Best Kept Secret 2025

Fun Best Kept Secret 2025 Facts (part 1):

* 5 van de (voorlopig ?) 7 headliners speelden nog nooit op Best Kept Secret

* 5 artiesten staan dit jaar voor de derde keer op BKS: Caribou (2014 en 2016), Kae Tempest (2015 en 2019), Nilüfer Yanya (2018 en 2022), Personal Trainer (2019 en 2023), Waxahatchee (2015 en 2018)

* 11 andere staan er voor de 2de keer: Wilco (2016) , Soulwax (2017), Amenra (2022), Glass Beams (2023), Lucy Dacus (2019), Antal (2016), Cassandra Jenkins (2022), Droom Dit (2024), Remy van Kesteren (2016), The Vices (2022) en Yin Yin (2022)

* Dit betekent dat 62 van de 78 artiesten die er dit jaar staan er nog nooit speelden.

* BKS deelt voorlopig 12 namen met Primavera Sound Barcelona: TV on the Radio, Caribou, Cassandra Jenkins, Glass Beams, The Dare, Fcukers, Waxahatchee, Magdalena Bay, This Is Lorelei, Christian Lee Hutson, Frost Children en Horsegirl

* BKS deelt voorlopig 12 namen met Primavera Sound Porto: Michael Kiwanuka, Deftones, TV on the Radio, Caribou, The Dare, Waxahatchee, Glass Beams, Magdalena Bay, Fcukers, Horsegirl, Christian Lee Hutson en This Is Lorelei

* BKS deelt voorlopig 10 namen met Glastonbury: Deftones, TV on the Radio, Caribou, Nilüfer Yanya, Djo, Kneecap, Lucy Dacus, Kae Tempest, Danilo Plessow en Glass Beams
Mooi overzicht.
De belangrijkste artiest op herhaling (11e keer!) ontbreekt natuurlijk nog!

My 2 cts over de prijs/lineup discussie.

Écht teleurstellend is wanneer je voor een klein aantal grote acts gaat, om teleurgesteld te raken. Te druk, te gemixt/stom publiek, slechte plek, bagger geluid, slap nieuw album, ze hebben hun dag niet, niet je favoriete liedjes.

Mijn ervaring is dat BKS een festival is voor de liefhebber en minder voor de checklist-boekhouder die voor zo min mogelijk geld zo veel mogelijk 'bucketlist' artiesten af kan vinken. Niet dat daar iets mis mee is, zo heb ik soms ook een Werchtertje meegepakt..

Paar overdenkingen:
- Ben je ooit onverwacht live weggeblazen door een act die je niet kende? Mooi he.
- Ooit een (nieuw) genre voelen resoneren, omdat het live zo veel beter was dan op je koptelefoon?
- Ooit écht spijt gehad van een festival, vanwege de prijs/lineup verhouding?
- Ooit bij een acts gestaan die je amper kende, waar het publiek echt geweldig was? Schitterend toch
- Ooit een act gezien die zich nog moest bewijzen, alles gaf en even later door brak? Lekker.

Let's face it, festivals zijn hoe dan ook echt ontzettend gaaf. De juiste mindset: enige flexibiliteit en een beetje gevoel voor ontdekkingen is alles dat je nodig hebt. Oh en belachelijk veel geld.

Je weet 'de waarde' van je ervaring pas achteraf. Lang leve de concurrentie en het aanbod, dus neem een gok of speel het safe. Het is allemaal goed joh.

Sorry hoor, wij mogen niks zeggen over het affiche, maar jullie mogen ons wel afstempelen als een "boekhoudertje". Even terug naar dat frietje, dat is best lekker voor € 2,50. En het frietje zelf wordt inderdaad niet viezer als deze € 20,00 kost. Maar dan kan je toch wel een moreel bezwaar hebben tegen het frietje van € 20,00 en dat maakt je toch niet gelijk een boekhouder. Respect mag wederzijds zijn hoor.

Laatst bewerkt:
Het was niet respectloos bedoeld, mijn punt is: je weet pas hoe lekker het frietje is, wanneer je 'm hebt gegeten. :)

Sorry hoor, wij mogen niks zeggen over het affiche, maar jullie mogen ons wel afstempelen als een "boekhoudertje". Even terug naar dat frietje, dat is best lekker voor € 2,50. En het frietje zelf wordt inderdaad niet viezer als deze € 20,00 kost. Maar dan kan je toch wel een moreel bezwaar hebben tegen het frietje van € 20,00 en dat maakt je toch niet gelijk een boekhouder. Respect mag wederzijds zijn hoor.
Volgens mij noemt tampie je juist een liefhebber en zet hij/zij alles nog eens in perspectief. Ik vind het sowieso een discussie die al veel te lang duurt. We weten allemaal hoe het zit hier op het forum. De prijzen zijn hoger, de headliners kleiner, het terrein blijft onveranderd mooi, het publiek is fijn en de sfeer is top. Het wel of niet exclusief zijn van een act doet er uiteindelijk helemaal niet zo toe. Het gaat erom dat je een geweldige tijd hebt, het liefst in het zonnetje met een koude beker bier in je klauwen en je vrienden om je heen. Vind je het dat een weekend- of dagticket niet waard, prima! Laten we het vooral over muziek hebben hier. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Het was niet respectloos bedoeld, mijn punt is: je weet pas hoe lekker het frietje is, wanneer je 'm hebt gegeten. :)
Maar je kan vooraf toch wel aardig inschatten of je het bedrag waar gaat vinden of niet ;).

