Best Kept Secret 2025

Ik zie Jacob Alon veel terugkomen. Speelt op de Glasto zondag een halfuurtje tijdens Snow Patrol en St Vincent. De muziek is op plaat magisch mooi.

Wat zeggen jullie: Toch maar van de gebaande paden treden en naar Alon's liveshow?
100%
Was geweldig in de Ekko en op BKS ook bewezen het festivalpubliek stil te kunnen krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Timmetje
Mijn top 10 van het weekend:
  1. TV One The Radio
  2. Nilufer Yanya
  3. Waxahatchee
  4. Youth Lagoon
  5. Magdalena Bay
  6. Kae Tempest
  7. Droom Dit
  8. Michael Kiwanuka
  9. Lucy Dacus
  10. Kneecap
Ondanks dat ik het op voorhand een wat mindere line-up vond, toch weer een fantastisch weekend en festival gehad met mooie optredens en een aantal mooie verrassingen (van Magdalena Bay en Michael Kiwanuka kende ik de muziek amper). Het weer zat wederom ontzettend mee en de sfeer was zeer goed. Weer veel gepraat tijdens optredens, maar het lukt me steeds beter me daar vanaf te sluiten. Ik koop altijd blind een early bird voor de volgende editie maar zat me daar voorafgaand van het festival dit jaar op te beraden of ik dat voor volgend jaar wel weer zou doen. Ik ben over de streep hoor. Blijft voor mij het mooiste en fijnste festival! Dit was mijn tiende editie (alleen de eerste gemist) en in die tien jaar ben ik ook 8x naar Primavera Sound geweest. Om veel redenen is dat een waanzinnig festival (line-up, stad, weer), maar ik merk elke keer dat ik op BKS (veel) meer shows zie die hoog eindigen in mijn jaarlijst. De beleving is op BKS, voor mij, echt een stuk beter!

Mijn favorieten waren:

Nilüfer Yanya: prachtige nummers en mooi dat zowel rustig als up tempo op de setlist stond.

Glass beams: lang uitgesponnen nummers waar ik erg van kon genieten

Khana bierbood: Wat een gitarist! Enorm feestje in de veel te kleine casbah

King Hannah: intense show! Kende de band niet maar was positief verrast.

Witch : goede show en broodnodige vleugje blues op bks voor mij

Big special: was de meest chaotische show en daarom erg leuk. Technische problemen, voorgedragen gedichten, zanger die het publiek indook en vette nummers, wat wil je nog meer in slechts 45 minuten?

Michael Kiwanuka: simpelweg prachtige show. Vooraan was iedereen muisstil aan het genieten. Vond het niet erg dat er weinig van het nieuwe album werd gespeeld, oude werk kent veel pareltjes.

yin yin: nog een uurtje genieten van heerlijke muziek en uitzinnig publiek, perfecte afsluiter om nog eenmaal te dansen en los te gaan.

Minst favoriete shows voor mij waren Eefje (saai en kwam geforceerd ingestudeerd over, een mismatch op de avond op de one) Wilco (middagdutje in de zon) en Deftones (vooral omdat het geluid op volume gehoorschade stond, wat een herrie). Vond geluid van the floor ook te hard staan overigens.

Ondanks dat ik het op voorhand een wat mindere line-up vond, toch weer een fantastisch weekend en festival gehad met mooie optredens

Ik koop altijd blind een early bird voor de volgende editie maar zat me daar voorafgaand van het festival dit jaar op te beraden of ik dat voor volgend jaar wel weer zou doen. Ik ben over de streep hoor.
Deze gevoelens herken ik van mezelf. Had vooraf zoiets van, heb ik er eigenlijk wel zin in? Maar zelfs de vrijdag waarop ik de warmte nauwelijks trok (hielp al niet dat wachten voor de ticketcontrole + wachten voor de security + plekje zoeken + tent opzetten allemaal in de brandende zon moest) en geen van de shows die ik zag helemaal top was, was ik toch weer blij dat ik er was.

naar Primavera Sound geweest. Om veel redenen is dat een waanzinnig festival (line-up, stad, weer), maar ik merk elke keer dat ik op BKS (veel) meer shows zie die hoog eindigen in mijn jaarlijst. De beleving is op BKS, voor mij, echt een stuk beter!
Heb wel eens overwogen erheen te gaan, wat moet ik me qua andere beleving voorstellen?

