Zo dat was echt een top dag.
Denk ik slim geweest om wat later te starten. Had vanochtend nog wat nummers geluisterd om een beginpunt te bepalen. Don West leek me een goede.
Was wederom weer flink te vroeg. Dus nog even in de Casbah, of ja in, erbuiten, zoals elke keer dit festival gekeken naar Good Flying Birds, wat lekker klonk, maar stond zodanig ver ervan af dat ik er niet meer nuttigs over kan zeggen.
Daarna dus Don West. Al eerder gezegd, maar toen die binnen kwam lopen met die enorme armen was menig persoon onder de indruk, zag een paar vrouwen bijna flauwvallen. Erg sterke set, dit soort Smooth Soul kan toch al gauw saai worden, maar het was echt heel strak, mede dankzij de begeleiding. Don West stond erbij als Jeff Goldblum in zn prime, deed qua act helemaal niks spannends en dat was ook zijn allure. Kan nog wel eens groot gaan worden.
Ethel Cain kon me op plaat nooit echt volledig trekken, ondanks dat ik nummers als Nettles sterk vind, maar het leek met het beperkte publiek en ietwat teveel licht nog niet helemaal top eruit te komen. Het zal wederom ook echt aan mij hebben gelegen waarschijnlijk gezien sommige positieve reacties in het publiek en hier.
Yard Act had echt een hoop materiaal wat de mensen niet kenden, maar dat was dus van het nieuwe album las ik hier. Ze hadden pech met het geluid, zangmicrofoon stond op standje onverstaanbaar en viel zelfs volledig uit tijdens een nummer. Desondanks lieten ze zich niet daardoor beïnvloeden en werd het echt een feestje. Vooral Trenchcoat Museum was nog erg vermakelijk.
Had me voorgenomen om meer van Mac DeMarco te gaan kijken dan ik daadwerkelijk had gedaan, was nog een goede eetdrinkplas break, want daar zou daarna geen enkele tijd meer voor zijn. Wat ik zag was wel leuk overigens.
Joey Valence & Brae had ik vorig jaar op DTRH vanaf de buitenkant gezien, toen ik aan het eten was, zelfs buiten was er nog een pit. Toen ik de aankondiging zag wist ik dat ik er dit keer vooraan bij moest zijn. Nieuw album erbij, plus ik had mijn luister huiswerk gedaan afgelopen jaar, dus ik was er klaar voor, maar holy shit!
Vet dat ze in NL elftal shirts stonden, ontzettend vet dat ze zichtbaar zo genoten en wat een feest. Denk nog nooit meegemaakt dat voor zover ik kan zien iedereen mee springt, de hele set lang. En dan niet eens geforceerd pitten zoals je soms wel eens ziet. Echt lol.
Daarna Gorillaz als afsluiter van het weekend. Was mn no 1 band to see dit weekend, wat vond ik er uiteindelijk van? Ik weet het niet zo goed. De band was ontzettend strak, de visuals zoals altijd perfect. Groot aantal gasten waaronder Mos Def, Posdnuos, Bootie Brown, Fatoumata Diawara, maar Damon leek off, zei allemaal rare dingen tussendoor, niet altijd even scherp. Plus The Mountain is een beetje een doods album en de enorme hoeveelheid nummer die van dat album voorbij kwamen haalden het tempo eruit. Helemaal als dat dan ten koste gaat van Dare of Kids With Guns.
Het was alsnog genieten, een goede show met voldoende hoogtepunten, maar niet zo magisch als op Primavera in 2022.