Best Kept Secret 2025

Ik vind inderdaad dat coke irritanter is dan alcohol, maar dat alcohol dan weer irritanter is dan de meeste andere drugs. Al kan ik mensen met alcohol op wel makkelijker peilen dan mensen aan een cocktail van verschillende drugs, maar dat zal ongetwijfeld zijn omdat alcohol mijn eigen drug of choice is.

Voordeel aan hard drugs is wel dat je die niet bij de bar kunt halen, dus dat mensen niet eindeloos door het publiek heen hoeven te sjouwen als het concert al begonnen is.
Dit is ook waarom ik er wat minder problemen mee heb als mensen in het openbaar drugs gebruiken. Vind het veel irritanter als mensen daar de toch al overvolle wc's voor gebruiken.

Ik vind overmatig alcohol dan wel drugsgebruik overigens in gelijke mate vervelend en vind het ook redelijk bizar hoe mensen zich kunnen laten gaan in zo'n weekend. Aan de andere kant moet iedereen dat ook lekker zelf weten zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.
 
  • Leuk
Waarderingen: davadude en DJ_Tjorre
Ik vind inderdaad dat coke irritanter is dan alcohol, maar dat alcohol dan weer irritanter is dan de meeste andere drugs. Al kan ik mensen met alcohol op wel makkelijker peilen dan mensen aan een cocktail van verschillende drugs, maar dat zal ongetwijfeld zijn omdat alcohol mijn eigen drug of choice is.

Voordeel aan hard drugs is wel dat je die niet bij de bar kunt halen, dus dat mensen niet eindeloos door het publiek heen hoeven te sjouwen als het concert al begonnen is.
Klopt, hier ben ik t ook wel mee eens. Echter wel vervelend als mensen met een pilletje op niet genoeg gestimuleerd worden (door muziek/visuals) en dan zelf maar beginnen te kleppen. Die zijn zo mogelijk nog irritanter dan de zatte praters want die hebben nog door dat ze aan t praten zijn 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: Jelle
In mijn wereld kleeft er aan alcohol niet zoveel bloedvergieten of anderssoortige vervuiling.
Tegen zoiets als harddrugs gebruiken op festivals wordt niet echt ACTIEF campagne gevoerd door festivalorganisatoren, net als bijvoorbeeld "Ben je OK ?". Misschien iets om over na te denken ?
 
Dit is ook waarom ik er wat minder problemen mee heb als mensen in het openbaar drugs gebruiken. Vind het veel irritanter als mensen daar de toch al overvolle wc's voor gebruiken.

Ik vind overmatig alcohol dan wel drugsgebruik overigens in gelijke mate vervelend en vind het ook redelijk bizar hoe mensen zich kunnen laten gaan in zo'n weekend. Aan de andere kant moet iedereen dat ook lekker zelf weten zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen.
Jouw laatste zin mag voor mij wel de slotconclusie zijn van deze jaarlijks terugkerende discussie.
En lastig vallen is iets anders dan er last van hebben, vanuit je eigen normen.
 
Beetje late to the party, want het programma is al lang en breed bediscussieerd, maar door werk kon ik nu pas bijlezen

Amai, wat had ik graag dit jaar een vol weekend naar BSK gewild, maar ik ben bang dat dat hem niet gaat worden (hooguit via TicketSwap). Ik heb alle vertrouwen in jullie oordeel over de mid- en undercard, ik herken zelf niet genoeg artiesten om daar nu al iets over te zeggen. Maar dat is ook het leuke van een festival, door inluisteren ontdek je vanzelf de nieuwe pareltjes! En ook al maakt de mid- en undercard vaak veel goed, ik baal onwijs van de (sub)headliners... Die hadden van mij echt niet nog grootser/duurder/specialer hoeven te zijn, maar een slag exclusiever had ik heel erg kunnen waarderen. Wat is er “Best Kept Secret” aan als drie van de zes headliners afgelopen jaar op DTRH/LL stonden? Michael Kiwanuka, Eefje de Visser, Barry can’t swim, maar ook Nia Archives, L’Impératrice, Kneecap heb ik vorig jaar al gezien (of de optie gehad tot). Op deze manier wordt de overstap van DTRH naar BKS echt best wel lastig, ik vind het zonde van mijn geld om voor een "recente acts" line-up weer 300 euro neer te leggen. En dit stukje is net iets waar voor mijn gevoel DTRH laatste jaren wel echt sterk op heeft geprogrammeerd, de headliners waren bijna allemaal “nieuw” op het festivaltoneel. Acts die al minstens twee jaar niet meer op een grote line-up hebben gestaan. Massive Attack (DTRH25/BKS21), Sam Fender (DTRH25/LL22), LCD Soundsystem (DTRH24/BKS18), National (DTRH24/BKS21), Paolo Nutini (DTRH23/LL18), Gorillaz (DTRH22/LL18), en in iets mindere mate ook Michael Kiwanuka (DTRH24/LL22) en Jungle (DTRH24/LL22). Dat is pas een exclusief geheimpje! De (sub)headliners van LL/DTRH van vorig jaar overnemen is dat níet. En ik gun Eefje de headlinerspot van harte, maar omdat ik haar afgelopen 2.5 jaar al vijf keer heb gezien, waarvan drie keer op een festival, wilde ik eigenlijk een Eefje pauze inlassen. Wilco zou ik geld voor betalen om hem niet te zien, en dan blijven er nog maar twee subheadliners over… is dat 300 euro waard? Hetzelfde voor BKS24 met Paolo Nutini en Ki/Ki. Daarom hadden vorig jaar een dagje BKS gedaan, want Justice was wél een verassende, vernieuwende, exclusieve boeking.

