Album van het jaar 2023

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
30. Olivia Rodrigo - GUTS (48 punten - 4 stemmen)
Amerikaanse Poppunk met invloeden van Paramore en Avril Lavigne gebracht door de net twintiger, Olivia Rodrigo.

29. The Murder Capital - Gigi's Recovery (52 punten - 5 stemmen)
In de eerste maand van dit jaar kwam het tweede album van de Ierse post-punk band The Murder Capital.

28. Shame - Food for Worms (55 punten - 5 stemmen)
We blijven in dezelfde muzikale hoek zitten met Shame.

26. Sleep Token - Take Me Back To Eden (56 punten - 3 stemmen) & Ahohni and the Johnsons - My Back Was a Bridge For You to Cross (56 punten - 4 stemmen)
Muzikale uitersten gezamenlijk op plek 26. Aan de ene kant de experimentele metal van Sleep Token en aan de andere kant het soulvolle Ahohni.

25 Jessie Ware - That! Feels Good! (57 punten - 5 stemmen)
Pak de discobal er maar bij, want het wordt weer dansen met Jessie Ware!

22. James Blake - Playing Robots Into Heaven (4 stemmen), JPEGMAFIA & Danny Brown - Scaring The Hoes (5 stemmen) & Robin Kester - Honeycomb Shades (5 stemmen)(allen 59 punten)
De hoogste benelux act vinden we hier al met Robin Kester. Ook de hiphop samenwerking Jpegmafia & Danny Brown en de electronische sound van James Blake zijn hier terecht gekomen.

21. King Gizzard & The Lizard Wizard - The Silver Chord (60 punten - 5 punten)
De eerste keer dat we deze superijverige Australische band tegenkomen. Deze titel is ietsje korter dan de andere. Ietsje.....
Het moet een goed jaar geweest zijn als de staart van de lijst alleen al stuk voor stuk erg sterke albums zijn (voor mij dan toch).

Hulde aan Olivia Rodrigo, Shame, Jessie Ware, King Gizzard en James Blake, die voor mijn part met zijn beste werk ooit kwam.
 

visdave34

Sunset slot
Sfeerbeheer
13 jan 2014
2.961
538
30. Olivia Rodrigo - GUTS (48 punten - 4 stemmen)
Amerikaanse Poppunk met invloeden van Paramore en Avril Lavigne gebracht door de net twintiger, Olivia Rodrigo.

29. The Murder Capital - Gigi's Recovery (52 punten - 5 stemmen)
In de eerste maand van dit jaar kwam het tweede album van de Ierse post-punk band The Murder Capital.

28. Shame - Food for Worms (55 punten - 5 stemmen)
We blijven in dezelfde muzikale hoek zitten met Shame.

26. Sleep Token - Take Me Back To Eden (56 punten - 3 stemmen) & Ahohni and the Johnsons - My Back Was a Bridge For You to Cross (56 punten - 4 stemmen)
Muzikale uitersten gezamenlijk op plek 26. Aan de ene kant de experimentele metal van Sleep Token en aan de andere kant het soulvolle Ahohni.

25 Jessie Ware - That! Feels Good! (57 punten - 5 stemmen)
Pak de discobal er maar bij, want het wordt weer dansen met Jessie Ware!

22. James Blake - Playing Robots Into Heaven (4 stemmen), JPEGMAFIA & Danny Brown - Scaring The Hoes (5 stemmen) & Robin Kester - Honeycomb Shades (5 stemmen)(allen 59 punten)
De hoogste benelux act vinden we hier al met Robin Kester. Ook de hiphop samenwerking Jpegmafia & Danny Brown en de electronische sound van James Blake zijn hier terecht gekomen.

21. King Gizzard & The Lizard Wizard - The Silver Chord (60 punten - 5 punten)
De eerste keer dat we deze superijverige Australische band tegenkomen. Deze titel is ietsje korter dan de andere. Ietsje.....
Helaas niet op tijd geweest om mijn eigen lijstje in te dienen, maar dit eerste blokje voorspelt al veel goeds voor de rest van de lijst. ANOHNI is misschien wel mijn album van het jaar en ook Olivia Rodrigo en Robin Kester heb ik enorm van genoten. Opvallend weinig gitaren geluisterd afgelopen jaar, dus Murder Capital, Shame en King Gizz ga ik zeker nog eens opzetten.

En ik zie net dat James Blake de #1 is van @mattman, dus die moet sowieso nog op de luisterlijst. Heb normaliter niet zoveel met de muziek van de beste man, maar Matt en ik zitten wel vaak redelijk op één lijn, dus ben nu wel benieuwd.
 

fred alweer..

