Live is Live 2026

Even toch een beetje algemene duiding:

een "groot" festival maakt zo goed als géén winst door enkel de ticketverkoop. Men berekent gemiddeld een ticketverkoop van 60-75% nodig te hebben om de totale vaste kosten te dekken (m.a.w. huur terrein, kost artiesten, crew, podiumbouw etc.). Uiteraard is de ticketverkoop wel goed voor het grootste deel van de totale omzet maar de resterende winstmarge is te verwaarlozen klein.

Dé winst (= verdienmodel) van dergelijke festivals moet gehaald worden bij horeca: winstmarge op drank ±70%, eten "slechts" ±30%.

Tickets gratis weggegeven zijn ook betaalde tickets (door de sponsors).
 
Laatst bewerkt:
Voor zaterdag en zondag zijn er weinig kaarten gratis weggegeven.
Inderdaad, voor zaken als Werchter en Graspop zijn er ook regelmatig wedstrijden van sponsors om gratis tickets weg te geven. Dus is standaard. Enkel voor de maandag van Lil zijn er buitensporig veel weggegeven
 
Als die elk tien euro besteden (wat bitter weinig is en normaal veel meer) heb je al 30.000 euro extra die je anders niet hebt. Het zal het financieel allemaal wel niet goedmaken, maar wel bepaalde putten dichten.
Maar dit soort weggeefacties zijn toch vooral schadelijk naar volgend jaar toe, niet?

Dit wordt meer en meer het festival 'met die gratis tickets', ook buiten onze bubbel merk ik.
 
Maar dit soort weggeefacties zijn toch vooral schadelijk naar volgend jaar toe, niet?

Dit wordt meer en meer het festival 'met die gratis tickets', ook buiten onze bubbel merk ik.
Ja, dat wel. Die gratis tickets zijn een doekje voor het bloeden. Al denk ik dat het festival dus meer mankeert dan die vele gratis tickets. Het initiële ligt elders.
 
Met echt goede namen verkoopt het wel. Zie ook de dag met Cave.
Het is niet dat dit kleine headliners zijn...

Misschien moeten ze eens wat standvastig een smoel leren te creëren. Het was eens een jaar aan zee, met Duran Duran en Bazart als headliners en de zee als USP. Een keer twee dagen, dan weer drie dagen. Eens een soort BKS light, met een alternatievere lineup. Je zou denken, dit is dan hun niche. Maar nu is het ineens 3 losse totaal andere dagevents. Volgend jaar (mocht het nog bestaan), zal het wel weer iets anders zijn.

Ze bestaan nu 5 jaar. Een BKS of DTRH had toch veel meer een eigen smoel en vast publiek dan na 5 edities.
 
  • Leuk
Waarderingen: Chiel
Het is niet dat dit kleine headliners zijn...

Misschien moeten ze eens wat standvastig een smoel leren te creëren. Het was eens een jaar aan zee, met Duran Duran en Bazart als headliners en de zee als USP. Een keer twee dagen, dan weer drie dagen. Eens een soort BKS light, met een alternatievere lineup. Je zou denken, dit is dan hun niche. Maar nu is het ineens 3 losse totaal andere dagevents. Volgend jaar (mocht het nog bestaan), zal het wel weer iets anders zijn.

Ze bestaan nu 5 jaar. Een BKS of DTRH had toch veel meer een eigen smoel en vast publiek dan na 5 edities.
Vierde editie. En ze zijn ook afhankelijk van wat er tourt.
 
Eens dat het goed is dat er een sterke speler komt die het Rock Werchter (ook al ga ik daar elk jaar heen) lastig maakt. Maar laten we nou ook gewoon eerlijk zijn dat Live /s Live om de redenen die Matt noemt daar inderdaad to-taal niet in is geslaagd tot dusver. Dit festival heeft 0 identiteit en is inderdaad 'dat festival dat al z'n tickets weggeeft', ik gok dat het klaar is na deze editie.
 
  • Leuk
Waarderingen: mattman

Users who are viewing this thread