D66, VVD en CDA op hoofdlijnen eens, vrijdag presentatie coalitieakkoord
De partijleiders hebben de afgelopen dagen afspraken gemaakt over onder meer investeringen en bezuinigingen.
Ben nog steeds niet blij met de VVD-blokkade van GL/PvdA, in mijn ogen het ideale middenkabinet, maar wel blij dat er toch al relatief snel een akkoord is.
Aanvankelijk wel kritisch over en huiverig voor een minderheidskabinet, maar inmiddels begin ik er toch meer vertrouwen in te krijgen dat het kans van slagen heeft (plus er zijn niet echt andere serieuze opties).
Wellicht past het ook wel gewoon bij deze tijd van politieke versplintering, en ik ben ook best gecharmeerd van het idee dat de kamer een grotere rol gaat spelen in besluitvorming.
Het zal zeker niet makkelijk worden, maar dat het mogelijk is, blijkt wel in o.a. Denemarken en Zweden.
Ik hoop vooral dat er een einde komt aan de polarisering van de politiek en samenleving, en er weer meer vertrouwen komt in het redelijke, constructieve politieke midden.
Erg benieuwd naar de verdeling van ministerposten.
Ik gok dat het zoiets gaat worden (uitgaande van dezelfde ministeries als het huidige demissionair kabinet, geen rekening houdend met ministers zonder portefeuille):
D66:
Algemene Zaken
Buitenlandse Zaken
Asiel en Migratie
Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Klimaat en Groene Groei
VVD:
Financiën
Economische Zaken
Justitie en Veiligheid
Defensie