Dagopener
27 jan 2023
604
445
Helaas niet op tijd geweest om mijn eigen lijstje in te dienen, maar dit eerste blokje voorspelt al veel goeds voor de rest van de lijst. ANOHNI is misschien wel mijn album van het jaar en ook Olivia Rodrigo en Robin Kester heb ik enorm van genoten. Opvallend weinig gitaren geluisterd afgelopen jaar, dus Murder Capital, Shame en King Gizz ga ik zeker nog eens opzetten.

En ik zie net dat James Blake de #1 is van @mattman, dus die moet sowieso nog op de luisterlijst. Heb normaliter niet zoveel met de muziek van de beste man, maar Matt en ik zitten wel vaak redelijk op één lijn, dus ben nu wel benieuwd.
Het album van James Blake is echt een return to form en wat meer gelieerd aan zijn oudere werk. Zelfs zijn R&S Records-era.
 
  • Leuk
Waarderingen: visdave34

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
20. King Krule - Space Heavy (75 punten - 6 stemmen)
We gaan door en beginnen meteen met een sprong in punten. Van 60 naar 75. Gelukkig is King Krule het wel gewend, want die schiet meestal zelf ook alle kanten op in de muziek.

19. Queens of the Stone Age - In Times New Roman (77 punten - 8 stemmen)
Afgelopen festivalseizoen de bejubelde act. Niet alleen door oud werk, maar ook zeker door nummers van deze plaat.

18. Young Fathers - Heavy Heavy (79 punten - 8 stemmen)
Hadden we het over uitzinnige reacties op een live optreden? Zelden zoveel fomo gehad voor een optreden van een band die ik nauwelijks ken(de) op een festival waar ik nog nooit ben geweest.

17. Depeche Mode - Memento Mori (89 punten - 8 stemmen)
De vraag was hoe de band de draad op zou pakken na het overlijden van Andrew Fletcher. Met hem in het achterhoofd, ijzersterk.

16. Fever Ray - Radical Romantics (94 punten - 6 stemmen)
Een wat lager aantal stemmen dan bij de voorgaande, maar wel hoger op de lijstjes gezet. Een beetje niche? Ik denk dat Fever Ray daar wel mee kan leven.

15. The National - Laugh Track (99 punten - 9 stemmen)
Tja, dit staat gewoon veel te laag ;)

14. Slowdive - Everything is Alive (104 punten - 9 stemmen)
We doorbreken de 100 punten barrière met een van de grote bands van het shoegaze genre.

11. PJ Harvey - I, Inside the Old Year Dying (9 stemmen), Sigur Rós - ATTA (7 stemmen) & Yves Tumor - Praise a Lord Who Chews But Which Does Not (7 stemmen) (allen 105 punten)
We eindigen dit overzicht met de laatste gedeelde plek. Maar als we dan toch moeten delen, dan meteen 3 albums weer. 3 zeer populaire namen in het alternatieve genre, maar met alle drie zeer uiteenlopende muziek. Overeenkomst? Het is goed!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.296
6.491
En de laatste, de top 10!

10. Blur - The Ballad of Darren (110 punten - 10 stemmen)
De terugkeer waarvan je wist dat die eens in de zoveel tijd komt. In dat opzicht heel anders dan die andere britpop band (nee, ik heb het niet over Pulp ;) ). De comeback werd gevierd in de Ziggo Dome, op Lokkerse Feesten, Wembley om er maar een paar te noemen.

9. Black Country, New Road - Live at Bush Hall (120 punten - 7 stemmen)
Normaal gesproken ben ik altijd sceptisch tegenover live albums in de eindejaarslijsten. In het geval van deze band ligt dat compleet anders, want dit album staat vol met nummers die niet eerder uitgebracht waren. Nadat de zanger de band had verlaten, hebben ze een andere richting gekozen. Goede keuze getuige deze plaat!

8. Nation of Language - Strange Disciple (123 punten - 8 stemmen)
New Wave, gecombineerd met een beetje pop, beetje indie, uiteindelijk ontstaat er een mooie mix van liedjes samengevoegd op deze derde plaat van de band,

7. Lana Del Rey - Did You Know That There's a Tunnel Under Ocean blvd (127 punten - 10 stemmen)
Nu wel Lana ;). Een artiest waar dit seizoen veel om te doen is geweest. Curfew bij Glastonbury, week van te voren een Ziggo Dome aankondigen, zorgen dat het haar goed zit en een steengoed album uitbrengen.

