Hier ook mijn verslag:
Vrijdag rond 14:15 stond ik met mijn vrouw, die voor het eerst in jaren weer eens mee was, met een biertje bij The Floor te genieten van This Can't Go On van Bill Ryder-Jones. Uit mijn ooghoek zag ik op een grote banner bij de toiletten tot mijn opluchting wat ik nog niet zag toen we naar de ingang van het festivalterrein liepen: de aankondiging van Best Kept Secret 2026. BKS, sinds 2013 gelijk in mijn hart gesloten als mijn nieuwe favoriete festival (sorry, Lowlands), maar waarvan ik al sinds de aankondiging van DTRH van de grote(re) concurrent altijd een beetje vrees dat iedere editie de laatste zou kunnen zijn. Zeker nu de tickets duurder en duurder worden, de grootste namen kleiner, en meer middelgrote festivals verdwijnen.
Toen ik tijdens Love & Hate van Michael Kiwanuka nog eens naar boven keek en de naam van het festival daar boven die ONE zag hangen besefte ik weer hoe hard die dragen voorbijvliegen, maar ook hoe mooi ze ieder jaar weer zijn. Daarop was editie 2025 geen uitzondering: hoewel er misschien geen absoluut all-time-favourite show bij zat (zoals Radiohead, Young Fathers, Damien Rice, Nick Cave en Wilco toen ze in de TWO mochten spelen), was het voor mij in de breedte een waanzinnig sterke editie.
Voor het eerst sinds covid was ik weer met een groepje. De edities grotendeels alleen waren ook heerlijk, maar ik vond het dit jaar echt leuk om het enthousiasme over de optredens weer rechtstreeks te kunnen delen, en om tussen de optredens door samen te chillen. Hierdoor ben ik - nogal uit mijn comfort zone - op vrijdag tussen Wu Lyf en Kin'golo in dat ding van de LIDL beland. Heel fout, maar ook enorm om gelachen. Mocht het volgend jaar weer zo uitpakken dat ik wel weer alleen ben dan is dat ook prima, maar het gezelschap maakte deze editie wel extra fijn voor mij. En ook: hoe ontzettend goed het weer uiteindelijk meeviel. Geen onweer of hoosbui, top!
Over het praten, het publiek en de verschillende podia is al weel geschreven en daar heb ik weinig aan toe te voegen. Dus door naar de verschillende optredens. Spellling en Kae Tempest (allebei half gezien) laat ik buiten beschouwing. Spellling blijft balanceren tussen kunst en kitsch, maar na een paar nummers wilden we op tijd zijn voor Waxahatchee. Voor Kae Tempest kwamen we te laat de TWO in voor een goede plek en achterin kwamen we Kaes wereld niet meer goed in. Omdat we Kae al twee keer héél erg goed gezien hadden (op een vorige BKS en - voor mij nog altijd een van de allerbeste optredens ooit - op ITGWO jaren terug), konden we er wel mee leven om het daar voor nu bij te laten en op tijd bij Ugly te zijn.
***** (dank, dank organisatie voor de last-minute wissel van spot van deze twee acts!)
Kneecap - waar Kneecap op dit forum vooraf nog wat discussie opleverde, was een blik op het veld voor de ONE vol Palestina-vlaggen al wel voldoende om te zien dat er vanavond een eensgezind publiek was. Die zaterdag had op King Hannah na iedere acts al een of meerdere opmerkingen over Gaza gemaakt en de katharsis hiervan was de show van Kneecap. Maar Kneecap is veel meer dan dat. Moddervette nummer, enorm sterk gerapt en, mede dankzij de film, een bijzonder drietal personages van wie je niet helemaal kunt peilen wie er nou wie te slim af is. Het was een enorm groot feest, maar op meerdere manieren wel een feest waarbij er iets op het spel stond. En ik heb padapapapapapapa, Maggie's in a box in a box m'n hoofd niet meer uit kunnen krijgen.
TV On The Radio - gelijk na Kneecap door naar een band die hier torenhoog stond aangeschreven en die ook helemaal in mijn straatje past, maar waarbij ik toch twijfels had of het wel zo'n goed optreden zou worden. Volledig ten onrechte, zo bleek al snel. Wat een ontzettend vol geluid, en toch was iedere muzikant heel goed eruit te filteren. Ik stond best ver achterin en ook daar werd volop meegezongen en heel enthousiast gereageerd, mooi om te zien. Tijdens Wolf Like Me miste ik nog wel een beetje het 'puntige' in de muziek en vocals, maar dat kleine puntje van kritiek viel weg bij de ongelooflijk mooie uitvoeringen van Happy Idiot, Trouble en Staring At The Sun.
****1/2
Seun Kuti & Egypt 80 - moest het eerste kwartier even loskomen, maar toen kwam het ook goed los. Seun Kuti stuiterde meer en meer opgewonden over het podium terwijl de band heel mooi de balans tussen feest en - steeds meer - fel activisme wist te bewaken. Love & Revolution duurde nog langer dan op plaat, dat nummer kan me niet lang genoeg duren. En dan die speech van Kuti: 'Free Gaza, Free Africa, Free You, Free Europe. Yes, Free Europe from the nazi's. Don't worry about us in Africa, worry about you.' (Geparafraseerd). Goed dat dit door hem zo gebracht werd op een dag, een weekend, een tijdperk waarop kunst en politiek onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.
