Best Kept Secret 2015

Jammer? Wat mij betreft niks mis met een band wiens live-reputatie almaar groter wordt en zojuist een meesterwerk heeft afgeleverd. En vooralsnog kan ik me geen middag-optreden op het mainstage van BKS voor de geest halen, die zo geslaagd was als die Balthazar gaf twee jaar geleden. Niet alleen vanwege de niet aflatende stortvloed van alleen maar goede nummers, maar ook vanwege de participatie van het publiek. Waar mensen die ze al gezien hadden, bevestigd werden in hun mening dat Balthazar écht een waanzinnig goede band is en mensen die ze voor het eerst zagen een nieuwe favoriet hadden.

Een enkele uitzondering daargelaten. Maar ja... Er waren ook mensen die de Arctic Monkeys slecht vonden dat jaar. Of niet geraakt werden door Portishead of Sigur Ros.

Schmaak oh schmaak! Balthazar was mwah, terwijl Portishead en Sigur Rós werelds waren. Je bent ook wel iets te enthousiast over het optreden van Balthazar op BKS, waar ik stond was iedereen aan het ouwehoeren of bier aan het halen. Mijn vriendengroep vond het optreden over het algemeen ook 'gewoon oke'.

Schmaak of schmaak it is! Uiteraard. Heb laatst op youtube nog delen van het concert van Balthazar op BKS teruggezien en dat was wederom tamelijk indrukwekkend.
Zeker met het nieuwe album op zak, is een terugkeer op BKS ook makkelijk te verdedigen.
Kan iig zo gauw niet heel veel bands noemen die een ontwikkeling doormaken als Balthazar doet. Debuteren met een uitstekende eerste en prima on stage en vervolgens twee albums afleveren die steeds maar groeien in kwaliteit en op het podium oude nummers een hernieuwde spanning meegeven (Boatman of 15 floors bijvoorbeeld) en een steeds meer uitgebalanceerde set hebben.

Met MOJO die fors in de wielen rijdt, zou ik ook direct Balthazar vastleggen als ik BKS was.

Adviseer je vooral het geouwehoer-gedeelte te verlaten en met iets meer aandacht gaan kijken. De beloning zal bevredigend zijn. Nog steeds mwah? Haal ik bier voor je.

Schmaak of schmaak it is! Uiteraard. Heb laatst op youtube nog delen van het concert van Balthazar op BKS teruggezien en dat was wederom tamelijk indrukwekkend.
Zeker met het nieuwe album op zak, is een terugkeer op BKS ook makkelijk te verdedigen.
Kan iig zo gauw niet heel veel bands noemen die een ontwikkeling doormaken als Balthazar doet. Debuteren met een uitstekende eerste en prima on stage en vervolgens twee albums afleveren die steeds maar groeien in kwaliteit en op het podium oude nummers een hernieuwde spanning meegeven (Boatman of 15 floors bijvoorbeeld) en een steeds meer uitgebalanceerde set hebben.

Met MOJO die fors in de wielen rijdt, zou ik ook direct Balthazar vastleggen als ik BKS was.

Adviseer je vooral het geouwehoer-gedeelte te verlaten en met iets meer aandacht gaan kijken. De beloning zal bevredigend zijn. Nog steeds mwah? Haal ik bier voor je.

Ik vind de albums ook geweldig hoor. De Belgen mogen trots zijn op een band als Balthazar, het nummer dat ze gisteren in DWDD speelden is ook erg fijn. Het kwam live gewoon niet helemaal binnen, en dat had ik de twee keren dat ik Balthazar eerder zag ook al. Ik zal ze nog een kans geven op BKS ;) En anders wil ik bier, de tweede is van mij.

Ik was behoorlijk onder de indruk van Balthazar op BKS hoewel ik alleen fifteen floors kende. Op lowlands hetzelfde jaar viel het weer wel tegen. Maar Thin Walls is erg mooi, dus ik vind het prima dat ze terugkomen. Maar als ze overlappen met iets anders geef ik ze niet snel de voorkeur.

