Actualiteit

Ben nog steeds niet blij met de VVD-blokkade van GL/PvdA, in mijn ogen het ideale middenkabinet, maar wel blij dat er toch al relatief snel een akkoord is.
Aanvankelijk wel kritisch over en huiverig voor een minderheidskabinet, maar inmiddels begin ik er toch meer vertrouwen in te krijgen dat het kans van slagen heeft (plus er zijn niet echt andere serieuze opties).

Wellicht past het ook wel gewoon bij deze tijd van politieke versplintering, en ik ben ook best gecharmeerd van het idee dat de kamer een grotere rol gaat spelen in besluitvorming.
Het zal zeker niet makkelijk worden, maar dat het mogelijk is, blijkt wel in o.a. Denemarken en Zweden.

Ik hoop vooral dat er een einde komt aan de polarisering van de politiek en samenleving, en er weer meer vertrouwen komt in het redelijke, constructieve politieke midden.

Erg benieuwd naar de verdeling van ministerposten.
Ik gok dat het zoiets gaat worden (uitgaande van dezelfde ministeries als het huidige demissionair kabinet, geen rekening houdend met ministers zonder portefeuille):

D66:
Algemene Zaken
Buitenlandse Zaken
Asiel en Migratie
Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Klimaat en Groene Groei

VVD:
Financiën
Economische Zaken
Justitie en Veiligheid
Defensie
Infrastructuur en Waterstaat

CDA:
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur
Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Volksgezondheid, Welzijn en Sport

• Leuk
Waarderingen: Davidd en AngieH
W

Ben nog steeds niet blij met de VVD-blokkade van GL/PvdA, in mijn ogen het ideale middenkabinet, maar wel blij dat er toch al relatief snel een akkoord is.
Aanvankelijk wel kritisch over en huiverig voor een minderheidskabinet, maar inmiddels begin ik er toch meer vertrouwen in te krijgen dat het kans van slagen heeft (plus er zijn niet echt andere serieuze opties).

Wellicht past het ook wel gewoon bij deze tijd van politieke versplintering, en ik ben ook best gecharmeerd van het idee dat de kamer een grotere rol gaat spelen in besluitvorming.
Het zal zeker niet makkelijk worden, maar dat het mogelijk is, blijkt wel in o.a. Denemarken en Zweden.

Ik hoop vooral dat er een einde komt aan de polarisering van de politiek en samenleving, en er weer meer vertrouwen komt in het redelijke, constructieve politieke midden.

Ik gok dat het zoiets gaat worden (uitgaande van dezelfde ministeries als het huidige demissionair kabinet, geen rekening houdend met ministers zonder portefeuille):

D66:
Algemene Zaken
Buitenlandse Zaken
Asiel en Migratie
Klimaat en Groene Groei

VVD:
Financiën
Economische Zaken
Justitie en Veiligheid
Defensie

CDA:
Waarom zou CDA genoegen moeten nemen met al deze "kleinere" ministeries en alle vette portefeuilles naar de VVD gaan? Ook al is de VVD klassiek sterk op die onderwerpen, ze zijn wel de kleinste van de drie. Dus ik verwacht niet dat ze met al deze posten weg lopen.

W

Waarom zou CDA genoegen moeten nemen met al deze "kleinere" ministeries en alle vette portefeuilles naar de VVD gaan? Ook al is de VVD klassiek sterk op die onderwerpen, ze zijn wel de kleinste van de drie. Dus ik verwacht niet dat ze met al deze posten weg lopen.
Uh, CDA is de kleinste hoor.

1769556495883.png
En ik vind dat niet per se kleinere ministeries, met stikstof en wonen zelfs enkele (aan elkaar gerelateerde) hoofdthema's van de formatie, lijkt me.

Laatst bewerkt:

D66:
Algemene Zaken
Buitenlandse Zaken
Asiel en Migratie
Klimaat en Groene Groei

VVD:
Financiën
Economische Zaken
Justitie en Veiligheid
Defensie

CDA:

Ik vermoed Asiel en Migratie bij de VVD, gezien Yesilgöz meteen X op dook om te merken dat daar een streng en effectief beleid kwam.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik vermoed Asiel en Migratie bij de VVD, gezien Yesilgöz meteen X op dook om te merken dat daar een streng en effectief beleid kwam.
Dat mag alleen als Justitie en Veiligheid naar D66 gaat, hoop ik. Verder vind ik de inschatting van @MetalLimbo wel oke. Het landbouwministerie is heilig voor CDA. Heb ze daar liever zelf niet op, maar alles is beter dan het stelletje onbenullen dat de boel daar nu bestiert. (Edit typo)

