“Lap… ik heb een souvenirtje meegebracht van Graspop. Covid-19 heeft me na ruim 27 maanden dan toch te pakken”, tweet een festivalganger. “Euh, wees voorzichtig. Vier vrienden van mij zijn naar Graspop Metal Meeting gegaan, drie teruggekomen met covid (de enige die het niet heeft was er maar één dag). En ik heb het nu ook zitten”, klinkt het in een ander bericht. Anderen posten ook screenshots van hun coronalert app waaruit blijkt dat ze tientallen blootstellingen hadden op het festival.
Viroloog Marc Van Ranst (KU Leuven) schrikt niet van de berichten. Om meerdere redenen. “Ik heb het van dichtbij gezien. Enkele medewerkers van het Rega Instituut waar ik werk zijn met corona teruggekeerd van hun festivalweekend. Ze hebben op hun beurt enkele thuisblijvers besmet. We zitten dan ook met een subvariant van omikron die meer overdraagbaar is dan de varianten die we tot nu kenden. Omdat het virus verder weg is geëvolueerd van de stam waarmee we gevaccineerd zijn, maar ook omdat de antilichamen in ons bloed langzaam weer afbouwen na een besmetting of vaccinatie.”