Graspop Metal Meeting 2027

Denk niet dat MCR europese festivals gaat doen, die lijken meer voor eigen shows te gaan?
Als die wel een festivaltour doen lijkt het me niet onrealistisch dat livenation ze op graspop neerzet
Die band gaat geen andere spot accepteren dan absolute headliner lijkt mij, en RW zal ze die positie niet willen geven
Enige andere optie dan is om ze op Graspop neer te zetten, die met 8 headliners meer risico's kunnen nemen

Blink 182 op Graspop zie ik nog steeds niet gebeuren

Ruwer? Eerlijk gezegd zijn ze net zo mainstream als Blink-182 (het bewijs daarvan is hun uitverkochte concert in Wembley). Green Day, Fall Out Boy, My Chemical Romance en Blink-182 zijn mainstream bands die prima passen bij Rock Werchter of zelfs Hellfest op een themadag, of op festivals zoals Eurockéennes, Rock Am Ring of Rock en Seine. Ik kan me die bands moeilijk voorstellen op Graspop. Is Graspop er klaar voor om de grens te overschrijden die Hellfest overschreed door Machine Gun Kelly, The Hives of Muse binnen te halen?
Tja, dat laatste valt natuurlijk te bezien.
GMM leek/lijkt altijd een festival dat nogal conservatief boekt t.o.v. andere metalfestivals als Hellfest, maar dat heeft voor een groot deel uiteraard ook met Werchter/Live Nation te maken.

Toch zie je ook bij GMM de laatste jaren steeds vaker verrassende boekingen (bv. Tool, NIN, Pendulum, en ook The Prodigy is blijkbaar al in de picture geweest) en verschuivingen qua line-up.
Ik sluit dat soort nieuwe namen dan ook zeker niet uit de komende jaren, lijkt me eerder een kwestie van tijd.

En ja, Werchter zal toch in veel gevallen eerste keus blijven hebben, maar ook die kunnen niet alles boeken (al kunnen ze blijkbaar wel nog eindeloos veel vage, loze eendagsfestivals erbij verzinnen... 😒).
Het hangt er dus maar vanaf wat er allemaal beschikbaar is, maar ook wellicht van wat er niet beschikbaar is. Als het aantal mogelijke, traditionele headliners voor GMM beperkt is, zullen ze toch wat creatiever moeten zijn met wat ze op welke plek neerzetten, lijkt me.

Tja, dat laatste valt natuurlijk te bezien.
GMM leek/lijkt altijd een festival dat nogal conservatief boekt t.o.v. andere metalfestivals als Hellfest, maar dat heeft voor een groot deel uiteraard ook met Werchter/Live Nation te maken.

Toch zie je ook bij GMM de laatste jaren steeds vaker verrassende boekingen (bv. Tool, NIN, Pendulum, en ook The Prodigy is blijkbaar al in de picture geweest) en verschuivingen qua line-up.
Ik sluit dat soort nieuwe namen dan ook zeker niet uit de komende jaren, lijkt me eerder een kwestie van tijd.

En ja, Werchter zal toch in veel gevallen eerste keus blijven hebben, maar ook die kunnen niet alles boeken (al kunnen ze blijkbaar wel nog eindeloos veel vage, loze eendagsfestivals erbij verzinnen... 😒).
Het hangt er dus maar vanaf wat er allemaal beschikbaar is, maar ook wellicht van wat er niet beschikbaar is. Als het aantal mogelijke, traditionele headliners voor GMM beperkt is, zullen ze toch wat creatiever moeten zijn met wat ze op welke plek neerzetten, lijkt me.
Ik haat Tool, en vooral Maynard... Maar zeggen dat het verrassend is, is overdreven. Tool hoort absoluut thuis op een metalfestival. De eerste vier of vijf albums van Nine Inch Nails horen ook zeker thuis op een metalfestival. Luister naar Starfuckers, Wish, Head Like a Hole, Piggy, Hurt, Sin of Terrible Lie, en je snapt het meteen. Het is industrial metal, net als Manson, Rammstein, Eisbrecher of Ministry. Ik heb veel liever dit soort bands dan bands die met stikstof opgevoerde, playbackende weekdieren spelen of bands met volstrekt ongeloofwaardige zang (ik kijk naar jullie, Guns N' Roses, Mötley Crüe, ZZ Top, Deep Purple, Scorpions enz.)..

