Album releases 2026

Sugar Horse - Not a Sound in Heaven ( doom gaze / sludge / industrial / pop / ambient )
Ik was al fan na hun vorige plaat maar deze is nog beter en kandidaat voor een hoge positie in mijn jaarlijst.

• Leuk
Waarderingen: Parfex
Sugar Horse - Not a Sound in Heaven ( doom gaze / sludge / industrial / pop / ambient )
Ik was al fan na hun vorige plaat maar deze is nog beter en kandidaat voor een hoge positie in mijn jaarlijst.

Staat hier ook in de playlist, kende ze niet (y)

• Leuk
Waarderingen: johanra
Even weer wat uit mijn lijst gepikt:

Cissné - Awake Children Under The Moon: Een hele fijne (black)screamo-EP dit met post-black, ambient en post-klassieke invloeden. Uit Tokyo. ‘Home’, ‘Straysheep’ en vooral ‘Water Lily’ zijn echt heel lekkere nummers.

Hyper Gal - Our Hyper: Ik heb ze door andere keuzes gemist op LotD, maar @teunajax niet denk ik. Bedankt voor de tip. Dit is met recht noiserock te noemen. Rammen op de beschikbare instrumenten begeleid door een Japanse stemmetje/zangeres. Ik vind ‘Killua’, ‘Null’, ‘HAZY’, ‘Fade Out’ en ‘Tinnitus’ de lekkerste.

Iguana Death Cult – Guns Out: Er zijn veel bands in dit postpunk-genre, maar IDC heeft toch weer een eigen geluid. Dat komt ook door de zanger. Dit is een prima plaat en mijn favorieten zijn: ‘Guns Out’, ‘I Like It, It’s Nice’, ‘Reckless Running’ en ‘Supreme Leader’.

Lime Garden – Maybe Not Tonight: Lime Garden heb ik in 2022 op LotD gezien en getuige dit meer dan prima album zijn ze echt gegroeid. Met name ‘Downtown Lover’, ‘Maybe Not Tonight’, ‘Lifestyle’ en ‘Do You Know What I’m Thinking’ zijn heel prettige nummers.

Love Rarely - Pain Travels: Dit vind ik een verrassend lekkere debuutplaat van deze band. Heerlijke combi van screamo, post-hardcore en punk. ‘Will’, ‘I’ll Try’, ‘What You Did’, ‘Disappear’ en ‘Through Families’ zijn heerlijke nummers.

Rope – For All The Marbles: Ik vind dit heel aardige noiserock. Heerlijk met punk en post-hardcore-invloeden. ‘Here Goes Nothing’, ‘(Missing) Operating Manual’, ‘Siamese Twins’ en ‘Today’s A Gift’ rocken heel aangenaam weg.

Sugar Horse - Not a Sound in Heaven: Op hun bandcamp-pagina gebruiken ze de tags rock, doom, shoegaze. Ik vind het bij vlagen stevige noiserock met inderdaad wat shoegaze-invloeden. Maar goed, hoe je went of keert: het is een heerlijke plaat. ‘Fire Graphics’, ‘Secret Speech’, ‘History’s Biggest T-shirts’ en ‘You Can’t Say Dallas Doesn’t Love You’ zijn gruwelijk lekkere nummers.

Treeboy & Arc – Goose: Een tijd terug stond dit album per ongeluk al helemaal op bandcamp. Heb het toen beluisterd en vond het gelijk een topplaat. Nu weer beluisterd en het blijft een grandioze postpunkplaat. Gaat bij mij hoog eindigen in de AOTY-lijst. Vooral de nummers ‘Never Again’, ‘Personal Best’, ‘Red’, ‘Omnipotence’ en ‘Component Parts’ zijn heel erg fijn.

Wavering - The Inexplicable Valley of Light: Oke, shoegaze. Maar dan wel een online soloproject die de stevige variant maakt. Erg fijn debuutalbum dit. Bijna allemaal nummers van boven de 5 minuten. ‘Initiation’, ‘Enter The Void’, ‘Stereogram’ en ‘Stereo’ klinken meer dan prima.