Jammer? Wat mij betreft niks mis met een band wiens live-reputatie almaar groter wordt en zojuist een meesterwerk heeft afgeleverd. En vooralsnog kan ik me geen middag-optreden op het mainstage van BKS voor de geest halen, die zo geslaagd was als die Balthazar gaf twee jaar geleden. Niet alleen vanwege de niet aflatende stortvloed van alleen maar goede nummers, maar ook vanwege de participatie van het publiek. Waar mensen die ze al gezien hadden, bevestigd werden in hun mening dat Balthazar écht een waanzinnig goede band is en mensen die ze voor het eerst zagen een nieuwe favoriet hadden.

Een enkele uitzondering daargelaten. Maar ja… Er waren ook mensen die de Arctic Monkeys slecht vonden dat jaar. Of niet geraakt werden door Portishead of Sigur Ros.
Kan die euforie maar moeilijk met je delen en om de nieuwe plaat nu al een meesterwerk te noemen lijkt mij ietwat voorbarig. Heb ze in totaal drie keer gezien, maar mijn enthousiasme werd met de keer minder. Op BKS al vroegtijdig weggegaan om daarna te worden weggeblazen door een geweldig Swans.

Na zes luisterbeurten durfde ik dat ietwat groteske waarde-oordeel er al aan te hangen. Nu na negen weet ik het nog veel zekerder. MEESTERWERK. In een tijd waar alle noten alle vele malen gekraakt zijn, zo een eigen geluid hebben en zonder gekunstelde avantgarde elke keer verrassend uit de hoek komen: ik kan niet anders dan met heel veel bewondering naar luisteren.

Ik snap overigens prima dat het lijzige, het nooit echt los gaan, de ingehouden manier van musiceren of de melodieuze koortjes je kopje thee niet is. Smaakding. Mij jaagt het recht richting onderbuik.

Wat je vertelt over Swans is trouwens precies de reden waarom BKS mijn favoriete 'grote' buitenfestival is. Het is praktisch onmogelijk om twee 'kutbands' achter elkaar te zien. De programmering is zo scherp, gevarieerd en sterk dat ook compleet nieuwe bands een bepaald niveau halen. Of je nu van het onderhavige genre houdt of niet. Het is me al meerdere keren gebeurt dat ik om een uur of zeven me realiseerde dat ik al zes/zeven volledige sets gezien had van prima tot voortreffelijke optredens. Echt een noviteit op festivals.

Ik luister net die ene bekende plaat van Balthazar (niet de nieuwe), maar wat is hier dan zo bijzonder aan? Ik hoor volkomen standaard indie rock. Een pussy-versie van Iceage zou je bijna zeggen, omdat die vocals wel enigszins gelijkenissen vertonen. Slecht is het niet, maar ik vind het ook zeker niet bijzonder. En live ga ik hierbij in slaap vallen, dat weet ik nu al. Denk dat ik ze op Werchter ga skippen.

Ik luister net die ene bekende plaat van Balthazar (niet de nieuwe), maar wat is hier dan zo bijzonder aan? Ik hoor volkomen standaard indie rock. Een pussy-versie van Iceage zou je bijna zeggen, omdat die vocals wel enigszins gelijkenissen vertonen. Slecht is het niet, maar ik vind het ook zeker niet bijzonder. En live ga ik hierbij in slaap vallen, dat weet ik nu al. Denk dat ik ze op Werchter ga skippen.

Je weet alles toch wel weer op een mooie manier te relativeren Jeroen.

Zo heb heb ik ook elke keer als Balthazar op een festival stond of in het voorprogramma stond even wat nummers aangezet, of dat album.
Maar dat klonk altijd zo standaard en saai. Maar ik raad je aan de nieuwe plaat aan te zetten. Die is voor mij in ieder geval een stuk interessanter.

