staan. Dus ze kunnen het opzich maken. Het zal ook te maken hebben in welk stadium het festival zit. Welke kosten er zijn gemaakt en wat voor buffers ze hebben. Sympathie zullen ze er niet mee krijgen.

De overheid gaat niks voor je betekenen. Heel kut dat wij ons geld kwijt zijn, maar die schade valt opzich te overzien. Als de overheid het gaat vergoeden dan kost het de samenleving misschien wel meer geld. Vergeet niet dat jou evenement de enige zal zijn (er zijn meer festivals, sport evenementen, beuren etc.)

Als zal je vast aan kunnen vechten in de rechtszaal.

 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Ik ga er toch eigenlijk vanuit dat dat virus tegen de zomer wel onder controle is hoor. Er wordt hard gewerkt aan geneesmiddelen en vaccins enzo, kan toch niet te lang meer duren voordat dat gelukt is? Het is uiteindelijk toch "gewoon" en virus, uit een familie van virussen waar we al bekend mee zijn en middelen tegen zijn ontwikkeld.

Aan de andere kant, mocht het tegen de zomer nog niet onder controle zijn, dan zal het met het tempo waarop het nu verspreid tegen die tijd ook wel zo'n groot probleem zijn dat we wel grotere problemen aan ons hoofd hebben dan gecancelde festivals. Denk dat er in dat geval wel wat meer quarantaine achtige maatregelen genomen moeten gaan worden.

Kortom, ik maak mij niet zo'n zorgen om de festivals. Of het loopt wel los en we kunnen gewoon feesten, of de hele samenleving ligt sowieso al op zn gat. Fijne avond verder.
 

Paddy

Headliner
16 dec 2014
6.132
4.221
Uit de verkoopvoorwaarden van Rock Werchter: “Aansprakelijkheid van de organisator ingevolge gevallen van overmacht wordt uitgesloten.” Dus geen verplichting tot compensatie. Andere festivals zullen wel iets vergelijkbaars hebben.
 

gesp

Support act
11 jun 2018
1.090
299
Ik ga er toch eigenlijk vanuit dat dat virus tegen de zomer wel onder controle is hoor. Er wordt hard gewerkt aan geneesmiddelen en vaccins enzo, kan toch niet te lang meer duren voordat dat gelukt is? Het is uiteindelijk toch “gewoon” en virus, uit een familie van virussen waar we al bekend mee zijn en middelen tegen zijn ontwikkeld.

Aan de andere kant, mocht het tegen de zomer nog niet onder controle zijn, dan zal het met het tempo waarop het nu verspreid tegen die tijd ook wel zo’n groot probleem zijn dat we wel grotere problemen aan ons hoofd hebben dan gecancelde festivals. Denk dat er in dat geval wel wat meer quarantaine achtige maatregelen genomen moeten gaan worden.

Kortom, ik maak mij niet zo’n zorgen om de festivals. Of het loopt wel los en we kunnen gewoon feesten, of de hele samenleving ligt sowieso al op zn gat. Fijne avond verder.

Het duurt normaliter 10 tot 12 jaar voordat een geneesmiddel op de markt komt, dus dat verwacht ik niet op korte termijn. Vooral de onderzoeks- en testfase neemt jaren in beslag, om risico op bijwerkingen te verkleinen. Voor vaccins zou dit wel veel sneller moeten kunnen, gezien de ervaring die er is met veilige samenstellingen van vaccins. Maar die is er vooralsnog niet voor dit virus.

Blijft alsnog de vraag of je hele grote groepen in wilt enten met een vaccin dat niet uitgebreid getest is. Dat lijkt me zeer onwenselijk en zal niet snel gebeuren bij een virus dat op zichzelf niet echt dodelijk is. Het is vooral de lichaamseigen afweer op het virus die voor ernstige longproblemen zorgen. Is absoluut geen pretje, maar gezonde mensen overleven dat normaliter. Alleen die kunnen wel eenvoudig ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid infecteren. Het is de overdraagbaarheid van het virus die kan zorgen voor een meer dan exponentiële toename in het aantal besmettingen, het lijkt erop dat dit coronavirus (net als het griepvirus) een dag voordat klachten ontstaan al besmettelijk is. En makkelijker over te dragen is dan het griepvirus. Op die manier vormt het virus wel een serieus gezondheidsrisico.

Met andere woorden: dit virus zal niet op korte termijn met vaccins en geneesmiddelen worden uitgeroeid. Moet vooralsnog komen van isolatie, quarantaine en opsporen. En dat is (nogmaals) echt noodzaak.

Je hebt wel gelijk dat festivals de laatste zorg zijn, het hele publieke leven zal wekenlang op zijn gat liggen bij een verdere uitbraak. Zal de komende weken wel duidelijk worden.

