Ja.Ik denk dat we daar best trots op moeten zijn. Het koloniale verleden moet je ook in context zien. Net zoals het slavernijverleden.
En wij op onze Leopold met zijn handjes kappen ook zekers.
Ja.Ik denk dat we daar best trots op moeten zijn. Het koloniale verleden moet je ook in context zien. Net zoals het slavernijverleden.
Ik denk dat we daar best trots op moeten zijn. Het koloniale verleden moet je ook in context zien. Net zoals het slavernijverleden.
Leopold was van een andere orde. Echt kolere zeg.Ja.
En wij op onze Leopold met zijn handjes kappen ook zekers.![]()
Helemaal mee eens. Hemelvaart ook een leuke voor in het rijtje en in de meeste gevallen de vrijdag ook verplicht vrij.Ja, ingewikkeld. Was makkelijk geweest als je gewoon een x aantal dagen hebt die je zelf vrij kunt invullen en niet vasthangt aan Pasen of Pinksteren. Ik heb daar niks mee.
Sinds wanneer zijn we nou gaan zeggen dat we in Nederlands Joods-Christelijke waarden hebben. Dat zei echt niemand tot een jaar geledemn.joods-christelijke tradities
Pinksteren valt 50 dagen na Pasen waarmee de uitstorting van de Heilige Geest herdacht, dit wordt beschouwd als het begin van het christendom.Ik heb dus oprecht geen idee wat gevierd wordt met Pinksteren (behalve vroeger Pinkpop).
En dan te bedenken dat ik ook op een katholieke basisschool zatPinksteren valt 50 dagen na Pasen waarmee de uitstorting van de Heilige Geest herdacht, dit wordt beschouwd als het begin van het christendom.
Jaren katholieke school heeft dit er aardig ingeramd.
Sinds wanneer zijn we nou gaan zeggen dat we in Nederlands Joods-Christelijke waarden hebben. Dat zei echt niemand tot een jaar geledemn.
Ah, precies wat ik al vermoedde dus.![]()
āJoods-christelijke traditieā is neofascistische prietpraat - Joop - BNNVARA
āJoods-christelijkā betekent inhoudelijk niks. Wat de term vooral doet, is moslims buiten sluiten..www.bnnvara.nl
Vind dit een beetje het omdraaien van de waarheid. Mensen maken zich druk om niks, vervolgens gaan de mensen die er wel wat om die dagen geven ( de mensen die het daadwerkelijk vieren) daar natuurlijk op reageren. Deze feestdagen zijn de vaste vrije dagen voor iedereen, of je het nou viert of niet het is toch fijn om samen met de rest van Nederland vrij te zijn? En om zover te zoeken dat je het Neofascistisch gaat ook veel te ver.....En ga jij niet meer als het winter in plaats van kerst is? Waar maken we ons druk om?
Als het sommigen toch helpt er meer, of ook plezier van te beleven.. We hebben toch wel belangrijker zaken om ons druk over te maken. Maar goed, voor je het weet staat weer een groep mensen van middelbare leeftijd zich druk te maken over de kleur van de assistent van Sinterklaas..
Persoonlijk? Nee, niet perse eigenlijk.Deze feestdagen zijn de vaste vrije dagen voor iedereen, of je het nou viert of niet het is toch fijn om samen met de rest van Nederland vrij te zijn?
Dat neofascistisch slaat op hoe de term "joods-christelijk" gebruikt wordt in bredere zin. Ben persoonlijk ook niet zo'n voorstander van het schrappen/vervangen van een term als Kerst, feestdagen uit andere tradities noemen we ook gewoon bij hun naam. Wel voorstander van het wat meer aan de persoon zelf overlaten wanneer diegene een vrije feestdag zou willen hebben. In sommige werkvelden beter praktisch haalbaar dan in andere waarschijnlijk, maar dat kan vastgelegd worden in CAO's of iets dergelijks. (Edit: ook genoeg werkvelden waarin juist constante bezetting nodig is en het dus praktisch juist goed uitkomt als niet iedereen dezelfde feestdagen hanteert)Vind dit een beetje het omdraaien van de waarheid. Mensen maken zich druk om niks, vervolgens gaan de mensen die er wel wat om die dagen geven ( de mensen die het daadwerkelijk vieren) daar natuurlijk op reageren. Deze feestdagen zijn de vaste vrije dagen voor iedereen, of je het nou viert of niet het is toch fijn om samen met de rest van Nederland vrij te zijn? En om zover te zoeken dat je het Neofascistisch gaat ook veel te ver.....
Precies, juist mooi toch als we de Christelijke feestdagen gewoon blijven noemen zoals het is en feestdagen als Eid al-Fitr (Suikerfeest), Eid al-Adha (Offerfeest), Chanouka, Divali etc. ook gewoon zo blijven noemen. Misschien kunnen we dan nog wat leren van andermans feestdagen, geloven en culturen.Ben persoonlijk ook niet zo'n voorstander van het schrappen/vervangen van een term als Kerst, feestdagen uit andere tradities noemen we ook gewoon bij hun naam.
Precies, juist mooi toch als we de Christelijke feestdagen gewoon blijven noemen zoals het is en feestdagen als Eid al-Fitr (Suikerfeest), Eid al-Adha (Offerfeest), Chanouka, Divali etc. ook gewoon zo blijven noemen. Misschien kunnen we dan nog wat leren van andermans feestdagen, geloven en culturen.
Het aanpassen van namen, omdat je het niet viert of je er aanstoot van hebt snap ik sws niet zo. Leer van elkaars feestdagen, probeer een keer iets met iemand anders mee te vieren, ga een keer met je buren op straat het Suikerfeest vieren of nodig je moslim collega uit om kerst te vieren bijvoorbeeld, alleen maar leuk en dat helpt mee met integratie en wederzijds respect.
Waarom? Ik vind het vrij onnodig en zelfs enigszins irritant om verplicht Hemelvaart, Pasen, Pinksteren of een Goede Vrijdag vrij te moeten nemen. Wat mij betreft blijven die dagen staan op persoonlijke keuze maar schrappen we het idee dat iedereen dan verplicht vrij moet zijn. Ik ben dat liever op dagen die mij dan weer beter uitkomen.Het schrappen van christelijke feestdagen is imo een stap te ver.
Denk dat werkgevers hier anders over nadenken want zulke dagen zullen nooit goed draaien omdat je minder personeel hebt en veel bedrijven als nog dicht zijn (binnen en buitenland)Waarom? Ik vind het vrij onnodig en zelfs enigszins irritant om verplicht Hemelvaart, Pasen, Pinksteren of een Goede Vrijdag vrij te moeten nemen. Wat mij betreft blijven die dagen staan op persoonlijke keuze maar schrappen we het idee dat iedereen dan verplicht vrij moet zijn. Ik ben dat liever op dagen die mij dan weer beter uitkomen.