Lowlands 2026

Dat is puur persoonlijk natuurlijk. De één koopt makkelijk weer een kaartje voor een Kanye, Rammstein, Arcade Fire of Lil Kleine. De ander heeft daar moeite mee en doet dat niet.

Ik vind ergens wel dat de bezoeker die er niet op zit te wachten van die artiesten weg moet kunnen blijven. Dus laat ze lekker zaalshows spelen voor publiek dat die acts wil zien... maar op een festival hoeft dat van mij niet zo nee.
Maar wat is dan de grens? Een veroordeling? Maar wat doe je na een veroordeling? Blijf je vasthouden aan je eigen morele kompas? Allemaal prima wat mij betreft. Vind het alleen jammer dat ruimte voor een gesprek daarover soms zo bekrompen en verbitterd is. Edit: en daar bedoel ik niet jouw reactie mee hoor haha.

• Leuk
Waarderingen: RobbieV en Timmetje
Vind het alleen jammer dat ruimte voor een gesprek daarover soms zo bekrompen en verbitterd is.
Maar daar begon je in deze zelf ook wel wat mee...

Maar niet hier op het forum, want wij als minder dan 1% van de bezoekers willen graag een zwarte schaap, en dan is o.a. lil kleine een makkelijk been om tegen aan te schoppen.
door mensen die hem niet willen zien om welke reden dan ook meteen in deze hoek te zetten.

Uiteindelijk zijn we het meer eens dan we denken haha. Het is soms ook ingewikkeld. Tegelijk vind ik het persoonlijk vrij makkelijk - ik hoef dat soort lui gewoon niet (meer) te zien.

• Leuk
Waarderingen: MarkD en schar15
IJsland gaat denk ik ook bommetje vol zijn.

Ik snap alleen niet dat iemand Hermanos Gutierrez in de Alpha heeft gezet. Enorm fijne artiest hoor, maar totaal niet de muziek voor de Alpha lijkt me. Of is dit een TikTok hit wat ik gemist heb.
Ik was er vanuit gegaan dat Ijsland wel de Alpha zou gaan doen, maar vind Bravo een betere plek. Maar daardoor zal het idd wel met de benen buiten hangen worden.

Had Hermanos Gutierrez inderdaad kleiner verwacht, maar nu al zin om met mn ziel onder mn arm op de heuvel een paar biertjes te drinken daar.

Ik snap het hoor, de controversie. Groot grijs gebied op moreel vlak natuurlijk. Maar moeten we dan voor altijd verbitterd blijven? 1 van mijn mooiste concerten ooit is die van Ryan Adams in Haarlem, waar ik nog steeds bijna wekelijks aan terugdenk . Maar als ik de 'regel' moet volgen, zou ik dat nooit hebben kunnen ervaren.

Anyway, ieder z'n ding hoor

Haha ik ben niet zo heel goed in discussies dus dat scheelt. Maar qua mediavertoning is het een schoffie die makkelijk te haten is, toch? Zijn acties zijn nou ook niet altijd heel handig geweest in het verleden, en Nederlandse hiphop in dit 'sub' genre is niet perse populair op een festival wat vanuit vroeger meer als alternatief werd beschouwd.

Natuurlijk is er een grijs gebied en mag iemand die zijn straf heeft uitgezeten weer meedoen aan de maatschappij en of een tweede kans krijgen. Maar 'een tweede kans krijgen' is iets wezenlijk anders dan de Alpha-tent als rode loper voor je uitgerold krijgen. Een headlinerspot op het grootste festival van Nederland is geen universeel mensenrecht, het is een privilege dat je als organisatie actief uitdeelt. Of iets veel volk trekt is (hopelijk) niet de enige graadmeter voor een headline spot.

En laten we eerlijk zijn: los van zijn strafblad is New Wave inmiddels vooral een ontzettend suffe, luie boeking. Het was relevant in 2015. Dat je zoiets nu als headliner programmeert, getuigt puur van creatieve armoede en leunen op makkelijke nostalgie.

Daarnaast is het simpelweg hypocriet van Lowlands zelf. Aan de ene kant geven ze ruim baan aan acts als Sophie Straat om lekker progressief te preken over feminisme, inclusiviteit en safe spaces. Dat staat immers prachtig in de marketingfolder. Maar zodra de kassa kan rinkelen met een plat feestje rondom een veroordeelde vrouwenmepper, verdwijnen al die mooie principes direct. Ben daarom ook er benieuwd of Mojo/Lowlands nog gaat reageren op de hele moshpit-mediarel van Sophie Straat, dat kan goed voor ze backfiren namelijk.

Je hoeft de man echt niet levenslang te verbannen uit de maatschappij, maar Lowlands mag best de ruggengraat hebben om te zeggen: dat podium bieden wij jou niet. Maar blijkbaar weegt het aanspreken van een paar gen-z'ers voor de organisatie zwaarder dan daadwerkelijk stáán voor de waarden die ze de rest van het weekend zo graag uitdragen.