Nieuwe plaat is zeker veel interessanter dan de eerste plaat. Maar toch hebben ze live het vermogen om de nummers naar een hoger niveau te brengen. Het beste voorbeeld is wel Blood Like Wine, daar luister ik gewoon altijd de live versie van. Vind de album versie bij lange na niet zo interessant.

Oef, DTRH begint ook behoorlijk gaaf te worden zeg! Hoop dat BKS snel weer met nieuwe namen komt en dat het betere namen worden dan die van de vorige update want ik hoop toch niet dat ik spijt ga krijgen dat ik naar BKS ga en niet naar DTRH.

Toch weer een prima rijtje van DTRH inderdaad. De geforceerde sfeer die wordt neergezet staat me nog steeds tegen, maar ik hoopte voor BKS toch wel op Ryan Adams en Other Live, die al op Werchter zouden spelen. Van mij mag Roosbeef trouwens nog wel best op BKS komen spelen.

Ik vrees dat er geen echte klappers bij de laatste lichting van BKS gaan zitten, maar dat ze zich nog wel zullen richting op de jongere generatie met vooral electronica, zeker nu het terrein tot 4 uur open zal zijn. Gezien de vrij grote overlap met Sonár dit jaar hoop ik dat daar nog wat vandaan komt (vooral Hot Chip of Jamie Xx, maar die lijken me op dit punt weer te duur). Heb geen idee hoe de kaartverkoop gaat, maar misschien dat de 3fm-luisteraars nog gepaaid kunnen worden met Years&Years, Jack Garrat of Gavin James en dat vanuit Werchter misschien nog iets van SBTRKT, Ibeyi of Kwabs een weekje eerder kan doorkomen.

Ben al met al nog steeds zeer tevreden met de onderste twee kolommen in de line-up. De headliners en subs vind ik echter niet bijster briljant.

Vreemd antwoord…!

<iframe id="twitter-widget-0" scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" class="twitter-tweet twitter-tweet-rendered" allowfullscreen="" style="border-style: solid; border-width: 1px; border-color: rgb(238, 238, 238) rgb(221, 221, 221) rgb(187, 187, 187); max-width: 99%; min-width: 220px; margin: 10px 0px; padding: 0px; display: block; position: static; visibility: visible; border-radius: 5px; box-shadow: rgba(0, 0, 0, 0.14902) 0px 1px 3px; width: 500px;" title="Geëmbedde tweet" height="235"></iframe>
<script async="" src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Vreemd inderdaad. Maar slechts 4 dagen eerder zeggen ze nog "another 20 names or so tba".

Het is ook een kromme vraag.
Zou het niet gewoon betekenen dat deze laatste 20 acts wel al vaststaan?
Nu is het gewoon wachten tot wanneer ze deze naar buiten gooien.

Hier moeten we niks achter zoeken. Ben benieuwd of dat we op een gegeven moment dit jaar krijgen te horen hoe de ticketverkoop gaat en dat in verhouding met DTRH.

De organisatie bedoelt gewoon dat alle acts voor dit jaar al vastliggen. Ze zijn niet meer in onderhandeling.

Oi oi, Antony and the Johnsons toch een week eerder op Northside :O Wat zou ik die graag nog op BKS zien, maar het lijkt me vrij laat voor zo'n grote aankondiging en dan zou dit wel een troef moeten zijn die ze al even paraat hebben. Het zal wel niet he?
Op de net gereleasede (gedeeltelijke) Glastonbury line-up staan ook wel heerlijke namen trouwens, ook al is er weinig wat niet al overlapt met DTRH of Lowlands.. Misschien Ibeyi, Perfume Genius of Jamie xx?

Hoppa, Best Kept Secret gaat dit jaar tot 4u 'snachts door met de programmering van stage 3. Wat mij betreft een mooie toevoeging aan het concept, al wordt dat wel met een brakke kop bij Jonny Greenwood staan.

Tjonge tjonge das toch al oud nieuws...... die 20 resterende namen erbij dan.

We worden weer ongeduldig met al die updates van andere festivals.. Welke acts verwachten jullie? of welke hoop je heel erg?

Users who are viewing this thread