Alcatraz Open Air 2025

Alcatraz 2025: ze points of ze jury

+++++

Briqueville (9.5) – Omdat perfectie niet bestaat. Magistraal. Het mysterie over de identiteit van de muzikanten – zijn ze afkomstig uit Steendorp, hence Briqueville? – draagt er ook toe bij.

Cult Of Luna (9) – In 2023 sloten de Zweden Helldorado af en toen maakten ze erg veel indruk. Op zondag bevestigden ze hun status van grootmeesters in het post-metalwereldje. Fe-no-me-naal.

++++

Gaerea (8.5) – Twee jaar geleden speelden deze Portugezen de Helldorado al plat, en dat deden ze nog eens losjes over. Ik ben blij dat ze Orbit Culture supporten in het najaar.

Avatar (8.5) – Ik was eigenlijk niet eens van plan om te gaan kijken, maar mijn vrienden kregen me toch tot ginder. En ik heb er geen seconde spijt van gekregen. Wat…een…show. Ik maakte me toch de bedenking dat die zanger een wel heel apart persoon moet zijn in het dagelijks leven.

Ne Obliviscaris (8.5) – Wauw. Wat een stelletje topmuzikanten! Altijd leuk als de viool goed integreert in metalmuziek.

Vader (8.5) – Een optreden waar ik erg naar uitkeek, en onze Poolse vrienden stelden niet teleur. Met als hoogtepunten Dark age en The final massacre, 2 nummers uit hun debuutalbum. Spijtig evenwel dat ik op een heel verkeerde plek stond in de Swamp (linksvoor vlak aan de bar), waardoor ik voortdurend opzij moest voor mensen met drank en niet ‘in the zone’ ben geraakt.

Fear Factory (8) – Als fan van het eerste uur keek ik reikhalzend uit naar hun Demanufacture set. Door tijdsgebrek skipten ze 2 nummers (de 2 minst relevante), belangrijker was dat ik eindelijk voor het eerst ‘The machine is now alive, to wreak Havok in your lives, there’s no use to hold me back, I am ready to attack!’ kon meebrullen tijdens Hunter Killer. Later op de avond nog effe goeiedag gaan zeggen aan Dino en co tijdens de signeersessie. (Dino zag er ook een beetje uit als een dino, een Europese tour zal erg vermoeiend zijn met zo weinig rustdagen.)

Obituary (8) – Na Avatar nog een resem nummers van deze gig meegepikt aan de ingang van de tent: toen het blik songs uit Cause of Death werd opengetrokken kon de pret niet meer op natuurlijk.

Warbringer (8) – Zeer geslaagde opener op donderdag; die drummer houdt echt rekening met hardhorige mensen, wat een beest!

King Buffalo (8) – Tweede helft kunnen meepikken (dat betekent dus 3 van de 5 nummers gehoord) en ze eindigden met mijn favoriet ‘Cerberus’.

Slomosa (8) – Mijn vijfde optreden van deze Noorse stonerhelden. Het plezier werd in het begin wat vergald door 2 Neanderthalers aan de rechterkant van het podium, waardoor ik naar achteren ben verkast. Maar, Slomosa zelf kan echt niets verkeerd doen.

+++

Gutalax (7.5) – Ja, wat moet je hiervan zeggen? Sinds dit optreden kijk ik helemaal anders naar varkensvlees, dat kan ik je wel vertellen. Het publiek lustte er niettemin pap van. (Geen idee uit welke ingrediënten de pap bestond.) De zanger was na 2 nummers eerlijk genoeg om te zeggen: ‘If you expect anything else, it’s better you leave, because we’re gonna play exactly the same music the entire show.’ Na een nummer of 5 had ik wel genoeg van het squealen en ben effe gaan chillen op de camping. ’t Is plezant als gimmick, meer niet. Ik ben gul met 7.5 omdat ik toch een paar wtf-binnenpretjes had.