En ik ben het op het forum eens dat vorig jaar DTRH niet echt een scherpe of interessante mid- en undercard had (al hebben we ook echt pareltjes gezien!), ik miste net als jullie de stevigere en schurende acts. Daarom overwogen we dit jaar een vol weekend BKS. Maar als ik nu alle punk/rock/experimenteel zie op de line-up van DTRH… tja. Het zijn echt elkaars concurrenten, en ik mis nu het onderscheidende van BKS dat er een paar jaar geleden voor mijn gevoel er wel was (met de echt alternatieve headliners). Bij DTRH weet ik dat het randprogramma groot genoeg is om mij te vermaken als een headliner me niet ligt, bij BKS zou ik dat al minder makkelijk vinden. Ik vind beide terreinen mooi en fijn, daar doen ze voor elkaar niet aan onder. En die extra mensen, tja, ik heb er geen last van. En de gure wind? Dat is geluk guys, come on

Met exclusievere of spannendere acts aan de bovenkant hadden we BKS naast DTRH overwogen. Perfecte voorbeelden zijn Fontaines DC, Nick Cave and the Bad Seeds, Jamie XX of een Charlie XCX. En als dat niet haalbaar is dan nog liever een Darkside/Nicolaas Jaar in plaats van Barry Cant Swim, of een Vampire Weekend als gedurfde headliner. Een headliner hoeft niet groot of duur, als het maar verrast (als je groot en duur wilt ga je maar naar PinkPop). Dan zou BKS ook meer richting de showcase festivals gaan als Rewire en LGW, dat is er niet echt in de zomer, en ik denk dat het publiek daarvoor open zou staan. Maar als ze de concurrentie letterlijk met DTRH willen blijven aangaan, dan gaan ze voor mij verliezen. Helaas! Misschien met ticketswap, misschien volgend jaar. Who knows
 
Laatst bewerkt:
Beetje late to the party, want het programma is al lang en breed bediscussieerd, maar door werk kon ik nu pas bijlezen

Amai, wat had ik graag dit jaar een vol weekend naar BSK gewild, maar ik ben bang dat dat hem niet gaat worden (hooguit via TicketSwap). Ik heb alle vertrouwen in jullie oordeel over de mid- en undercard, ik herken zelf niet genoeg artiesten om daar nu al iets over te zeggen. Maar dat is ook het leuke van een festival, door inluisteren ontdek je vanzelf de nieuwe pareltjes! En ook al maakt de mid- en undercard vaak veel goed, ik baal onwijs van de (sub)headliners... Die hadden van mij echt niet nog grootser/duurder/specialer hoeven te zijn, maar een slag exclusiever had ik heel erg kunnen waarderen. Wat is er “Best Kept Secret” aan als drie van de zes headliners afgelopen jaar op DTRH/LL stonden? Michael Kiwanuka, Eefje de Visser, Barry can’t swim, maar ook Nia Archives, L’Impératrice, Kneecap heb ik vorig jaar al gezien (of de optie gehad tot). Op deze manier wordt de overstap van DTRH naar BKS echt best wel lastig, ik vind het zonde van mijn geld om voor een "recente acts" line-up weer 300 euro neer te leggen. En dit stukje is net iets waar voor mijn gevoel DTRH laatste jaren wel echt sterk op heeft geprogrammeerd, de headliners waren bijna allemaal “nieuw” op het festivaltoneel. Acts die al minstens twee jaar niet meer op een grote line-up hebben gestaan. Massive Attack (DTRH25/BKS21), Sam Fender (DTRH25/LL22), LCD Soundsystem (DTRH24/BKS18), National (DTRH24/BKS21), Paolo Nutini (DTRH23/LL18), Gorillaz (DTRH22/LL18), en in iets mindere mate ook Michael Kiwanuka (DTRH24/LL22) en Jungle (DTRH24/LL22). Dat is pas een exclusief geheimpje! De (sub)headliners van LL/DTRH van vorig jaar overnemen is dat níet. En ik gun Eefje de headlinerspot van harte, maar omdat ik haar afgelopen 2.5 jaar al vijf keer heb gezien, waarvan drie keer op een festival, wilde ik eigenlijk een Eefje pauze inlassen. Wilco zou ik geld voor betalen om hem niet te zien, en dan blijven er nog maar twee subheadliners over… is dat 300 euro waard? Hetzelfde voor BKS24 met Paolo Nutini en Ki/Ki. Daarom hadden vorig jaar een dagje BKS gedaan, want Justice was wél een verassende, vernieuwende, exclusieve boeking.

