Actualiteit

Ik denk dat we daar best trots op moeten zijn. Het koloniale verleden moet je ook in context zien. Net zoals het slavernijverleden.
Animated GIF

Ja, ingewikkeld. Was makkelijk geweest als je gewoon een x aantal dagen hebt die je zelf vrij kunt invullen en niet vasthangt aan Pasen of Pinksteren. Ik heb daar niks mee.
Helemaal mee eens. Hemelvaart ook een leuke voor in het rijtje en in de meeste gevallen de vrijdag ook verplicht vrij.

Ik heb dus oprecht geen idee wat gevierd wordt met Pinksteren (behalve vroeger Pinkpop).

En bij Hemelvaart alleen omdat de naam weinig aan de verbeelding over laat.

• Leuk
Waarderingen: BeWario en Timmetje
Ik heb dus oprecht geen idee wat gevierd wordt met Pinksteren (behalve vroeger Pinkpop).
Pinksteren valt 50 dagen na Pasen waarmee de uitstorting van de Heilige Geest herdacht, dit wordt beschouwd als het begin van het christendom.

Jaren katholieke school heeft dit er aardig ingeramd.

Pinksteren valt 50 dagen na Pasen waarmee de uitstorting van de Heilige Geest herdacht, dit wordt beschouwd als het begin van het christendom.

Jaren katholieke school heeft dit er aardig ingeramd.
En dan te bedenken dat ik ook op een katholieke basisschool zat ;).

Is het niet een gevalletje oer conservatisme?

Het is ingebakken, en het functioneert in de huidige vorm voor veruit de meesten (denk ik) echt prima op brede schaal. Natuurlijk, individueel bekeken kan het bij relatief veel mensen handig zijn om een keer een dag te kunnen omruilen, of zou het op jaarbasis makkelijker zijn om een aantal extra vrije dagen flexibel in te kunnen zetten i.p.v. dat ze zijn vastgesteld door onze feestdagenkalender. Maar samen toewerken naar de kerstvakantie, of een extra lang weekend, daar is ook niks mis mee. Ik ervaar dat, als ik het een beetje zoet omschrijf, als een fijne vorm van saamhorigheid. En aan de andere kant van de werknemer/werkgever schaal zijn er ook heel wat bedrijven serieus gebaat bij collectief vrijaf. Denk alleen al aan productiebedrijven, die het machinepark of de bouwplaats compleet moeten herinrichten om nog enigszins efficiƫnt te kunnen draaien (ik spreek hier uit werkervaring).

Om iets als dit, wat in de basis best goed in balans is, te veranderen, hebben mensen wel een juiste reden nodig. De implementatie van een gevarieerder pakket aan feestdagen vanuit andere religies, culturen of tradities, is dat wellicht niet. Want ik denk dat waar sommigen dit ziet als inclusiviteit en als samenleving dichter bij elkaar komen qua gelijkheid, zien veel anderen dit als iets veranderen op basis van de wensen van een minderheid (als in dat het een significant minder aantal mensen zijn, niet als in dat ze minderwaardig zijn). En daar is vervolgens niet iedereen zomaar toe bereid. En dan kom je op het punt waar mensen elkaar niet meer vinden in de discussie, want A snapt niet waarom B niet bereid is om niks te veranderen ten gunste van anderen, terwijl andersom B niet begrijpt waarom A niet snapt wat zijn/haar redenen zijn om het te houden zoals het is.

En ga jij niet meer als het winter in plaats van kerst is? Waar maken we ons druk om?

Als het sommigen toch helpt er meer, of ook plezier van te beleven.. We hebben toch wel belangrijker zaken om ons druk over te maken. Maar goed, voor je het weet staat weer een groep mensen van middelbare leeftijd zich druk te maken over de kleur van de assistent van Sinterklaas..
Vind dit een beetje het omdraaien van de waarheid. Mensen maken zich druk om niks, vervolgens gaan de mensen die er wel wat om die dagen geven ( de mensen die het daadwerkelijk vieren) daar natuurlijk op reageren. Deze feestdagen zijn de vaste vrije dagen voor iedereen, of je het nou viert of niet het is toch fijn om samen met de rest van Nederland vrij te zijn? En om zover te zoeken dat je het Neofascistisch gaat ook veel te ver.....

