Sinds de terugkomst van DTRH helaas ziek, dus nog weinig tijd gehad om te gaan zitten voor een verslagje. Ik had al een verslagje geschreven over de vrijdag. Deze begon een tikkie langzaam met een tegenvallend optreden van Sticks. Maar uiteindelijk toch nog twee vette optredens van Tomora en de Staat die de dag redde voor mij.
De zaterdag was daarentegen echt een geweldige festivaldag met louter optredens boven de 8. Begon met Arp Frique, deze spot probeer ik altijd even te checken. Elk jaar is er op zaterdagmiddag een leuke opener op de Teddy Widder en ook dit jaar was het weer top. Lekker gedanst. Midnight Generation erna was ook top. Vind het commentaar dat het een slap aftreksel is van Daft Punk echt heel erg flauw. Zou je eens moeten proberen door te zeggen dat Radiohead een slap aftreksel van Pink Floyd is, of dat Muse een slap aftreksel van Radiohead is etc. Het feit dat een band inspiratie put uit een andere is zo oud als muziek zelf, dus laten we daarmee stoppen. Het was een erg solide optreden met het publiek dat er helemaal in op ging, de bandleden zelf hadden duidelijk ook plezier. Johnny Marr, net zo vet als Lowlands paar jaar terug, mag zeker vaker terug komen, ook zijn eigen werk sloeg best goed aan bij het publiek waar ik stond. Toen Vegyn, beste DJ set van het weekend en dat gewoon overdag in The Rex, sowieso uniek om deze vent een keer live te zien draaien, dat doet hij bijna nooit. Track keuze ook geweldig, van Gorillaz door naar Justice en vervolgens een dikke Trap remix, erg vet. Baxter Dury, was vet, maar iets eerder weggegaan voor goede plaatsen bij David Byrne (hierdoor het einde gemist dat erg sterk moet zijn geweest). David Byrne was echt geweldig. Op voorhand had ik niet veel met zijn muziek maar dit kwam live erg goed uit de verf. Zou mezelf nog steeds niet een mega fan noemen, maar hij heeft me wel overtuigd. Toen besloten mijn grootste clash van het weekend (Mary Wallopers en YOUSUKE) maar gewoon op te lossen door naar geen van de twee te gaan en te blijven zitten voor The XX. Na ze in 2017 op Lowlands te hebben gezien had ik gedacht dat niks dat meer kon overtreffen maar ze doen het gewoon nog een keer. Zowel de nummers van The XX zelf als de nummers van de solo projecten sloegen in als een bom. Persoonlijk hoogtepunt was Infinity met het bewegende kruis.
De zondag was ook een prima dag. Wel wat rustiger begonnen want was wel een beetje kapot. Begonnen bij Harry Mack wat een performer is die vent. Leuk ook die verbintenis met het publiek en knap dat hij volledig freestylede. Toen door naar Beirut. Waar zij op plaat mij redelijk goed weten te pakken lukte het dit keer niet. Misschien door de bak energie van Harry Mack die nog door mn lichaam heen gierde, maar vond het een tikkie saai. Erna kwam IJsland, opzich best een leuk optreden met opnieuw veel energie, maar vind het de hype echt niet waard. Faisal redde het optreden door de keiharde beats. Sowieso kan ik dat geschreeuw van Abel slecht verdragen, maar heb echt het idee dat mensen zeggen dat ze het leuk vinden om populair te doen. De boodschap daarentegen wel goed. Maar geef mij maar de Jeugd. Hierna door naar Matt Berninger lang getwijfeld over deze clash met Deki Alem, maar uiteindelijk dus voor Matt gekozen en geen spijt gekregen. Ik ben groot fan van The National, maar zijn solo werk heeft mij nooit echt gegrepen. De zangeres voegde erg veel toe aan het optreden, die accentueert de diepe basstem van Matt erg goed (komt goed naar voren op I'm easy to find). Hierna naar Rival Consoles, opnieuw een top optreden in The Rex. Waar ik voorgaande jaren er niet veel was nu dus twee goede optredens gezien. Langzame opbouwen en complexe soundscapes, maar echt geweldig, Rex stond ook afgeladen vol. Florence nog even gecheckt. Begon in het publiek, maar was me wat te druk, dus verder naar achteren. Goede show en waardige afsluiter. Heb het zelden zo druk gezien bij de zondag afsluiter op DTRH, dus positief verrrast. Na een uurtje weg gegaan om Sticks nog een herkansing te gunnen. Beetje knullig dat hij begon met dezelfde nummers als op vrijdag met als dieptepunt zijn nieuwe hit die te lang doorgaat (Nee ik trip niet). Maar daarna kreeg t optreden vaart. Wat een bak energie van Buiten Westen, heerlijk dat ze Zandloper deden. Miste alleen hoedenplank.
Al en al weer een fijn weekend gehad. Niet beste DTRH, maar ook zeker niet de slechtste. Solide 8.
Pluspunten
+ Duidelijk dat het wat rustiger was, mag dat vanaf nu altijd zo zijn?
+ Bewaking was dit jaar prima in hoe streng ze waren, niet meer zulke achterlijke praktijken van een jaar geleden
+ Kwalitatief mega goede optredens, behalve Sticks en orkest is me niks tegengevallen.
+ The Bizarre had 's nachts echt goede DJs staan, daar kwam ik vroeger nooit in de nacht, maar dit jaar meerdere keren lang gebleven.
+ Mooie variatie aan publiek. Ook echt veel 40+ groepen gezien op het terrein. Voegt voor mij echt wel wat toe aan de beleving.
+ Veel goede activaties. Soms op festivals wel eens activaties gehad die niks toevoegden. Maar Kruidvat met badhuis (zowel het kruidvat badhuis als het reguliere badhuis dat nu allemaal douchegel had dat je kon pakken), Despo met de porto parties, Vodafone (?) met de inruil actie van telefoon naar analoge camera) en het rabobank club huis met meerdere optredens van Thijs Boontjes, allemaal echt top gedaan, erg leuk!
+ De nieuwe partytenten die je kan huren. Heb er veel gezien en heb het zelf ook ervaren, ze zijn echt top! Makkelijk in gebruik en super stevig.
Minpunten
- De nieuwe Teddy Widder is echt een gedrocht en past niet op het terrein, alsjeblieft weg ermee. Het geluid was ook nog eens slecht.
- De Karma Kebab van zondagavond. Er zat alleen kebab en brood op, niks aan saus of sla wtf is dat?
- Het nachtprogramma op DTRH. Elk jaar weer zeg ik het. Maar het nachtprogramma is echt 3x niks op DTRH. The Bizarre was dit jaar best aardig, maar er mist echt wat spanning in de nacht. Ik wil absoluut geen populaire hardhouse DJs in de nacht, maar toch is het echt wel mogelijk wat interessanter te programmeren en The Rex bewijst dat. Zet dan een Vegyn in de nacht of Rival Consoles. Ik plijt ook al jaren voor een 3 uur durende Colin Benders set op DTRH, er zijn genoeg interessante opties, neem eens een bladzijde uit het boek van draaimolen aub.
- Radiate is echt een toffe plek, maar er gebeurd gewoon niks. Liep er 1 keer 's nachts doorheen en toen werden er beelden uit een slachthuis laten zien op de schermen, wtf is dat nou weer?