Graspop Metal Meeting 2027

Ik hoorde vandaag dat Rammstein blijkbaar op zoek is naar personeel voor een zomertournee in 2027, mogelijk een festivaltournee? Dat zou realistisch kunnen zijn, aangezien het schandaal rond Till Lindemann hen zeker veel geld heeft gekost, wat ze graag terug willen verdienen. Gezien het feit dat Tills soloproject vorig jaar headliner was, is het ook mogelijk dat Rammstein Graspop als headliner zou kunnen afsluiten.
Heeft het hen veel geld gekost? De toernee waarmee ze al voor de vierde keer het podium gebruikten verkocht nog steeds goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel en Loek123
Moeten ze eerst weer onder LN willen vallen
Rammstein is trouwens geen LN band. Die zitten bij Green House Talent. Dus als die een live nation festival spelen, zullen ze nog extra doorvragen lijkt me

Fair enough, de kans dat Rammstein überhaupt beschikbaar komt voor de festivals is klein. Zelf stadions uitverkopen is altijd lucratiever.
 
  • Leuk
Waarderingen: won666 en Loek123
Ik snap wel dat linkin park mooi zou staan op de affiche maar voelt toch wat als sloppy seconds na 1st werchter en dan een apart festival.

Zou liever een grote naam zien staan die niet al 2jaar rondhangt en waarbij ik dan het idee heb dat Graspop enkel goed is als laatste keuze
 
  • Leuk
  • Metal!
Waarderingen: chimaera en Reislustig
Ik snap wel dat linkin park mooi zou staan op de affiche maar voelt toch wat als sloppy seconds na 1st werchter en dan een apart festival.

Zou liever een grote naam zien staan die niet al 2jaar rondhangt en waarbij ik dan het idee heb dat Graspop enkel goed is als laatste keuze
Wat verwacht je dan precies?
 
Ik ga mijn voorspellingen en verwachtingen voor de headliners van 2027 delen.

Donderdag Southstage: Linkin Park Northstage: Korn
Vrijdag S Ghost ,N Sleeptoken
Zaterdag met 3 grote bands S Gojira en Machine Head, N Parkway Drive Zondag: S Bon Jov ,N Faith No More of Powerwolf
 
  • Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Loek123
Ik ga mijn voorspellingen en verwachtingen voor de headliners van 2027 delen.

Donderdag Southstage: Linkin Park Northstage: Korn
Vrijdag S Ghost ,N Sleeptoken
Zaterdag met 3 grote bands S Gojira en Machine Head, N Parkway Drive Zondag: S Bon Jov ,N Faith No More of Powerwolf
Linkin Park EN Korn op een dag zou wel echt fantastisch geboekt zijn! weet wel niet of een Ghost x Sleep Token goed zou aanslaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Joslittel
Hellfest heeft sowieso al standaard 6 podia. Die vullen ze met gemak, zonder veel beroep te doen op Franse acts.
Toen ze enkele jaren geleden dat dubbel weekend deden zaten daar ook relatief weinig dubbels in, dus zaten ze ook aan meer dan 300 unieke acts.
Voordeel dat ze nu hebben tov toen de 2 weekends is dat de dubbele mainstage gewoon blijft (die moesten ze toen 2 weekends vullen). Het zijn de kleinere niche podia die nu een dubbeltje krijgen. Geloof me vrij, het is niet zo moeilijk om 16 ipv 8 acts te boeken in de black, death, prog, post, stoner, hardcore, punk niches, en daar hoef je echt niet te grijpen naar onbekende Franse bands.
Al zeg ik ook geen nee tegen Bruit, Hypno5e, Houle, Regarde les hommes tomber, Year of no light, Klone, Lost in Kyiv, Mourir en zo kan ik nog wel even doorgaan...
Ik kijk vooral uit naar al het moois dat daardoor "in de buurt" is en hopelijk gaat graspop dan mee in de mooie boekingen!
idd zo moeilijk is het niet om bands in alle subgenres te vinden die willen spelen op HELLFEST denk ik, he moet enkel financieel en logistiek ook allemaal haalbaar zijn natuurlijk.
En ik zou eventueel ook met themapodia werken.
1 podium enkel black metal
1 enkel death metal
1 enkel folk metal
1 enkel prog
enzovoorts dat de fans niet al te ver moeten wandelen voor hun favoriete bands te zien.
 
De eerste vraag die ik had na de aankondiging van Hellfest is: gaan ze de kaarten twee keer zo duur maken of twee keer zoveel bezoekers toelaten? :unsure:. Het enige alternatief is minder grote bands boeken en dan zie ik echt het nut niet.
 
De eerste vraag die ik had na de aankondiging van Hellfest is: gaan ze de kaarten twee keer zo duur maken of twee keer zoveel bezoekers toelaten? :unsure:. Het enige alternatief is minder grote bands boeken en dan zie ik echt het nut niet.

Jarenlang een goede winst maken en (een deel van) je spaarpot plunderen. Lijkt me niet dat een festival als Hellfest geen spaarpotje heeft.
 
