Best Kept Secret 2025

Die veranderingen zijn al wel een stuk eerder dan Maurits in gang gezet. In 2015 was er al nachtprogramma tot 4 uur. En rond dat jaar (misschien een of twee edities later) had je ook al zo'n Tokyo-DTRH-achtig rond op de plek waar nu wat eettentjes tussen ONE en Casbah staan. Nog iets meer randprogramma is er inderdaad wel bij gekomen, maar voor de serieuze muziekliefhebber is er wat mij betreft nu nog net zo veel te doen als in de beginjaren. En qua acts kun je ook prima op DTRH terecht, maar toen ik daar in 2016 was, vond ik de aandacht bij de muziek (ik stond naar de touwtjesspringers bij Sun Kil Moon) wel beduidend minder dan ik al die jaren op BKS heb gevonden.
Ik zeg ook niet dat er geen nachtprogramma was, maar die was toch wel secundair naar mijn idee. En nog steeds voelt het nachtprogramma op DTRH veel belangrijker dan op BKS, maar is het belang ervan bij BKS wel groter geworden volgens mij.

Naar het nachtprogramma van BKS ben ik nooit echt geweest (Hooguit na de headliner nog een bandje of 2 meepakken) en dtrh nog nooit geweest. Dus ik kan niet zo goed meepraten nu.
Qua bands zou dtrh echt wel kunnen maar waar is dat vanderValk hotel op fietsafstand?

het formaat van BKS is precies goed voor ons. Groter en drukker willen wij niet. Vlak voor de band begint binnenkomen en gaan staan waar je wil. Geen ellenlange wachtrijen bij toiletten en drinken en eten over het algemeen. Leuke mensen jong en oud die van muziek houden. Ik nodig ook graag vrienden uit die een dagje meedoen, maar over het algemeen zijn wij samen aan het genieten. Voor ons zou een eind aan BKS echt een aderlating zijn. Maar ik ga er van uit dat met deze richting ze nog wel even vooruit kunnen.

Ik was vorig jaar op DTRH, vooral vanwege namen als LCD Soundsystem, The National, Eefje, Jungle, Islandman en dEus, maar het terrein en de sfeer grepen mij niet. Vrijdagmiddag om 16.00 uur liep het gros van de bezoekers al kaakschaatsend over het terrein. Ik trof die avond een oud-teamgenoot die met, jawel, zijn voormalig dispuutgenoten aanwezig was. Die waren gewoon drie dagen aan het raven. Dat stond niet garant voor het festival hoor, maar exemplarisch was het wel.

Zaterdag waaide het stevig en dat kwam de sfeer, de warmte (die er al amper was) en het geluid niet ten goede. Vooral de loop naar het hoofdpodium voelde als een verkapte stormloop. Massa's bezoekers die gevoelsmatig steeds schipperden tussen hoofdpodium en de must sees in de nabijgelegen tent(en).

Nee, dan veel liever het terrein van BKS. We waren wat terughoudend vanwege de line-up, maar gaan toch overstag lijkt het. Ik verwacht dat we vanavond de boel rondkrijgen en een bungalow boeken voor acht personen. Zin in!

Ik was vorig jaar op DTRH, vooral vanwege namen als LCD Soundsystem, The National, Eefje, Jungle, Islandman en dEus, maar het terrein en de sfeer grepen mij niet. Vrijdagmiddag om 16.00 uur liep het gros van de bezoekers al kaakschaatsend over het terrein. Ik trof die avond een oud-teamgenoot die met, jawel, zijn voormalig dispuutgenoten aanwezig was. Die waren gewoon drie dagen aan het raven. Dat stond niet garant voor het festival hoor, maar exemplarisch was het wel.

Zaterdag waaide het stevig en dat kwam de sfeer, de warmte (die er al amper was) en het geluid niet ten goede. Vooral de loop naar het hoofdpodium voelde als een verkapte stormloop. Massa's bezoekers die gevoelsmatig steeds schipperden tussen hoofdpodium en de must sees in de nabijgelegen tent(en).

Nee, dan veel liever het terrein van BKS. We waren wat terughoudend vanwege de line-up, maar gaan toch overstag lijkt het. Ik verwacht dat we vanavond de boel rondkrijgen en een bungalow boeken voor acht personen. Zin in!
Home again, Home again

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon en El Plopsma

Dat was ook gewoon pech met het weer voor DTRH. Dat was met BKS ook kommer en kwel geweest met die zandvlakte.

Dat het gros om 16 uur al kaakschaatsend rondloopt herken ik niet.

Precies zoals hierboven beschreven hebben wij met een groep van 14 vorig jaar ook de keuze gemaakt om een keer uitstap te maken naar DTRH. Ervaringen die je benoemt zijn herkenbaar en treffend. DTRH is toch een soort mini-LL. Terrein smoelt niet, het is veel te druk en te hoog feestjes gehalte. Daarnaast stond er echt ontzettend veel wind, wat blijkbaar vaker voorkomt daar.

Bij The National was de helft van het veld maar gevuld. Schandalig voor zo'n geweldige band. Denk dat ze zelf nu ook de voorkeur aan BKS geven qua setting en publiek.

Geen DTRH meer voor ons. Eens, maar nooit weer. Inmiddels een lodge geboekt voor 14 personen. Nu al zin in!

