Even een overzichtje maken van het programma (met een hintje eigen mening natuurlijk
)
Vrijdag
Headliner: Simply Red
Sub-headliner: Rag'N'Bone Man
Undercard groot: Clouseau / The Analogues
Undercard klein: Young Gun Silver Fox / BZB
Tribute podium: Fiep / Aynsley Lister / Musest / Physical Graffiti
Aantal acts 2023 vs 2022: 6 vs 11
Leuke dag tot op heden vind ik persoonlijk. Simply Red is een goede en leuke headliner naar mijn mening en Rag'N'Bone Man is ook gewoon een grote naam als sub. Clouseau en The Analogues zullen nog wat nostalgie toevoegen en ik kan uit persoonlijke ervaring zeggen dat Young Gun Silver Fox met een zonnetje erbij een heerlijk act is op een zomerfestival. Het tribute podium is deze dag grotendeels ook echt een tribute podium, maar ik zie het dan ook als "extraatje". Er moeten wel nog wat namen bij om van deze dag een volwaardige dag te maken. Of het er weer 11 in totaal worden (of 9 of 10), dat zullen we zien. Maar ik verwacht hier toch nog wel iets dat ligt tussen undercard groot en sub-headliner als ik het vergelijk met andere dagen.
Zaterdag
Headliner: Porcupine Tree
Sub-headliners: LIVE / Nile Rodgers & Chic
Undercard groot: Rowwen Hèze / The White Buffalo
Undercard klein: Stahlzeit / ISE
Tribute podium: Baby Killed the Rose / Black Bottle Riot / Ten Times a Million / Ray Wilson
Aantal acts 2023 vs 2022: 7 vs 13
Ook dit ziet er gewoon uit als een mooie dag, al is hier wel wat sprake van herhaling. LIVE, Nile Rodgers, Rowwen Hèze en The White Buffalo zijn allemaal redelijk recent op Bospop geweest. Van allemaal vind ik het alleen niet heel erg dat ze terug komen. Ben vooral benieuwd naar de positieverdelingen LIVE vs Nile Rodgers: staan ze beiden achter elkaar op het hoofdpodium of staat een van de twee als afsluiter van de tent? Porcupine Tree als headliner is gewaagd (het trekt naar mijn idee niet zomaar het veld vol), maar het is voor liefhebbers natuurlijk wel een ongelofelijk goede band. Ik denk dat op deze dag de bovenkant van het programma wel redelijk vol zit en dat de aanvullingen in de undercard (groot en klein) vooral komen. We zagen al Bush op de poster staan die LIVE hanteerde op social media. Komen zij er daadwerkelijk bij en wat komt nog meer?
Zondag
Headliner: Zucchero
Sub-headliner: Joe Bonamassa
Undercard groot: Di-rect / Son Mieux
Undercard klein: The Bosshoss / King King / Southside Johnny & the Asbury Jukes / Leif de Leeuw Band / BOAZ
Tribute podium: Made in Purple / The Damn Truth / SRV Undercover / Legends of Springsteen
Aantal acts 2023 vs 2022: 9 vs 13
Volgens mij spreek ik voor velen dat er met Joe Bonamassa hier een droom van een sub-headliner is geboekt. Zucchero als headliner daarentegen is juist weer teleurstellend: een herhaling op headliner niveau zo snel is echt een kleine domper. Met Di-rect en Son Mieux zijn wel twee grote Nederlandse namen op de poster gezet, waarbij Di-rect wat mij betreft echt een toevoeging is (nadat ik ze live heb gezien in Ahoy, ben ik echt overtuigd dat het terecht een grote Nederlandse band is). De rest van de undercard zal mij in ieder geval goed smaken. Dit is bovendien al de meest complete dag van allemaal, al mag er nog wel één aansprekende grotere naam hier nog bij (sub / grote undercard) zoals ook op vrijdag.
Conclusie
Een leuk programma waarbij we meteen meer dan de helft van de te verwachten namen hebben gekregen (22 van de +-37). Enige grote teleurstelling is wat mij betreft het boeken van Zucchero en het feit dat er toch wel wat herhaling zit in het programma. Dat laatste wordt echter wel goedgemaakt door het feit dat deze herhaling wat mij betreft wel echt goede acts betreft. In het algemeen mis ik vooral nog wat classic rock