Laatst bewerkt:
  • 100
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en BeWario
Zo ik heb dat ff verkeerd onthouden dan. Ik had ook in mn hoofd zitten dat GL-PvdA ook groter was dan VVD maar dat heb ik ff mis dan 😂
Ja, dat VVD zo de schade beperkt wist te houden t.o.v. de peilingen (uiteindelijk slechts één zetel verlies) was een van de grootste verrassingen van de uitslag, plus dat CDA en GL/PvdA juist tegenvielen.
Anders hadden de formatiebesprekingen er waarschijnlijk heel anders uitgezien.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: BeWario en AngieH
Het valt mij op dat Yesilgöz op de persfoto's, zo ook gister weer, vaak ook in het midden staat tussen Bontenbal en Jetten. Kan toeval zijn, maar geeft een beetje het idee dat zij de touwtjes in handen heeft.

• Verdrietig
Ja, dat vreesde ik ook al, vond ik ook de lastigste om in te schatten.
Uiteraard wil ze dat graag hebben, maar ik hoop dat Jetten juist die voor zich weet te houden, zodat op dit veruit meest polariserende onderwerp eindelijk een goed, realistisch beleid komt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AngieH
Het valt mij op dat Yesilgöz op de persfoto's, zo ook gister weer, vaak ook in het midden staat tussen Bontenbal en Jetten. Kan toeval zijn, maar geeft een beetje het idee dat zij de touwtjes in handen heeft.
Met name bij het NOS artikel wat hierboven genoemd werd viel dat mij ook op, in extra mate omdat zij in focus is en de andere twee niet. Ik denk dat het wel bewust benadrukt wordt door die fotograaf, om een verhaal te vertellen, maar of we al te veel achter hun positionering moeten zoeken wat betreft de werkelijke verhoudingen betwijfel ik. Wel is het helaas een feit dat de VVD toch weer in erg veel zaken hun zin lijkt te krijgen.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en AngieH
Het viel mij nog meer op dat Bontenbal er zo beteuterd bijstond.
Hij zag er ook het meest moe uit van de drie.

Ja, dat vreesde ik ook al, vond ik ook de lastigste om in te schatten.
Uiteraard wil ze dat graag hebben, maar ik hoop dat Jetten juist die voor zich weet te houden, zodat op dit veruit meest polariserende onderwerp eindelijk een goed, realistisch beleid op komt.
Heb liever dat Jetten Justitie en Veiligheid voor D66 houdt en vol inzet op het beschermen van de rechtsstaat, en tegen de VVD zegt: jullie hebben zo'n grote mond op Asiel en Migratie, fix het maar. Zonder daar zelf zijn vingers aan te branden. Beetje cynisch misschien maar ik heb sws lage verwachtingen van goed, realistisch beleid waar de VVD bij betrokken is.

Heb liever dat Jetten Justitie en Veiligheid voor D66 houdt en vol inzet op het beschermen van de rechtsstaat, en tegen de VVD zegt: jullie hebben zo'n grote mond op Asiel en Migratie, fix het maar. Zonder daar zelf zijn vingers aan te branden. Beetje cynisch misschien maar ik heb sws lage verwachtingen van goed, realistisch beleid waar de VVD bij betrokken is.
Goed punt, kan ik mij ook best in vinden.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal
100 procent eens. Bescherming van de rechtsstaat en de scheiding der machten is zo belangrijk in deze tijden van polarisarie. En aangezien de VVD zich de afgelopen jaren ook echt polariserend heeft getoond, wil ik hen niet aan het roer van J&V. Ik snap de vanzelfsprekendheid waarmee zij dit ministerie lijken te krijgen ook niet. Aantal dramatische bewindspersonen, denk Teeven, geleverd. Hopelijk komt er een frisse D66'er aan het roer, hoewel ik daar zelf het liefst Songül Mutluer had gezien.

(lijkt me als privépersoon, niet zijnde grootaandeelhouder, totaal niet cynisch om lage verwachtingen te hebben van VVD)

Gevalletje choose your battles, VVD wilt het heel graag om indruk te maken op hun kiezers, een D66 pakt dan vaak liever Onderwijs/Cultuur/Zorg oid.
Dat denk ik ook, maar ik hoop dat D66 de onvrede bij de Rijksambtenaren die onder dit Ministerie vallen wel serieus neemt. Bezuiniging op bezuiniging, enorme werkdruk, op de nullijn gezet worden, noodkreten waar geen fluit mee wordt gedaan etc. Met VVD hoef je hier niets van te verwachten, maar uiteindelijk vallen hier wel een groot aantal voor de samenleving belangrijke instituten onder (rechtspraak, politie, DJI, IND etc).