• Leuk
Waarderingen: visdave34 en El Plopsma
Daarnaast stond er echt ontzettend veel wind, wat blijkbaar vaker voorkomt daar.
Dat er op zaterdag veel wind stond heeft niets met de locatie van DTRH te maken hoor. Stond in heel Nederland veel wind, het was zelfs officieel een zomerstorm https://nos.nl/artikel/2527717-eers...t-problemen-kinderen-te-water-bomen-omgewaaid. Nu is DTRH wel relatief kwetsbaar voor wind gezien de camping grotendeels weiland is en op het festivalterrein het meer aan de zuidwestkant is (waar vaak de wind vandaan komt), maar zoals de omstandigheden dit jaar op de zaterdag waren, dat hoef je niet ieder jaar te verwachten

1733427173810.png

Dat was ook gewoon pech met het weer voor DTRH. Dat was met BKS ook kommer en kwel geweest met die zandvlakte.

Dat het gros om 16 uur al kaakschaatsend rondloopt herken ik niet.
Deel eens. Op het kalere terrein van DTRH heeft de wind echter wel veel meer vrijspel in vergelijking met BKS.

Dat je dat kaatschaatsen niet herkent is best opmerkelijk. Onze hele groep (negen man) heeft dat in sterke mate zo ervaren. O.a. door openlijk cokegebruik overdag, overdag al veel mensen zwaar onder invloed van harddrugs, sleutels keta die rond gingen tijdens Nederland - Turkije. Ik ben echt wel wat gewend, want dat had ik op een festival niet eerder zo gezien.

• Leuk
Waarderingen: BeWario
Ik was ooit bij DJ Shadow in London. Daar was echt 1999 van 2000 man als een Arie. Pillen en coke gingen ook gewoon openlijk rond. Ik vond dat best verbazingwekkend om te zien. Dit even n.a.v. het genoemde DTRH-cokegebruik. Het kan altijd erger 😄

Dat hip je hopje heeft DTRH echt geen goed gedaan. En die immersive experiences waar je jezelf tegenwoordig aan moet onderwerpen bij festivals zou festivaldirecties een stomp in de stront moeten opleveren. Maar de negativiteit hierboven over het DTRH-terrein herken ik niet van de ene keer dat ik ben geweest. Maar het was ook niet echt mijn ding qua sfeer. Wat jammer is, want het heeft af en toe prachtige line ups.

• Leuk
Waarderingen: noid
Deel eens. Op het kalere terrein van DTRH heeft de wind echter wel veel meer vrijspel in vergelijking met BKS.

Dat je dat kaatschaatsen niet herkent is best opmerkelijk. Onze hele groep (negen man) heeft dat in sterke mate zo ervaren. O.a. door openlijk cokegebruik overdag, overdag al veel mensen zwaar onder invloed van harddrugs, sleutels keta die rond gingen tijdens Nederland - Turkije. Ik ben echt wel wat gewend, want dat had ik op een festival niet eerder zo gezien.
Ik herken wel dat er veel drugs gebruikt wordt (maar dat is inmiddels eerder regel dan uitzondering op Nederlandse festivals), en ook valt mij op dat het publiekelijk gebruikt wordt; de tijd dat men nog stiekem naar de wc ging is wel echt voorbij.

Maar dat het om 16 uur 's middags al schering en inslag is, die observatie deel ik niet.

Ik heb vandaag een nieuw werkwoord geleerd: kaakschaatsen. :)
Die ervaring had ik dus precies ook bij DTRH, maar jammergenoeg begint dat ook bij BKS inmiddels te tonen. Ik heb vorige editie veel sleuteltjes zien rondgaan, lijntjes zien snuiven en kaakschaatsers gezien. Dit komt deels door het wegbewegen van de brave indie, maar vooral denk ik omdat dit n zieke ontwikkeling is in de uitgaanswereld. Ik blijf het niet normaal vinden: Pilletjes of een lijntje nemen.

Misschien ben ik na 10 edities Dour wat desensitized, maar het valt best mee hoor, dat druggebruik op Nederlandse festivals.
En eerlijk gezegd heb ik vaker last van zatlappen, dan van andere druggebruikers (al is coke ook wel een enorm irritante drug).
'Het druggebruik valt mee op Nederlandse festivals'? Deze uitspraak kan bijna niet serieus zijn.

Maar, veel belangrijker: wat een plaat is dit zeg! 😍

• Winning
Waarderingen: Dillinger2.0
'Het druggebruik valt mee op Nederlandse festivals'? Deze uitspraak kan bijna niet serieus zijn.

Maar, veel belangrijker: wat een plaat is dit zeg! 😍

Vergeleken met Dour, of het gemiddelde elektronische festival zijn DTRH of BKS echt kinderspel op dat vlak.
Maarja op awakenings, dgtl, verknipt, etc. wordt inderdaad wel erg veel drugs gedaan. Maar dat is op andere elektronische festivals in andere landen niet veel anders.

Daarnaast begrijp ik echt niet dat een onderscheid gemaakt wordt tussen alcohol en andere drugs. Voor mij is dat echt compleet hetzelfde. Beide kunnen enorm veel overlast veroorzaken, waarbij alcohol en coke afgetekend 1 en 2 zijn qua overlast.

Ik vind inderdaad dat coke irritanter is dan alcohol, maar dat alcohol dan weer irritanter is dan de meeste andere drugs. Al kan ik mensen met alcohol op wel makkelijker peilen dan mensen aan een cocktail van verschillende drugs, maar dat zal ongetwijfeld zijn omdat alcohol mijn eigen drug of choice is.

Voordeel aan hard drugs is wel dat je die niet bij de bar kunt halen, dus dat mensen niet eindeloos door het publiek heen hoeven te sjouwen als het concert al begonnen is.

Users who are viewing this thread