Ruwer? Eerlijk gezegd zijn ze net zo mainstream als Blink-182 (het bewijs daarvan is hun uitverkochte concert in Wembley). Green Day, Fall Out Boy, My Chemical Romance en Blink-182 zijn mainstream bands die prima passen bij Rock Werchter of zelfs Hellfest op een themadag, of op festivals zoals Eurockéennes, Rock Am Ring of Rock en Seine. Ik kan me die bands moeilijk voorstellen op Graspop. Is Graspop er klaar voor om de grens te overschrijden die Hellfest overschreed door Machine Gun Kelly, The Hives of Muse binnen te halen?
@MetalLimbo bedoelde denk ik meer dat Tool en NIN verrassingen waren voor ons op Graspop omdat die bands in België normaal worden neergezet op Rock Werchter. Net als bijvoorbeeld Metallica, Rammstein, Linkin Park, Rage against the machine, System of a down. Er zijn veel metalbands die nooit op Graspop staan maar eerder op Rock Werchter om verschillende redenen (financieel meer rendabel of een speciale band met het festival bijvoorbeeld)

Uiteindelijk beslist livenation belgië welke band er op Graspop speelt en welke band op Rock Werchter (en de band zelf heeft daar natuurlijk ook iets over te zeggen, zo zijn er bands die liever voor een groter publiek spelen op een major ipv een kleiner publiek op een metalfestival of bands die juist alleen willen spelen voor een dedicated metalpubliek zoals Iron Maiden bijvoorbeeld)

@MetalLimbo bedoelde denk ik meer dat Tool en NIN verrassingen waren voor ons op Graspop omdat die bands in België normaal worden neergezet op Rock Werchter. Net als bijvoorbeeld Metallica, Rammstein, Linkin Park, Rage against the machine, System of a down. Er zijn veel metalbands die nooit op Graspop staan maar eerder op Rock Werchter om verschillende redenen (financieel meer rendabel of een speciale band met het festival bijvoorbeeld)

Uiteindelijk beslist livenation belgië welke band er op Graspop speelt en welke band op Rock Werchter (en de band zelf heeft daar natuurlijk ook iets over te zeggen, zo zijn er bands die liever voor een groter publiek spelen op een major ipv een kleiner publiek op een metalfestival of bands die juist alleen willen spelen voor een dedicated metalpubliek zoals Iron Maiden bijvoorbeeld)
Ik snap het nu beter... Ik dacht dat het een verrassing was die met de muziek te maken had. Sorry. Inderdaad, de samenwerking tussen Live Nation en Rock Werchter maakt de line-up behoorlijk ingewikkeld. Maar je hebt niet per se dat soort bands nodig. Slayer, Lamb of God, Slipknot, Gojira, Five Finger Death Punch, Faith No More, Parkway Drive en Helloween zouden makkelijk als headliner kunnen optreden! Je zou bands als Evanescence, Rob Zombie, Godsmack, In Flames, Amon Amarth, Motionless in White, Saxon en Bruce Dickinson als supportacts kunnen toevoegen.

Is MCR niet té rauw voor Graspop? Misschien eerst in 2027 eens proberen met Lorna Shore als headliner en als dat lukt, kan het in 2028 misschien nóg harder.
Te rauw? Wat heeft dat met Lorna Shore te maken? Deathcore versus Emo/Pop Punk. Ik snap de vergelijking niet 🤔
Mijn vertaling klopt vast niet, of ik denk dat je nog nooit naar My Chemical Romance hebt geluisterd 😂

Denk niet dat MCR europese festivals gaat doen, die lijken meer voor eigen shows te gaan?
Als die wel een festivaltour doen lijkt het me niet onrealistisch dat livenation ze op graspop neerzet
Die band gaat geen andere spot accepteren dan absolute headliner lijkt mij, en RW zal ze die positie niet willen geven
Enige andere optie dan is om ze op Graspop neer te zetten, die met 8 headliners meer risico's kunnen nemen

Europese stadion tour (in het teken van 20j the black parade) zit er na deze "leg" wel op. Als ze nog terugkomen denk ik eerder dat het festivals zullen worden. En anders focus op nieuw album en dan pas over een jaar of 4 weer europa.

Blink zie ik ook wel eerder op werchter trouwens, eerder in het rijtje mer greenday

Hier zit het probleem. Livenation is niet overtuigd dat MCR een headlineband is. En MCR wil niet voor minder dan healdiner dus slaan die telkens België over. Ik denk echt dat het live s live zal worden voor MCR

Om één of andere reden krijgen die grote emobands amper tot geen poot aan de grond op Graspop. In elk geval niet in de grotere namen, zoals MCR, Fall Out Boy, Panic! At The Disco, Jimmy Eat World, Pierce The Veil, etc. Waarom dat is, echt geen idee. De stap naar Screamo is niet groot en vanaf Screamo naar Metalcore ook niet. Ik denk mede daarom dat er zeker publiek is voor dit soort acts.