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs en Jelle
Big special: was de meest chaotische show en daarom erg leuk. Technische problemen, voorgedragen gedichten, zanger die het publiek indook en vette nummers, wat wil je nog meer in slechts 45 minuten?
Dat ze een keer een fatsoenlijke show afleveren in plaats van telkens die lolbroek-drummer met zijn toeters en bellen.

• Leuk
Waarderingen: snackneus
Dat ze een keer een fatsoenlijke show afleveren in plaats van telkens die lolbroek-drummer met zijn toeters en bellen.
Ik had ze dus nog nooit gezien en vond het leuk, maar als het elke keer zulke lolbroekerij is dan ga ik niet mijn best doen om ze nog een keer te zien, wacht ik wel af tot ze weer op een festival waar ik ook ben gaan spelen.

• Leuk
Waarderingen: rlf en Tobuzzter
Heb wel eens overwogen erheen te gaan, wat moet ik me qua andere beleving voorstellen?
Om te beginnen is het veel massaler, geloof rond de 75K per dag (maar kan daar wat naast zitten). Het terrein is soort van in tweeën gedeeld, waarbij het hoofdveld twee hoofdpodia naast elkaar kent, wat qua productie natuurlijk efficient is, maar voor mij niet ten goede komt aan de beleving. Ik vind het in dat gebied ook niet fijn shows kijken omdat het vaak heel erg druk is. Toch beland je er met enige regelmaat omdat daar nou eenmaal de grote namen staan waar je (deels) een ticket voor koopt. De (relatieve) rust op BKS maakt het voor mij veel relaxter. Verder merk ik aan mezelf dat ik shows in de tenten van BKS vaak beter beleef dan op PS. Ik heb zowel TVOTR als Waxahatchee ook op PS gezien dit jaar, maar vond beide shows op BKS (veel) beter! Dit is natuurlijk allemaal subjectief en PS heeft ook erg veel dat het te gek maakt. Ik zou het zeker een keer proberen! Ik blijf er (deels) ook heen gaan omdat in Barcelona een heerlijke stad vind.

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Ik moet zeggen dat ik vrijdag met negatieve gevoelens van het terrein afliep, maar dat die op de zaterdag en zondag ook weer erg zijn bijgetrokken. Het blijft (voor mij) in Nederland het festival dat het qua randvoorwaarden het beste voor elkaar heeft: het terrein blijft ontzettend fijn en het eten voor een festival is top. Ik probeer ook jaarlijks een festival in het buitenland mee te pakken, maar het is dan steeds qua kwaliteit en keuze erg behelpen. Mijn observatie is alleen wel dat dit ook een hoop mensen aantrekt die voornamelijk voor een leuk weekend komen en waarbij de muziek op een tweede of derde plek staat, want het aantal praters lijkt ook dit jaar weer groter te zijn geworden. Verder vind ik de inmiddels overkill aan sidestages écht storend geworden. Dat er op een BKS ruimte is voor een Floor en dat je die op een centrale plek op je terrein zet kan ik begrijpen, maar je kunt met de huidige opstelling geen liveoptreden bijwonen zonder dat je als bijvangst de Floor/Niet Niks/Coney Island hoort. In mijn beleving wordt BKS daarmee meer als alle andere festivals, en minder het festival waar de live muziek echt op één staat. Over de acts al veel post dit weekend, maar lijstjes zijn altijd leuk:

1. TV On The Radio
2. Amenra
3. Deftones
4. Nilüfer Yanya
5. Eefje de Visser
6. Waxahatchee
7. Wilco
8. Fcukers
9. Ugly
10. King Hannah (muziekgieterij)
11. Cassandra Jenkins
12. Divorce
13. Lucy Dacus
14. Personal Trainer
15. Horsegirl
16. Wu Lyf

Deze gevoelens herken ik van mezelf. Had vooraf zoiets van, heb ik er eigenlijk wel zin in? Maar zelfs de vrijdag waarop ik de warmte nauwelijks trok (hielp al niet dat wachten voor de ticketcontrole + wachten voor de security + plekje zoeken + tent opzetten allemaal in de brandende zon moest) en geen van de shows die ik zag helemaal top was, was ik toch weer blij dat ik er was.