Promise Down (7.5) – Een kennis van mij speelt in de band. De muziek was mij volledig onbekend en het blijkt om een soort van schunnige party hard rock te gaan, waarbij kleine flesjes Jack Daniels in het publiek werden gegooid – om ze mee in de sfeer te krijgen allicht.

Mastodon (7.5) – De heren hadden er duidelijk veel zin in en dat straalde af op het publiek.

Crystal Lake (7.5)

Coffin Feeder (7.5) – Met dit soort muziek kun je gevangenen op Guantanamo Bay een stresske bezorgen. Grappig moment ook toen de zanger een nummer aankondigde met de stem van Arnold Schwarzenegger.

Messa (7.5)

Nailbomb (7.5) – Max en de zijnen hadden er zin in.

Machine Head (7) – Op voorhand met stip aangekruist als een must-see, en toch ben ik na een handvol nummers vertrokken. Ik vermoed dat de combo Cult Of Luna en Briqueville ervoor heeft gezorgd dat ik mentaal ergens in een happy place zat en Machine Head dat zengevoel een beetje kwam verstoren. De mayonaise pakte niet.

Cult Of Scarecrow (7)

Rivers Of Nihil (7) – Mijn derde optreden, en het was helaas voor mij persoonlijk het minste van de drie. Ik miste de kopstoot in de maag. (Die kreeg ik wat later wel van een passant in de tent… Nee, grapje.)

Knife (7)

Myrath (7) – Tunesische metal live meemaken is vanaf nu ook van mijn bucketlist afgevinkt.

Signs Of Algorithm (7)

Tenside (7)

Kerker (7)

Frayle (7) – Het feit dat ik nog het meest genoot van Lana del Reys cover ‘Summertime Sadness’ zegt mogelijk genoeg.

Snot (7)

Blaze Bayley (7) – Ik ken niks van ’s mans solocarrière, maar je kon onmiddellijk horen welke nummers van een Iron Maidenplaat kwamen. Met ‘Wrathchild’ als hoogtepunt.

++

Fit For A King (6.5) – Ik zit al in de fase dat dit soort muziek te soft is voor mij. Waarschijnlijk moet ik mijn DSM-5-testen eens gaan afleggen.

Room 13 (6.5) – Toch even gaan piepen omdat het Alcatraz Anthem er werd opgenomen. De muziek spreekt me niet zo aan, maar het was wel leuk om zien dat Ira Black (ex-I Am Morbid) ook in de band speelt. Diezelfde Ira Black trouwde later dat weekend op de festivalwei.

Motörheads (6.5) – Leutig.

Overkill (6) – Tijdens het optreden kwam het besef er al snel: dit genre bezorgt me geen harde plasser.

/

Kreator (geen quotering) – In afwachting van mijn bivak op te slaan in de Morgue voor Slomosa, nam ik er het begin van Kreator nog bij. Het bevestigt de tendens van de voorbije jaren, voor mij persoonlijk dan: ik word niet naar Alcatraz gelokt door de headliners op Prison.

Fu Manchu (geen quotering) – Toen ik Machine Head liet voor wat het was, ben ik nog effe gaan koekeloeren aan de Helldorado. Twee nummers gehoord waaronder Clone of the universe. Killer song, aber ja, de vermoeidheid na 4 dagen eiste zijn tol.

Dying Fetus (geen quotering) – Paar nummers gehoord, vooral van aan de Hacienda, en dat rechtvaardigt geen toekenning van punten. Er komt wel het een en ander uit het bekske van de 2 zangers, dat valt niet te ontkennen.

Dvne (geen quotering) – Ik zat tijdens hun optreden op het heuveltje aan de overkant, en was daardoor te weinig gefocust.

Between The Buried And Me (geen quotering) – Ik heb er niks mee, ben vertrokken na 1 nummer en ben naar Myrath gaan kijken.

3 Inches of Blood (geen quotering) - Na 1 nummer was mijn conclusie dat het een Judas Priestkloon betrof en heb ik Coffin Feeder meegepikt.