En ik ben het op het forum eens dat vorig jaar DTRH niet echt een scherpe of interessante mid- en undercard had (al hebben we ook echt pareltjes gezien!), ik miste net als jullie de stevigere en schurende acts. Daarom overwogen we dit jaar een vol weekend BKS. Maar als ik nu alle punk/rock/experimenteel zie op de line-up van DTRH… tja. Het zijn echt elkaars concurrenten, en ik mis nu het onderscheidende van BKS dat er een paar jaar geleden voor mijn gevoel er wel was (met de echt alternatieve headliners). Bij DTRH weet ik dat het randprogramma groot genoeg is om mij te vermaken als een headliner me niet ligt, bij BKS zou ik dat al minder makkelijk vinden. Ik vind beide terreinen mooi en fijn, daar doen ze voor elkaar niet aan onder. En die extra mensen, tja, ik heb er geen last van. En de gure wind? Dat is geluk guys, come on

Met exclusievere of spannendere acts aan de bovenkant hadden we BKS naast DTRH overwogen. Perfecte voorbeelden zijn Fontaines DC, Nick Cave and the Bad Seeds, Jamie XX of een Charlie XCX. En als dat niet haalbaar is dan nog liever een Darkside/Nicolaas Jaar in plaats van Barry Cant Swim, of een Vampire Weekend als gedurfde headliner. Een headliner hoeft niet groot of duur, als het maar verrast (als je groot en duur wilt ga je maar naar PinkPop). Dan zou BKS ook meer richting de showcase festivals gaan als Rewire en LGW, dat is er niet echt in de zomer, en ik denk dat het publiek daarvoor open zou staan. Maar als ze de concurrentie letterlijk met DTRH willen blijven aangaan, dan gaan ze voor mij verliezen. Helaas! Misschien met ticketswap, misschien volgend jaar. Who knows
Helemaal prima de keus die je maakt.
Wil alleen zeggen dat het dtrh was die de concurrentie met BKS is aangegaan. En die slag heeft dtrh/mojo gewonnen. Ze zijn twee keer zo groot (en rijk?) en kunnen nog verder groeien.

Dan is de vraag of BKS zich kan herpakken en een eigen bestaansrecht heeft. Wat mij betreft wel (ik heb andere prioriteiten). De breedte van de programmering heeft mij altijd aangesproken. Het relaxt ontdekken heeft me altijd aangesproken. Het laidback publiek heeft me altijd aangesproken. Zoals de line up dit jaar tot dusver is spreekt mij aan. Ik zou ook liever exclusiever zien maar bedenk wel dat meeste mensen niet de luxe hebben elk jaar naar meerdere festivals te gaan. Dat ik nu Kiwanuka kan zien vind ik fijn maar ik snap dat punt.

Ik denk dat we een beetje moeten stoppen om dtrh en bks te vergelijken daarvoor zijn de verschillen te groot geworden denk ik.
 
De strijd om de Indie headliners is verhevigd de laatste jaren doordat er steeds meer festivals zijn en minder (nieuwe) indie headliners. Mojo/Live Nation wint momenteel die strijd en daardoor kan BKS niet meer de namen boeken die ze een paar jaar geleden nog wel konden boeken. Dat is erg jammer maar geen onwil. BKS probeert nu minder te focussen op de grote namen door meer in de breedte te programmeren en zo toch een voor de muziekliefhebber aansprekend programma te presenteren. Dat zal niet voor iedereen een fijne koerswijziging zijn en het gemis van bv Fontaines DC en The National doet pijn maar de afgelopen edities hebben bewezen dat je ook zonder een geweldig weekend kunt hebben met fantastische optredens. Begrijp uiteraard wel dat dit niet voor iedereen zo is.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal prima de keus die je maakt.
Wil alleen zeggen dat het dtrh was die de concurrentie met BKS is aangegaan. En die slag heeft dtrh/mojo gewonnen. Ze zijn twee keer zo groot (en rijk?) en kunnen nog verder groeien.

