Festileaks Draft XXII - through the decades

MODEL/ACTRIZ voor op het 2e podium in 20s thema

En NICK DRAKE voor op ons 60s hoofdpodium. Ik dacht altijd dat hij een 90s singer/songwriter was op de één of andere manier, maar hij was zijn tijd destijds flink vooruit. In dit nummer heeft John Cale van The Velvet Underground kennelijk een groot aandeel gehad

@MadMandra27 @BlackwaterPark

• Leuk
Waarderingen: Yannick en JK79
Heb gewoon het forum openstaan tijdens het werk! is een rustig dagje zo vlak voor het weekend 😅

Dat is te zien aan je snelheid van keuzes, momenteel een gemiddelde van ongeveer 22 minuten per beurt (ja, ik heb het deze draft bijgehouden om eens te kijken of het nou echt zo dramatisch wordt richting het einde van de draft, maar toen besloot iedereen om de turbo erop te zetten)

omw to post the next names
Speeding Evan Peters GIF by 20th Century Studios

Voor de laatste namen zet Breakpoint fest in op vernieuwing

CATFISH AND THE BOTTLEMEN
Grote gitaren, meeslepende refreinen en die typische Britse festivalenergie. Catfish and the Bottlemen groeiden in de jaren 10 uit tot een van de bekendere namen binnen de Britse indierock. Hun combinatie van rechttoe-rechtaan rock en aanstekelijke melodieën brengt een meer toegankelijke, maar daarom niet minder energieke kant van ons 10s-programma naar Breakpoint.

DEXTER AND THE MOONROCKS
Een moderne draai aan country en rock, met invloeden uit americana en southern rock. Dexter and the Moonrocks combineren die klassieke Amerikaanse sound met een jonge, energieke aanpak. Een mooie toevoeging aan onze jaren 20 en opnieuw een voorbeeld van hoe breed die nieuwe generatie ondertussen klinkt.

LEAP
LEAP brengt een stevige dosis moderne Britse indierock naar Breakpoint. Rauwe gitaren, grote melodieën en een duidelijke rock-'n-rollattitude maken hen een perfecte vertegenwoordiger van de nieuwe golf Britse gitaarbands. Een naam die vooral live volledig tot zijn recht komt.

GROMMET
Vanuit de Zweedse underground komt Grommet, een vierkoppige band die atmosferische schoonheid combineert met pure agressie. Hun zware, maar tegelijk sfeervolle alternatieve metal is een opvallende sound binnen de huidige Zweedse scene. Sinds hun debuut eind 2025 ging het bijzonder snel, met miljoenen streams voor nummers als “Half In Red” en hun nieuwste release “Protected”. Een van de jongste namen op onze line-up, maar eentje die duidelijk al heel wat in zijn mars heeft.
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

@MadMandra27 @AngieH

• Leuk
Waarderingen: Yannick
Dat geeft ons de volgende exclusieve namen voor Breakpoint fest:
Fontaines DC - Pearl Jam - Black Sabbath
Massive Attack - Turnstile - Creedence Clearwater Revival
King Crimson - King Gizzard & the lizard wizard - Pet Shop Boys - IDLES - Manchester Orchestra - Wunderhorse - The Crardigans - Placebo

Catfish and the bottlemen - Deafheaven - Television - The Pineapple Thief - Air- Opeth - Beth Gibbons - Chat Pile - Frankie Goes To Hollywood - The Haunted Youth - Swans

Mogwai - Emma Ruth Rundle - Maria Iskariot - High Hi - Slint - Roxy Music - Tsar B - Selah Sue & The Gallands - The Birthday Party - Katatonia - Wallace Collection - Sopwith Camel - Dexter and the moonrocks - Grommet - Leap​

• Leuk
Waarderingen: BeWario en AngieH
De laatste 2 namen alweer!

Ze gaat nog groot worden, denk ik: OXIS

En TROPICAL FUCK STORM

We hebben alle decennia nu goed gedekt, behalve de 00's en 50's. Maar die worden niet overgeslagen 🙂 ik ga in de vrije keuze twee themastages aankondigen, een voor de 50's en een hele toffe 00's stage, in creatieve samenwerking met niemand minder dan @BeWario. Stay tuned!

@JK79 want Dante moet nog inhalen

Heel benieuwd, heb ook nog 8 vrije keuze namen in de 00's staan. Ik betwijfel of er overlap gaat zijn, maar toch benieuwd!
Dat zou me hoogst verbazen! Het is een heel specifieke stage. Maar goed, de wonderen zijn - gezien jouw verdere line-up - de wereld nog niet uit 😄

Als we het dan toch over de 00's hebben.

The Streets

Goldfrapp

Vrijdag:
70's The Cure - Iggy Pop - Patti Smith
80's N.W.A - Public Enemy - The Pogues - Urban Dance Squad
90's Porcupine Tree - Godspeed You! Black Emperor - Junkie XL
20's The Big Moon - Black Honey - Dream Wife

Zaterdag:
80's Depeche Mode - Eurythmics - Kim Wilde - The Cult - Echo & The Bunnymen
00's Gojira - Metric - The Streets - Goldfrapp - After Forever
10's BANKS - Young Fathers - Kae Tempest
20's Fat Dog - King Hannah