Actualiteit

Ik vind dat je toch te weinig credits geeft aan deze dag. Meer dan 20 wereldleiders die vandaag een verdrag ondertekenen is niet niets. En uiteraard zijn ze er nog niet, maar het is een serieus begin.

Als de Oslo-akkoorden ons iets geleerd hebben dan is het wel dat al dat politiek theater in de praktijk maar weinig uitmaakt, en hier waren Israël en Hamas dan zelfs niet bij betrokken. Gaat Israël nu opeens stoppen met de illegale nederzettingen in de West Bank uit te breiden, zijn ze nu opeens wel te vinden voor een 2-statenoplossing? We zullen het snel zien aan welke richting hun beleid uitgaat.

Als de Oslo-akkoorden ons iets geleerd hebben dan is het wel dat al dat politiek theater in de praktijk maar weinig uitmaakt, en hier waren Israël en Hamas dan zelfs niet bij betrokken. Gaat Israël nu opeens stoppen met de illegale nederzettingen in de West Bank uit te breiden, zijn ze nu opeens wel te vinden voor een 2-statenoplossing? We zullen het snel zien aan welke richting hun beleid uitgaat.
U hebt liever dat het zo bleef als voor het akkoord? Nee toch? Is toch een stap naar iets beters.

Ondertussen reppen de websites van Vorst Nationaal en Live Nation met geen woord over een eventuele afgelasting van het optreden van Disturbed.

Zie ze dit nog wel verplaatsen naar de Lotto Arena.

Daar staat voor zover ik kan zien die dag nog niets anders gepland. En de burgemeester van Antwerpen heeft bij die andere afgelasting omwille van politieke redenen (optreden van Israëlische dirigent in Gent) duidelijk laten blijken dat hij daar niet achter stond, dus zie ik daar nog wel toestemming voor geven.

Dan gaan ze wel snel iets mogen laten weten...
Niet dat ik dan zou gaan. Ik heb mijn ticket een paar weken geleden verkocht. Walgelijke vent, die Draiman...
Ken je hem?

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en PreFXDesigns
Ik durf er ook echt nog niet op te vertrouwen dat dit een positieve wending is voor de lange termijn, maar de vele mensen die vandaag na een verschrikkelijke tijd terug kunnen keren naar hun families is sowieso een overwinning op zich. Zowel de laatste paar Israëlische gijzelaars als enkele honderden van al de Palestijnen die zonder proces vastgezet en gemarteld zijn geweest de afgelopen jaren. Het is zonder meer een goede stap dat deze mensen vrijgelaten zijn vandaag.

Wat ik dan wel weer bizar vind om te lezen, in hetzelfde NOS artikel als over de vrijlatingen, is dat Israël twee prominente Palestijnse dokters nog gevangen houdt. Een kinderarts die zijn eigen zoon verloren is, maar keihard door bleef werken om onder helse omstandigheden toch nog zoveel mogelijk onschuldige kinderlevens te redden zit nog steeds weg te rotten in een Israëlische cel ergens. Dan is er van gerechtigheid nog geen sprake hoor...

Dat maak jij ervan, ik noem het gewoon geen historisch dag. Tuurlijk is het een stap naar iets beters.
Maak ik er niet van, ik stel je een vraag. Het is een historische dag, of je nou wil of niet, maar jij mag het anders noemen. Gelukkig zie je het wel als een stap naar iets beters. Stapje voor stapje, dat is helaas hoe het gaat. Ik ben blij voor de mensen daar dat er nu een stip op de horizon is.

• Leuk
Waarderingen: Jamel en koekroeck
Ik ben blij voor de mensen daar dat er nu een stip op de horizon is.
Precies. Zoals @Dr. Hannibal ook al terecht zegt, dat die honderden families nu eindelijk herenigd zijn is een overwinning op zich. De emotionele beelden van de families aan beide kanten hebben me vandaag echt ontroerd. Dat het dit al zo lang lopende vreselijke conflict niet in één keer oplost dat is een feit. Maar ik vind wel echt dat we blij en dankbaar mogen zijn met de positieve ontwikkelingen van vandaag. Dat mocht ook wel na ruim twee jaar elke dag doffe ellende en onbeschrijflijk leed.

Maak ik er niet van, ik stel je een vraag. Het is een historische dag, of je nou wil of niet, maar jij mag het anders noemen. Gelukkig zie je het wel als een stap naar iets beters. Stapje voor stapje, dat is helaas hoe het gaat. Ik ben blij voor de mensen daar dat er nu een stip op de horizon is.
Jij mag dat ook zien als een historische dag, de toekomst zal wel uitwijzen of er nu echt iets in gang is gezet of dat dit opnieuw niets meer is dan wat holle woorden van politici die weigeren om de onderliggende hoofdoorzaak aan te pakken.

Voor de families van de gijzelaars langs beide kanten was het in ieder geval een historische dag en voor hun ben ik blij.

Jij mag dat ook zien als een historische dag, de toekomst zal wel uitwijzen of er nu echt iets in gang is gezet of dat dit opnieuw niets meer is dan wat holle woorden van politici die weigeren om de onderliggende hoofdoorzaak aan te pakken.

Voor de families van de gijzelaars langs beide kanten was het in ieder geval een historische dag en voor hun ben ik blij.
Jammer dat voor jou het glas half leeg is. De toekomst zal het inderdaad uitwijzen en ik probeer daar positief tegenaan te kijken. Je laat het simpel klinken alsof er één hoofdoorzaak is.

Ben blij dat ik het net als de families aan beide kanten kan zien als een historische dag.

• Thinking
Waarderingen: Mark's Kal

Er is weldegelijk al iets in gang gezet, het zijn op dit moment geen holle woorden.