• Leuk
Waarderingen: davadude en Davidd
Vind dit een beetje het omdraaien van de waarheid. Mensen maken zich druk om niks, vervolgens gaan de mensen die er wel wat om die dagen geven ( de mensen die het daadwerkelijk vieren) daar natuurlijk op reageren. Deze feestdagen zijn de vaste vrije dagen voor iedereen, of je het nou viert of niet het is toch fijn om samen met de rest van Nederland vrij te zijn? En om zover te zoeken dat je het Neofascistisch gaat ook veel te ver.....
Dat neofascistisch slaat op hoe de term "joods-christelijk" gebruikt wordt in bredere zin. Ben persoonlijk ook niet zo'n voorstander van het schrappen/vervangen van een term als Kerst, feestdagen uit andere tradities noemen we ook gewoon bij hun naam. Wel voorstander van het wat meer aan de persoon zelf overlaten wanneer diegene een vrije feestdag zou willen hebben. In sommige werkvelden beter praktisch haalbaar dan in andere waarschijnlijk, maar dat kan vastgelegd worden in CAO's of iets dergelijks. (Edit: ook genoeg werkvelden waarin juist constante bezetting nodig is en het dus praktisch juist goed uitkomt als niet iedereen dezelfde feestdagen hanteert)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vicarious en Oasiss
Ben persoonlijk ook niet zo'n voorstander van het schrappen/vervangen van een term als Kerst, feestdagen uit andere tradities noemen we ook gewoon bij hun naam.
Precies, juist mooi toch als we de Christelijke feestdagen gewoon blijven noemen zoals het is en feestdagen als Eid al-Fitr (Suikerfeest), Eid al-Adha (Offerfeest), Chanouka, Divali etc. ook gewoon zo blijven noemen. Misschien kunnen we dan nog wat leren van andermans feestdagen, geloven en culturen.

Het aanpassen van namen, omdat je het niet viert of je er aanstoot van hebt snap ik sws niet zo. Leer van elkaars feestdagen, probeer een keer iets met iemand anders mee te vieren, ga een keer met je buren op straat het Suikerfeest vieren of nodig je moslim collega uit om kerst te vieren bijvoorbeeld, alleen maar leuk en dat helpt mee met integratie en wederzijds respect.

Precies, juist mooi toch als we de Christelijke feestdagen gewoon blijven noemen zoals het is en feestdagen als Eid al-Fitr (Suikerfeest), Eid al-Adha (Offerfeest), Chanouka, Divali etc. ook gewoon zo blijven noemen. Misschien kunnen we dan nog wat leren van andermans feestdagen, geloven en culturen.

Het aanpassen van namen, omdat je het niet viert of je er aanstoot van hebt snap ik sws niet zo. Leer van elkaars feestdagen, probeer een keer iets met iemand anders mee te vieren, ga een keer met je buren op straat het Suikerfeest vieren of nodig je moslim collega uit om kerst te vieren bijvoorbeeld, alleen maar leuk en dat helpt mee met integratie en wederzijds respect.

Hier sluit ik mij wel volledig bij aan.

Tegelijkertijd, wat sommige ook al zeggen, is het niet oke als de balans volledig doorslaat naar de kant van de minderheden groep. Het schrappen van christelijke feestdagen is imo een stap te ver. Al is iedereen vrij om t te noemen hoe hij of zij het wil.

Christendom is hier 1 van de religies waarop nederland vroeger gebouwd is. Ging alles goed hierdoor, nee. Ook het christelijk geloof is niet zonder fouten. Maar het was (en is nog steeds in enige zin) de bouwsteen waarop nederland gebouwd is. Christelijke normen en waardes zoals naastenliefde en goed voor elkaar en de planeet zorgen, het omkijken naar je buren. En de kerkgang die er vroeger vooral bij hoorde is iets wat ons kenmerkt. Nu nederland meer seculier aan het worden is (prima, ieder zn ding) wil niet zeggen dat dit vroeger ook zo was.

Wat misschien nog meer verduidelijkt is dat onze westerse cultuur hier ook op gebaseerd is (christelijk, katholiek). en de bijbehorende waarden en normen gemoderniseerd zijn door de tijd heen. Bijv vrouwen en mannen gelijk (behalve in sommige extreem christelijk groepen waar ze nog moeite hebben met bepaalde dingen) maar in algemene zin zijn christenen hierin net als niet christenen. En dat is waar het voor mij wringt, als een islamitische cultuur uit het midden oosten hier grond aan de voet wil zetten, en dominanter wil worden zeg ik nee. De islam tolereert veel dingen niet die wij wel doen, denk aan homo rechten, kleding man/vrouw. Respect hebben voor bepaalde mensen (op werk vaak meegemaakt dat een vrouw werd uitgekafferd en tegen de dokter doet men wel erg vriendelijk). Dat werkt hier gewoon niet helemaal, maar in het midden oosten vast wel.

Het schrappen van christelijke feestdagen is imo een stap te ver.
Waarom? Ik vind het vrij onnodig en zelfs enigszins irritant om verplicht Hemelvaart, Pasen, Pinksteren of een Goede Vrijdag vrij te moeten nemen. Wat mij betreft blijven die dagen staan op persoonlijke keuze maar schrappen we het idee dat iedereen dan verplicht vrij moet zijn. Ik ben dat liever op dagen die mij dan weer beter uitkomen.

• Leuk
Waarderingen: Gloaming
Waarom? Ik vind het vrij onnodig en zelfs enigszins irritant om verplicht Hemelvaart, Pasen, Pinksteren of een Goede Vrijdag vrij te moeten nemen. Wat mij betreft blijven die dagen staan op persoonlijke keuze maar schrappen we het idee dat iedereen dan verplicht vrij moet zijn. Ik ben dat liever op dagen die mij dan weer beter uitkomen.
Denk dat werkgevers hier anders over nadenken want zulke dagen zullen nooit goed draaien omdat je minder personeel hebt en veel bedrijven als nog dicht zijn (binnen en buitenland)

Users who are viewing this thread