• Leuk
Voor de rest lijken BuZa, Klimaat en Onderwijs wel no-brainers voor D66.
Die laatste is voor mij persoonlijk wel een van de belangrijkste.
Niet alleen vanwege mijn baan en vakgebied, maar ook omdat onderwijs in mijn ogen een van de belangrijkste pijlers van de samenleving is.
Zo ongeveer alles begint bij en is gerelateerd aan onderwijs.
In het bijzonder hoop ik vurig dat de aanval serieus wordt geopend op nepnieuws, complottheorieën, wantrouwen in de wetenschap, ragebait op social media, misbruik van AI, etc.
Al die dingen die de samenleving verder polariseren en populisten in het zadel helpen.

De kans lijkt mij ook vrij groot dat Rianne Letschert (de huidige informateur en mijn 'baas') als minister op Onderwijs benoemd zal worden (iets wat ze volgens de wandelgangen ook al lang ambieert).

Voor de rest lijken BuZa, Klimaat en Onderwijs wel no-brainers voor D66.
Die laatste is voor mij persoonlijk wel een van de belangrijkste.
Niet alleen vanwege mijn baan en vakgebied, maar ook omdat onderwijs in mijn ogen een van de belangrijkste pijlers van de samenleving is.
Zo ongeveer alles begint bij en is gerelateerd aan onderwijs.
In het bijzonder hoop ik vurig dat de aanval serieus wordt geopend op nepnieuws, complottheorieën, wantrouwen in de wetenschap, ragebait op social media, misbruik van AI, etc.
Al die dingen die de samenleving verder polariseren en populisten in het zadel helpen.

De kans lijkt mij ook vrij groot dat Rianne Letschert (de huidige informateur en mijn 'baas') als minister op Onderwijs benoemd zal worden (iets wat ze volgens de wandelgangen ook al lang ambieert).
Dit juich ik toe en ik onderschrijf je bericht volledig. CDA en VVD hebben, anders dan D66, ook voor bezuiniging op het onderwijs gestemd vorig jaar, dus dit Ministerie moeten ze gewoon binnenslepen.

• 100
  • Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MetalLimbo
Op de radio leek het vermoeden te leven dan Yesilgöz Defensie gaat pakken. Onder bezielende invloed van Teflon Mark kan dat natuurlijk niet misgaan; om de oorlogskas te spekken ten koste van (sociale) voorzieningen is zelfs een groot deel van links (of wat dat pretendeert te zijn) voorstander. Normaal zou je zeggen als de lijsttrekker van de tweede partij is Financiën een vrij logische post waarbij je simpelweg moet varen op je ambtenaren en verder weinig schandalen om de hoek kunnen komen kijken. Ik zie haar dat toch niet doen. J&V gaat hopelijk dan wel naar D66 ja.

Verder ligt de lat natuurlijk zo enorm laag na de vorige ronde, dat het bijna per definitie betere bewindspersonen gaan worden, maar om het beter te doen dan Faber of Wiersma had je ook met een chimpansee kunnen volstaan. Het is zonde dat D66 de laatste keer dat ze meededen met Kaag en Dijkgraaf bijvoorbeeld echt enorm geschikte mensen naar voren schoof. Helaas zijn die door de giftige cultuur hiervoor ook niet meer te porren.

Op de radio leek het vermoeden te leven dan Yesilgöz Defensie gaat pakken. Onder bezielende invloed van Teflon Mark kan dat natuurlijk niet misgaan; om de oorlogskas te spekken ten koste van (sociale) voorzieningen is zelfs een groot deel van links (of wat dat pretendeert te zijn) voorstander. Normaal zou je zeggen als de lijsttrekker van de tweede partij is Financiën een vrij logische post waarbij je simpelweg moet varen op je ambtenaren en verder weinig schandalen om de hoek kunnen komen kijken. Ik zie haar dat toch niet doen. J&V gaat hopelijk dan wel naar D66 ja.

Verder ligt de lat natuurlijk zo enorm laag na de vorige ronde, dat het bijna per definitie betere bewindspersonen gaan worden, maar om het beter te doen dan Faber of Wiersma had je ook met een chimpansee kunnen volstaan. Het is zonde dat D66 de laatste keer dat ze meededen met Kaag en Dijkgraaf bijvoorbeeld echt enorm geschikte mensen naar voren schoof. Helaas zijn die door de giftige cultuur hiervoor ook niet meer te porren.
Ik hoorde dit vermoeden ook geopperd worden in de podcast van radio Vrij Nederland. Yesilgöz als minister van defensie (of was het buza? en dan lekker vaak op buitenlandse missie. Zou het dagelijkse reilen en zeilen op zich wel makkelijker maken als zij niet al te vaak binnen de Nederlandse landsgrenzen verkeert.

• Haha

Users who are viewing this thread