Dan is de vraag of BKS zich kan herpakken en een eigen bestaansrecht heeft. Wat mij betreft wel (ik heb andere prioriteiten). De breedte van de programmering heeft mij altijd aangesproken. Het relaxt ontdekken heeft me altijd aangesproken. Het laidback publiek heeft me altijd aangesproken. Zoals de line up dit jaar tot dusver is spreekt mij aan. Ik zou ook liever exclusiever zien maar bedenk wel dat meeste mensen niet de luxe hebben elk jaar naar meerdere festivals te gaan. Dat ik nu Kiwanuka kan zien vind ik fijn maar ik snap dat punt.

Ik denk dat we een beetje moeten stoppen om dtrh en bks te vergelijken daarvoor zijn de verschillen te groot geworden denk ik
Nee eens, DTRH is idd de competitie met BKS aangegaan, goed punt. En dat is zuur voor BKS. Maar het is ook een keus van BKS om óók het nachtleven in te rollen (gelijk aan LL/DTRH), en niet duidelijk de andere kant op te gaan, meer richting alternatief/experimenteel a la Le Guess Who, Rewire, of Loose Ends. Ik zou zo tekenen voor headliner acts als Nick Cave, the Smile, Fontaines DC, Alt-J, dat hoekje. Nu vind ik ze juist te dicht bij elkaar zitten. Wat ook prima is, zeker als je ook meer op het publiek uit de regio mikt ipv uit de randstad

En dan komt het neer op smaken verschillen in de kleine details die de festivals onderscheiden (zoals drukte). Maar Michael Kiwanuka is een grote aanrader, een van highlights van vorig jaar! Zeker als je voorin met fans weet te omringen
 
De strijd om de Indie headliners is verhevigd de laatste jaren doordat er steeds meer festivals zijn en minder (nieuwe) indie headliners. Mojo/Live Nation wint momenteel die strijd en daardoor kan BKS niet meer de namen boeken die ze een paar jaar geleden nog wel konden boeken. Dat is erg jammer maar geen onwil. BKS probeert nu minder te focussen op de grote namen door meer in de breedte te programmeren en zo toch een voor de muziekliefhebber aansprekend programma te presenteren. Dat zal niet voor iedereen een fijne koerswijziging zijn en het gemis van bv Fontaines DC en The National doet pijn maar de afgelopen edities hebben bewezen dat je ook zonder een geweldig weekend kunt hebben met fantastische optredens. Begrijp uiteraard wel dat dit niet voor iedereen zo is.
Maar waarom dan weer indie/edm headliners van vorig jaar festivalseizoen boeken, en geen alternatieve headliners? (Zie Michael, Eefje en Barry)
 
Maar waarom dan weer indie/edm headliners van vorig jaar festivalseizoen boeken, en geen alternatieve headliners? (Zie Michael, Eefje en Barry)
Waarschijnlijk omdat die in het aanbod zitten voor komende zomer en andere opties wellicht niet beschikbaar waren of minder interessant.
 
  • Winning
Waarderingen: Dillinger2.0 en elo
Ik zou zo tekenen voor headliner acts als Nick Cave, the Smile, Fontaines DC, Alt-J, dat hoekje.
ja hehe, maar het is geen snoepwinkel he? Je hebt het niet voor het kiezen. En dan nog: Nick Cave is toch ook totaal niet exclusief? Alt J stond er ook al, Fontaines ook, Jamie XX ook. Nu hebben ze zo te zien wel sowieso 3 headliners die er nooit stonden. En neem daar Deftones nog bij, dan vind ik totaal niet dat het qua headliners dicht bij elkaar ligt. Het probleem is gewoon het prijskaartje, voor pakweg €200 zou dit een waanzinnige line-up zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi
ja hehe, maar het is geen snoepwinkel he? Je hebt het niet voor het kiezen. En dan nog: Nick Cave is toch ook totaal niet exclusief? Alt J stond er ook al, Fontaines ook, Jamie XX ook. Nu hebben ze zo te zien wel sowieso 3 headliners die er nooit stonden. En neem daar Deftones nog bij, dan vind ik totaal niet dat het qua headliners dicht bij elkaar ligt. Het probleem is gewoon het prijskaartje, voor pakweg €200 zou dit een waanzinnige line-up zijn.
Naja het is welke definitie je aan exclusief hangt, maar voor mij is dat de afgelopen twee jaar niet op een groot festival in Nederland, Nick Cave is met 2022 al weer drie jaar geleden (en zijn zaalshow dit jaar was helaas niet mogelijk voor ons)