Overige tips:
As Everything Unfolds - Did You Ask To Be Set Free?
Melanie Baker – Somebody Help Me, I’m Being Spontaneous! (ook op LotD)
Sparkler – Glidewinder

Treeboy & Arc – Goose: Een tijd terug stond dit album per ongeluk al helemaal op bandcamp. Heb het toen beluisterd en vond het gelijk een topplaat. Nu weer beluisterd en het blijft een grandioze postpunkplaat. Gaat bij mij hoog eindigen in de AOTY-lijst. Vooral de nummers ‘Never Again’, ‘Personal Best’, ‘Red’, ‘Omnipotence’ en ‘Component Parts’ zijn heel erg fijn.
Nog eens een voorbeeld dat de zogeheten moeilijke 2e plaat niet hoeft onder te doen voor het debuut. Deze vind ik ook weer sterk en deze band verdiend toch wel wat meer aandacht.

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
OCTO - Idull (noise rock, math rock - 10/04/2026)
fijn wakker worden :cool:
--> bandcamp

WAAH (We Are All Human ) - city noise (city noise, rock, neo-krautrock, neo-psychedelia - 26/03/2026)
Along side fuzzy detuned guitars, drony bass lines and groovy- heavy percussion. WAAH brings a wall of sound sure to hypnotize you.
--> bandcamp

Tout Bleu - You Are Tree (20/03/2026)
Weird vibes from Switzerland. Tout Bleu conjur haunting cello, stuttering beats and operatic vocals in washes of pastoral darkwave; sounding something like Nico jamming with electro-acoustic shoegazers Disco Inferno.
Discovery for fans of: Julia Holter, Scott Walker, Chelsea Wolfe, Jenny Hval / Lost Girls, Circuit des Yeux.
--> bandcamp

Teksti-tv 666 - 4 (indie rock, kraut , psych, shoegaze - 02/04/2026)
Built on the kraut-driven pulse, big guitars and forward motion that have made the band a cult name far beyond Finland, the EP moves from ten-minute sprawl to sharper punk cuts, with Fast & Furious showing a lighter, more airy side of the band’s kraut drive.
--> bandcamp

Laatst bewerkt:
Het is me weer gelukt een lijstje te maken:

Abrams – Loon [altrock, stonerrock, hardcore]
Accessory – Dust [altrock, experimental. indierock]
Alonelyness – Nation [post-rock, dreampop]
Arkells - Between Us [altrock, indierock, poprock]
Black Market Heart - What Happens in the Dark [punk, noisepop, postpunk]
Boy Witch - Boy Witch [altrock, neo-kraut, psychrock]
Chief State - Keep Your Friends Closer [poppunk, altrock]
Closedown - The Doldrum Sound (EP) [postpunk, noiserock]
Crippled Black Phoenix – Sceaduhelm [indierock, post-rock, progrock]
Die Frechheit - Der Flieder Brennt [coldwave, postpunk, punk]
Draken - Here Be Draken [metal, progrock, psychrock]
Drug Bug - Hell For A Basement [5th wave emo, progrock, punk]
Eaves Wilder - Little Miss Sunshine [indierock, shoegaze, dreampop]
Fast Money Music – Fast Money Music [no-wave, postpunk, pop]
Fiona-Lee – Every Woman (EP) [indierock]
Foxtide – Entropy [indie rock, surf jazz, garage rock]
From Ashes to New – Reflections [metalcore, raprock, nu-metal]
Harry Jordan - This Beautiful Life [indierock]
Hold My Own - Pay No Mind [hardcore punk]
Holywatr - Deo Gratias [prog nu-metal]
Hot Glue - Again, Again [altrock, indierock, shoegaze]
La Peste – I Don’t Know Right From Wrong: Lost La Peste 1976-1979 Vol. 1 [punk, postpunk, punkrock]
Let It Eat You For Fun - Upon the Forest Floor [post-rock, mathrock, instrumental]
L'Idylle - Pardon Pour Mon Absence, Je Suis Allé Mourir À L'abri Des Regards [emoviolence, screamo, hardcore punk]
LØLØ – God Forbid A Girl Spits Out Her Feelings [poppunk, altrock]
Lø Spirit - Isn’t Life Beautiful [melodic altrock, emo]
Midwinter - A Love I Hope Will Haunt Me Forever [metalcore]
ΜΟΡΜΩ – Δυστοπία [crustpunk, post-hardcore, screamo]
My Endless Life - My Endless Life [blackgaze, shoegaze]
Nat Pavlovic - Big Heart [altrock, folkrock, indierock]
Negrvs - Fábulas De Una Noche Infinita [post-hardcore, post-black metal, screamo]
Nekrogoblikon – The Boiling Sea (EP) [symphmetal, melodic (death) metal]
Nine Inch Nails – Nine Inch Noize [industrial rock, electronic]
Normandie - Side Effects Pt.1 (EP) [melodic post-hardcore]
Only Sons - Through the Night Again [progmetal, stonerrock]
Paste - Thanks, Roy (EP) [indierock, emorock]
Pinknoise - Flesh And Bone [altrock, metalcore]
Prince Daddy & the Hyena – Hotwire Trip Switch [poppunk, altrock, emo]
Sean Solomon - The World Is Not Good Enough [folkrock, emo, indierock]
Seconds Before the Crash - Demos (EP) [post-hardcore, emoviolence]
Skindred – You Got This [altrock, punkrock, reggae]
Snailgun - Glass Walls [postpunk, noiserock]
Teen Suicide – Nude Descending Staircase Headless [indierock, noisepop, sludge]
The Arrivals – Payload [punkrok, poppunk]
The Eastman Disciples - Just Breathe Into It [post-industrial, post-rock]
The Spoiled - When It Rains [coldwave, darkwave, postpunk]
They Might Be Giants – The World Is to Dig [altrock]
Vanderlust - The Human Farm [progrock, progmetal, melodic]
Wage War – It Calls Me By My Name (EP) [metalcore]
Winston Hightower - 100 Acre Wood [indierock, slackerrock]
Yot Club – Simpleton [indierock]
Yours Faithfully, Lewellen - Anthology to the Late Fear [emo, emoviolence, screamo]