Hier zit het probleem. Livenation is niet overtuigd dat MCR een headlineband is. En MCR wil niet voor minder dan healdiner dus slaan die telkens België over. Ik denk echt dat het live s live zal worden voor MCR

Maar Live is Live had dit jaar Robbie Williams, Nick Cave en Iron Maiden als headliners, toch allemaal groter dan MCR. Ze zitten het dichtst bij Iron Maiden, maar die waren eigenlijk ook al te klein als je 't aantal verkochte tickets zag. Denk dat Live is Live toch ook feestelijk voor MCR past als ze als festival echt serieuze ambities hebben.

Beetje als een Werchter Classic, Werchter Boutique, Werchter whatever.... daar kan MCR perfect sub zijn, maar ook geen headliner, daarvoor zijn ze hier gewoonweg niet populair genoeg, hoe vaak men ook Welcome to the Black Parade staat mee te blèren.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Mwah moet het allemaal nog een aantal keer luisteren. er staan wel een paar bangers op die live goed gaan werken maar ze raken me wel een beetje kwijt als ze meer de elektronische richting op lijken te gaan, vind die sound toch nog niet echt werken voor ze tot nu toe.

dat rustige nummer met Skylar Grey is wel prachtig overigens (was al uit maar had hem nog niet geluisterd)
Ik ben geen hele grote MiW kenner, maar is dat elektronische iets wat ze pas sinds dit album gebruiken? Zo ken ik ze niet in ieder geval. Ook nummers als Sunglasses At Night en Hollywood, ik vind ze best tof, maar als je had gezegd dat dit TX2 o.i.d. was (om maar even in Graspop sferen te blijven), had ik het ook geloofd. Ook lijkt het alsof er wat meer rap/nu metal invloeden zitten dan ik gewend ben. En daarnaast gewoon wat "ouderwetse" MiW zoals Decades, log in//crash out en Playing God. Al met al dus best een divers en vet album, waarvan ik denk dat ie live ook wel aan gaat slaan. Komende tijd nog wat vaker luisteren voor een echt oordeel.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Ik ben geen hele grote MiW kenner, maar is dat elektronische iets wat ze pas sinds dit album gebruiken? Zo ken ik ze niet in ieder geval.
Klopt ja dat is nieuw bij dit album
Ook nummers als Sunglasses At Night en Hollywood, ik vind ze best tof, maar als je had gezegd dat dit TX2 o.i.d. was (om maar even in Graspop sferen te blijven), had ik het ook geloofd. Ook lijkt het alsof er wat meer rap/nu metal invloeden zitten dan ik gewend ben. En daarnaast gewoon wat "ouderwetse" MiW zoals Decades, log in//crash out en Playing God. Al met al dus best een divers en vet album, waarvan ik denk dat ie live ook wel aan gaat slaan. Komende tijd nog wat vaker luisteren voor een echt oordeel.
Ja dat is het een beetje, het is van een classic MiW album met een paar rustige/experimentele nummers een beetje gegaan naar een best wel raar album met zoals je zelf al zegt elektronische en hiphop dingen (en zelfs wat dubstep, wat ik wel de grootste mismatch vind) en dan daartussen verstopt enkele klassieke MiW nummers. ben er zelf niet zo blij mee maar er zal vast een publiek voor zijn.

• Leuk
Waarderingen: Pommer
Typisch het soort band voor Rock Werchter... Net als Blink 182.
Denk dat je je hierin best verkijkt. Denk dat dit heel goed zou staan op GMM. En vooral als ze een show mee kunnen krijgen als de huidige tour. Zoek eens wat beelden op, het is een show die misschien net iets te veel shock momenten bevat voor een algemeen festival publiek. Heb ze zelf een paar jaar geleden gezien in Ahoy, toen was de show nog vrij mild, maar zelfs die show vond ik al passen als sub op GMM. Dit is echt een headline show voor rock festivals, niet algemene pop/mixed festivals.

Also, als we hierover gaan beginnen, hoe zit het dan met The Offspring? Dat zou ook een RW band zijn, denk nog wel meer dan MCR. En die stonden volgens het forum in de top 20 beste shows van het weekend. Zelfs boven bands als Ice Nine Kills, Anthrax, Bloodywood en Gaerea, die toch hoog op must see lijstjes stonden. Dus dan moet MCR zeker kunnen.

Users who are viewing this thread