6. Grian Chatten - Chaos For The Fly (134 punten - 13 stemmen)
Als je de naam Grian Chatten niet bekend voorkomt, dan de manier van zingen en de stem zeker wel. De frontman van Fontaines D.C. heeft afgelopen jaar zijn soloplaat uitgebracht. Wie bang is voor ruzie in de band moet de aankondigingen voor komende zomer gerust stellen.

5. King Gizzard & The Lizard Wizard - PetroDragonic Apocalypse; or, Dawn of Eternal Night: An Annihilation of Planet Earth and the Beginning of Merciless Damnation (136 punten - 10 stemmen)
Lezen jullie dit stuk überhaupt of zijn jullie nog met de titel van dit album bezig?

4. Caroline Polachek - Desire, I Want To Turn Into You (155 punten - 12 stemmen)
Ik vind het toch altijd fijn dat ons lijstje niet overeen komt met anderen. Bij Oor stond deze op 1, bij Pitchfork op 2 en bij ons net naast het podium.

3. The National - First Two Pages of Frankenstein (167 punten - 12 stemmen)
De tweede keer dat we deze band tegenkomen. Het album dat eerder in het jaar werd uitgebracht is toch beter in het collectief geheugen komen te zitten. Wie hierop ook te horen is, heeft trouwens ook een groot aandeel in de nummer 2 van de lijst.

2. boygenius - The Record (202 punten - 15 stemmen)
Supergroep, geniale muzikanten, mooie tekstschrijvers en vooral vriendinnen. Na eerder een EP te hebben uitgebracht lagen de verwachtingen voor de debuutplaat torenhoog. Feilloos weten ze dat in te lossen.

En nu. wie is de nummer 1? Spoiler, Andre3000 met zijn fluitalbum heeft het helaas niet gered. Wie wel?



1. Sufjan Stevens - Javelin (220 punten - 16 stemmen)
Een prachtig plaat met een verhaal. Het verliezen van een geliefde. Door Sufjan Stevens prachtig ingekleurd. Helaas kampt de singer songwriter met een ziekte en is momenteel herstellende. Het lopen moet opnieuw worden aangeleerd. Heftig. Hopen op een goed herstel en daarna hopen op een vervolg wat dit album verdiend.
 

Bob105

Support act
18 jun 2021
800
988
Even mosterd na de maaltijd, aangezien ik zelf vergeten ben een lijstje in te dienen. Heb alle goede albums wel voorbij zien komen in de lijstjes hier, maar heb Sterrenlopen van Wende wel gemist. Heel erg veel geluisterd dit najaar.
 
  • Geweldig
Waarderingen: Dr. Hannibal

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.338
1.784
Helaas niet op tijd geweest om mijn eigen lijstje in te dienen, maar dit eerste blokje voorspelt al veel goeds voor de rest van de lijst. ANOHNI is misschien wel mijn album van het jaar en ook Olivia Rodrigo en Robin Kester heb ik enorm van genoten. Opvallend weinig gitaren geluisterd afgelopen jaar, dus Murder Capital, Shame en King Gizz ga ik zeker nog eens opzetten.

En ik zie net dat James Blake de #1 is van @mattman, dus die moet sowieso nog op de luisterlijst. Heb normaliter niet zoveel met de muziek van de beste man, maar Matt en ik zitten wel vaak redelijk op één lijn, dus ben nu wel benieuwd.
Ik ben 'm ook nog maar eens gaan luisteren (eerste luisterbeurt niet heel aandachtig geweest), het is inderdaad een mooi album. En weer een stap in de goede richting van de man. Was 'm eerlijk gezegd een beetje uit het oog en oor verloren.
 

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
296
169
Ik ben een beetje verbaasd dat niemand op Weathervanes van Jason Isbell and the 400 Unit gestemd heeft. Wat mij betreft denk ik toch het beste album van 2023, al moet ik daarbij zeggen dat ik het geen topjaar vond.

Wel een mooie lijst verder! :)
 

timbo

Campingartiest
3 jun 2019
79
124
Pas de laatste paar weken goed naar het QOTSA album geluisterd. Wat is dat een lekkere plaat zeg. Had ik dit eerder gedaan dan had hij zeker mijn Top 10 gehaald en had ik ze wellicht gaan zien in de Ziggo. Maar eens even kijken of ik ze in 2024 ergens kan gaan zien...
 

Recent actieve topics

Gebruikers die dit onderwerp bekijken