Maak me ook geen zorgen, heb wel vertrouwen in de huidige aanpak. Maar hou recente ontwikkelingen zeker in de gaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Black Lies

Black Lies

Subheadliner
4 okt 2013
4.378
529
Ach, het is ook niet het einde van de wereld als er een zomer wat evenementen worden afgelast. Als dat nodig blijkt, gebeurt het, en zij het zo.
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Ik ga er toch eigenlijk vanuit dat dat virus tegen de zomer wel onder controle is hoor. Er wordt hard gewerkt aan geneesmiddelen en vaccins enzo, kan toch niet te lang meer duren voordat dat gelukt is? Het is uiteindelijk toch “gewoon” en virus, uit een familie van virussen waar we al bekend mee zijn en middelen tegen zijn ontwikkeld.

Aan de andere kant, mocht het tegen de zomer nog niet onder controle zijn, dan zal het met het tempo waarop het nu verspreid tegen die tijd ook wel zo’n groot probleem zijn dat we wel grotere problemen aan ons hoofd hebben dan gecancelde festivals. Denk dat er in dat geval wel wat meer quarantaine achtige maatregelen genomen moeten gaan worden.

Kortom, ik maak mij niet zo’n zorgen om de festivals. Of het loopt wel los en we kunnen gewoon feesten, of de hele samenleving ligt sowieso al op zn gat. Fijne avond verder.
Een geneesmiddel maken tegen een virus is één iets, maar eer het goedgekeurd kan worden, gaat er al snel een jaar of meer over. En dan nog is het afwachten of het ook effectief werkt.

Wat mij momenteel enorm stoort, is dat de media er een enorm circus van maakt. Sensatie verkoopt immers goed. Het Corona virus is gevaarlijk voor oudere mensen, en zij die nu al verzwakt zijn. Voor de doorsnee mens is dat virus momenteel minder gevaarlijk dan de griep. Dat je geen risico's moet zoeken is normaal. Dat betekent ook dat je met symptomen van deze ziekte NIET naar een huisarts moet gaan of naar een spoedgevallendienst. Daar besmet je iedereen in de wachtzaal. Je neemt best telefonisch contact op, en luistert naar de instructies. Voor de rest is een beetje gezond verstand op zijn plaats. Paniek is een slechte raadgever.


Dat er bands gaan annuleren, ja ... Maar dat zal eerder uit onwetendheid zijn, ofwel omdat ze op een andere (misschien veiliger plaats) gaan kunnen optreden. Laat ons niet vergeten dat bands om den brode optreden, en niet voor onze mooie ogen.
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Ik ben ook actief in de zakelijke evenementen sector en ook hier net een event met internationale deelnemers zeer last-minute gecanceld door het corona virus. Wel een bedrijf met zetel in Italië, dus dat helpt niet, maar de schrik zit er daar wel serieus in hoor. De vraag naar de impact op de zomerfestivals zal vooral afhangen van wanneer het virus haar piek bereikt. Dat is iets wat eigenlijk moeilijk in te schatten valt, misschien is die piek er op vandaag wel al - misschien wordt de piek pas in juni bereikt. Feit is: hoe langer dit aanhoudt, hoe meer zaken gecanceld zullen worden.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Paar minuten voor het einde van het coronajournaal waarin een uur lang vertelt werd dat mensen zich geen zorgen hoefden te maken. :-|

Kans dat dit binnen een paar maanden verholpen is is klein. Ben bang dat dit wel echt invloed gaat hebben op de festivals.
 

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.245
5.555
Paar minuten voor het einde van het coronajournaal waarin een uur lang vertelt werd dat mensen zich geen zorgen hoefden te maken. ?

Kans dat dit binnen een paar maanden verholpen is is klein. Ben bang dat dit wel echt invloed gaat hebben op de festivals.

Dit verandert de boodschap van het coronajournaal niet echt toch? Ik bedoel, het was al een kwestie van tijd voordat er een besmetting in Nederland zou plaatsvinden. Het voelt heel significant, maar enkele losse gevallen veranderen echt niks. Pas als honderden, duizenden mensen besmet gaan raken wordt het spannender denk ik.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.382
6.059
Nee, je hebt absoluut gelijk. Was een beetje vreemd verwoord van mijn kant.

Precies aan het eind van het programma (vier minuten voor het einde) waarin mensen vragen konden stellen over het virus ineens het breaking news en vervolgens moesten ze het programma afsluiten. Hadden het programma nog wel wat langer mogen laten duren zodat ze meer vragen konden beantwoorden. :)
 

Rock Torhout

Support act
12 mrt 2015
1.171
0
Zwitserland kondigt nu maatregelen aan, onder meer manifestaties met bezoekersaantallen over de 1000 zullen niet doorgaan. Dat geldt dan o.a. voor het autosalon van Genève in maart, maar slaat op alle events boven de 1000 personen. Een festival valt daar dan logischerwijze ook onder. Het ziet er toch niet zo vrolijk uit hoor.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken