Ik wil hier toch even op inhaken. Ik snap dat dit soort dingen gezegd worden, maar misschien om je toch wat minder vrees te geven voor deze wereld waar we nu in leven:Ik vrees voor de toekomst van deze wereld.
Het gemiddeld aantal doden door oorlog is op dit moment echt vele male lager dan in elk jaartal voor 1950. Tussen 1600 en 1945 vielen er gemiddeld tussen de 50 - 200 doden per 100.000 inwoners per jaar door oorlog. Dat aantal staat nu op tussen de 3 - 10. Dit aantal is enkel lager geweest in de periode tussen 1990 en 2010.
Natuurlijk is het walgelijk wat er door Israël gedaan wordt in Palestina, en moet dat ook zeker benoemd worden. Ik vind het soms alleen wel prettig om mezelf er op te attenderen dat het nu niet zo is dat de wereld er veel erger aan toe is dan vroeger.
Eigenlijk is de wereld altijd een plek geweest waar ongekende gruwelijkheden gebeuren, ik probeer zelf alleen vaak de hoop te houden dat het overgrote gedeelte van de mensen deugen.
Vaak door naar cijfers te kijken zie je toch dat er wereldwijd wel het één en ander een stuk beter is dan 100 jaar geleden.
- Aantal democratieën is enorm toegenomen (1975 was het 26% en in 2018 62%)
- Het percentage kinderen en jongeren wat onderwijs krijgt (lager en hoger-onderwijs) neemt nog steeds elk jaar toe wereldwijd.
- Het aantal kindersterfte is meer dan gehalveerd sinds 2010 (mede door medisch onderzoek en kinderrechten organisaties)
- Gezondheidskloof tussen arme en rijke landen neemt elk jaar af.
Dus ja, de wereld is niet altijd een fijne plek, maar het is niet zo dat het nu erger is dan vroeger.