Beetje late to the party, want het programma is al lang en breed bediscussieerd, maar door werk kon ik nu pas bijlezen
Amai, wat had ik graag dit jaar een vol weekend naar BSK gewild, maar ik ben bang dat dat hem niet gaat worden (hooguit via TicketSwap). Ik heb alle vertrouwen in jullie oordeel over de mid- en undercard, ik herken zelf niet genoeg artiesten om daar nu al iets over te zeggen. Maar dat is ook het leuke van een festival, door inluisteren ontdek je vanzelf de nieuwe pareltjes! En ook al maakt de mid- en undercard vaak veel goed, ik baal onwijs van de (sub)headliners... Die hadden van mij echt niet nog grootser/duurder/specialer hoeven te zijn, maar een slag exclusiever had ik heel erg kunnen waarderen. Wat is er “Best Kept Secret” aan als drie van de zes headliners afgelopen jaar op DTRH/LL stonden? Michael Kiwanuka, Eefje de Visser, Barry can’t swim, maar ook Nia Archives, L’Impératrice, Kneecap heb ik vorig jaar al gezien (of de optie gehad tot). Op deze manier wordt de overstap van DTRH naar BKS echt best wel lastig, ik vind het zonde van mijn geld om voor een "recente acts" line-up weer 300 euro neer te leggen. En dit stukje is net iets waar voor mijn gevoel DTRH laatste jaren wel echt sterk op heeft geprogrammeerd, de headliners waren bijna allemaal “nieuw” op het festivaltoneel. Acts die al minstens twee jaar niet meer op een grote line-up hebben gestaan. Massive Attack (DTRH25/BKS21), Sam Fender (DTRH25/LL22), LCD Soundsystem (DTRH24/BKS18), National (DTRH24/BKS21), Paolo Nutini (DTRH23/LL18), Gorillaz (DTRH22/LL18), en in iets mindere mate ook Michael Kiwanuka (DTRH24/LL22) en Jungle (DTRH24/LL22). Dat is pas een exclusief geheimpje! De (sub)headliners van LL/DTRH van vorig jaar overnemen is dat níet. En ik gun Eefje de headlinerspot van harte, maar omdat ik haar afgelopen 2.5 jaar al vijf keer heb gezien, waarvan drie keer op een festival, wilde ik eigenlijk een Eefje pauze inlassen. Wilco zou ik geld voor betalen om hem niet te zien, en dan blijven er nog maar twee subheadliners over… is dat 300 euro waard? Hetzelfde voor BKS24 met Paolo Nutini en Ki/Ki. Daarom hadden vorig jaar een dagje BKS gedaan, want Justice was wél een verassende, vernieuwende, exclusieve boeking.
En ik ben het op het forum eens dat vorig jaar DTRH niet echt een scherpe of interessante mid- en undercard had (al hebben we ook echt pareltjes gezien!), ik miste net als jullie de stevigere en schurende acts. Daarom overwogen we dit jaar een vol weekend BKS. Maar als ik nu alle punk/rock/experimenteel zie op de line-up van DTRH… tja. Het zijn echt elkaars concurrenten, en ik mis nu het onderscheidende van BKS dat er een paar jaar geleden voor mijn gevoel er wel was (met de echt alternatieve headliners). Bij DTRH weet ik dat het randprogramma groot genoeg is om mij te vermaken als een headliner me niet ligt, bij BKS zou ik dat al minder makkelijk vinden. Ik vind beide terreinen mooi en fijn, daar doen ze voor elkaar niet aan onder. En die extra mensen, tja, ik heb er geen last van. En de gure wind? Dat is geluk guys, come on
Met exclusievere of spannendere acts aan de bovenkant hadden we BKS naast DTRH overwogen. Perfecte voorbeelden zijn Fontaines DC, Nick Cave and the Bad Seeds, Jamie XX of een Charlie XCX. En als dat niet haalbaar is dan nog liever een Darkside/Nicolaas Jaar in plaats van Barry Cant Swim, of een Vampire Weekend als gedurfde headliner. Een headliner hoeft niet groot of duur, als het maar verrast (als je groot en duur wilt ga je maar naar PinkPop). Dan zou BKS ook meer richting de showcase festivals gaan als Rewire en LGW, dat is er niet echt in de zomer, en ik denk dat het publiek daarvoor open zou staan. Maar als ze de concurrentie letterlijk met DTRH willen blijven aangaan, dan gaan ze voor mij verliezen. Helaas! Misschien met ticketswap, misschien volgend jaar. Who knows