Daniela Pes - wauw, wat een bezwerend optreden was dit zeg. Daniele ging er volledig in op en wij daardoor ook. Het beeld die de muziek bij mij opriep: een enorme veldslag uit Game Of Thrones waar de camera na de veldslag bij blijft hangen, om Daniele in het slot ons, de gesneuvelden, tot 'leven' te wekken voor het leger van de doden.
Magdalena Bay - mijn neef die zondag mee was, was hier vooral al lyrisch over. Zoals zo veel mensen dat natuurlijk al waren. Ik had mijn twijfels, eerdere pogingen me te verdiepen in die nieuwe popacts (bijvoorbeeld Caroline Polachek) slaagden maar half, maar tijdens deze show viel dan toch het kwartje. Heel filmisch, heel vet. En met makkelijke pop heeft dit muzikaal ook weinig te maken.
Michael Kiwanuka - zó mooi. Oke, ik had misschien nog wat meer verwacht van Cold Little Heart, maar Love & Hate was wel echt geweldig. En waar ik stond was het publiek volledig stil en mee.
Jacob Alon - bij Confession draaide de queer van onze groep zich om, in tranen. Ik vond het al een erg mooi optreden, maar van dichtbij meemaken hoe belangrijk Jacob Alon voor 'de community' kan zijn, daarvan kreeg ik zelf ook even een brok in de keel.
Dummy - heerlijk! Op plaat al erg fijn, maar nog net wat veel galm. Live vond ik het geluid wat cleaner, retestrak, en al een aantal enorm sterke en veelzijdige liedjes. Een band om te blijven volgen.
Wilco - waar ik voor vreesde, kwam toch wel een beetje uit. Ook in het 'voorvak' stonden veel mensen vooral van de zon te genieten. Dit optreden kwam totaal niet in de buurt van de impact die bijvoorbeeld de passage in de TWO, of de show in de Ronda twee jaar terug, op mij had. Maar dat neemt niet weg dat een van mijn favoriete bands een uur lang fantastische liedjes stond te spelen en met die gedachte was het glas weer veel meer dan halfvol.
Waxahatchee - eigenlijk heel vergelijkbaar met het optreden van haar man (toch?) Kevin Morby een paar jaar terug. Plug in and play, en dat dan heel goed, met een sterke setlist. Right Back To It natuurlijk, maar mijn favoriet is toch Crowbar. Toen die net iets over de helft gespeeld werd, waren daarna de allerbeste liedjes al geweest, waardoor het einde voor mij net wat minder euforisch was. Maar niet zeuren, dit was gewoon een heel goed optreden.
Soulwax - gek genoeg nog nooit live gezien en dan was dit een geweldige spot om deze overdonderende band eens mee te maken. Enorm goed, maar de gedachte die ook wel in mijn hoofd rondzong: Close, but no Justice.
King Hannah - jammer van de praters in de buitenste rijen, maar verder was dit een heerlijk loom en toch ook verrassend hard optreden.
Ugly - 35 erg fijne minuten en dan een buitencategorie afsluiter met The Wheel. Eigenlijk een beetje het optreden waarvan we hoopten dat English Teacher het vorig jaar had gegeven. Wel mogen er nog een of twee nummers die aan The Wheel kunnen tippen bij (het stomme is: die hebben ze met Sha en Icy Windy Sky ook wel, maar die speelden ze niet)
Divorce - het duurde even tot de zang goed verstaanbaar was, maar wat heeft deze band toch ontzettend leuke liedjes. Heerlijk gedanst op Scratch Your Metal, Checking Out en Lord.
Kin'golo Kiniata - wat een ontzettend lekker feest was dit. Boeiende, energieke band met sterke muzikanten.
Barry Can't Swim - we stonden hier op een perfecte plek, redelijk achterin, met ruimte om te dansen en met buren die contact maakten en met wie we samen allemaal gekke dansjes deden. Zeker niet de show met de meeste diepgang, maar met alle kleurpaletten (zowel letterlijk als in de muziek) werd ik hier ontzettend vrolijk van.
***1/2
Eefje de Visser - als docent is dit voor mij de leerling die een opdracht heel keurig uitvoert, hem ruim op tijd inlevert en natuurlijk weer een 9 krijgt. Maar echt interessant is het allemaal niet. Doe dan maar die jongens die achterin lopen te klooien, vaak te laat zijn, maar plots tussen alle troep ook met iets heel verrassends komen en die ik dit jaar op 1 heb staan. (Ik snap dat ik hiermee Eefje de Vissen en haar fans tekortdoe, maar om een of andere reden klikt het maar niet. Neem dit vooral niet te serieus, want iets vergelijkbaars had ik vorig jaar met PJ Harvey).
Caribou - kon ik niet meer alle aandacht voor opbrengen na 4 shows op rij, maar het klonk allemaal fijn.
KABEAUSHE - wel een boeiende artiest, maar het stelde muzikaal wel minder voor dan ik had gehoopt.
Horsegirl - zijn deze meiden nou verlegen, onverschillig, arrogant of is het een rolletje? Ik weet het niet en dat maakt de band interessant. De liedjes zijn goed en werden muzikaal ook wel goed gebracht, maar dit was niet de tijd of plek voor Horsegirl. Als ze in januari op blue monday voor een halve zaal in de Ekko staan, ben ik erbij.
Wu Lyf - best een strak optreden, maar het zag er, met een leadzanger met headliner-uitstraling, wat ongemakkelijk uit voor een kwart-gevulde Secret in de blakende zon.
**
Nee, die waren er niet. Heel het festival geen enkel optreden gezien dat ik minder dan voldoende vond. Wat een weekend.