Probeer anders eens zijn broertje in Porto.

Ik had ze dus nog nooit gezien en vond het leuk, maar als het elke keer zulke lolbroekerij is dan ga ik niet mijn best doen om ze nog een keer te zien, wacht ik wel af tot ze weer op een festival waar ik ook ben gaan spelen.
Ik had het dus ook prima naar mijn zin. Had ook het idee dat de big special fans de lolbroekerij interactie wel konden waarderen. Voor de super serieuze shows hoef je denk ook niet bij big special te wezen

• Leuk
Waarderingen: Patje
Ik had het dus ook prima naar mijn zin. Had ook het idee dat de big special fans de lolbroekerij interactie wel konden waarderen. Voor de super serieuze shows hoef je denk ook niet bij big special te wezen
Het was gewoon bijzonder. Technische problemen komen ieder festival wel een paar keer voor. Als een band hier leuk/goed mee om gaat, kan dit voor een verrassende beleving zorgen. Dat gold in ieder geval voor mij. Het was voor mij daarnaast ook duidelijk dat deze muziek met een volledige band nog veel vetter zou zijn.

• Leuk
Waarderingen: rlf
Home again na een lekkere fietstocht langs de Kampina naar Den Bosch (ja dat is om).

1- Magdalena Bay
2- Kae Tempest
3- Eefje de Visser
4- Daniela Pes
5- Michael Kiwanuka
6- Youth Lagoon
7- Kneecap
8- Soulwax
9- Jasmine 4T
10-The Dare

Maar ook enorm genoten van the Streets, TV on the Radio, Brihang, Djo, Morpheus, Big Special en Nilufer Yanya. En iets minder bij een paar andere.
En natuurlijk de Okonomiyaki en de gefrituurde Japanse bloemkool die het op culinair gebied dit jaar met stip wonnen.
Sfeer was weer heerlijk, ook na 11 keer gaat dit festival niet vervelen. We hadden minder last van pratende mensen al hebben we er twee keer erg lastvan gehad. Bij Kae Tempest en Magdalena Bay. Beide keren zijn ze uiteindelijk vertrokken op verzoek van omstanders en wat boze blikken. Heel verrassend was het een keer iemand die zelf beginnend artiest is (niet opgetreden op bks) die pratend losging. Die zou toch beter moeten weten.

Ik herken niet het drugsgebruik en dronken mensen dit jaar maar wij gaan na de headliner weg. En wat mij opviel was dat er meer jongeren waren (hoera) en flink wat punk(rockers). Het publiek is nog meer een hele mooie mengeling van jong en oud en allerlei muzieksmaken. Ook LHBTQI+ voelen zich vrij en veilig. Dat maakt dit feestje altijd een topmoment voor ons.

Laatst bewerkt:
Erg fijn weekend gehad zoals elk jaar, maar me ook wel best veel geëergerd aan het vele gepraat. Dat heeft optredens als Amenra of Michael Kiwanuka (bijna) compleet verpest voor me (bij die laatste ben ik in de helft weggelopen omdat ik hiet niet meer aankon). Over het algemeen zijn alle rustige shows me daardoor wel wat tegengevallen, bij de meer energieke optredens was dat gelukkig niet echt een probleem.

Dit jaar minder shows gezien dan anders(te weinig must sees), maar toch ook eens een snelle top 10:
1. Kneecap
2. Daniela Pes
3. Fckers
4. Pigs (x7)
5. Brass Rave Unit (perfecte afsluiter na de kater van het Kiwanuka publiek)
6. Snapped Ankles
7. Amenra (nummer 1 als het publiek zijn mond kon houden tijdens de rustige stukken)
8. Nia archives (Toch teleurgesteld dat het geen live set was)
9. Caribou
10. Wilco

Shit hey, wat lees ik hier vaak terug dat mensen last hadden van praters. Wat frustrerend.

Je hebt wel eens pech maar met Werchter heb ik die ervaring eigenlijk amper, zeker niet in het voorste kwart van het veld/de tent.

Wat gaat hier nou mis?

Users who are viewing this thread