Ik snap wel dat linkin park mooi zou staan op de affiche maar voelt toch wat als sloppy seconds na 1st werchter en dan een apart festival.

Zou liever een grote naam zien staan die niet al 2jaar rondhangt en waarbij ik dan het idee heb dat Graspop enkel goed is als laatste keuze
Zo voel ik mij er ook over. Heb ze vorig jaar op Werchter gezien en ik denk dat alle fans ondertussen al ruimschoots kans hebben gehad om ze te zien.

Als normale headliner passen ze natuurlijk perfect maar als ze dit als 'de knaller' zouden aankondigingen zou het toch een beetje als mosterd na de maaltijd voelen.
 
  • Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Jazeker, maar het lijkt me ook niet de bedoeling dat ze verlies draaien op een editie toch?

Denk niet dat ze verlies draaien als ze de kleinere podia gaan verdubbelen. Zijn toch vooral de Mainstages (die er toch al zijn) die het meeste geld kosten qua boekingen, lijkt mij dan. De metaldome op Graspop zou ook niet het verschil maken op wel of geen winst als die verdubbeld moest worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Denk niet dat ze verlies draaien als ze de kleinere podia gaan verdubbelen. Zijn toch vooral de Mainstages (die er toch al zijn) die het meeste geld kosten qua boekingen, lijkt mij dan. De metaldome op Graspop zou ook niet het verschil maken op wel of geen winst als die verdubbeld moest worden.
maar dat is ook niet helemaal de realiteit toch? dit is meer alsof ze een dubbelpodium maken van de jupiler stage, de metaldome en de marquee. en dan moet de indeling daar ook weer op aangepast worden. al met al een aardige investering denk ik. en dan komen die extra 150 bands ofso er nog bij.

ik gok dat de ticketprijs gewoon naar 400+ euro gaat
 
maar dat is ook niet helemaal de realiteit toch? dit is meer alsof ze een dubbelpodium maken van de jupiler stage, de metaldome en de marquee. en dan moet de indeling daar ook weer op aangepast worden. al met al een aardige investering denk ik. en dan komen die extra 150 bands ofso er nog bij.

ik gok dat de ticketprijs gewoon naar 400+ euro gaat

Het kan, maar het zijn dus niet de duurste bands die je toevoegt. Je hoeft geen bands van het prijskaartje headliner toe te voegen. Zo’n rijtje black metal bands toevoegen zal een fractie zijn van een rijtje mainstage namen, lijkt mij. Tickets kunnen best duurder worden, maar het is niet zo dat ze ineens het dubbele budget van boekingen nodig gaan hebben. Het zal dus wel meevallen (maar ik ben dan ook sneller positief over prijzen dan de meesten hier, heb toch vaak een andere kijk erop)
 
Jarenlang een goede winst maken en (een deel van) je spaarpot plunderen. Lijkt me niet dat een festival als Hellfest geen spaarpotje heeft.
Het is allemaal iets ingewikkelder dan dat. Een spaarpotje hebben ze zeker, want de kost om "la Gardienne des Ténèbres" te laten maken was €3.800.000. Dat doe je niet zomaar.

Waar het om gaat, is dat men voor de 20ste verjaardag wil uitbreiden. Of dat nu eenmalig is, of ook voor de volgende edities, dat is nog even afwachten, maar ik vermoed van wel. Wat wel al vast staat, is dat ze het terrein willen aanpassen én uitbreiden. En dus ook meer bezoekers. Nu is dat ongeveer 55 à 60.000, en men wil gaan naar 70.000. Op de huidige festivalgrond is dit zo goed als onmogelijk. Die 120 extra bands, dat zullen ook veel Franse bands zijn, die nu al op de Hell Square een plaats krijgen. Ook aan de Hell Corner aan de camping spelen bands. Dus vermoed ik, dat bepaalde bands gewoon op een ander podia gaan spelen. En dat men meer gespecialiseerde podia wil hebben. En ik weet zeker dat men de neus niet optrekt voor meer Rock georiënteerde acts als bv. Yungblud of Green Day.

Nog iets wat ze willen aanpassen, is het statuut van de vrijwilligers. Uiteraard heb je die nodig. Zonder gaat gewoon niet. Nu al zijn er 6000 vrijwilligers op en rond Hellfest. Maar men wil het aantal professionele medewerkers opkrikken. Nu heeft Hellfest al 24 à 40 mensen in dienst. Wat de organisator betreft, moet dat vermeerderen. Als je winst maakt, moet je ook durven te investeren in mensen. Maar dat kost geld ...

Dan rest de vraag : hoeveel duurder wordt een ticket dan? Ik denk dat de kaap van €400 in zicht zal komen. Of alle huidige Hellfest bezoekers dit zullen pikken, is een andere vraag. Dat zien we dan wel als de ticketverkoop van start gaat. Verkoop het toch weer vlot uit, dan hebben ze in Clisson gelijk.

Het budget om het festival dit jaar te organiseren was €44.000.000
 

Users who are viewing this thread