Het was relevant in 2015.
Dit jaar vijf (!) keer in een uitverkochte Ziggodome gestaan. Geen enkele andere headliner van Lowlands kan die verkoopcijfers overleggen. Daarmee nog steeds megarelevant.

Maar blijkbaar weegt het aanspreken van een paar gen-z'ers voor de organisatie zwaarder dan daadwerkelijk stáán voor de waarden die ze de rest van het weekend zo graag uitdragen.
En als ze in 2015 relevant waren, dan spreken ze toch juist de millenials aan?

Je kunt nu bij Dominos pizza kaarten winnen bij je bestelling. Ik dacht dat new york pizza altijd alleen op lowlands stond.

Vind het altijd ingewikkeld om te lezen dat Lil Kleine niet mag komen optreden om wat hij in het verleden heeft gedaan. Maar Mula B dit een strafblad heeft voor wapenzit en openlijk teksten schrijft over zijn verleden in de criminaliteit vinden we allemaal geweldig. Begrijp me niet verkeerd, Mula B is mijn favoriete Nederlandse rapper, maar af en toe leest het erg scheef. Ben het er dus wel mee eens dat het erg makkelijk is om te haten op New Wave puur omdat Lil Kleine daar onderdeel vanuit maakt. Ook jammer omdat dit echt credits wegneemt van een Shirak als producer, de opkomst van Frenna, Ronnie Flex, Jonna Fraser etc. Allemaal top namen in de Nederlandse hiphop.

• 100
Waarderingen: MarkD
Wat zal de drukst bezochte act op de Alpha worden?

Antoon?? Tyler? Heb niet het idee dat er echt hele volksverhuizingen gaan plaatsvinden naar Alpha, maar ik kan misschien een act nu enorm onderschatten.
Ben bang voor new wave, al zie ik ze hier weinig genoemd worden.

Mbt tot lorde; in november stond ze in de afas (of ziggo?) de kleine in ieder geval, twee avonden achter elkaar en het was God onmogelijk om via ticketswap nog aan een kaartje te komen.

• Leuk
Waarderingen: spongebobsong
En als ze in 2015 relevant waren, dan spreken ze toch juist de millenials aan?

Millennial uit 1993 hier. Het zal vast ook te maken hebben met mijn bubbel, maar ik ken echt niemand van mijn leeftijd die naar deze muziek luistert. Ik wist niet eens wat New Wave was haha. De losse leden zeggen me wel wat, maar heb ook geen nostalgisch gevoel bij hun muziek. Bij millennial denk ik eerder aan DJVT (wat ik en m’n vrienden wel allemaal leuk vinden/vonden). New Wave is voor mijn gevoel wel een jongere generatie.

• Leuk
Waarderingen: sjoeske
TM resale tickets dinsdag 21 juli 792 stuks!
Update prijzen en aanbod ts en tm

Dinsdag 21 juli
Ticketswap: €325,- / tmaster: 320,-
Aantallen kaarten dinsdag 21 juli
Ts: 562 tickets in de resale (+21)
Tm 792 tickets in de resale (+18)

Totaal: 1354
Totaal aantal verkocht op ts: 298 (+24)

De aantallen op beide platformen nemen nog steeds (gestaag) toe. Op ticketswap worden elke dag wel tientallen kaarten verkocht, sweetspot voor verkoop lijkt daar onder de 325 te zitten. Ook lijken losse / enkel kaartjes sneller weg te gaan dan de kaarten die in meervoud worden aangeboden (logisch).

Zaterdag 11 juli
Ticketswap: €325 / tmaster €332

Zondag 12 juli
Ticketswap: €325,12 / tmaster: €312,-

Maandag 13 Juli
Ticketswap: €318,51 / tmaster: €327,59,-

Dinsdag 14 Juli
Ticketswap: €318,51 / tmaster: 322,40

Woensdag 15 juli
Ticketswap: €318,51 / tmaster: 319,-

Donderdag 16 juli
Ticketswap: €318,- / tmaster: 322,-

Vrijdag 17 juli
Ticketswap: €316,- / tmaster: 322,-

Zaterdag 18 juli
Ticketswap: €319,- / tmaster: 322,-

Zondag 19 juli
Ticketswap: €328,- / tmaster: 317,-

Maandag 20 juli
Ticketswap: €325,- / tmaster: 326

Dinsdag 21 juli
Ticketswap: €325,- / tmaster: 320,-

Aantallen kaarten zondag 12 jul
TS: 342 tickets
TM: 419 tickets.