Om die reden zijn Deftones en TV on the Radio voor mij dus ook zeker toffe boekingen!
 
ja hehe, maar het is geen snoepwinkel he? Je hebt het niet voor het kiezen. En dan nog: Nick Cave is toch ook totaal niet exclusief? Alt J stond er ook al, Fontaines ook, Jamie XX ook. Nu hebben ze zo te zien wel sowieso 3 headliners die er nooit stonden. En neem daar Deftones nog bij, dan vind ik totaal niet dat het qua headliners dicht bij elkaar ligt. Het probleem is gewoon het prijskaartje, voor pakweg €200 zou dit een waanzinnige line-up zijn.
Om nu al op basis van 47 namen een oordeel te geven of het festivalticket ong. €300 waard is.... ik wacht de rest van de line-up nog ff af.
 
Om nu al op basis van 47 namen een oordeel te geven of het festivalticket ong. €300 waard is.... ik wacht de rest van de line-up nog ff af.
De grootste namen (als in de headliners) zijn wel al bekend. Dat is voor sommige mensen ook al aardig doorslaggevend mbt de kosten van een ticket.
 
  • Leuk
Waarderingen: yannickd
In mijn wereld kleeft er aan alcohol niet zoveel bloedvergieten of anderssoortige vervuiling.
Tegen zoiets als harddrugs gebruiken op festivals wordt niet echt ACTIEF campagne gevoerd door festivalorganisatoren, net als bijvoorbeeld "Ben je OK ?". Misschien iets om over na te denken

Ik denk niet dat de festivalorganisatoren tegen drugsgebruik zijn dus snap wel dat ze hier geen campagne voor voeren. Dat bloedvergieten komt omdat de wetgeving omtrent drugs belachelijk is en alcohol heeft het wat dat betreft makkelijker..
 
2024 zag ik maar 1 ONE headliner, 2 ONE subs en 1 TWO headliner.
2023 zag ik 2 ONE headliners, 0 ONE subs en 0 TWO subs.

Gemiddeld is dat 3 van de grootste 9 namen. En 2x een topeditie achter de rug gehad, waar ik zo veel goeds zag dat ik niet anders kan zeggen dat voor mij een editie met kleinere namen in het bovensegment ook zijn geld waard is. Maar dat moet dus iedereen mooi zelf uitmaken voor zich natuurlijk. Ik ben er dit jaar weer bij, voor de 8e keer.
 
Bovenstaande post terzijde, ik ontrafelde ook al op welke dag een paar artiesten spelen.
VR: Eefje De Visser, Brihang
ZA: King Hannah, Amenra
ZO: Wilco, Waxahatchee, The Thing, Split System.

Dan kunnen we al een gokje proberen maken, komt ie (schuingedrukt wil zeggen: speelt na de headliner op de ONE):
VRIJDAG
1: Eefje De Visser - ??? - L'impératrice - ???
2: Barry Can't Swim - ??? - The Dare - Nilufer Yanya - Cassandra Jenkins - Brihang
S: Brass Rave Unit - Lander & Adriaan - Wine Lips - ??? - Dummy - Jasmine 4.T. - ??? - Elephant
C: Fcukers - ??? - ??? - Divorce - Paceshifters

ZATERDAG
1: ??? - TV On The Radio - Djo - Amadou & Mariam
2: Caribou - ??? - ??? - King Hannah - The Backseat Lovers - ??? - ???
S: Kabeaushé - Amenra - ??? - WITCH - This Is Lorelei - ??? - Sailor Honeymoon - ???
C: Gouge Away - ??? - TVOD - ??? - Khana Bierbood

ZONDAG
1: Michael Kiwanuka - Deftones - ??? - Seun Kuti & Egypt 80
2: Nia Archives - Wilco - Magdalena Bay - Blanco White - Kneecap - Waxahatchee - ???
S: ??? - Personal Trainer - Big Special - ??? - Kin'Gongolo Kiniata - Droom Dit - ??? - ???
C: Pigs x7 - Split System - The Thing - ??? - The Pill
 

Users who are viewing this thread