• Leuk
Waarderingen: Bubba, DadRock en B0G5
Vrijdag nieuwe album M.I.A., M.I.7.
Nieuwe single EVERYTHING is alvast echt heerlijk.

Final Days Society - YOU CAN (post-rock, shoegaze, alternative, experimental/prog - 17/04/2026) mastered by Magnus Lindberg (Cult Of Luna)
deze zou wel eens boeiend kunnen worden, benieuwd
--> bandcamp

IZOMO - F.O.A.M. (post-rock, jazz, noise - 17/04/2026, Gent, BE)
IZOMO is een band uit Gent die de grensgebieden tussen postrock, jazz en noise verkent.
Geïnspireerd door artiesten als Tortoise, Mogwai en Karate creëren ze filmische composities die variëren van breekbare sferen tot explosieve intensiteit.
Op hun aanstaande debuutalbum vertalen ze complexe emoties en maatschappijkritiek naar een gelaagde, meeslepende sound.

• Bas: Thijs Vangheluwe (MIAVA)
• Gitaar: Guillaume Trotta (Chillow, Rhinos Are People Too)
• Drums: Dennis Mahieu (Cloudy-Oh, Rhinos Are People Too)
-->

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Eigenlijk niet per se heel erg mijn smaak, maar k vind Celluloid Illusies van Meindert Talma toch wel goed klinken,

Nine Inch Noize zo hoort als mogelijk op de speakers zetten. De techno benadering voegt wel iets toe aan veel van deze liedjes.

Nine Inch Noize be like

tenor.gif

• Leuk
Waarderingen: swissepfan
LA JUNGLE – An Order Of Things (alternative, metal, punk,, electro, garage, kraut, noise rock,...-17/04/2026) :oops:
Om een beeld te schetsen van de zwaarte en de muzikale bagage die La Jungle in de kofferbak meedraagt, kunnen we verwijzen naar andere experimentele acts als Föllakzoid en Lightning Bolt, of dichter bij huis Madensuyu en Ronker. Met die laatste trekken ze in mei naar de Cactus Club in Brugge, waar ze samen een poging ondernemen om met goed lawaai een plaats op de UNESCO-lijst te veroveren. Het geheel doet daarnaast denken aan een rauw, extatisch prototype van Millionaire: een mix van ruwe oerdriften en smerige extase, zo intens dat zelfs Tim Vanhamel er schaamrode wangen van zou krijgen.

bron: luminousdash
--> bandcamp

Heb een nieuwe baan sinds 1 april, en loop ook echt achter vanaf dat moment... Zoveel in te halen dat ik door de bomen het bos niet meer zie maar als ik hier zo doorheen scroll, is het een beetje rustig wat betreft échte verassingen? (non-metal ofc)

Users who are viewing this thread