Algemene opmerkingen:

-De organisatie mag wat mij betreft de capaciteit van de tenten eens gaan evalueren, want soms was er echt sprake van te veel volk. (Een evaluatie zal zich sowieso opdringen als het de bedoeling is om nog méér volk aan te trekken volgend jaar.)

-Graag geen reclame meer op de schermen tijdens optredens in de Swamp, dat leidt af en is weinig respectvol toe naar de bands.

-Als het goed is mag dat ook gezegd worden: mooie upgrades gezien op het terrein en Eagle Plaza was top.

-De bacon black pepper chicken burger van Spithouse = yummy yummy love in the tummy

Laatst bewerkt:

Jullie brengen jezelf en de Metal community alvast in een goed daglicht, chapeau!
Het leuke is: in het tweede shot is letterlijk ons (propere) vriendenveld te zien. Dus het voelt daadwerkelijk als een persoonlijk compliment. 🥰

Het leuke is: in het tweede shot is letterlijk ons (propere) vriendenveld te zien. Dus het voelt daadwerkelijk als een persoonlijk compliment. 🥰
Ik vind het super om te zien. Maar ook tweeledig; het is toch een kleine moeite om je zooi achter je op te ruimen. Vuilniszakken worden zelfs voorzien. Geen excuus om een bende achter te laten. Wij nemen naar Graspop zelfs asbakken mee, want ook peuken horen niet achter te blijven

Bij WTV hebben ze nog een reportage met beelden van de laatste festivaldag, daar wordt op het einde aangegeven dat de overeenkomst met Kortrijk afloopt en dat er zal onderhandeld worden over de toekomst. Aangezien festivals met artiesten al minimaal een jaar vooruit kijken veronderstel ik dat een locatie nog wel iets langere termijn is dus dat dit ten vroegste impact zal hebben voor 2027.

Bij WTV hebben ze nog een reportage met beelden van de laatste festivaldag, daar wordt op het einde aangegeven dat de overeenkomst met Kortrijk afloopt en dat er zal onderhandeld worden over de toekomst. Aangezien festivals met artiesten al minimaal een jaar vooruit kijken veronderstel ik dat een locatie nog wel iets langere termijn is dus dat dit ten vroegste impact zal hebben voor 2027.
Ik denk niet dat het voor een artiest heel veel uitmaakt of ze in Kortijk of in het dorp ernaast moeten spelen toch? :)

Voor alle na-genieters: Gaerea dropt ook even een nieuwe single vandaag 😉
En wat voor eentje! In de nabeschouwing na hun prachtige optreden op Alcatraz was het enige puntje van kritiek bij ons dat ze wat ons betreft nog meer gebruik mogen maken van de range van de vocalist, met name door hem nog wat vaker clean partijen te geven. En verdraaid, dan komen ze vandaag met deze single.

En wat voor eentje! In de nabeschouwing na hun prachtige optreden op Alcatraz was het enige puntje van kritiek bij ons dat ze wat ons betreft nog meer gebruik mogen maken van de range van de vocalist, met name door hem nog wat vaker clean partijen te geven. En verdraaid, dan komen ze vandaag met deze single.
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het wisselen van zanger. Mirage is nog opgenomen met de originele zanger, Coma met de huidige vocalist.

• Wow
  • On fire
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel
Ik denk dat dit vooral te maken heeft met het wisselen van zanger. Mirage is nog opgenomen met de originele zanger, Coma met de huidige vocalist.
Deze man is in elk geval echt heel erg goed. Nog ietsje minder vaak 'Alcatraaaaz' roepen en wat meer de momenten kiezen voor publieksinteractie, ipv elk nummer en het komt helemaal goed. Ben er echt van overtuigd dat dit één van de grootste extreme metalbands kan worden.