Aantallen kaarten maandag 13 juli
Ts: 386 tickets in de resale
Tm 496 tickets in de resale

Aantallen kaarten dinsdag 14 juli
Ts: 414 tickets in de resale
Tm 495 tickets in de resale

Aantal kaarten woensdag 15 juli
Ts: 442
Tm: 575

Aantallen kaarten donderdag 16 juli
Ts: 458 tickets in de resale (+16)
Tm 681 tickets in de resale (+ 106)

Aantallen kaarten vrijdag 17 juli
Ts: 488 tickets in de resale (+30)
Tm 713 tickets in de resale (+44)

Aantallen kaarten zaterdag 18 juli
Ts: 504 tickets in de resale (+16)
Tm 748 tickets in de resale

Aantallen kaarten zondag 19 juli
Ts: 521 tickets in de resale (+)
Tm 770 tickets in de resale

Aantallen kaarten maandag 20 juli
Ts: 543 tickets in de resale (+)
Tm 775 tickets in de resale (+5)

Aantallen kaarten dinsdag 21 juli
Ts: 562 tickets in de resale (+21)
Tm 792 tickets in de resale (+18)

Totaal aanbod
Totaal zondag 12 juli = 882
Totaal maandag 13 juli = 909
Totaal woensdag 15 juli = 1017 (aanbod neemt toe)
Totaal donderdag 16 juli = 1139 (aanbod neemt toe)
Totaal vrijdag 17 juli = 1201
Totaal zaterdag 18 juli = 1252
Totaal zondag 19 juli = 1291
Totaal maandag 20 juli 1318
Totaal dinsdag 21 juli = 1354

Totaal verkocht TS
zondag 19 juli = 260
Maandag 20 juli = 274
Dinsdag 21 juli = 298 (+24)[/SPOILER]

En laten we eerlijk zijn: los van zijn strafblad is New Wave inmiddels vooral een ontzettend suffe, luie boeking. Het was relevant in 2015. Dat je zoiets nu als headliner programmeert, getuigt puur van creatieve armoede en leunen op makkelijke nostalgie.
Hierop in ieder geval even reageren, want de rest kan ik niet zoveel mee.

Je kan niet zeggen dat het niet relevant is. De jongens verkopen 5 keer Ziggo uit, daarnaast is vrijwel elke single een directe hit voor zowel de tiktok generatie, en in iets mindere mate de generatie waarbij ze groot zijn geworden. In mijn millennial-bubbel (Amsterdam en beetje Leeuwarden) zijn vooral de vrouwen erg hyped voor een optreden van ze. Zelfde als voor SBMG en Broederliefde. (Nu moet ik zeggen dat diezelfde bubbel Geese, Dijon, Clipse etc allemaal niet kent...)

Je hoeft de man echt niet levenslang te verbannen uit de maatschappij, maar Lowlands mag best de ruggengraat hebben om te zeggen: dat podium bieden wij jou niet. Maar blijkbaar weegt het aanspreken van een paar gen-z'ers voor de organisatie zwaarder dan daadwerkelijk stáán voor de waarden die ze de rest van het weekend zo graag uitdragen.
Mja schijnbaar ben ik 1 van de paar gen-z'ers dan.

• Leuk
Waarderingen: soepstengel en Davidd
Dat is het mooie van LL, je kan New Wave lekker links laten liggen en wat anders leuks gaan doen.

Afgezien van Osdorp Posse en Opgezwolle is het daarna allemaal niet zo spannend meer geweest voor mij in de Nederlandstalige rap. Volgend jaar Fakkelbrigade zou ik interessanter vinden.

Uhm New Wave heeft 5x de Ziggo uitverkocht vorig jaar? Je kan het niet leuk vinden dat lil kleine een podium krijgt, maar New Wave is geen creatieve armoede en op dit moment best relevant.

Ik zou hem zelf niet boeken, maar ik ben niet de organisatie, en ik word gelukkig niet verplicht om er naar te kijken, dus het is wmb hun creatieve vrijeheid om zoiets wel te boeken.

Daarnaast vind ik de headliners op LL nooit echt cruciaal, omdat je echt zoveel andere dingen kunt doen. Ik denk dat ik in al mijn LL weekenden, misschien 3x een headliner heb gezien.

• Leuk
Waarderingen: WTSGD
I was just wondering if anyone else has the same issue or just me, didnt phrase it properly. Had to switch to Netherlands VPN
I haven't had any issues. Adding items to the bucket and checking out works perfectly for me.

I used this service last year and really liked it. It's a great and easy solution if you're missing some camping gear and can wait until Lowlands to collect it.
Maybe good to know, at the beginning of the Thursday it was a bit busy when collecting the ordered items.

• Leuk
Waarderingen: K is Silent
Uhm New Wave heeft 5x de Ziggo uitverkocht vorig jaar?
Niet perse hier het geval (New Wave staat terecht hoog op het affiche) maar vaak is dit voor grote Nederlandse acts niet meteen echt een argument imo. Dat doen er veel meer en dat zijn ook niet perse meteen headliners voor mainstream festivals.

Users who are viewing this thread