• Leuk
Waarderingen: @Marc
Ik vind hosanna toch ook wel misplaatst hoor. Dit is gewoon een gitzwarte pagina in de geschiedenis die nu even wat grijzer is geworden. Vrijwel de hele (invloed)rijke heeft een genocide gesteund, of op zijn minst weggekeken. Doordat Netanyahu zijn hand overspeelde door ook het vriendje van Trump, Qatar, erbij te betrekken, heeft Trump ingegrepen. Fijn dus dat we in een wereld leven waarin een genocide ternauwernood niet helemaal volbracht wordt omdat een megalomane president deals in gevaar zag komen.

Ik vrees voor de toekomst van deze wereld. Uiteraard heel fijn dat er nu even geen kinderen worden vermoord, maar hoe kunnen we als Westerse wereld ooit nog de mond opentrekken over mensenrechten?

Laatst bewerkt:
Ik vind hosanna toch ook wel misplaatst hoor. Dit is gewoon een gitzwarte pagina in de geschiedenis die nu even wat grijzer is geworden. Vrijwel de hele (invloed)rijke heeft een genocide gesteund, of op zijn minst weggekeken. Doordat Netanyahu zijn hand overspoelde door ook het vriendje van Trump, Qatar, erbij te betrekken, heeft Trump ingegrepen. Fijn dus dat we in een wereld leven waarin een genocide ternauwernood niet helemaal volbracht wordt omdat een megalomane president deals in gevaar zag komen.

Ik vrees voor de toekomst van deze wereld. Uiteraard heel fijn dat er nu even geen kinderen worden vermoord, maar hoe kunnen we als Westerse wereld ooit nog de mond opentrekken over mensenrechten?
Heeft er hier iemand Hosanna geroepen?

Ik kan alleen maar vaststellen, we zijn twee dagen ver, Hamas rijdt (op beelden te zien) weer vrolijk rond door Gaza en slacht zijn eigen bevolking af.

En dan kunnen we met zijn allen hier wel Free Palestine roepen, maar zonder het land binnen te vallen, zal het daar nooit goed komen.

We kunnen vaststellen dat hier minstens twee partijen volstrekt aan de verkeerde kant van de geschiedenis staan. Hamas, vanwege terroristische organisatie - zelfs voor de eigen bevolking. De Israelische regering van Netanyahu, vanwege genocide op het Palestijnse volk. Voor een kans op vrede zal er aan beide kanten veel moeten veranderen.

• Leuk
  • Winning
Waarderingen: Davidd, Oasiss en Jamel
Ik kan alleen maar vaststellen, we zijn twee dagen ver, Hamas rijdt (op beelden te zien) weer vrolijk rond door Gaza en slacht zijn eigen bevolking af.

En dan kunnen we met zijn allen hier wel Free Palestine roepen, maar zonder het land binnen te vallen, zal het daar nooit goed komen.
De 'eigen bevolking', aka criminele bendes (met ISIS-banden dan nog) die bewapend werden door het Israëlische leger om hulpkonvooien te overvallen en Gaza verder de verdelen. De ol' reliable van kolonisatie: divide and conquer

Er is nog maar net een einde aan de gevechten en je spreekt hier al van opnieuw 'het land binnen te vallen'. De zoveelste keer zal het wel werken zeker?

Je kan gerust Hamas ontwapenen of zelfs ontbinden, zolang de bezetting niet tot een einde komt en zolang de fundamentele rechten van de Palestijnen niet gerespecteerd worden zullen er nieuwe gewapende groeperingen ontstaan, die wellicht nog radicaler gaan zijn dan nu. Het is eigenlijk heel simpel, mensen gaan zich nooit neerleggen bij onderdrukking.

De 'eigen bevolking', aka criminele bendes (met ISIS-banden dan nog) die bewapend werden door het Israëlische leger om hulpkonvooien te overvallen en Gaza verder de verdelen. De ol' reliable van kolonisatie: divide and conquer

Er is nog maar net een einde aan de gevechten en je spreekt hier al van opnieuw 'het land binnen te vallen'. De zoveelste keer zal het wel werken zeker?

Je kan gerust Hamas ontwapenen of zelfs ontbinden, zolang de bezetting niet tot een einde komt en zolang de fundamentele rechten van de Palestijnen niet gerespecteerd worden zullen er nieuwe gewapende groeperingen ontstaan, die wellicht nog radicaler gaan zijn dan nu. Het is eigenlijk heel simpel, mensen gaan zich nooit neerleggen bij onderdrukking.
Maar zolang Palestina de Isaeliërs blijven aanvallen zal het ook nooit tot een einde komen. Het is een vicieuze cirkel en een soort kip en het ei verhaal. Beide zijn gewoon schuldig, beide moeten het verleden achter zich laten, beide moeten samen werken aan de toekomst. Dat is de enige oplossing die er is, hoe lastig dan ook.

Maar zolang Palestina de Isaeliërs blijven aanvallen zal het ook nooit tot een einde komen. Het is een vicieuze cirkel en een soort kip en het ei verhaal. Beide zijn gewoon schuldig, beide moeten het verleden achter zich laten, beide moeten samen werken aan de toekomst. Dat is de enige oplossing die er is, hoe lastig dan ook.
Zou een Palestijnse staat en diens soevereiniteit erkennen daarvoor niet een goed begin zijn?

Je mag altijd uw claims staven. Zeg maar hoe jij dan van Hamas zal afgeraken?
De Palestijnen worden onderdrukt door hun eigen bevolking. Zolang dat dat niet opgelost geraakt, kan je niet onderhandelen.

Users who are viewing this thread