Deze man is in elk geval echt heel erg goed. Nog ietsje minder vaak 'Alcatraaaaz' roepen en wat meer de momenten kiezen voor publieksinteractie, ipv elk nummer en het komt helemaal goed. Ben er echt van overtuigd dat dit één van de grootste extreme metalbands kan worden.
100% akkoord. Vorige keer toen ik ze zag, werd er niet gesproken tijdens de setlist. Voelde een heel stuk 'intiemer', maar ook intenser aan.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en Jamel
Zooo, inmiddels weer lekker uitgerust van een prachtig weekend met goede muziek, leuke mensen en een fantastisch festival.
Het mooie aan dit festival is de ontspanning, al het personeel is chill en er zijn genoeg leuke hoekjes waar je even jezelf kan opladen.

Hierbij mijn top van het afgelopen weekend:
1. Briqueville
2. Cult Of Luna
3. Messa
4. Candlemass
5. Dvne
6. Dool
7. Leprous
8. Ne Obliviscaris
9. Thy Catafalque
10. Slomosa

Hiernaast nog heel veel goede bands gezien. Denk aan Conjureer, Ministry, Obituary, Rivers of Nihil, Vola, Wolfmother, Borknagat en Gaerea. Maarja, net niet voor mij bij de top10 bands van het weekend.

Als voorbereiding heb ik kort ingeluisterd naar de bands. Even drie nummers luisteren en aan de hand daarvan bepalen of ik ze live wil checken. Daarnaast met wat advies van andere forumleden erbij heeft dat geresulteerd in een mooi programma. Dit heeft er meerder keren voor gezorgd dat ik positief verrast werd! Zoals de gitaarvirtuoos bij Messa en de heerlijk harde Doom bij Candlemass.

Voor mij is het even afwachten wat de affiches gaan doen en waar ik dus naar toe ga. Maar Alcatraz heeft een plekje in mijn hart verovert.

Zooo, inmiddels weer lekker uitgerust van een prachtig weekend met goede muziek, leuke mensen en een fantastisch festival.
Het mooie aan dit festival is de ontspanning, al het personeel is chill en er zijn genoeg leuke hoekjes waar je even jezelf kan opladen.

1. Briqueville
2. Cult Of Luna
3. Messa
4. Candlemass
5. Dvne
6. Dool
7. Leprous
8. Ne Obliviscaris
9. Thy Catafalque
10. Slomosa

Hiernaast nog heel veel goede bands gezien. Denk aan Conjureer, Ministry, Obituary, Rivers of Nihil, Vola, Wolfmother, Borknagat en Gaerea. Maarja, net niet voor mij bij de top10 bands van het weekend.

Als voorbereiding heb ik kort ingeluisterd naar de bands. Even drie nummers luisteren en aan de hand daarvan bepalen of ik ze live wil checken. Daarnaast met wat advies van andere forumleden erbij heeft dat geresulteerd in een mooi programma. Dit heeft er meerder keren voor gezorgd dat ik positief verrast werd! Zoals de gitaarvirtuoos bij Messa en de heerlijk harde Doom bij Candlemass.

Voor mij is het even afwachten wat de affiches gaan doen en waar ik dus naar toe ga. Maar Alcatraz heeft een plekje in mijn hart verovert.
Was leuk om je regelmatig tegen te komen bij shows! En mooi om te lezen dat het festival een plek in je hart heeft veroverd.

Jullie brengen jezelf en de Metal community alvast in een goed daglicht, chapeau!
Ik vond dat de wei er ook opvallend proper bijlag. Ik heb geen enkele keer eten gehaald natuurlijk (steeds buiten of thuis gaan eten) op een ijsje na, waarvan ik het papiertje natuurlijk proper in de vuilbak gedeponeerd heb. Was het eten in herbruikbare potjes?

Enige jammere. De vele peuken. 😢

1. Briqueville
2. Cult Of Luna
3. Messa
4. Candlemass
5. Dvne
6. Dool
7. Leprous
8. Ne Obliviscaris
9. Thy Catafalque
10. Slomosa

Je hebt de Briqueville aftermovie (op FB / Instagram) gehaald ;)

• Confetti
Waarderingen: Dr. Hannibal

Users who are viewing this thread