Hallo allemaal,
ik ben nieuw op het forum, dus vergeef me alsjeblieft dat ik een translator gebruik, aangezien ik uit Duitsland kom en mijn Nederlands nog niet zo goed is.
Ik kan jullie vertellen wat me zo stoort aan Wacken, wat waarschijnlijk ook een reden is waarom veel mensen er niet meer heen gaan. Ik ben van 2017 tot 2022 naar Wacken geweest en sinds 2017 ga ik ook elk jaar naar Graspop. Je begint dan al snel veel vergelijkingen te maken.
Een probleem met Wacken is dat ze te veel leunen op Duitse bands, terwijl het festival toch veel internationale fans heeft. Maar het grootste probleem is de logistiek. Je staat vaak meer dan drie uur in de file om bij de camping te komen, en zelfs het ophalen van je wristbands kan soms wel drie uur duren. De veiligheidscontroles duren veel te lang, met ongeveer een minuut wachttijd per persoon, en er zijn veel te weinig toiletten en drinkwaterpunten. Zelfs bij slecht weer reageren ze vaak slecht, niet alleen de laatste jaren met de modder. Het festivalterrein werd tijdens mijn bezoek meerdere keren ontruimd vanwege onweer of harde wind, maar het weer was eigenlijk nooit echt slecht. Er lijken ook problemen te zijn met de bands op Wacken. Ik heb meerdere keren gehoord dat bands niet optraden omdat Wacken het vervoer naar het festivalterrein niet goed had geregeld, waardoor de bands hun sets misten. Dit zijn de dingen die me echt dwarszitten, en daarom stappen steeds meer metalfans uit West-Duitsland over naar Graspop, en rijden velen uit Noord-Duitsland liever een paar uur naar Oost-Duitsland voor RockHarz, dat steevast uitverkocht is sinds W:O:A slechter is geworden.
Met vriendelijke groet, Lukas