Maar genoeg inderdaad, kunnen we nog een lichting verwachten? Of zijn de hoofdpodia al gevuld en komen er nog wat The Floor namen?

Nou dit gaat wel erg ver vind ik. Kwestie van smaak natuurlijk, maar het is niet voor niks dat sommige bands uitgroeien tot headliner en andere niet. Wilco en TVOTR worden nu weleens heel groot gemaakt (bij gebrek aan beter op de lineup)
Ik denk dat je The National en zelfs LCD Soundsystem rapper gaat betrappen op een mindere show dan Wilco.

Ik betrap headliners ook bijvoorbeeld vaker op een statische/mindere show dan een subheadliner of een TWO headliner om eerlijk te zijn. Dus voor mij staat headliner zeker niet gelijk aan betere kwaliteit.

Maar bon zoals al gezegd... Over kwaliteit discussiëren is zo persoonlijk gebonden.

• Leuk
Waarderingen: Dillinger2.0
Gesaffelstein net zijn tour bekend gemaakt. 15-6 had nog gekund. :(

Staan nog geen Nederlandse data bij. En 17-8 in Japan. Wellicht daarna toch nog naar Lowlands?
Lijkt mij stug dat hij Nederland overslaat.

Laatst bewerkt:

Team friet hier, en niet alleen in de friet-patatdiscussie. Maar een heerlijke zij het simpele en eendimensionale snack vergelijken met een festival dat 78 acts (and counting) biedt, drie dagen vertier geeft, een liefhebbend publiek trekt, en dat alles in een prachtige omgeving, etc. etc. is natuurlijk onzin.

Door twee van deze onvergelijkbare zaken wel wel naast elkaar te zetten en dan enkel kijken naar de prijs daarvan (die overigens ook al nergens op slaat, want het frietje al dan niet met mayo – géén frietsaus! – zou in vergelijking met de prijsstijging van BKS hooguit 5 euro mogen kosten), roep je het ook wel wat over je af dat je gezien wordt als een boekhouder.

En ik weet ook wel dat je dat niet bent, maar oprecht van het festival en muziek houdt.

Verder geloof ik deze terugkerende discussie wel. Ik ben nog steeds erg blij met BKS en kijk ernaar uit.

Maar je kan vooraf toch wel aardig inschatten of je het bedrag waar gaat vinden of niet ;).

Maar genoeg inderdaad, kunnen we nog een lichting verwachten? Of zijn de hoofdpodia al gevuld en komen er nog wat The Floor namen?
Het feit dat Wu Lyf zichzelf heeft bevestigd lijkt me dat we nog wat mogen verwachten. Al denk ik dat het maximum over een handvol ONE/TWO/SECRET/CASBAH namen zal gaan.

En dan de rest van Muziekgieterij en Floor er dan ook nog bij.

Het feit dat Wu Lyf zichzelf heeft bevestigd lijkt me dat we nog wat mogen verwachten. Al denk ik dat het maximum over een handvol ONE/TWO/SECRET/CASBAH namen zal gaan.

En dan de rest van Muziekgieterij en Floor er dan ook nog bij.
Muziekgieterij in principe ook nog maar twee, tenzij ze daar dit jaar nog meer een volwaardig podium van maken en er nog minder/geen sessies met acts elders op de line-up zijn.

Echt, Rocket maakt de inner-Billy Corgan in mij wakker. Fantastisch! Maar ik maak me wel wat zorgen omdat Rocket op de voor mij drukke zondag staat geprogrammeerd. Het zal toch niet gebeuren dat ze tegenover Dummy geprogrammeerd staan! If so, huur ik een draaiorgel artiest in die iedere ochtend vanaf 04.00 voor de voordeur van de betreffende BKSblokkenschemasamensteller een 5 uur set van vrolijke meezingers ten gehore brengt. Totdat dit gefixt is.

• Leuk
  • Haha
Waarderingen: tampie, LIBOH en BeWario
Het zou me niet verbazen als Dummy en Rocket allebei in de Casbah staan.

Die zondag is ook voor mij enorm vol. Van SPELLLING vanochtend de nieuwe plaat geluisterd, die wil ik liever ook niet missen.

• Leuk
Waarderingen: Ferraroo
Ik kan die zelfbevestiging van Wu Lyf niet vinden, is het ook bekend welke dag ze staan? Kende ze niet, maar klinkt wel erg goed die live-optredens die op YouTube staan. Hopelijk op de vrijdag erbij

Users who are viewing this thread